Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing og knurring


Kimeide

Recommended Posts

Hei hei

Jeg har en jack russel terrier tispe som er ca 1,5 år, nå etter jul har hun forandret atferd noe voldsomt, når hun hører lyder eller folk utenfor leiligheten så "klikker" det for hun, hun bjeffer og knurrer noe voldsomt til hun ser hvem det er og da roer hun seg ned igjen.. Hun ser også veldig lei seg ut ofte og ørene henger rett ned... Hun går ofte i buret sitt og ligger der helt alene...hun spiser også veldig lite føler jeg... Er det noen som vet hva dette kommer av? Skjønner ikke noe, dette er første hunden jeg har... Hun er på tur minst 1 gang for dagen og er ute og løper i skauen alene litt hver dag... Det liker hun veldig godt... Bor veldig øde.... :)

Kan noen komme med noen gode tips???? :))

Mvh

Kim Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: ikke slipp en hund løs alene i skogen nå. Båndtvangen har ikke noe med mennesker og gjøre, men for å beskytte viltet som føder og klekker i disse dager.

Ang det at hun virker trist - tror kanskje hun får litt lite mental input (basert på det du skriver at hun får av daglig "trening"). Prøv å gå spor med henne, lær henne triks, tren lydighet. JRT er smarte hunder som trenger litt utfordringer.

Ang bjeffingen: her kan det også lønne seg å trene lydighet slik at du kan be henne om alternativ atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller ikke latt henne løpe løs alene i skogen. Ikke bare pga båndtvangen, men fordi hvis det skjer noe med henne så er du ikke der å kan hjelpe henne. Er det slik at du bare åpner døra og hun løper seg en tur?

Ellers enig med LineSK. Tren med henne, gi henne utfordinger. Gjerne mental stimuli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i skogen, er i litt lyng og utemark på utsiden av huset... Ikke noe skog her og ikke noe vilt eller dyr som er der...

Hun er veldig lydig, men akkurat når det gjelder dette her så er hhun håpløs.... Hvordan kan jeg trene henne da mener dere? Hun lærer seg nye triks hele tiden og vi leker mye med henne...

Åpner døren ja og hun løper seg en tur, men hun vet hvor langt hun kan gå og hun er bare på en plass der jeg kan se henne til alle tider... Så det er ikke noe problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...