Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang og langline

Renate A

Recommended Posts

Hvis du har langlinen i hånden så har du jo hunden i bånd. Da kan du vel umulig bryte båndtvangen? Den sier vel ikke noe om hvor langt eller kort båndet skal være.

Tror bånd er bånd... :)

Chicka er liksom så dau på vilt at det er helt tragisk, hun kan stå ved siden av elg eller rådyr uten å reagere, løper dem så står hun bare å ser på.

Er så vant med å ha dem rundt seg at hun gidder ikke bry seg, men eg VET at det ikke holder og si og jeg VET at en dag så kaaan det skje at hun løper etter, selvom det ikke har skjedd på 9år :innocent:

Og skjer det så skjer det sikkert mens vildtnemda og politi står å ser på oss, typisk det... :blink::hmm::ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at de faktisk gjør noe for å håndheve det. Ja, langline burde være greit hvis du holder i den.

Ja, er ganske bra.

Bor på gården rett ved den veien hvor de går tur (veien er privat veien "vår") og det er så utrolig få som har hunden sin i bånd, ofte kommer hundene opp på gården også, og eierene skjønner ikke hvorfor vi blir forbanna når hunden deres raser rundt og jager hestene :blink::blink:

Selvom de ikke hadde jaget hestene så vil vi faktisk verken ha de på gården eller på jordene rundt her.

På veien har vi skrevet "privat vei -hold hunden i bånd" og ved alle stier og veier står skildt fra kommunen om at det er område med båndtvang hele året, så det er ikke bra når de slipper hundene sine som løper overalt uten noen form for kontroll,men nå kommer det til å KOSTE penger for dem :D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder faktisk med den. Skulle ønske at de enten kunne droppe det hele eller faktisk håndheve det. For meg ødelegger det hele turgleden jeg har sluttet å gå tur, lar dem heller løpe i hagen. Når jeg ikke får gått skikkelige turer er det så kjipt å se hunder i sentrum innen for ring to av alle slag, daglig som går løs. Det er jo ikke lov noen tid på året men folk bryr seg ikke og politiet bryr seg heller ikke. I løpet av en tilfeldig time hvor jeg ventet utenfor politihuset paserte det to løse hunder på fortauet.

Langline er bånd det. Har også sett fikse løsninger hvor båndet er festet til selen og ikke i eiers hånd, men når hunden da går helt på plass, er det selvfølgelig bare en håndbevegelse å ta tak i det båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder i Oslo så er det vel helårs båndtvang? Oppe ved Skullerud skogene?

Nei, det er ikke helårs båndtvang i Oslo, hverken innenfor ring 1, 2 eller 3, eller noe annet sted. Dette har vært sjekket i politivedtektene ganske mange ganger. Hvis noen kan vise meg vedtekter på noe annet, så skal jeg følge det.

Nå er det jo båndtvang overalt uansett, så det er jo greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke helårs båndtvang i Oslo, hverken innenfor ring 1, 2 eller 3, eller noe annet sted. Dette har vært sjekket i politivedtektene ganske mange ganger. Hvis noen kan vise meg vedtekter på noe annet, så skal jeg følge det.

Nå er det jo båndtvang overalt uansett, så det er jo greit.

Ok, trodde det var i skogene ved Skullerud, men da er det feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at bånd er bånd, uansett om det er en eller femten meter langt.

Jubi kan ikke gå løs på gården, da knerter hun høns og katter. For et par dager siden klarte hun det nesten til tross for langlina..

Hun var helt bak meg, altså ca ti meter, så på et øyeblikk mens jeg ser på jentungen når hun roper, hiver hun seg over Klaus, hanen vår som står bak hjørnet på låven ca ti meter foran meg... Så nå vet jeg sannelig ikke om jeg kan ha henne i langline heller.. :icon_cry:

Jeg ville heller ikke hatt løse hunder rundt på gården, selv om eier sier at de aldri løper etter hester/høns/kaniner... plutselig en dag så gjør de det likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helårs båndtvang noen steder hvor det spesifisert i spesielle verneforskrifter. Akkurat hvor er jeg ikke sikker på, men det gjelder ikke i byen i alle fall.

Funny thing. Friluftsetaten har mye god info om hundehold og regler og alt. Under båndtvangsinfo står det at det er båndtvang i "enkelte naturreservater som f.eks. Gressholmen-Rambergøya-Heggholmen". Men de linker IKKE til disse forskriftene i listen over lover og forskrifter som angår hundehold i Oslo, og jeg finner de heller ikke noe annet sted på sidene.

Jeg har sendt epost til kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg generelt sett ikke om at folk lar hunden sine løpe løse langs tebane linjen eller andre steder når de lufter dem og det ikke er en tid på året med båndtvang. Men nå irriterer det meg fordi når det er så mange som ikke bryr seg om forskriftene angående dette. Så går det ut over folks syn på hundeeiere. Når vi har hundene løse under trening og det er på et privat området hvor det er avklart at det er i orden, da er det ikke så greit at det i løpet av noen timer har vert 6 løse hunder som på ulike tidspunkt har stormet bort til våre hunder, tisset på vesker, knurret mot menneske hender og lignende. Alle mener selvfølgelig at de alltid har kontroll over hundene sine men det synes ikke alltid så godt. Når de da i tillegg bryter båndtvangen og tydelig ikke bryr seg, så er det irriterende.

Jeg er ellers så skjeldent innen for ring to med mine hunder så jeg vet ikke. Men det var så mye snakk om at det skulle bli et helårs forbud, for noen år siden. Ble det aldri noe av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en like viktig lov (i mine øyne ihvertfall) at man skal ha kontroll over hunden sin, enten det er båndtvang eller ikke. Ergo, du har faktisk ikke lov til å ha hunden din løs hvis du ikke har innkalling. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...