Gå til innhold
Hundesonen.no

fjerning av floker

Vivian81

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en finsk lapphund på prøve nå og ser at han har masse floker hvorav mange er nesten helt inntil huden,hvordan er best og fjerne de?klippe det selv eller dra til vett eller hundefrisør og barbere de bort?

Jeg satt en stund i stad og klippa bort mye men det tar jo tid så ville gi meg for i dag,han sto helt rolig hele tiden og kunne sikkert stått lenger.

Skrevet

hunden min har noen ganger floker bak ørene, jeg har barberer de bort med maskin.. Men man ser ikke at noe pels er fjerna der.. Og vis du har den på prøve så ville jeg spurt eier først om det var ok :)

Skrevet

ja jeg sa fra til eier at jeg ville fjerne endel av det og det var helt greit:-)denne rasen har jo mye pels så det syns godt det jeg har fjernet,men er vel ikke behagelig og ha alle flokene og pelsen gror jo ut:-)

Skrevet

Kan du ikke spørre eieren om du kan få barbere han på kroppen? Så får du bort alle flokene. Som du sier, pelsen vokser jo ut igjen. :) Vil kanskje se litt penere ut at han er like kort over hele kroppen enn att han har hull hær å der hvor du har klipt bort floker. :)

Skrevet

Mandag skal vi dra til vett og barbere lille gutten:-)

Dyrt men må man så må man:-)

Så bra at du får lov til å "frisere" gutten.. :) Han blir vell fornøyd med sin nye frisyre. :)

Skrevet

Har du sjekket prisene hos flere?

Kan liksom ikke tenke meg at det er spesielt billig å bruke en veterinær som hundefrisør, lisom..

Men lykke til - og bare vent og se hvor "uvant" det er å se en nedklippet hund! Men utrolig fort gjort å bli vant til!

Susanne

Skrevet

Om dette er noe man tenker å gjøre endel, så ser jeg for meg at det er billigere å investere i barbermaskin selv kanskje? Bare en tanke altså.

Selv barberte jeg hele hunden min første sommeren hennes, med en barbermaskin jeg kjøpte på Europris, og jeg ble kjempefornøyd jeg :D

Skrevet

Kanskje jeg skal kjøpe en maskin selv ja.

Tenkte og barbere han hver sommer (om det ikke er en dum ting og gjøre da?)

Ja hehe blir rart og se han med kort pels:-)

Hva på kroppen bør jeg ikke barbere?Har aldri barbert hund før

Skrevet

Vet at mange er mot det, men jeg tror ikke det gjør noe å barbere den typen hunder om sommeren, jeg. Tenker selv å barbere min egen; tynne ut i sidene, i buken og rundt manken, og barbere godt ned i lysken og på innsiden av lårene. Han er ikke av de mest ekstreme samojedene hva angår pels (som mengde- og kvalitetsmessig nok kan sammenlignes med finsk lapphund), men han sliter i varmen. Og jeg har dessverre funnet ut at varm hund + vann + tykk pels som bruker laaang tid på å bli tørr kan være en svært uheldig kombinasjon :hmm: Så lenge huden er beskyttet mot sola, så man unngår solbrenthet, så ser jeg altså ikke problemet hos de ekstreme pelshundene.

Men finske lapphunder har jo fryktelig tykk pels, ikke ulikt pelsen den dotten jeg sjøl har, og jeg tviler egentlig på at en Europrisbarbermaskin holder gjennom en hel hund - men det er mulig jeg er for pessimistisk ;)

Skrevet
Kanskje jeg skal kjøpe en maskin selv ja.

Tenkte og barbere han hver sommer (om det ikke er en dum ting og gjøre da?)

Ja hehe blir rart og se han med kort pels:-)

Hva på kroppen bør jeg ikke barbere?Har aldri barbert hund før

Det er jo selvfølgelig med forbehold at man gjør det selv, for det er ikke sikkert det blir særlig lekkert. Jeg fikk ihvertfall barberingsmerker og sånn (altså sånne riller på en måte) men tok vel bare en uke før det så naturlig ut.

Ang. hvor man barberer så får noen som kan det svare, jeg bare barberte ivei jeg, og så så jeg an hvor jeg ville la hårene være, som f.eks. fanene på min hund og sånn.

Skrevet

Jeg ville dratt til en hundefrisør istedenfor til veterinæren jeg - blir gjerne seende litt finere ut :)

...og jeg hadde hatt lyst til å ta med min hund og ringt på din dør og funnet fram bambiøynene mine :whistle::innocent:

Skrevet

*Flir* Etter at jeg har kjøpt ny maskin kan du det ;)

Da syns jeg du skal si ifra når du har kjøpt ny maskin :aww: Jeg kan jaffal love stor underholdningsverdi fra dimlingens side :lol:

Skrevet

Selv ville jeg klikket totalt om det var klippet så mye som et lite hakk i pelsen til en av mine hunder når, noen passer dem, for eks en helg. (Det har skjedd og det kommer ikke til å skje igjen.)

Men siden dette var greit for eier stiller det seg jo anderledes.

Om man har riktige pelspleieprodukter og børster, vasker og børster ut hver eller annen hver uke så blir det ikke så mange floker. Om det blir floker kan man få dem ut av våt pels med balsam ganske lett med riktig børste, om det ikke går kan man bruke en spiss skarp saks og skjære fra innsiden av floken og ut. Dette lugger minimalt og løser opp floker uten at det ødelegger pelsen.

Jeg har ikke alltid fått til dette. Da katten min ble gammel fikset jeg ikke pelsen, derfor utsetter jeg meg selv for alt dette pelsarbeidet nå slik at jeg skal lære noe jeg ikke var god på:-)

Skrevet

nå har jeg klippet han helt og han beveger seg mye bedre:-)

når pelsen har vokst ut skal jeg så klart stelle pelsen så det ikke blir floker i den.

møtte en annen med finsk lapp hund og ho grer han annen hver mnd og pelsen var kjempe fin så han her kan ikke ha blitt gredd på lenge.

han er min nå:-)

Skrevet

nå har jeg klippet han helt og han beveger seg mye bedre:-)

når pelsen har vokst ut skal jeg så klart stelle pelsen så det ikke blir floker i den.

møtte en annen med finsk lapp hund og ho grer han annen hver mnd og pelsen var kjempe fin så han her kan ikke ha blitt gredd på lenge.

han er min nå:-)

vi venter fisnk lapphund nå rett rundt hjørnet, og oppdretteren vår sier at de pleier å børste pelsen dems en gang i uka ca, noen ganger litt sjeldnere, så det kan nok være lurt å gre den med jevne mellomrom når pelsen vokser ut igjen :) men kan nok tenke meg han synes det er deilig å ikke ha noe pels i varmen som er nå om dagen ja :lol:

å gratulerer så mye med at han er din nå! :) nydelig rase :D

Skrevet

Tusen takk:-)

han passer perfekt til oss,det er så utolig deilig:-)

Dattra mi er skeptisk til alle hunder men han her gikk ho ganske fort bort til og kosa han litt,og det var deilig og se at ho ikke var redd han:-)

Ho var så stolt da ho holdt han i båndet når vi gikk tur i skogen:-)

Lykkt til og gratulerer med fl:-)

Skrevet

En ting som kanskje er fort gjort å glemme, er at enkelte pelstyper også isolerer mot varme om sommeren, så det er ikke nødvendigvis "kaldest" å barbere de ned. Min groenendael er svært godt pelsa og har tett underull, men hun blir ikke spesielt mye varmere enn terven som har både kortere pels og mindre underull.

Så vidt jeg veit er det ikke spesielt mye mer pelsstell på en finsk lapphund enn hva det er på en belger - altså trenger den antageligvis ikke mer enn en gjennombørsting pr uke/annenhver uke, samt bading ved behov. Hvis det er for mye pelsstell, bør man muligens vurdere å kjøpe en rase med mindre pels..

Skrevet

Nei det har jeg ikke tenkt på så takk for at du fortalte det:-)

Er ikke for mye pels for min del,tenkte bare på at det kanskje ble kaldere for han om jeg barberte han om sommeren men da lar jeg bare pelsen vokse ut:-)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
    • Jeg skal sette opp en valpebinge, eller -jeg skal avgrense ett område til valpen.  Jeg skal bruke kompostbinge fra biltema for å dele rommet. Da vil valpen få ett avgrenset og trygt sted,og jeg får en stue som ikke er spist opp. Men, hvordan skal jeg få festet grind til vegg? Det er 3 grinder som er stripset sammen. Jeg tenker kanskje å sette øyekrok i vegg, og feste med strips til grind. Men er redd grinda vil bli for lett på midten? Hunden er dachs.  Har noen her bilder av deres løsninger?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...