Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor gamle er valpene?


trulte

Recommended Posts

Tispa vår fødte valpene sine 6 dager før tiden, dag 57. Idag er det 3 uker siden de ble født, men er de 3 uker gamle, eller må jeg trekke fra 6 dager siden de er født før tiden?

Har jo litt å si når de skal leveres til nye eiere, om de reiser når de "bare" er 7 uker og 1 dag eller om de reiser når de er 8 uker. Alle sier det er så viktig at de får være hos mora til de er 8 uker, men er det for at de trenger 8 uker på å lære alt som skal læres, eller fordi hjernen/kroppen trenger å bli 8 uker?

Idag er de 3 uker siden de ble født, og jeg merker forskjell på disse valpene og det forrige kullet tispa hadde. Forrige gang var de virkelig oppe og gikk når de var 3 uker, disse bare åler seg rundt ennå :)

Noen som har noen tanker/meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man regner selvfølgelig alderen fra dagen de faktisk ble født.

Ikke datoen de skulle eller burde vært født :)

Men for tidlig fødte kan være litt satt tilbake utviklingsmessig, så det er noe du må se på før du avgjør når de er leveringsklare. Dette gjelder ikke bare valper altså, men alle, inkl mennesker. Prematur fødsel setter utviklingen litt tilbake i mange tilfeller.

Det kan hende for tidlig fødte valper ikke er leveringsklare når de er 8 uker, men må vente noen dager ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man regner selvfølgelig alderen fra dagen de faktisk ble født.

Ikke datoen de skulle eller burde vært født :)

Men for tidlig fødte kan være litt satt tilbake utviklingsmessig, så det er noe du må se på før du avgjør når de er leveringsklare. Dette gjelder ikke bare valper altså, men alle, inkl mennesker. Prematur fødsel setter utviklingen litt tilbake i mange tilfeller.

Det kan hende for tidlig fødte valper ikke er leveringsklare når de er 8 uker, men må vente noen dager ekstra.

Takk for svar. Syns ikke det er så selfølgelig, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett ikkje skadeleg å vere hos mora i meir enn 8 veker, og om det faktisk er slik at du merker at dei ikkje er kome like langt i utviklinga som dei "burde", er det vel ingen grunn til ikkje å halde dei att til dei er t.d. 9 veker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Syns ikke det er så selfølgelig, jeg...

Hvorfor er ikke det så selvfølgelig? Det heter jo fødselsdato, ikke sant? :-)

Jeg har en bror som moren min hadde termin på 15. januar på, og han skulle altså vært født den femtende. Men han kom 1. januar! Oj! Han har dermed fødselsdato 1. januar så klart, ikke den 15. Selv om den 15. var "planen"...!

Nøyaktig samme sak gjelder dyr. Dine valper har sin fødselsdato, komplett likegyldig hvilken dato du hadde BEREGNET at de skulle komme. Den dagen de er født, er dagen man regner fra - uansett om man er dyr eller menneske. Enkelt og greit.

Men som jeg nevnte i forrige innlegg, så blir ofte for tidlig fødte dyr og mennesker satt tilbake i utviklingen. De har gått glipp av noe utvikling i mors liv, kan man si, og er derfor senere ute med visse utviklingstrinn, sett i forhold til jevngamle andre individer de kan sammenlignes med. Ikke alltid man merker noe særlig til det, men det kan skje.

Derfor foreslår jeg at du tar opp til vurdering når valpene dine er 7-8 uker, om de kanskje bør være hos deg en uke eller noen dager lenger enn vanlig. Dette ser du etterhvert som de utvikles. Kan hende de har tatt igjen det tapte innen da, så noen senere levering ikke blir nødvendig. Men det vil kun tiden vise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett ikkje skadeleg å vere hos mora i meir enn 8 veker,

Hvis du ser bort fra det faktum at jo senere valp leveres til ny eier, jo større sannsynlighet for adferdsproblemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser bort fra det faktum at jo senere valp leveres til ny eier, jo større sannsynlighet for adferdsproblemer..

Å hvor har du fått det fra?

På min rase er det enkelte oppdrettere som venter med å levere til de er 12 uker.. Kan ikke påstå de har adferdsproblemer noen av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hvor har du fått det fra?

På min rase er det enkelte oppdrettere som venter med å levere til de er 12 uker.. Kan ikke påstå de har adferdsproblemer noen av de.

Gry Løberg har skrevet om dette. Hunder som er levert senere enn 8 uker er oftere representert blandt de som har separasjonsangst. Men: at valper leveres senere enn ved 8 uker er selvfølgelig ikke ensbetydende med at de vil få separasjonsangst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det vel i dette tilfellet snakk om valper som er litt tilbake i utvikling fordi de er for tidlig født. Så å holde de igjen en ukes tid da tror jeg ikke vil by på problemer i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tispa vår fødte valpene sine 6 dager før tiden, dag 57. Idag er det 3 uker siden de ble født, men er de 3 uker gamle, eller må jeg trekke fra 6 dager siden de er født før tiden?

Har jo litt å si når de skal leveres til nye eiere, om de reiser når de "bare" er 7 uker og 1 dag eller om de reiser når de er 8 uker. Alle sier det er så viktig at de får være hos mora til de er 8 uker, men er det for at de trenger 8 uker på å lære alt som skal læres, eller fordi hjernen/kroppen trenger å bli 8 uker?

Idag er de 3 uker siden de ble født, og jeg merker forskjell på disse valpene og det forrige kullet tispa hadde. Forrige gang var de virkelig oppe og gikk når de var 3 uker, disse bare åler seg rundt ennå :)

Noen som har noen tanker/meninger?

Alvorlig?

Altså - er de født den 1. så er de født den 1. liksom - helt uavhengig av at terminen egentlig var den 8.

At valpene er trege har ikke noe med når de er født å gjøre, det har med det faktum å gjøre at valper er forskjellige.

Min venninne har to kull nå, begge kull er født på termin den 16. mai - det er kun timer som skiller de. Valpene i det ene kullet er superslakke og kravler knapt nok frem til puppen. De sover sover sover sover og ligger bare på rygg og snorker. Kull nummer 2 er allerede oppe på beina å løper rundt og utforsker verden. De er - i motsetning til kull 1 - harde i kroppen og skikkelig sterke. Valpene i kull 1 fremstår som skada om man sammenligner. Begge kull er imidlertid helt normale, det er bare forskjell på valper.

Så nei, valpene dine er IKKE bare 7 uker og 1 dag gamle om du leverer de 8 uker etter at de var født. Da er de 8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jeg også fatter at valpene er 3 uker nå, og at fødselsdatoen deres er på fødselsdagen og ikke termindato.

Det jeg prøvde å få frem/lurte på var at f.eks tarmene til valper "tåler" ikke för før de er 3 uker. Mine valper, som er født 6 dager før termin, vil deres tarmer være klar for mat samtidig som terminfødte valper? Tarmene dems er jo ikke "like gamle" som en terminfødt valp sine tarmer..

Ble bare rot dette, klarer ikke få frem hva jeg mener.. :lol: Men takk for alle svar iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hehe, ja jeg også fatter at valpene er 3 uker nå, og at fødselsdatoen deres er på fødselsdagen og ikke termindato.

Det jeg prøvde å få frem/lurte på var at f.eks tarmene til valper "tåler" ikke för før de er 3 uker. Mine valper, som er født 6 dager før termin, vil deres tarmer være klar for mat samtidig som terminfødte valper? Tarmene dems er jo ikke "like gamle" som en terminfødt valp sine tarmer..

Ble bare rot dette, klarer ikke få frem hva jeg mener.. :lol: Men takk for alle svar iallefall :)

Hvor tar du det fra?

Det er IKKE noe som sier at valpers tarmer ikke tåler mat før de er tre uker - det er jo bare tull og vas. Man tilleggsforer ikke før de er ca. 3 uker fordi morsmelk er best og de fleste får nok mat av mamma i den perioden. Maten må nemlig være flytende for at de skal få den i seg til å begynne med.

Valper er levedyktige 1 uke før termin, så dine valper er født innenfor normal tid og du behøver ikke å henge deg opp i at de er født 6 dager før termin i det hele tatt.

Faktum er at din tispe kan ha hatt eggløsning opp til fire dager ETTER at hun ble paret - hvilket vil si at valpene dine er født bare 2 dager før termin. Det vet du ikke liksom - så slutt å være så opptatt av det.

Tilleggsforing begynner du med når valpene virker sultne, om det er når de er 2,5 uke eller 3, 4 eller 5 uker gamle så spiller det ingen rolle - men jo yngre de er jo mer most og flytende må maten du gir være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi tar ett prematurt menneske og denne blir født såpass at den er levedyktig. Ja da ville vi snakket om at barnet var satt tilbake i utvikling, nettopp fordi den er født for tidlig og indre organer ikke er fult utviklet. Jeg ville å tenkt som Trulte her. Er de satt tilbake i utvikling og trenger de noen form for ekstra forpleining.

Trulte: kan du ikke ringe en veterinær eller få hjelp av en oppdretter du kjenner. Da vil du i det minste få svar som tar hensyn til at du er fersk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mennesker regnes det "korrigert alder", ja, Og det er vel dette TS spør om gjelder hunder også?

F.eks. en baby som er født 3 mnd for tidlig, vil stort sett henge litt etter i utviklingen. Derfor bruker man alder og korrigert alder på de.

Alder: 6 mnd (fra fødselsdato) Korrigert alder: 3 mnd.

Og det er den korrigerte alderen helsestasjon/leger osv. stort sett vil følge, iallfall det første leveåret (evnt. frem til babyen tar igjen sine gjevnaldrene, om det skjer før)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

På mennesker regnes det "korrigert alder", ja, Og det er vel dette TS spør om gjelder hunder også?

F.eks. en baby som er født 3 mnd for tidlig, vil stort sett henge litt etter i utviklingen. Derfor bruker man alder og korrigert alder på de.

Alder: 6 mnd (fra fødselsdato) Korrigert alder: 3 mnd.

Og det er den korrigerte alderen helsestasjon/leger osv. stort sett vil følge, iallfall det første leveåret (evnt. frem til babyen tar igjen sine gjevnaldrene, om det skjer før)!

På hunder finnes ikke sånt, jeg prøver å si at valper er ferdig utviklet en uke før termin - de er da ikke premature - det regnes som helt normalt at valper fødes fra 6 dager før termin til 10 dager etter.

At valper er seine har mer med linjer, mattilgang og tilfredshet å gjøre enn underutvikling. Sånn er det bare. Det er IKKE noe som tyder på valper som er født etter termin er livligere enn de som fødes før.

Jeg har oppdrettet noen kull nå, og jeg har hatt tre kull som er født 5-7 dager før termin, de har ikke vært noe tilbake for de som er født på termin i det hele tatt. Jeg kunne sagt tvert imot faktisk, men fordi jeg vet at dette er linjerelatert så fortsetter jeg bare å si - igjen - at det er normalt at de er slakkere.

Man snakker altså ikke om sekundær alder osv. på valper - fødes valper prematurt (dvs. mangelfullt utviklet) så dør de - punktum liksom. F.eks. ei tispe som er tjuvparet setter de ofte ikke abortsprøyte på før etter dag 40 - tispen føder da valpene, men de dør for de er rett og slett ikke levedyktige. Premature valper dør, valper født før termin kan av og til være mindre enn gjennomsnittet - men jeg har ikke opplevd det på noen av de kullene jeg har hatt. Den minste der har veid 280 gram, men resten har vært fra 350 og opp - helt på linje med valper født på termin.

Og her er litt linker til info

Drektighet

Drektighet 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da fikk hun iallfall et ordentlig svar på dette!

Selv om folk syns det var et dumt spørsmål (etter svarene å dømme), så må det da være lov å spørre om man faktisk ikke veit?

Og for meg var det ikke så ulogisk tenkt av henne, men OK, da veit vi at det ikke gjelder hunder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv et prematurfødt barn og jeg hørte aldri noe sånt om "korrigert alder". Ikke et ord, hverken på sykehus eller helsestasjon!

Jeg har også et prematur barn som er tre mnd nå, og jeg vet ikke hvor lenge siden du fikk det- Men i alle tre helsestasjonene jeg har kontakt med bruker vi korrigert alder.

Men man kan fortsatt ikke sammenligne det med valper, utviklingen på menneskebabyer og valper er jo SVÆRT forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Belgerpia sier normalt at tisper kan føde opptil en uke før termin, uten at det er noe fare for at valpene er premature. Premature valper ville vært spesielt svake og antageligvis hatt problemer med å suge osv. fra fødselen av. Vi har jo slike slingringsmonn på mennesker også, en menneskebaby kan bli født fra uke 37 til 42, og alt er innenfor normalen. Prematur regnes fra før uke 37, og man går faktisk ikke på overtid før 2 uker etter termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv et prematurfødt barn og jeg hørte aldri noe sånt om "korrigert alder". Ikke et ord, hverken på sykehus eller helsestasjon!

Kommer vel helt an på hvor tidlig barnet er født?

Brukte ikke korrigert alder på mine heller, men de er født kun 1 mnd for tidlig, og er dermed ikke sååå premature...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da fikk hun iallfall et ordentlig svar på dette!

Selv om folk syns det var et dumt spørsmål (etter svarene å dømme), så må det da være lov å spørre om man faktisk ikke veit?

Og for meg var det ikke så ulogisk tenkt av henne, men OK, da veit vi at det ikke gjelder hunder ;)

Einig der. Eg forsto straks kva ho meinte, og synst overhode ikkje det var noko dumt spørsmål. Jammen skal ein få så hatten passar om ein skulle vere så dum at ein ikkje veit alt... :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tar du det fra?Det er IKKE noe som sier at valpers tarmer ikke tåler mat før de er tre uker - det er jo bare tull og vas. Man tilleggsforer ikke før de er ca. 3 uker fordi morsmelk er best og de fleste får nok mat av mamma i den perioden. Maten må nemlig være flytende for at de skal få den i seg til å begynne med. Valper er levedyktige 1 uke før termin, så dine valper er født innenfor normal tid og du behøver ikke å henge deg opp i at de er født 6 dager før termin i det hele tatt. Faktum er at din tispe kan ha hatt eggløsning opp til fire dager ETTER at hun ble paret - hvilket vil si at valpene dine er født bare 2 dager før termin. Det vet du ikke liksom - så slutt å være så opptatt av det.Tilleggsforing begynner du med når valpene virker sultne, om det er når de er 2,5 uke eller 3, 4 eller 5 uker gamle så spiller det ingen rolle - men jo yngre de er jo mer most og flytende må maten du gir være.

Må da være lov å spørre...herremin!

Om vi tar ett prematurt menneske og denne blir født såpass at den er levedyktig. Ja da ville vi snakket om at barnet var satt tilbake i utvikling, nettopp fordi den er født for tidlig og indre organer ikke er fult utviklet. Jeg ville å tenkt som Trulte her. Er de satt tilbake i utvikling og trenger de noen form for ekstra forpleining. Trulte: kan du ikke ringe en veterinær eller få hjelp av en oppdretter du kjenner. Da vil du i det minste få svar som tar hensyn til at du er fersk ;)

Er bare fôrvert for tispa, og oppdretter bor like i nærheten, så får hjelp :) Bare syns "temaet" var intressant og ville høre flere meninger/tanker.

På mennesker regnes det "korrigert alder", ja, Og det er vel dette TS spør om gjelder hunder også?F.eks. en baby som er født 3 mnd for tidlig, vil stort sett henge litt etter i utviklingen. Derfor bruker man alder og korrigert alder på de.Alder: 6 mnd (fra fødselsdato) Korrigert alder: 3 mnd.Og det er den korrigerte alderen helsestasjon/leger osv. stort sett vil følge, iallfall det første leveåret (evnt. frem til babyen tar igjen sine gjevnaldrene, om det skjer før)!

Dette visste jeg ikke. Intressant det om korrigert alder.

Ok, men da fikk hun iallfall et ordentlig svar på dette!Selv om folk syns det var et dumt spørsmål (etter svarene å dømme), så må det da være lov å spørre om man faktisk ikke veit?Og for meg var det ikke så ulogisk tenkt av henne, men OK, da veit vi at det ikke gjelder hunder ;)

Takk :)

Einig der. Eg forsto straks kva ho meinte, og synst overhode ikkje det var noko dumt spørsmål. Jammen skal ein få så hatten passar om ein skulle vere så dum at ein ikkje veit alt... :innocent:

Takk og enig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...