Gå til innhold
Hundesonen.no

narkose på katt

Krilo

Recommended Posts

Skrevet

I dag var pusejenta mi hos dyrelegen for å fjerne tannstein, hun ble lagt i narkose og jeg hentet henne litt etter 17.00, fikk da beskjed om at hun kom til å være litt sløv/trøtt/groggy en liten stund. det regnet jeg jo med, men hvor lenge er det vanlig at de er påvirket av narkosen? husker ikke når det ga seg etter hun fikk narkose når hun ble sterelisert. hun sjangler fortsatt og går på ting, akkurat nå så har hun endelig sovnet litt igjen. vann har hun nesten ikke rørt, hun har prøvd å spise litt men fikk det ikke ordentlig til- hun rømte ut av vinduet i stad, fikk hentet henne før hun fikk gått noe særlig vekk da, tok på henne sele og leiebånd og luftet henne litt..

men ja, er det noen som har erfaring med eller husker hvor lenge narkosen pleier å sitte i? synes så synd på henne nå :hmm:

Skrevet

Hehe, vi har hatt det synet på alle våre tre katter som ble sterilisert for noen måneder siden vi også. :lol:

Hun er nok ikke stabil før i morgen. Det kan sitte igjen litt narkose i henne i morgen også, men ikke noe du kommer og legge merke til annet at hun kanskje er litt slapp/fjern. :)

Skrevet

Hehe, vi har hatt det synet på alle våre tre katter som ble sterilisert for noen måneder siden vi også. :lol:

Hun er nok ikke stabil før i morgen. Det kan sitte igjen litt narkose i henne i morgen også, men ikke noe du kommer og legge merke til annet at hun kanskje er litt slapp/fjern. :)

de er jo så rare når de er "fulle", samboer syntes det er veldig morsomt å se på henne, mens jeg får bare vondt inni meg selvom jeg liksom vet at det er sånn de blir etter en tur hos dyrlegen..

husker når hun ble sterelisert så fikk hun"lampeskjerm" det var litt av et syn det også ja, da gikk hun på absolutt alt som var i nærheten, til og med etter at narkosen var ute av kroppen :lol:

men da kan jeg roe meg litt ned med at det er normalt at det tar litt tid.. en positiv ting er jo at hun nå er veldig kosete og liker å ligge på fanget, noen hun sjelden gjør :ahappy:

Skrevet

I dag var pusejenta mi hos dyrelegen for å fjerne tannstein, hun ble lagt i narkose og jeg hentet henne litt etter 17.00, fikk da beskjed om at hun kom til å være litt sløv/trøtt/groggy en liten stund. det regnet jeg jo med, men hvor lenge er det vanlig at de er påvirket av narkosen? husker ikke når det ga seg etter hun fikk narkose når hun ble sterelisert. hun sjangler fortsatt og går på ting, akkurat nå så har hun endelig sovnet litt igjen. vann har hun nesten ikke rørt, hun har prøvd å spise litt men fikk det ikke ordentlig til- hun rømte ut av vinduet i stad, fikk hentet henne før hun fikk gått noe særlig vekk da, tok på henne sele og leiebånd og luftet henne litt..

men ja, er det noen som har erfaring med eller husker hvor lenge narkosen pleier å sitte i? synes så synd på henne nå :hmm:

Vi har alltid fått beskjed om at kattene ikke skal ha mat samme da som narkose. Tror det har med å gjøre at maten kan "havne feil" og komme ned i lungene, men vet ikke dette sikkert.

God bedring til pusen, ikke gøy når de er dårlige! :)

Skrevet

Sist vår katt var i narkose hentet jeg henne kl 17 og hun klarte ikke gå eller holde øynene åpne selv før 02 på natten. Når hun endelig klarte gå og sånt selv fikk hun spise (vet anbefalte å få mat i henne når hun våknet). Så det kan jo ha litt med vekt å gjøre min pus er 2 kg så kan jo tenkes hun bruker lengre tid enn "tyngre katter!?

Lykke til i allefall :)

Skrevet

Vi har alltid fått beskjed om at kattene ikke skal ha mat samme da som narkose. Tror det har med å gjøre at maten kan "havne feil" og komme ned i lungene, men vet ikke dette sikkert.

God bedring til pusen, ikke gøy når de er dårlige! :)

hmm..jeg har aldri fått beskjed av dyrlegen om at hun ikke skal ha mat etter narkose, bare fått beskjed om at hun ikke skal ha mat på morningen før hun blir levert hos dyrlegen den dagen hun skal ha narkose. :) var hvertfall ikke noe problem med at maten skulle havne feil, hun klarte nemlig ikke å få spist noe i går, dyttet maten bare rundt på gulvet :rolleyes2:

Sist vår katt var i narkose hentet jeg henne kl 17 og hun klarte ikke gå eller holde øynene åpne selv før 02 på natten. Når hun endelig klarte gå og sånt selv fikk hun spise (vet anbefalte å få mat i henne når hun våknet). Så det kan jo ha litt med vekt å gjøre min pus er 2 kg så kan jo tenkes hun bruker lengre tid enn "tyngre katter!?

Lykke til i allefall :)

hun er veier litt mere enn din, hun er litt glad i mat, ikke overvektig altså, men litt ekstra har hun kanskje :whistle: hun holdt øynene åpne og hodet holdt hun stort sett opppe, hun klarte ikke fokusere så mye med øyna bare, og litt ubestemmelige bevegelser på ben, hale og hodet.. hehe..

i dag når jeg sa god morgen til henne var hun nesten helt pigg igjen, spiste godt og drakk mye, men var litt sløv frem til 12 tiden, da slapp jeg henne ut og hun har kost seg ute i hele dag :ahappy: nå ligger hun og sover søtt ved siden av meg, med fine rene tenner og mye bedre ånde, :lol: , :wub:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...