Gå til innhold
Hundesonen.no

Slanking av hund


Bell

Recommended Posts

Bell ble skikkelig slapp og umotivert da hun fikk løpetid og hun ble enda verre da hun en stund etter fikk innbilt. Men da hun fikk innbilt så forsvant mesteparten av matlystsen. Vi spurte veterinæren da vi var innom for og chippe henne og hun sa at det var vanlig og at det sikkert var like greit siden hun var i drøyeste laget. Vi veide henne og så at hun var gått opp fra 15 kg til 16 kg.

Så da kuttet vi like greit litt i matmengden og økte turmengden for å få henne ned i vekt og for å hjelpe på at hun hadde innbilt. Samtidig gikk vi over til å gi 50% V&H og 50% tørrfor. Etter ca 2 mnd så er hun nå nede på 15 kg igjen og hun ser ut til å ha fått mer muskler og mindre fett.

MEN så snakker jeg med en nabo her da og hun mente at vi hadde slanket henne altfor fort?! Vi har jo ikke sultet henne..bare gått mye i fjellet og kost oss. Hva er egentlig riktig her? hvor lang tid skal man bruke for å få en hund ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..hun er en skikkelig "jeg har hatt hund i alle år-bedreviter". Hun har jo noe fornuftig å komme med, men det er ikke alt hun sier som høres helt riktig ut.

Siden det her er første hunden vår så er det mye vi ikke vet enda fordi vi ikke har egne erfaringer med det. Som å f.eks. slanke hunden. Så vi tenkte at vi får prøve oss fram og heller ta tiden til hjelp fordi vi var redd hun skulle miste muskler framfor fett. Og et kg er tross alt ikke så mye. Så vi tenkte at ca 2 mnd er mer enn grei nok tid.. så jeg holdt på å gå i bakken da jeg fikk beskjed om at vi hadde gått for fort fram :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke 1 kg på 2 mnd høres mye ut i det hele tatt, selv slanket jeg min 2,5 kg på 2 mnd. Dere ser jo hvordan hunden reagerer på slankingen om hun får for lite mat og ikke er mett o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "normalvekten" på en Border COllie tispe da? Det kan kanskje gi en pekepinn om vekten hennes er innenfor normalen, hvis andre Border collie eiere forteller hva deres BC tispe veier...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hva er "normalvekten" på en Border COllie tispe da? Det kan kanskje gi en pekepinn om vekten hennes er innenfor normalen, hvis andre Border collie eiere forteller hva deres BC tispe veier...? :)

Nop normal vekt på BOrder collie er fra 15 til 30 kg også er det sikkert individ som er utenfor der også. Vår tispe bør veie 16kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "normalvekten" på en Border COllie tispe da? Det kan kanskje gi en pekepinn om vekten hennes er innenfor normalen, hvis andre Border collie eiere forteller hva deres BC tispe veier...? :)

Jeg har ikke møtt på så mange andre renrasede border collier. Og de jeg har truffet på har helst vært hannhunder og de er jo som regel større. Jeg googlet for å finne rasestander vekt og den skulle ligge rundt 14-21 kg.

Det var veterinæren som sa at hun skulle ligge på 15 kg. Vi var inne på kontroll og da sa hun at hun ikke burde bli tyngre enn det hun var da, altså 15 kg. Men så vokste hun jo litt i høyden da og mannen min mente at så lenge man kjente ribbena så var det greit. Og nå sist vi var inne så ble hun veid på nytt og vi så at hun var oppe på 16 kg. Da fikk vi beskjed om at hun skulle ned på 15 igjen..

Men det viktigste er i grunn ikke vekten da. Det er vel helst hvordan hun ser ut. Og hun ser mye bedre ut nå. Før var hun litt for rund på midten, nå ser hun slank og fin ut :)

Edit: lijenta: Så ikke at du hadde svart. Er det virkelig helt opp til 30 kg? For både hannhunder og tisper da eller? Jeg må ha funnet vekt for bare tisper jeg da eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

BC vår la på seg i vinter så vi har måtte slanke henne. Hun la på seg mer enn deres og vi vet ikke om vi er i mål enda. Men på vår BC så forsvant ikke ribbeina hun la på seg rundt magen og da jeg tilfeldig stak innom vet med hunden for å veie så hadde hun i hvertfall tre kg å ta av. Jeg liker slanke hunder men her var også vetrinæren enig i at hun burde ta av tre kg. Syntes ikke dere har stresset det med slanking. Vår fikk en endring i forbrenningen/ble voksen så hun trenger mindre mat nå enn før. Denne endringen var mer brå enn det jeg er vandt til. Gikk fra en hund som godt kunne legge på seg litt til en som ble tre kg for tykk men også roligere. Altså voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk hundene ned to kilo hver bare av å flytte på landet. De får mer mat enn før, men tydeligvis også mer mosjon. Så uten å slankes i det hele tatt, stabiliserte vekten seg der den nok egentlig bør være. Det tok også et par måneder. Drt i hva naboen sier. Dere har gjort alt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "normalvekten" på en Border COllie tispe da? Det kan kanskje gi en pekepinn om vekten hennes er innenfor normalen, hvis andre Border collie eiere forteller hva deres BC tispe veier...? :)

Har en spinkel bc hannhund som er tispe størrelse, og han veier 15,5kg. Skal nevnes at han godt kunne ha litt mere muskler!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for svar! Da gir jeg blanke f*** i naboen og tar det etter eget skjønn :P Neste gang hun prøver seg så skal hun få fin beskjed om å klappe igjen..

Det er slitsomt med folk som prakker på deg råd du ikke har bedt om og som kritiserer deg hvis du skulle være så uheldig å svare "feil" på noe du blir spurt om. Det her er det du får for å være høflig..stress! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er hverken for fort,eller for sakte :)

Noen ganger forbrenner de mer,og andre ganger mindre.

Så jeg tror det er veldig individuelt.

Jeg har selv en kastrert border collie-hanne, som på sitt meste var 31,9kg.

Jeg tok han til veterinæren selvfølgelig,og fikk tips om slanking av han.

Vi begynte i det små, og økte etterhvert.

Nå var jeg nede med han rett før,eller etter.. (husker ikke helt) .. men rundtom juletider , og tok en vanlig sjekk på han.. Han hadde da gått ned fra 31,9 - 21,3 kg ..

Det er 10kg i minus, på .. under 1år.

Veterinæren vår var KJEMPEfornøyd,og skrøt oss opp i skyene ^^

Nå ligger han sikkert på 21kg med 1-2kg i pluss/minus :)

Og 21,3kg .. DET kan han være ^^

Han er den gamle typen border collie,og i tillegg er han kastrert .. Så han er "normal" nå :)

Bilder av herligheten min <3 ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅnn til sammenligning så bør ikke mennesker slanke seg mer enn 1 kg i uka, men tror det er mange faktorer som spiller inn her da.. Det er jo forskjell på om man skal ned 3 kg eller 30 kg liksom.. Og jeg tror man skal gå ned mye hver uke over lengre tid før det er skadelig. Mine hunder mister iallefall fort et kg eller to om de har hadt en rolig periode og vi starter opp med skikkelig trening igjen, selv om de får mat og jeg ikke på noen måte sliter de ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm.... Bridie gikk ned 5 kg på 3 mnd da hun flyttet inn til oss for 4 år siden. Hun så ikke akkurat ut til å plages med det. Fikk litt mindre mat enn hun får normalt, men også godbiter hver dag osv. Og MYE løping i snø og skog.

Ingen mas på mat eller noe annet stress med det. Men så er jeg sikkert slem også da.... :rolleyes2: ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan ikke se hvordan 1 kg er relevant i det hele tatt jeg da:P kommer jo litt ann på når man veier hunden, de som oss veier jo mer om de har spist godt endag, hvor mye de har drukket osv.

kanskje 3-400g av det hun hadde gått opp/ned var væske og mat i kroppen, en dag med mye trening og forbrenning, en annen med lite.

Vekt på bc er veldig forskjellig pga avlet etter egenskaper. Jeg kjenner bc'er på 12kg og jeg kjenner de på 22kg (tisper). Hannhunden min er 18kg. Han veide 20kg forrje vinter pga mindre hard trening og behov for mer fett. Fett veier vell også mindre enn muskler, så han mistet lite muskler, men trengte fettet i tillegg.

Hvor gammel er hunden?

Min hanne varierte fra 16-18/19kg i perioden fra 8mnd til 1,5 år. først det siste året har han ligget stabilt i vekt. kan kunne godt gå ned 1-1,5 kg på 3-4 uker og opp.

Min veier også en forsjell på 3-400g fra morgen til ettermiddag f.eks. I perioder med mye trening og konkurranser, går han litt ned, selv om han spiser like mye. Perioder som vinter så går han litt opp.

Min har alltid vært typen som "tilpasser" mye av maten selv. Trenger han mer, spiser han mer og motsatt.

1kg på 15kg hund kan vell sammenlignes med oss damer i vintertid og målet mot bikinisessongen kanskje? person på 60-65kg så tilsvarer det en 4ish kg.

Jeg synes ikke du skal bry deg om naboen ivartfall =) om nedgangen skal være så perfekt som mulig, så må man vell ta hensyn til både fobrenning, væskeinntak, formengde, andre faktorer (treningsmetoder, stress, matlyst, innbiltsvangerskap,løpetid +++)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...