Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpe, biting, stress?


Ane

Recommended Posts

*liker!*

Folk er alt for redde for å bruke konsekvenser..

Det har jeg faktisk glemt at jeg gjør, men klart jeg bruker ord som nei og ned. Om han ikke hører på stemmen så drar jeg han ned eller vekk, det blir jo ofte i nakkeskinnet, fordi han ikke går med halsbånd inne.

Det du kan gjøre da Ane er jo å sørge for at hun har på seg halsbånd (om du ikke vil ta fysisk i selve hunden) så har du et lite bånd i enden, og hver gang du sier nei, så tar du vekk hunden fra situasjonen.

Tabben gjør jeg nok! Men jeg kan jo ikke la henne gnage i stykker bord, og stoler. Mulig jeg får kjøpe meg noen kompostgrinder! :)

Der er valpesikringen prima altså, for klart, man ignorerer ikke at den ødelegger ting (da er jo nei som jeg forklarte ovenfor, og som JeanetteH nevnte et godt tips). Men med valpesikring så slipper du og gå å passe på, og kan sette deg ned å se på TV og la Nora kjede seg alene, uten konsekvenser utover møblene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har prøvd å si nei til henne, men da ser det ut som om hun skal ta igjen, og hopper til og kan små "boffe". Da blir det jo bare verre, og jeg vil ikke ta i henne fysisk.

Da er du nok ikke kjapp nok. Husk at det er en gjeterhund valp du har, reaksjoner og ting skjer ganske fort.

Konsekvensen er ikke å trøkke de i bakken, løfte den i nakkeskinnet e.l., men en liten "rapp" som skal gå lynkjapt samtidig som du legger litt mer trykk i stemmen også går du derifra, for noen holder det bare med en dypere, kortere og skapere NEI, Ikke sitt å vent for å se om hun prøver å boffe eller få en reaksjon.

Jeg snakker ikke om å slå så de gjør vondt e.l. Man slår ikke hunden sin! Og å trøkke den i bakken vil gi deg en kamp. Kjapt inn og ut og forlat åstedet. Og kommer hun etter og oppfører seg så er det selvsagt BRA og en liten klapp eller godis.

Ikke la ting bli en kamp og ikke sitt å analyser etter reaksjoner. Du får det du ser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabben gjør jeg nok! Men jeg kan jo ikke la henne gnage i stykker bord, og stoler. Mulig jeg får kjøpe meg noen kompostgrinder! :)

Klart du skal ta den vekk fra noe den driver med som ikke er ønskelig. De oppfatter det neppe sånn at "Aha, jeg bare biter her og da kommer muttern løpende. Kult!" Det har ihvertfall jeg aldri oppfattet. :ahappy:

Jeg er skikkelig nazi-vaktmester fra dag 1 når jeg får valp i huset og følger den med et "halvt øye" støtt. Om den biter på noe, om den viser det minste tegn på at den skal tisse osv. :) Tar den vekk fra det den ikke får lov til å bite på, bytter evt ut med noe annet og gir ganske grei beskjed om hva den ikke får lov til å gjøre og tissing det gjør vi ute. :lol: Jeg har aldri hatt verken bur eller kompostgrinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du skal ta den vekk fra noe den driver med som ikke er ønskelig. De oppfatter det neppe sånn at "Aha, jeg bare biter her og da kommer muttern løpende. Kult!" Det har ihvertfall jeg aldri oppfattet. :ahappy:

Jeg har sett bevis på en voksen hund som tydelig har lært at om den tar eier sine viktige ting, får den oppmerksomhet. Den hunden er rå på å stjele fjernkontroll, mobil osv.

Jeg er skikkelig nazi-vaktmester fra dag 1 når jeg får valp i huset og følger den med et "halvt øye" støtt. Om den biter på noe, om den viser det minste tegn på at den skal tisse osv. :) Tar den vekk fra det den ikke får lov til å bite på, bytter evt ut med noe annet og gir ganske grei beskjed om hva den ikke får lov til å gjøre og tissing det gjør vi ute. :lol: Jeg har aldri hatt verken bur eller kompostgrinder.

Kompostgrinder er jo til for å gjøre oppdragelsen enklere, også spesielt når de skal lære å være hjemme alene.

Jeg syntes ihvertfall det er ekstremt deilig å slippe å være overalt hvor valpen er hele tiden. Nå har jeg begrenset område til 3/4 av stuen, og det må da være mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha trodd på det.. Ingen av valpene jeg har vært borti har tatt skade av et tyggebein..

:)

Det har jeg faktisk glemt at jeg gjør, men klart jeg bruker ord som nei og ned. Om han ikke hører på stemmen så drar jeg han ned eller vekk, det blir jo ofte i nakkeskinnet, fordi han ikke går med halsbånd inne.

Det du kan gjøre da Ane er jo å sørge for at hun har på seg halsbånd (om du ikke vil ta fysisk i selve hunden) så har du et lite bånd i enden, og hver gang du sier nei, så tar du vekk hunden fra situasjonen.

Der er valpesikringen prima altså, for klart, man ignorerer ikke at den ødelegger ting (da er jo nei som jeg forklarte ovenfor, og som JeanetteH nevnte et godt tips). Men med valpesikring så slipper du og gå å passe på, og kan sette deg ned å se på TV og la Nora kjede seg alene, uten konsekvenser utover møblene.

Jeg har dyttet henne forsiktig ned når hun har stått med fremlabbene på bordet og slikt, og da begynner hun å knurre.. Ja, jeg finner nok ut av det etterhvert! :) Hun har jo vært her i under en uke.

Da er du nok ikke kjapp nok. Husk at det er en gjeterhund valp du har, reaksjoner og ting skjer ganske fort.

Konsekvensen er ikke å trøkke de i bakken, løfte den i nakkeskinnet e.l., men en liten "rapp" som skal gå lynkjapt samtidig som du legger litt mer trykk i stemmen også går du derifra, for noen holder det bare med en dypere, kortere og skapere NEI, Ikke sitt å vent for å se om hun prøver å boffe eller få en reaksjon.

Jeg snakker ikke om å slå så de gjør vondt e.l. Man slår ikke hunden sin! Og å trøkke den i bakken vil gi deg en kamp. Kjapt inn og ut og forlat åstedet. Og kommer hun etter og oppfører seg så er det selvsagt BRA og en liten klapp eller godis.

Ikke la ting bli en kamp og ikke sitt å analyser etter reaksjoner. Du får det du ser etter.

Takk for svar!

Klart du skal ta den vekk fra noe den driver med som ikke er ønskelig. De oppfatter det neppe sånn at "Aha, jeg bare biter her og da kommer muttern løpende. Kult!" Det har ihvertfall jeg aldri oppfattet. :ahappy:

Jeg er skikkelig nazi-vaktmester fra dag 1 når jeg får valp i huset og følger den med et "halvt øye" støtt. Om den biter på noe, om den viser det minste tegn på at den skal tisse osv. :) Tar den vekk fra det den ikke får lov til å bite på, bytter evt ut med noe annet og gir ganske grei beskjed om hva den ikke får lov til å gjøre og tissing det gjør vi ute. :lol: Jeg har aldri hatt verken bur eller kompostgrinder.

:) Hehe. Ja, jeg vil nok måtte ta henne vekk når hun tygger på ulovlige ting, til jeg eventuelt kjøper en grind..

Nå må jeg dessverre lese til eksamen imorgen! Men tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett bevis på en voksen hund som tydelig har lært at om den tar eier sine viktige ting, får den oppmerksomhet. Den hunden er rå på å stjele fjernkontroll, mobil osv.

Kompostgrinder er jo til for å gjøre oppdragelsen enklere, også spesielt når de skal lære å være hjemme alene.

Jeg syntes ihvertfall det er ekstremt deilig å slippe å være overalt hvor valpen er hele tiden. Nå har jeg begrenset område til 3/4 av stuen, og det må da være mer enn nok.

Det antok meg at kompostgrinder brukes for at eieren skal få det enklere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det antok meg at kompostgrinder brukes for at eieren skal få det enklere. :)

Nå hadde det vært uaktuelt for meg å løpe rundt etter en valp og si nei, jeg hadde blitt stresset av det, og hadde nok endt opp med en ganske opphauset hund, så det er nok en kombinasjon av enkelthet og bedrehet.

Hadde jeg hatt mindre leilighet, hadde jeg ikke brukt kompostgrinder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så veeldig mye erfaring å dele med, men. Valpen min var ganske myk helt fra starten av, og biting på hender og ulovlige ting gikk rimelig kjapt over. Her brukte hele familien enkelt "nei" med en dypere stemme når han bet på oss eller f.eks et hjørne, og så ga vi han en leke/tyggebein. Han tok hintet raskt, skjønte fort betydningen av "nei", og knyttet det etterhvert også til andre situasjoner. :) Raptuser ignorerte vi, da ga han seg til slutt og sovnet av seg selv.. (Han kom seg ikke opp i sofaen) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde vi også en vennlig og samarbeidsvillig valp som ikke protesterte så mye mot et knurr eller et nei - men erfaringen jeg har er at det lykkes hver gang jeg er i forkant. Det vil si, når du SER at din lille er på vei til å hoppe opp på bordet, eller forsiktig snuser rundt og er i gang med å se om tøffelen er noe gøy, ser du på henne og knurrer eller sier nei, eventuelt også fjerner det hun undersøker/ikke lar henne komme til.

Hvis hun først har raptus med den nye ulovlige "leken" hjelper det lite med knurring siden hun har fokus fast festet mot leken. Da kan du prøve å bytte/avlede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...