Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulvehybrider i USA

Ane

Recommended Posts

På Hundeviskeren idag besøkte Cesar et par som eide to ulvehybrider. Den ene var aggressiv mot andre hunder, mens den andre hadde problemer med matforsvar.

Søkte litt på nettet nå, og det tok ikke langt tid før jeg fant frem til flere ulvehybrid valper til salgs. http://www.pets4you.com/wolf.html

I følge Hundenett så er det vist noen regler i forhold til dette der borte også:

"Selv i det liberale USA er reglene for å eie ulvehybrider restriktive i mange stater. I Florida må man for eksempel få en spesialtillatelse fra fiskeritilsynet (av alle ting) før man kan få rett til lovlig å eie en ulvehybrid. Avl og salg av ulvehybrider er forbudt i enkelte stater i USA. I noen stater må man betale en ekstra avgift for å eie ulvehybrider, og de kan ikke tas bort fra eiendommen til eieren med mindre den skal oppsøke veterinær."

Og en kjempe bra kommentar; "En oppdretter skryter av at han ikke vil selge ulvehybrider til personer som bare har en liten leilighet og ingen bakgård."

Noen som vet hvor "vanlig" det er med dette i USA? Hva synes dere om ulvehybrider som kjæledyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange i USA som har slike.. Ikke mange i den forstand, men en del ihvertfall. Bare å gjøre et søk på youtube så finner man mange som har lagt ut videoer av ulvene sine osv.. Er det slik at en vanlig hund blir parret med en ulv, og så selger man disse valpene? Må jo være ekstremt mye ulv i valpene isåfall og de kan jo bli ekstremt uforutsigbare. Ingen vet jo hvordan de kommer til å bli som voksen da? Jeg synes ihvertfall det er alt for risikabelt og oppdra en "ulv" som en valp. Ikke fungerer det heller, jeg så et program hvor noen prøvde å oppdra en ulvevalp på lik linje med hundevalper og det gikk ikke særlig bra for å si det slik..

Som kjæledyr er det vel så som så.. Ikke alle kan eie en selvsagt, og man burde kunne MYE om hund OG ulv hvis man skulle eie en slik. Mye erfaring er vel også ganske greit å ha såklart. Jeg tror at mange kjøper seg slike uten å faktisk kunne så mye.

Har sett den episoden hos CM jeg også.. Ulvehundene har jo et litt annerledes språk enn vanlige hunder også. Vet egentlig ikke helt om jeg synes det er OK og ha slike som kjæledyr, men det er jo opp til hver enkelt. Og det kommer jo an på blandingsforholdene i dyret. Sarloos virker jo som en mild utgave av ulvehybridene.

Det er jo ikke til å legge under en stol at de er NYDELIGE da, men jeg synes ulven skal være et vilt dyr... De hører hjemme ute i det fri og ikke på sofaen inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på foredrag med Runar Næss, (som har lang erfaring med ulveforskning både i inn og utland, som har jobbet med ulv-hund blandinger i USA og har hatt en slik blanding selv) og han sa at det store flertallet av det som kalles ulvehybrider ikke er annet enn helt vanlige blandingshunder. Det er få av disse dyrene som faktisk har ulv i seg. Folk tror de har en ulvehybrid, men i realiteten er de rene hunder.

Ulvehybrider egner seg dårlig som kjæledyr. De er notoriske ødeleggere, noen skikkelige utbryterkonger og er svært vanskelig å trene. Jeg vil tippe at de har et sterkt jaktinstinkt også, og det må nok gjøres en grundig jobb med sosialiseringen fra de blir født for å klare å bygge gode relasjoner med mennesker. De er problematiske å eie for de fleste tror jeg, men det finnes jo selvsagt de som både håndterer og trives med et slikt hundedyr.

Dette er mitt inntrykk iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Noen som vet hvor "vanlig" det er med dette i USA? Hva synes dere om ulvehybrider som kjæledyr?

Det finns en forening for eiere av amerikanske ulvehybrider og denne foreningen har sin egen nettside. Da jeg "var innom" siden for et par - tre år siden mener jeg å huske at det dengang var det registrert i underkant av ca 300 000 individer. Som Mari skriver er dette hunder med ulik innblanding av ulv og endel er rene "look alikes".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...