Gå til innhold
Hundesonen.no

fjerning av floker


Vivian81

Recommended Posts

Jeg har en finsk lapphund på prøve nå og ser at han har masse floker hvorav mange er nesten helt inntil huden,hvordan er best og fjerne de?klippe det selv eller dra til vett eller hundefrisør og barbere de bort?

Jeg satt en stund i stad og klippa bort mye men det tar jo tid så ville gi meg for i dag,han sto helt rolig hele tiden og kunne sikkert stått lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg sa fra til eier at jeg ville fjerne endel av det og det var helt greit:-)denne rasen har jo mye pels så det syns godt det jeg har fjernet,men er vel ikke behagelig og ha alle flokene og pelsen gror jo ut:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke spørre eieren om du kan få barbere han på kroppen? Så får du bort alle flokene. Som du sier, pelsen vokser jo ut igjen. :) Vil kanskje se litt penere ut at han er like kort over hele kroppen enn att han har hull hær å der hvor du har klipt bort floker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag skal vi dra til vett og barbere lille gutten:-)

Dyrt men må man så må man:-)

Så bra at du får lov til å "frisere" gutten.. :) Han blir vell fornøyd med sin nye frisyre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket prisene hos flere?

Kan liksom ikke tenke meg at det er spesielt billig å bruke en veterinær som hundefrisør, lisom..

Men lykke til - og bare vent og se hvor "uvant" det er å se en nedklippet hund! Men utrolig fort gjort å bli vant til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er noe man tenker å gjøre endel, så ser jeg for meg at det er billigere å investere i barbermaskin selv kanskje? Bare en tanke altså.

Selv barberte jeg hele hunden min første sommeren hennes, med en barbermaskin jeg kjøpte på Europris, og jeg ble kjempefornøyd jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal kjøpe en maskin selv ja.

Tenkte og barbere han hver sommer (om det ikke er en dum ting og gjøre da?)

Ja hehe blir rart og se han med kort pels:-)

Hva på kroppen bør jeg ikke barbere?Har aldri barbert hund før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at mange er mot det, men jeg tror ikke det gjør noe å barbere den typen hunder om sommeren, jeg. Tenker selv å barbere min egen; tynne ut i sidene, i buken og rundt manken, og barbere godt ned i lysken og på innsiden av lårene. Han er ikke av de mest ekstreme samojedene hva angår pels (som mengde- og kvalitetsmessig nok kan sammenlignes med finsk lapphund), men han sliter i varmen. Og jeg har dessverre funnet ut at varm hund + vann + tykk pels som bruker laaang tid på å bli tørr kan være en svært uheldig kombinasjon :hmm: Så lenge huden er beskyttet mot sola, så man unngår solbrenthet, så ser jeg altså ikke problemet hos de ekstreme pelshundene.

Men finske lapphunder har jo fryktelig tykk pels, ikke ulikt pelsen den dotten jeg sjøl har, og jeg tviler egentlig på at en Europrisbarbermaskin holder gjennom en hel hund - men det er mulig jeg er for pessimistisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal kjøpe en maskin selv ja.

Tenkte og barbere han hver sommer (om det ikke er en dum ting og gjøre da?)

Ja hehe blir rart og se han med kort pels:-)

Hva på kroppen bør jeg ikke barbere?Har aldri barbert hund før

Det er jo selvfølgelig med forbehold at man gjør det selv, for det er ikke sikkert det blir særlig lekkert. Jeg fikk ihvertfall barberingsmerker og sånn (altså sånne riller på en måte) men tok vel bare en uke før det så naturlig ut.

Ang. hvor man barberer så får noen som kan det svare, jeg bare barberte ivei jeg, og så så jeg an hvor jeg ville la hårene være, som f.eks. fanene på min hund og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt til en hundefrisør istedenfor til veterinæren jeg - blir gjerne seende litt finere ut :)

...og jeg hadde hatt lyst til å ta med min hund og ringt på din dør og funnet fram bambiøynene mine :whistle::innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Flir* Etter at jeg har kjøpt ny maskin kan du det ;)

Da syns jeg du skal si ifra når du har kjøpt ny maskin :aww: Jeg kan jaffal love stor underholdningsverdi fra dimlingens side :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ville jeg klikket totalt om det var klippet så mye som et lite hakk i pelsen til en av mine hunder når, noen passer dem, for eks en helg. (Det har skjedd og det kommer ikke til å skje igjen.)

Men siden dette var greit for eier stiller det seg jo anderledes.

Om man har riktige pelspleieprodukter og børster, vasker og børster ut hver eller annen hver uke så blir det ikke så mange floker. Om det blir floker kan man få dem ut av våt pels med balsam ganske lett med riktig børste, om det ikke går kan man bruke en spiss skarp saks og skjære fra innsiden av floken og ut. Dette lugger minimalt og løser opp floker uten at det ødelegger pelsen.

Jeg har ikke alltid fått til dette. Da katten min ble gammel fikset jeg ikke pelsen, derfor utsetter jeg meg selv for alt dette pelsarbeidet nå slik at jeg skal lære noe jeg ikke var god på:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg klippet han helt og han beveger seg mye bedre:-)

når pelsen har vokst ut skal jeg så klart stelle pelsen så det ikke blir floker i den.

møtte en annen med finsk lapp hund og ho grer han annen hver mnd og pelsen var kjempe fin så han her kan ikke ha blitt gredd på lenge.

han er min nå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg klippet han helt og han beveger seg mye bedre:-)

når pelsen har vokst ut skal jeg så klart stelle pelsen så det ikke blir floker i den.

møtte en annen med finsk lapp hund og ho grer han annen hver mnd og pelsen var kjempe fin så han her kan ikke ha blitt gredd på lenge.

han er min nå:-)

vi venter fisnk lapphund nå rett rundt hjørnet, og oppdretteren vår sier at de pleier å børste pelsen dems en gang i uka ca, noen ganger litt sjeldnere, så det kan nok være lurt å gre den med jevne mellomrom når pelsen vokser ut igjen :) men kan nok tenke meg han synes det er deilig å ikke ha noe pels i varmen som er nå om dagen ja :lol:

å gratulerer så mye med at han er din nå! :) nydelig rase :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk:-)

han passer perfekt til oss,det er så utolig deilig:-)

Dattra mi er skeptisk til alle hunder men han her gikk ho ganske fort bort til og kosa han litt,og det var deilig og se at ho ikke var redd han:-)

Ho var så stolt da ho holdt han i båndet når vi gikk tur i skogen:-)

Lykkt til og gratulerer med fl:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som kanskje er fort gjort å glemme, er at enkelte pelstyper også isolerer mot varme om sommeren, så det er ikke nødvendigvis "kaldest" å barbere de ned. Min groenendael er svært godt pelsa og har tett underull, men hun blir ikke spesielt mye varmere enn terven som har både kortere pels og mindre underull.

Så vidt jeg veit er det ikke spesielt mye mer pelsstell på en finsk lapphund enn hva det er på en belger - altså trenger den antageligvis ikke mer enn en gjennombørsting pr uke/annenhver uke, samt bading ved behov. Hvis det er for mye pelsstell, bør man muligens vurdere å kjøpe en rase med mindre pels..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har jeg ikke tenkt på så takk for at du fortalte det:-)

Er ikke for mye pels for min del,tenkte bare på at det kanskje ble kaldere for han om jeg barberte han om sommeren men da lar jeg bare pelsen vokse ut:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...