Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisset på soveplassen


Aymee

Recommended Posts

Delta, min lille BC-valp, har bodd med oss i en uke nå. Det har stort sett gått veldig fint - hun tar dette med at hun må ut på gresset for å tisse kjapt, og selv om det såklart har vært noen uhell inne. Det hører med, man får seg ikke valp om man stresser med å vaske tiss!

I natt derimot, ble jeg vekt av en fortvilet liten sak som pistret og klynket ved foten av senga mi - og jeg fant hvileplassen hennes full av tiss.

I utgangspunktet regner jeg med at det bunner ut i at hun er såpass liten (ni uker) - men jeg har aldri opplevd at en valp har tisset på soveplassen sin når de har hatt muligheten å gå ett annet sted. (Resten av gulvet :P)

Det bør nevnes at hun pleier å sove natta igjennom, for å så bli med meg ut på luftetur når jeg står opp - uten uhell noen steder. Hvis hun må ut vekker hun meg vanligvis, og så er det rett tilbake til sengs etterpå.

Så mitt spørsmål er enkelt: er dette bare ett uhell fra en sliten og trøtt valp som mista kontrollen før hun fikk summa seg eller kan det ligge noe annet til grunns?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Cosmo var valp tisset han på seg i søvne innimellom.

Det kan være det, det kan være at hun ikke rakk, altså våkna og måtte skikkelig!

Sånt skjer med valper :)

Men blir det et gjentagene problem kan man jo kontakte vet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg stresser ikke så veldig med dette i utgangspunkt - det å bli husren er en prosess som tar litt tid, men det er fortsatt godt å få det bekreftet fra andre hundefolk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille My gjorde også dette et par ganger når hun var så liten. Hun hadde som regel ganske dårlig tid ut døra om morgenen når vi sto opp, for hun var ikke helt vant med å holde seg hele natten. Så ville ikke blitt bekymret med mindre det fortsatte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka hadde en periode som valp, men eldre enn 9 uker, hun var vel mellom 4-6mnd. Da lå hun i enden av min seng, og tisset på seg i søvne. Jeg våknet da av en varm og våt følelse ved beina, og måtte jo da sende henne rett inn i dusjen. Hele hunden var da full at tiss, og når hun var ferdig med denne perioden måtte jeg kaste overmadrassen!

Og feig som jeg var da, og uerfaren, så ble bur løsningen en stund, med fleecetepper, for jeg hadde ikke mulighet til å skifte sengetøy hver dag. Og selvfølgelig ville jeg heller hatt kompostgrinder rundt sengen eller noe, den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

Har også en BC på samme alder. Jeg har aldri opplevd at hun tisser der hun selv sover.

Hun kunne dette med å gjøre fra seg på gress siden jeg fikk henne.

Anbefaler ikke å ha henne i senga. Hun/han er liten å søt nå, men vil bli en stor hund å da er det vanskelig å avvende henne dette.

Forklaringen er at hun/han var nødt på do og hun fant ingen annen utvei enn å gjøre fra seg der. Kan også skyldes stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke å ha henne i senga. Hun/han er liten å søt nå, men vil bli en stor hund å da er det vanskelig å avvende henne dette.

Vi har alltid hatt valper i sengen. Har aldri hatt problemer med å avvenne dem med dette. De får sove i sengen til de er store nok til å holde seg natten gjennom, er trygg i hjemmet, samt at de kan sove løs i resten av huset uten å gjøre store ødeleggelser. Det har aldri vært noe problem i det hele tatt. De aksepterer det uten noen protester, og det er ikke noe vi bruker tid på heller. Bare hiver dem inn i stuen, og så sover de der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt valper i sengen. Har aldri hatt problemer med å avvenne dem med dette. De får sove i sengen til de er store nok til å holde seg natten gjennom, er trygg i hjemmet, samt at de kan sove løs i resten av huset uten å gjøre store ødeleggelser. Det har aldri vært noe problem i det hele tatt. De aksepterer det uten noen protester, og det er ikke noe vi bruker tid på heller. Bare hiver dem inn i stuen, og så sover de der. :)

Slik har vi alltid gjort det med våre valper også, ikke noe stress :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt valper i sengen. Har aldri hatt problemer med å avvenne dem med dette. De får sove i sengen til de er store nok til å holde seg natten gjennom, er trygg i hjemmet, samt at de kan sove løs i resten av huset uten å gjøre store ødeleggelser. Det har aldri vært noe problem i det hele tatt. De aksepterer det uten noen protester, og det er ikke noe vi bruker tid på heller. Bare hiver dem inn i stuen, og så sover de der. :)

Vi hadde også en liten søt en. ble 16 år i senga :)

Men når hunden veier 15-20 kg er det ikke så koselig:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også en liten søt en. ble 16 år i senga :)

Men når hunden veier 15-20 kg er det ikke så koselig:P

Synes at det er koselig med to stk på 30 kg i sengen jeg. :D Men de sover løs i huset 90% av tiden. Som jeg sa tidligere, det var ikke noe problem å ha den overgangen, og det har vi gjort med alle hundene våre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge til at bikkja sover på plassen sin ved siden av nattbordet mitt, hun, og trives godt der - men jeg har hatt flere hunder før som har fått sove i senga som valp og så gikk over til å sove andre steder når de ble eldre. Ikkeno problem!

Det ble også med de to gangene hun tissa seg ut - der var det nok bare snakk om å ikke våkne fort nok. Hun er nesten 11 uker nå og kommer seg fint gjennom natta uten problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...