Gå til innhold
Hundesonen.no

Samboerkontrakt


Pim

Recommended Posts

Sambo (jepp Soppen, jeg insisterer; så får du bare kose deg med bildene dine! ;) ) og jeg skal inngå samboerkontrakt; sånn standardavtale som bl.a. avklarer økonomiske forhold, rettigheter og arv ved eventuell bortgang. Jeg husker at jeg har sett sånne foldere på tinghuset som handler om samboerskap og inngåelse av samboeravtale, der man får fine eksempler på hva som bør være med, og hvordan kontrakten kan se ut. Var innom tinghuset her i Trondheim og spurte etter info, og damen i skranken (eller hullet, burde jeg kanskje heller si, fine huset har rundt hull i stedet for skranke! :D) bare fniste og sa at da måtte jeg jo gå til advokat! Dumme lille jente, liksom! :getlost:

Men altså - øh?? Må vi det? Hvis jeg ikke tar altfor feil (og det er det selvsagt mulig jeg gjør, juss er langt ifra min sterkeste side) så skal kontrakten tinglyses - men det kan man vel gjøre sjøl, på tinghuset? Bare levere et eksemplar av ferdig utfylt kontrakt underskrevet av begge parter + vitner, er det ikke? Det heter jo TINGlysning og TINGhus, liksom? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan fint sette opp en avtale selv. Her er et par eksempler på maler: http://www.dinside.no/1025/samboerkontrakt

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=562012

Dere trenger ikke tinglyse den, men det er lurt med tre eksemplarer, hvorav det tredje oppbevares hos en nøytral tredjeperson. Få også med underskrift fra vitner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skyter jeg litt ifra hofta, men trenger dere egentlig samboerkontrakt da? Har det ikke blitt endringer i arveloven nå at samboere har like rettigheter som ektefolk..?

Noe som betyr at så lenge dere er offentlige samboer me felles adresse, så står dere omtrent likt som de som har giftet seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan fint sette opp en avtale selv. Her er et par eksempler på maler: http://www.dinside.no/1025/samboerkontrakt

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=562012

Dere trenger ikke tinglyse den, men det er lurt med tre eksemplarer, hvorav det tredje oppbevares hos en nøytral tredjeperson. Få også med underskrift fra vitner.

Det er sånn vi har gjort det; lastet ned en fra nettet, tilpasset den litt, skrev ut i tre eks, oppbevarer en hos nøytral part. Greit å ha når det begynner å bli litt materielle ting inne i bildet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke mitt sterkeste felt, men jeg finner ingenting som tilsier at dere ha en advokat inne i bildet? Jeg fant denne artikkelen, der kan du laste ned kontrakten og jeg kan ikke se noe der om at noen advokat skal ha noe å si. :icon_confused:

Nei, hva skal en advokat gjøre? Sjekke at vi staver navnet vårt riktig for 1000 kr/timen? :icon_confused:

Dere kan fint sette opp en avtale selv. Her er et par eksempler på maler: http://www.dinside.no/1025/samboerkontrakt

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=562012

Dere trenger ikke tinglyse den, men det er lurt med tre eksemplarer, hvorav det tredje oppbevares hos en nøytral tredjeperson. Få også med underskrift fra vitner.

Hvis jeg har forstått det rett, bør kontrakter tinglyses når det er snakk om verdier av en viss størrelse - men da har man vel vanligvis tinglyste papirer utenfor samboerkontrakten, feks gjeldsbrev på huset etc? Men nå har det seg sånn at vi gjerne vil omfordele litt på huslånet i samma "slengen" (selv om det er forskjellige papirer, men det vil jo være nevnt i samboerkontrakten også); dessuten, hvis jeg ikke husker feil (hjelp?) så er det vel sånn at man blir registrert som samboere og får dermed ulike skattefordeler og rettigheter, hvis kontrakten tinglyses?

Nå skyter jeg litt ifra hofta, men trenger dere egentlig samboerkontrakt da? Har det ikke blitt endringer i arveloven nå at samboere har like rettigheter som ektefolk..?

Noe som betyr at så lenge dere er offentlige samboer me felles adresse, så står dere omtrent likt som de som har giftet seg..

Hm, syns å huske at det er sånn at hvis man har samme folkeregistrerte adresse i 2 år så blir man "offisielt samboer". Men da må vi jo vente i enda et år :P Og det regulerer fortsatt fint lite av økonomiske forhold samboerne imellom :)

Det er sånn vi har gjort det; lastet ned en fra nettet, tilpasset den litt, skrev ut i tre eks, oppbevarer en hos nøytral part. Greit å ha når det begynner å bli litt materielle ting inne i bildet...

Jepp, det vi også tenker :)

Vi tenkte å registere partnerskapet for rettigheter i samfunnet ol. Men hvordan sånt og kontrakter gjøres aner jeg ikke :P

og helt enig vims. SAMBO!

Takk for støtten :aww: Heter "offisielt samboer" nå "registret partnerskap"? :blink: Trodde det var to forskjellige ting, jeg.

Jeg synes det er bra med husbond jeg. :D Men kontrakt er bra uansett.

Hehe, tror vi skal ta et steg om gangen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre jeg har oversett noe, gjelder skatte- og arvefordelene samboere mellom bare om man har felles barn. Har man ikke det, er det fremdeles samboerkontrakt og testamente som gjelder. Og disse trenger altså ikke tinglyses. Eierforhold ifht bolig må tinglyses, men det er egentlig uavhengig av samboerkontrakten.

Jeg klarer ikke å finne noe om eventuelle fordeler ved å være registrert som samboere utover dette med felles barn, og i hvert fall ikke noe om at tinglysning eventuelt medfører disse fordelene, men igjen kan det hende jeg har oversett noe. Hvilke fordeler tenkte du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre jeg har oversett noe, gjelder skatte- og arvefordelene samboere mellom bare om man har felles barn. Har man ikke det, er det fremdeles samboerkontrakt og testamente som gjelder. Og disse trenger altså ikke tinglyses. Eierforhold ifht bolig må tinglyses, men det er egentlig uavhengig av samboerkontrakten.

Jeg klarer ikke å finne noe om eventuelle fordeler ved å være registrert som samboere utover dette med felles barn, og i hvert fall ikke noe om at tinglysning eventuelt medfører disse fordelene, men igjen kan det hende jeg har oversett noe. Hvilke fordeler tenkte du på?

Hm - stemmer. Det var det testamentet som også må skrives, ja... *notere* Tenker det ikke blir noen samboerskapsbarn, vi har vel tenkt å ordne oss et annet skap å ha evt barn i :aww: Eierforhold ifht bolig regner jeg med at går gjennom banken lånet står hos?

Jeg føler meg ellers veldig opplyst nå, tusen takk for alle gode svar! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Med mindre jeg har oversett noe, gjelder skatte- og arvefordelene samboere mellom bare om man har felles barn. Har man ikke det, er det fremdeles samboerkontrakt og testamente som gjelder. Og disse trenger altså ikke tinglyses. Eierforhold ifht bolig må tinglyses, men det er egentlig uavhengig av samboerkontrakten.

Jeg klarer ikke å finne noe om eventuelle fordeler ved å være registrert som samboere utover dette med felles barn, og i hvert fall ikke noe om at tinglysning eventuelt medfører disse fordelene, men igjen kan det hende jeg har oversett noe. Hvilke fordeler tenkte du på?

Eller felles gjeld (gjelder kun skatt).

Samboerkontrakter trenger ikke tinglyses, kun underskrevet av vitner og tredjepartskontrakt. Felles bostedsadresse i to år gir samme arverett for livsforsikring som ektefeller. Man kan om man ikke har vært samboere i to år, begunstige den andre i livsforsikringen, men da må man huske å endre denne ved ett evt samlivsbrudd. I forhold til øvrige arveregler så har ikke samboere arverett av hverandre med mindre man har felles barn eller et gjensidig testamente.

Edit: men mna vil alltid ha rett til å få ut av boet det man selv har hatt med inn eller midler som har gjort at eks boligen har steget i verdi (prosentvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller felles gjeld (gjelder kun skatt).

Samboerkontrakter trenger ikke tinglyses, kun underskrevet av vitner og tredjepartskontrakt. Felles bostedsadresse i to år gir samme arverett for livsforsikring som ektefeller. Man kan om man ikke har vært samboere i to år, begunstige den andre i livsforsikringen, men da må man huske å endre denne ved ett evt samlivsbrudd. I forhold til øvrige arveregler så har ikke samboere arverett av hverandre med mindre man har felles barn eller et gjensidig testamente.

Edit: men mna vil alltid ha rett til å få ut av boet det man selv har hatt med inn eller midler som har gjort at eks boligen har steget i verdi (prosentvis).

*notere* Livsforsikring notert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller felles gjeld (gjelder kun skatt).

Samboerkontrakter trenger ikke tinglyses, kun underskrevet av vitner og tredjepartskontrakt. Felles bostedsadresse i to år gir samme arverett for livsforsikring som ektefeller. Man kan om man ikke har vært samboere i to år, begunstige den andre i livsforsikringen, men da må man huske å endre denne ved ett evt samlivsbrudd. I forhold til øvrige arveregler så har ikke samboere arverett av hverandre med mindre man har felles barn eller et gjensidig testamente.

Edit: men mna vil alltid ha rett til å få ut av boet det man selv har hatt med inn eller midler som har gjort at eks boligen har steget i verdi (prosentvis).

Hmm.. Så hvis man er samboere, men ikke registrerte samboere i to år, og den ene står som medlåntaker i et hus, mens den andre er hovedlåntaker. Huset har de eid i lag i 4år. Hvis den andre da dør, må den ene betale ut søsknene til den andre for å få huset? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hmm.. Så hvis man er samboere, men ikke registrerte samboere i to år, og den ene står som medlåntaker i et hus, mens den andre er hovedlåntaker. Huset har de eid i lag i 4år. Hvis den andre da dør, må den ene betale ut søsknene til den andre for å få huset? Eller?

I utgangspunktet så må man da kjøpe ut søsken/foreldre (altså arveberettigete)for den dødes andel. Hvis man ikke har et gjensidig testamente. Kontrakt er likegyldig ift arverett. Det kan i de tilfeller lønne seg å ha en livsforsikring som begunstiger gjenlevende slik at man bruker disse pengene på å kjøpe ut arveberettigete.

Arveloven er ganske komplisert og det kan faktisk være en fordel om man har store verdier felles eller den ene har lagt i mer penger i "potten" enn den andre, å betale for en time hos en advokat å få satt opp et testamente og en kontrakt som sikrer gjenlevende fra økonomisk ruin. Ikke nok med at man mister livspartneren sin, så trenger man ikke miste hjemmet sitt i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet så må man da kjøpe ut søsken/foreldre (altså arveberettigete)for den dødes andel. Hvis man ikke har et gjensidig testamente. Kontrakt er likegyldig ift arverett. Det kan i de tilfeller lønne seg å ha en livsforsikring som begunstiger gjenlevende slik at man bruker disse pengene på å kjøpe ut arveberettigete.

Arveloven er ganske komplisert og det kan faktisk være en fordel om man har store verdier felles eller den ene har lagt i mer penger i "potten" enn den andre, å betale for en time hos en advokat å få satt opp et testamente og en kontrakt som sikrer gjenlevende fra økonomisk ruin. Ikke nok med at man mister livspartneren sin, så trenger man ikke miste hjemmet sitt i tillegg.

Evt så får man signere noen andre papirer og ha en liten fest, sånn at man arver hverandre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt så får man signere noen andre papirer og ha en liten fest, sånn at man arver hverandre ;)

Hm, fiffig idé... :P

Forresten, hvordan i huleste finner man en nøytral person?! Tar en tilfeldig mann på gata? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også endelig skrive samboerkontrakt. Kjøpte hus sammen i oktober i fjor, men han vært samboere i snart 3 år. Det er litt skummelt med den arverettsloven... Best å skrive testamentet samtidig som samboerkontrakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...