Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulvehybrider i USA

Ane

Recommended Posts

På Hundeviskeren idag besøkte Cesar et par som eide to ulvehybrider. Den ene var aggressiv mot andre hunder, mens den andre hadde problemer med matforsvar.

Søkte litt på nettet nå, og det tok ikke langt tid før jeg fant frem til flere ulvehybrid valper til salgs. http://www.pets4you.com/wolf.html

I følge Hundenett så er det vist noen regler i forhold til dette der borte også:

"Selv i det liberale USA er reglene for å eie ulvehybrider restriktive i mange stater. I Florida må man for eksempel få en spesialtillatelse fra fiskeritilsynet (av alle ting) før man kan få rett til lovlig å eie en ulvehybrid. Avl og salg av ulvehybrider er forbudt i enkelte stater i USA. I noen stater må man betale en ekstra avgift for å eie ulvehybrider, og de kan ikke tas bort fra eiendommen til eieren med mindre den skal oppsøke veterinær."

Og en kjempe bra kommentar; "En oppdretter skryter av at han ikke vil selge ulvehybrider til personer som bare har en liten leilighet og ingen bakgård."

Noen som vet hvor "vanlig" det er med dette i USA? Hva synes dere om ulvehybrider som kjæledyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange i USA som har slike.. Ikke mange i den forstand, men en del ihvertfall. Bare å gjøre et søk på youtube så finner man mange som har lagt ut videoer av ulvene sine osv.. Er det slik at en vanlig hund blir parret med en ulv, og så selger man disse valpene? Må jo være ekstremt mye ulv i valpene isåfall og de kan jo bli ekstremt uforutsigbare. Ingen vet jo hvordan de kommer til å bli som voksen da? Jeg synes ihvertfall det er alt for risikabelt og oppdra en "ulv" som en valp. Ikke fungerer det heller, jeg så et program hvor noen prøvde å oppdra en ulvevalp på lik linje med hundevalper og det gikk ikke særlig bra for å si det slik..

Som kjæledyr er det vel så som så.. Ikke alle kan eie en selvsagt, og man burde kunne MYE om hund OG ulv hvis man skulle eie en slik. Mye erfaring er vel også ganske greit å ha såklart. Jeg tror at mange kjøper seg slike uten å faktisk kunne så mye.

Har sett den episoden hos CM jeg også.. Ulvehundene har jo et litt annerledes språk enn vanlige hunder også. Vet egentlig ikke helt om jeg synes det er OK og ha slike som kjæledyr, men det er jo opp til hver enkelt. Og det kommer jo an på blandingsforholdene i dyret. Sarloos virker jo som en mild utgave av ulvehybridene.

Det er jo ikke til å legge under en stol at de er NYDELIGE da, men jeg synes ulven skal være et vilt dyr... De hører hjemme ute i det fri og ikke på sofaen inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på foredrag med Runar Næss, (som har lang erfaring med ulveforskning både i inn og utland, som har jobbet med ulv-hund blandinger i USA og har hatt en slik blanding selv) og han sa at det store flertallet av det som kalles ulvehybrider ikke er annet enn helt vanlige blandingshunder. Det er få av disse dyrene som faktisk har ulv i seg. Folk tror de har en ulvehybrid, men i realiteten er de rene hunder.

Ulvehybrider egner seg dårlig som kjæledyr. De er notoriske ødeleggere, noen skikkelige utbryterkonger og er svært vanskelig å trene. Jeg vil tippe at de har et sterkt jaktinstinkt også, og det må nok gjøres en grundig jobb med sosialiseringen fra de blir født for å klare å bygge gode relasjoner med mennesker. De er problematiske å eie for de fleste tror jeg, men det finnes jo selvsagt de som både håndterer og trives med et slikt hundedyr.

Dette er mitt inntrykk iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Noen som vet hvor "vanlig" det er med dette i USA? Hva synes dere om ulvehybrider som kjæledyr?

Det finns en forening for eiere av amerikanske ulvehybrider og denne foreningen har sin egen nettside. Da jeg "var innom" siden for et par - tre år siden mener jeg å huske at det dengang var det registrert i underkant av ca 300 000 individer. Som Mari skriver er dette hunder med ulik innblanding av ulv og endel er rene "look alikes".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...