Gå til innhold
Hundesonen.no

narkose på katt

Krilo

Recommended Posts

I dag var pusejenta mi hos dyrelegen for å fjerne tannstein, hun ble lagt i narkose og jeg hentet henne litt etter 17.00, fikk da beskjed om at hun kom til å være litt sløv/trøtt/groggy en liten stund. det regnet jeg jo med, men hvor lenge er det vanlig at de er påvirket av narkosen? husker ikke når det ga seg etter hun fikk narkose når hun ble sterelisert. hun sjangler fortsatt og går på ting, akkurat nå så har hun endelig sovnet litt igjen. vann har hun nesten ikke rørt, hun har prøvd å spise litt men fikk det ikke ordentlig til- hun rømte ut av vinduet i stad, fikk hentet henne før hun fikk gått noe særlig vekk da, tok på henne sele og leiebånd og luftet henne litt..

men ja, er det noen som har erfaring med eller husker hvor lenge narkosen pleier å sitte i? synes så synd på henne nå :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vi har hatt det synet på alle våre tre katter som ble sterilisert for noen måneder siden vi også. :lol:

Hun er nok ikke stabil før i morgen. Det kan sitte igjen litt narkose i henne i morgen også, men ikke noe du kommer og legge merke til annet at hun kanskje er litt slapp/fjern. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vi har hatt det synet på alle våre tre katter som ble sterilisert for noen måneder siden vi også. :lol:

Hun er nok ikke stabil før i morgen. Det kan sitte igjen litt narkose i henne i morgen også, men ikke noe du kommer og legge merke til annet at hun kanskje er litt slapp/fjern. :)

de er jo så rare når de er "fulle", samboer syntes det er veldig morsomt å se på henne, mens jeg får bare vondt inni meg selvom jeg liksom vet at det er sånn de blir etter en tur hos dyrlegen..

husker når hun ble sterelisert så fikk hun"lampeskjerm" det var litt av et syn det også ja, da gikk hun på absolutt alt som var i nærheten, til og med etter at narkosen var ute av kroppen :lol:

men da kan jeg roe meg litt ned med at det er normalt at det tar litt tid.. en positiv ting er jo at hun nå er veldig kosete og liker å ligge på fanget, noen hun sjelden gjør :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var pusejenta mi hos dyrelegen for å fjerne tannstein, hun ble lagt i narkose og jeg hentet henne litt etter 17.00, fikk da beskjed om at hun kom til å være litt sløv/trøtt/groggy en liten stund. det regnet jeg jo med, men hvor lenge er det vanlig at de er påvirket av narkosen? husker ikke når det ga seg etter hun fikk narkose når hun ble sterelisert. hun sjangler fortsatt og går på ting, akkurat nå så har hun endelig sovnet litt igjen. vann har hun nesten ikke rørt, hun har prøvd å spise litt men fikk det ikke ordentlig til- hun rømte ut av vinduet i stad, fikk hentet henne før hun fikk gått noe særlig vekk da, tok på henne sele og leiebånd og luftet henne litt..

men ja, er det noen som har erfaring med eller husker hvor lenge narkosen pleier å sitte i? synes så synd på henne nå :hmm:

Vi har alltid fått beskjed om at kattene ikke skal ha mat samme da som narkose. Tror det har med å gjøre at maten kan "havne feil" og komme ned i lungene, men vet ikke dette sikkert.

God bedring til pusen, ikke gøy når de er dårlige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist vår katt var i narkose hentet jeg henne kl 17 og hun klarte ikke gå eller holde øynene åpne selv før 02 på natten. Når hun endelig klarte gå og sånt selv fikk hun spise (vet anbefalte å få mat i henne når hun våknet). Så det kan jo ha litt med vekt å gjøre min pus er 2 kg så kan jo tenkes hun bruker lengre tid enn "tyngre katter!?

Lykke til i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid fått beskjed om at kattene ikke skal ha mat samme da som narkose. Tror det har med å gjøre at maten kan "havne feil" og komme ned i lungene, men vet ikke dette sikkert.

God bedring til pusen, ikke gøy når de er dårlige! :)

hmm..jeg har aldri fått beskjed av dyrlegen om at hun ikke skal ha mat etter narkose, bare fått beskjed om at hun ikke skal ha mat på morningen før hun blir levert hos dyrlegen den dagen hun skal ha narkose. :) var hvertfall ikke noe problem med at maten skulle havne feil, hun klarte nemlig ikke å få spist noe i går, dyttet maten bare rundt på gulvet :rolleyes2:

Sist vår katt var i narkose hentet jeg henne kl 17 og hun klarte ikke gå eller holde øynene åpne selv før 02 på natten. Når hun endelig klarte gå og sånt selv fikk hun spise (vet anbefalte å få mat i henne når hun våknet). Så det kan jo ha litt med vekt å gjøre min pus er 2 kg så kan jo tenkes hun bruker lengre tid enn "tyngre katter!?

Lykke til i allefall :)

hun er veier litt mere enn din, hun er litt glad i mat, ikke overvektig altså, men litt ekstra har hun kanskje :whistle: hun holdt øynene åpne og hodet holdt hun stort sett opppe, hun klarte ikke fokusere så mye med øyna bare, og litt ubestemmelige bevegelser på ben, hale og hodet.. hehe..

i dag når jeg sa god morgen til henne var hun nesten helt pigg igjen, spiste godt og drakk mye, men var litt sløv frem til 12 tiden, da slapp jeg henne ut og hun har kost seg ute i hele dag :ahappy: nå ligger hun og sover søtt ved siden av meg, med fine rene tenner og mye bedre ånde, :lol: , :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...