Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulvehybrider i USA


Ane

Recommended Posts

På Hundeviskeren idag besøkte Cesar et par som eide to ulvehybrider. Den ene var aggressiv mot andre hunder, mens den andre hadde problemer med matforsvar.

Søkte litt på nettet nå, og det tok ikke langt tid før jeg fant frem til flere ulvehybrid valper til salgs. http://www.pets4you.com/wolf.html

I følge Hundenett så er det vist noen regler i forhold til dette der borte også:

"Selv i det liberale USA er reglene for å eie ulvehybrider restriktive i mange stater. I Florida må man for eksempel få en spesialtillatelse fra fiskeritilsynet (av alle ting) før man kan få rett til lovlig å eie en ulvehybrid. Avl og salg av ulvehybrider er forbudt i enkelte stater i USA. I noen stater må man betale en ekstra avgift for å eie ulvehybrider, og de kan ikke tas bort fra eiendommen til eieren med mindre den skal oppsøke veterinær."

Og en kjempe bra kommentar; "En oppdretter skryter av at han ikke vil selge ulvehybrider til personer som bare har en liten leilighet og ingen bakgård."

Noen som vet hvor "vanlig" det er med dette i USA? Hva synes dere om ulvehybrider som kjæledyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange i USA som har slike.. Ikke mange i den forstand, men en del ihvertfall. Bare å gjøre et søk på youtube så finner man mange som har lagt ut videoer av ulvene sine osv.. Er det slik at en vanlig hund blir parret med en ulv, og så selger man disse valpene? Må jo være ekstremt mye ulv i valpene isåfall og de kan jo bli ekstremt uforutsigbare. Ingen vet jo hvordan de kommer til å bli som voksen da? Jeg synes ihvertfall det er alt for risikabelt og oppdra en "ulv" som en valp. Ikke fungerer det heller, jeg så et program hvor noen prøvde å oppdra en ulvevalp på lik linje med hundevalper og det gikk ikke særlig bra for å si det slik..

Som kjæledyr er det vel så som så.. Ikke alle kan eie en selvsagt, og man burde kunne MYE om hund OG ulv hvis man skulle eie en slik. Mye erfaring er vel også ganske greit å ha såklart. Jeg tror at mange kjøper seg slike uten å faktisk kunne så mye.

Har sett den episoden hos CM jeg også.. Ulvehundene har jo et litt annerledes språk enn vanlige hunder også. Vet egentlig ikke helt om jeg synes det er OK og ha slike som kjæledyr, men det er jo opp til hver enkelt. Og det kommer jo an på blandingsforholdene i dyret. Sarloos virker jo som en mild utgave av ulvehybridene.

Det er jo ikke til å legge under en stol at de er NYDELIGE da, men jeg synes ulven skal være et vilt dyr... De hører hjemme ute i det fri og ikke på sofaen inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på foredrag med Runar Næss, (som har lang erfaring med ulveforskning både i inn og utland, som har jobbet med ulv-hund blandinger i USA og har hatt en slik blanding selv) og han sa at det store flertallet av det som kalles ulvehybrider ikke er annet enn helt vanlige blandingshunder. Det er få av disse dyrene som faktisk har ulv i seg. Folk tror de har en ulvehybrid, men i realiteten er de rene hunder.

Ulvehybrider egner seg dårlig som kjæledyr. De er notoriske ødeleggere, noen skikkelige utbryterkonger og er svært vanskelig å trene. Jeg vil tippe at de har et sterkt jaktinstinkt også, og det må nok gjøres en grundig jobb med sosialiseringen fra de blir født for å klare å bygge gode relasjoner med mennesker. De er problematiske å eie for de fleste tror jeg, men det finnes jo selvsagt de som både håndterer og trives med et slikt hundedyr.

Dette er mitt inntrykk iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Noen som vet hvor "vanlig" det er med dette i USA? Hva synes dere om ulvehybrider som kjæledyr?

Det finns en forening for eiere av amerikanske ulvehybrider og denne foreningen har sin egen nettside. Da jeg "var innom" siden for et par - tre år siden mener jeg å huske at det dengang var det registrert i underkant av ca 300 000 individer. Som Mari skriver er dette hunder med ulik innblanding av ulv og endel er rene "look alikes".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Brukte ca 1 år på tilvenning. Hunden var på det tidspunktet 6år og katten ca 1,5år. Brukte grinder for å skille de innendørs og motbetinging som treningsmetode.  Hunden har alltid vært ganske gira på å jage katter, så er ganske overasket over at de ble venner til slutt. Skal sies at katta er ganske hard i hode og oppsøkte hunden selvom hunden ble gærn.  Med valp ville jeg sørget for at den overhode ikke får jage kattene. 
    • Hei! Vi har en toller valp som nå snart er 6 måneder. Hatt han i 4 måneder nå. Han er vill etter våre 2 katter, vil jage de, noe vi ikke lar han få lov til. Vi bruker belønningsbaserte metoder og kjefter ikke eller bruker streng stemme når han bjeffer eller bykser mot kattene i bånd, men forholder oss rolige og avleder han/ber han komme/sitte ol. Vi belønner rolig atferd og kontakt med oss rundt kattene men det går ikke å ha han løs i samme etasje med de, da bare løper han bort til de og kattene løper vekk med en gang. Vi har et kattetre de sitter i med egen tilgang fra trappa (de har hele trappa og 2. Etage for seg selv).  Vil gjerne høre deres erfaringer om hvor lang tid det kan ta å få de til å leve sammen i fred.  Ps: ønsker ikke diskusjon på valg av belønningsbasert metode.
    • Dette med hundenavn ble litt interessant her jeg bor: Naboen ville kalle valpen sin for Bindi. Og da kom jeg til å tenke på andre i hundeklubben som har fått valp i løpet av det siste året; Indi, Chili, Isi, Tilli og Milli osv (nå skriver jeg navnene som du uttalet; de skrives gjerne med "Y" eller "ee" eller "ie") - Veldig populært med to i'er i navnet. Da jeg fikk min forrige hund var det langt mer variasjon; Bamse, Sky, Nova, Luna, Peik, Sol osv... Er dette bare hos oss? Eller er disse navnene med to i'er mer vanlig over hele landet?
    • Utrolig fin og kjekt å lese at du er så aktiv med han 
    • Glemt å oppdatere med 7 måneders bilde. Ikke har jeg fått veid eller målt han heller. Kommer tilbake med det senere.    Vel, her er Tempo 7 måneder gammel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...