Gå til innhold
Hundesonen.no

Disse norske hunderasene er truet


Ingvild

Recommended Posts

Jeg syns det er litt trist jeg, at de kanskje dør ut.

Men her i landet er vi jo ofte litt negative til å gjøre "pyntehunder" av bruksraser, og jeg har aldri møtt lykkelige harehunder eller elghunder som ikke har fått gjøre det de er skapt for (Halvveis trysling som jeg er har jeg møtt en god del av begge slag opp gjennom). Og det er tydeligvis ikke stor nok etterspørsel etter slike jakthunder til å redde rasene :hmm:

Buhund og Lundehund har adskillig større sjanse for å overleve som rase i våre dager, men det krever at folk som vil ha spisshund, velger våre nasjonale raser fremfor nabolandenes ;)

Her i byen har jeg sett en god del Lundehund, vi treffer en knakendes kjekk kar omtrent ukentlig, og hadde spisshund fristet meg, hadde jeg nok sett flere ganger på disse to norske rasene jeg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

jeg leste kommentarene til en artikkel om dette (husker ikke om det var den eller noen som hadde "rappet" intervjuet)

Enkelte eller flere av de rasene passer ikke helt inn i dagens "stille" samfunn. Flere av de er varslere med mye lyd, noe de skulle ha en gang i tiden. Og største omplasserings grunn til flere av de rasene er bråk. Det passer utrolig dårlig i boligfelt, blokk o.l.

Det er synd, men det er også en av grunnene til at jeg selv valgte bort den Norske Buhunden en gang i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at det er et marked og en viss interesse for spisshundene. Kunne selv godt hatt buhund eller lundehund. Men det er jo harehundene det står dårligst til med. Kanskje burde de markedsføres mer som aktive turkamerater for friluftsmennesker enn jakthunder om de skal reddes? Det virker jo ikke som om det er "bruk" for norske harehundraser om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes flere av rasene er flotte, men jeg kommer nok ikke til å gå til anskaffelse av noen av rasene, de passer ikke meg, rett og slett. Men om jeg først skulle ja hatt intressen for jakt, hadde jeg nesten garantert gått for en dunker, eller en hygenhund. :) En bekjent har en dunker, men de driver vell med reve, hare,- eller hva det no var- jakt.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg leste kommentarene til en artikkel om dette (husker ikke om det var den eller noen som hadde "rappet" intervjuet)

Enkelte eller flere av de rasene passer ikke helt inn i dagens "stille" samfunn. Flere av de er varslere med mye lyd, noe de skulle ha en gang i tiden. Og største omplasserings grunn til flere av de rasene er bråk. Det passer utrolig dårlig i boligfelt, blokk o.l.

Det er synd, men det er også en av grunnene til at jeg selv valgte bort den Norske Buhunden en gang i tiden.

Det høres riktig ut det Jeanette. Alle de norske rasene har vel blitt brukt som gårdshund også, i tillegg til jakt, så den varsler, vokter, og noen gjeter nok også rimelig godt (iaf. unger *ler*). Og fordi avlen på brukshunder fokuserer på bruk, så opprettholdes disse egenskapene. Man kan jo bare sammenligne en norsk og en amerikansk gjennomsnittlig Beagle, så ser man hvilken forskjell bruksavl vs eksteriøravl utgjør, på mentalitet/egenskaper altså.

Jeg er litt delt merker jeg, og vet ikke om jeg synes rasene skal bevares (og dermed endres!) for enhver pris. En Norsk Svart Elghund som ikke varsler, og som kanskje nesten ikke jakter, er jo ikke en elghund lenger syns jeg. Den blir kanskje seende likens ut, men uten egenskapene sine er den bare nok en pelset spisshundrase i utstillingsringen :(

Det er vel mer viktig å bevare genmateriale fra riktige individer da, sånn for ettertiden. Og man vet jo ikke hva som skjer, kanskje forsvinner 75% av oss, og folk virkelig trenger dyktige varslende jakthunder i Norge igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje burde de markedsføres mer som aktive turkamerater for friluftsmennesker enn jakthunder om de skal reddes?

Det er vel strengt tatt bedre om rasene dør ut, enn at de skal bli ødelagt av "selskapsavl". Det vil jo faktisk bare føre til at færre jegere velger disse!

Det som faktisk må til er at de få som fortsatt jakter hare, velger Norske raser. Og det har jeg inntrykk av at fler og fler faktisk gjør! Hygen og Dunker står ikke noe tilbake for Finne og Hamilton, og mange har fått øynene opp for det. Som reve og gaupehund har jo Halden blitt riktig "populær". Høyere kvalitet på jaktegenskapene vil nok gjøre at denne trenden fortsetter. Ingen tvil om at jeg ville valgt Norsk (igjen), om jeg skulle hatt harabikkje:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...