Gå til innhold
Hundesonen.no

Sorte araberheste stutterier

Heidi

Recommended Posts

Hei.. Nå er det helt klart etter sommeren skal jeg skaffe meg en sort araberhest. Der er ikke så mange av dem i Norge og Danmark. Og skulle helst have en som var straight egyptian. Så hvis noen vet om noen gode stutterier som avler sorte arabere i Norge, danmark, sverige eller tyskland da må du gjerne lige skrive det :(

Hvis noen ikke helt vet hvordan en sort araber ser ut da kan jeg vise et bilde. Det var også den rase som var med i The black stallions film :D

araber.jpg

araber1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ridd siden jeg var piiiitte liten og hadde en nordlandshest i et år, lang historie, men vi måtte flytte! Men drømmen var alltid en sort araber...

Noen som har sett filmen, den sorte hingst ? Fy faaadern for et flott dyr, blir helt stum jeg !!!!

Da må vi få se bilder asså :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ridd siden jeg var piiiitte liten og hadde en nordlandshest i et år, lang historie, men vi måtte flytte! Men drømmen var alltid en sort araber...

Noen som har sett filmen, den sorte hingst ? Fy faaadern for et flott dyr, blir helt stum jeg !!!!

Da må vi få se bilder asså :(

Jepp jeg har set den sorte hingst 1 og 2.. Det er derfra jeg har min drøm om en sort araber :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om et par som er tilsalgs her i Norge men da må du opp i 90000kr for den billigste, det er snakk om lekre hingster.

Ellers kan du få tak i noen i Sverige.

Skal du ha skikkelige sorte Arabere med kvalitets stamme, så bør du importere fra det store utland.

Her er noen linker til utlandet:

http://www.hughesarabians.com/

http://www.arabianlines.com/woodlay/

http://horses-etc.com/Arabians/Black_Arabians.shtml

http://www.chacaro.com/ -disse er flotte-pinto arabere.

http://www.witez.com/2004003.html

Her er link til Araberhest foreningen i Norge: http://www.araberhest.no

Der kan du henvende deg og spørre de m spørsmål du lurer på.

Har du holdt på med Arabere før?

Du vet at det er en utrolig sensitiv heste rase?

Tenker sånn at du ikke bare skaffer deg en sånn pga en "Penny drøm" om sort araber... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt så mye og gjøre med araber hesten. Har mest redet dansk varmblod :( Men har egentlig altid villet ha en araber den har ens så flot eleganse og har et dejlig temperament. Jeg har altid troet at hesten var meget temperaments fuld og vanskelig og ha med og gjøre men dem jeg snakker med som har araber sier at dette ikke passer.. Men det kommer vel an fra hest til hest..

Men har mye erfaring med hest og ridning, har selv hatt en DV. Så gleder meg litt til og finde ut mere om denne rasen i helhed end bare uddseende :D

Dig da har du erfaring med denne rasen??

Man kan vidst få en del billige sorte arabere i Tyskland. Der ligger de helt ned på 26.000 kr. Og det er med gode linier og stamtavle osv.. Ville gerne have en som havde egyptiske linier. Er ikke så mye for de polske og sånn.

Men har du noen erfaring med denne rasen så lytter jeg gjerne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet endel med Arabere som er løpshester.

Ei venninne av meg har en Polsk som vi har vært på masse ustillinger med, han har også vært avlhingst (vallak nå) og vært galopphest.

tass13.jpg

Araberene er veldig myke og har et utrolig steg, har kjempe god utholden het, så de passer perfekt til lange distanser.

Hvis de går helt ned i 26000kr for en sort araber, så hadde jeg vært VELDIG kritisk og tatt både røntgen og full vetrinær sjekk før jeg kjøpte den.

Sjekk også stammen godt, det kan forkomme endel innavl i den sorte araberen og det er kjekkt å holde seg unna. :wink:

Mange av de som driver med sort avl på araberene gjør dette som en "fabrikk", som valpe fabrikker, og er ikke så kritiske til stamme og evt sykdommer hos foreldrene.

De vet de får mye penger for disse hestene og kan finne på å lure folk trill rundt. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Skal du ha skikkelige sorte Arabere med kvalitets stamme, så bør du importere fra det store utland.

http://www.chacaro.com/ -disse er flotte-pinto arabere.

PINTO???? :-o :-o :-o :D

-rett meg om jeg tar feil....-men står det ikke at " arabere med store, uregelmessige tegninger blir sett på som urene,og godtas ikke"...??

Hvorfor avle på dette da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...