Gå til innhold
Hundesonen.no

Lazy den "lille" ville


vima2k

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle forklare situasjonen slik den er, og håper på no bra svar fra dere om tips og slikt jeg kan gjøre :) og istedenfor å lage mange innleg om tips til alt, så skriver jeg det bare her på et innleg ;)

Here it goes :whistle:

Lazy, Rottweileren min, har en fiksering på Baller, fotballer mest, men også små baller, jeg ønsker ikke å ta bort dette, pga jeg har en kasteball jeg bruker så de kan løpe og apportere, Føler hun blir bare kjempe flinkere på lydighet når hun apporterer til meg.

Men det har seg slik at når jeg er ute på tur, enten i bånd eller uten, så blir hun febrilsk, bare ved lyden av en fotball som treffer bakken (også det smellet når noen sparker en ball). om det er 200m-500m-800m. Så kan hun fint bare løpe mot der lyden kom i fra, og hun blir dermed døv på ørene og bare løper som en greyhound for å komme seg til lyden. Jeg har prøvd det meste som ; Rope på hun, si NEI og kom hit, Si BLI før hun i det hele tatt løper, eller holde henne og guide henne med en god bit eller noe annet som er tilgjengelig, men det ender alltid med at hun tar full firsprang mot fotball banen, Dette er da uten bånd, og jeg går aldri uten bånd på henne nå som jeg har opplevd dette, Hun klarer fint og ødelegge en ball med styrken sin.

---

Lazy og Zita er kjempe gode venner, og nermest søstre, og jeg har opplevd krangling mellom dem, jeg vet at det aldri går så langt som til drepe mellom dem, men jeg ser andre som ser dette, blir skremt og tror et liv skal gå tapt, Det er mye kjefting, smelling, dette er ikke Lazy som starter det er BC, som rett og slett blir iritert pga Lazy tar fra henne leker, pinner, baller ect.. Foreksempel: Jeg kaster en pinne, Zita, selføgelig, kommer først fram, men Lazy hopper over henne og tar pinnen fra Zita, Zita blir forbanna, biter Lazy enten i skinka, eller på skinnet, og dermed klikker det for Lazy, og hun brøler i ansiktet til Zita, og det blir som en ball med 2hunder og mye bråk, Men aldri noen skader og jeg har sett at det er bare Zita som biter, mens Lazy bare har åpen munn og gaper og brøler mot Zita. Jeg har filmet dette for å evt vise til noen som kan litt med dette, bare for å vise det på film, istedefor å framprovosere det, Så er bare og spør om dere ønsker å se film eller noe så kan jeg evt få fikset dette, så dere får sett det på film (vis dere ikke skjønte helt va jeg vil fram til).

----

Lazy er en liten ramp, dominerende til noen, men alt skjer etter lek, jeg vil så absolut ikke ta fra henne den lekinga, fordi både meg og andre synes det er kjempe stas å leke med en så høylytt hund og virkelig kjenne forskjell på kraften fra en liten hund til Lazy. Men nå har jeg nulltoleranse her hjemme med hensyn til dominanse over typen. Hun starter og slikke på hånda hans, og alt starter med kos, så etter 10-20sek, begynner hun og bite han og ta den typiske "avlivnings" ristinga på han, dette er svært smertefult, som jeg har skjønt, så jeg sier klart i fra til henne: " NEI" også gir jeg henne beskjed om å gå. Dette har funket i korte perioder, men så er det rett tilbake til typen min og bite. En ting jeg har lagt merke til, er at hun alltid titter bort på meg med et lurt blikk, også biter hun ham i armen. Jeg tror selv dette er lek/dominans over typen, men er redd for at det kan eskalere seg til noe værre, sånn i tilfelle jeg skal ha valper på henne, eller under løpetid eller under andre omstendigheter.

----

Lazy er også kjent for å bli over ivrig mot enkelte hunder, jeg tror hun lider av det såkalte " jeg vet ikke at jeg er så stor" syndromet :whistle: .

Sanne og carro her inne, har jo Lundehund tispa Shensi, som er svært liten iforhold til Lazy, men dette bryr ikke Lazy seg noe om, og bare overfaller hun og legger hun i bakken, jeg sier nei, og fjerner hun fra stedet. Nå har vi begynt og gå tur med dem istedefor og lar dem aldri leke sammen ute, da Lazy blir ekstremt ille ute i friluft. Dette gjelder også til en annen hund, Mira som er en blanding av Flat coated retriver og en annen jeg ikke komer på (tror det er Irsk setter) , men er mest lik en Flat, hun er like stor som Lazy i høyde og kraftig pels, så hun tåler slik herjing, og jeg vil jo at Lazy skal leke med andre hunder på den måten hun liker, men kanskje minske det litt blant mindre hunder.

---

Hun har også en liten form for destruktiv adferd, når hun er alene. Jeg må alltid passe på så det ike er noe form for delikatesser rundt henne (flaske, poser, iskaffe bokser ++). Ellers vil hun bare ødelegge dem.

--

Ellers er hun veldig lydig, kommer på inkalling, flink med blikk kontakt, elsker klikker men dette er kun brukt til inkalling og triks. Hun er også veldig avhengi av meg og Zita.

Følte det ble mye negativt her, men det er for å kanskje få litt tips fra dere :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottisen min er også ballfiksert så han får kun leke me ball når jeg tar den fram å dette gjør vi kunn etter en go tur der han har vært flink å høre etter på komandoer, må bruke godbiter til belønning siden han blir så fiksert så bruker ballen som en liten ekstra belløning etter tur, ellers så får han også bære ballen som en liten jobb noen ganger på tur :)

Rottiser er jo hunder som leker tøfft til tider og d kommer mye lyd av og til, så det tror jeg det er vanskelig å forandre på, så tror heller du må vurdere hvem du slipper henne løs sammen å leke me :)

Med tanke på den bitinga på typen din er det jo ikkje bra i det hele tatt :( dette høres ut som noe som kan utvikkle seg til en kjip å skummel sitvasjon :( Noen ting du/dere kan prøve er å la han gi henne mat, trene komandoer å gå tur me henne alene, la dem bygge litt bånd så hun ser på ham som en leder på lik linje med deg å ikke under deg, vist dere ikke allerede har prøvd det da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottisen min er også ballfiksert så han får kun leke me ball når jeg tar den fram å dette gjør vi kunn etter en go tur der han har vært flink å høre etter på komandoer, må bruke godbiter til belønning siden han blir så fiksert så bruker ballen som en liten ekstra belløning etter tur, ellers så får han også bære ballen som en liten jobb noen ganger på tur :)

Rottiser er jo hunder som leker tøfft til tider og d kommer mye lyd av og til, så det tror jeg det er vanskelig å forandre på, så tror heller du må vurdere hvem du slipper henne løs sammen å leke me :)

Med tanke på den bitinga på typen din er det jo ikkje bra i det hele tatt :( dette høres ut som noe som kan utvikkle seg til en kjip å skummel sitvasjon :( Noen ting du/dere kan prøve er å la han gi henne mat, trene komandoer å gå tur me henne alene, la dem bygge litt bånd så hun ser på ham som en leder på lik linje med deg å ikke under deg, vist dere ikke allerede har prøvd det da? :)

Takk for gode råd :) Det med tips til hva vi kan gjøre med bitinga høres kjempe bra ut :) skal fortelle han dette, er vel meg som alltid går tur med hundene, gir dem mat og trener med dem, det hender seg at han går tur med dem, men ettersom han fort blir veldig sint, vil jeg helst gå med dem selv, men skal så absolut lufte dette med ham:)

Ja, Lazy bruker mere stemmen enn kraften av og til, det skal sies, og jeg vet at rottiser lager endel lyd, da vi hadde en liten doggie date med en annen rottis, så fikk litt hau pin av de, hehe, men fantastiske raser :):wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vel, jeg synes det høres ut som om du er i ferd med å få deg ei real uoppdragen "drittbikkje" rett og slett jeg da - totalt mangel på grenser fordi du er redd for å "drepe" lekelyst osv. Jeg får litt sånn "dette kommer aldri til å gå bra" følelse og hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt grep nå.

Hun er jo tydeligvis allerede utidig i forhold til både folk og dyr (typen og andre hunden i familien og andres hunder).

1. Typen din bør si ifra selv til bikkjedyret at han IKKE er tyggeleke

2. Knuffing mellom bikkjene bør du stoppe umiddelbart - dvs. dersom det betyr at du må leke med dem hver for seg så gjør du det.

3. Istedet for å la henne lykkes med å knøvle venners hunder med brutal rottisadferd så forselår jeg at du innfører timeout for henne om hun ikke oppfører seg - dvs. knøvler hun en annen hund (f.eks. shensi) så går du bare rolig bort (uten å si noe, uten å kjefte osv) setter på bånd og binder henne i ett tre (alternativt setter henne i bil) til hun roer seg og så prøver du på nytt. Det er ok å løpe å leke, men ikke knøvle å være brutal.

4. Kutt ut all lek med ball annet enn i treningssammenheng - ikke bruk ballkasting som morsjonering - det er bedre med en sykkeltur. Alternativt til ball så kan du innføre kong med snor slik at du hele tiden har kontroll på leken og leken er kulest hos deg.

Igjen - for meg så er dette litt sånn "på vei ut av kontroll" - og selv om du går inn å styrer henne så betyr ikke det at lekelyst, jaktlyst osv. blir borte - du må bare bli litt mer bevisst på når du drar det frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette høres ut til å være på vei fullstendig ute av kontroll. Din manglende lyst til å ikke ville "ta fra henne lekinga", dvs dempe lekingen til denne rottweileren, har sendt henne ut på en maktrundttur som bare venter på å eksplodere. Hun høvler over andre hunder, hun høvler over mennesker (spesielt ille) og hun driter i deg når det kommer til innkalling hvis det er mer spennende ting i sikte (som ball). Du har rett og slett ikke kontroll over et stort og potensielt farlig dyr. Det jeg er mest forbløffet over og som skremmer meg, er at typen din i det hele tatt finner seg i dette, og bare sitter der og lar seg bite og slikkes på! Han må ta tak i dette selv og gjøre det klart for hunden at han ikke er noen levende tyggeleke! Det er da ikke bare du som skal gå rundt og stoppe det. Du kan ikke alltid være der. Hva i alle dager lærer du hunden din da? At når du ikke er tilstede, er det fritt frem og tygge på folk!? DER har du en katastrofe på vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes det høres ut som om du er i ferd med å få deg ei real uoppdragen "drittbikkje" rett og slett jeg da - totalt mangel på grenser fordi du er redd for å "drepe" lekelyst osv. Jeg får litt sånn "dette kommer aldri til å gå bra" følelse og hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt grep nå.

Hun er jo tydeligvis allerede utidig i forhold til både folk og dyr (typen og andre hunden i familien og andres hunder).

1. Typen din bør si ifra selv til bikkjedyret at han IKKE er tyggeleke

2. Knuffing mellom bikkjene bør du stoppe umiddelbart - dvs. dersom det betyr at du må leke med dem hver for seg så gjør du det.

3. Istedet for å la henne lykkes med å knøvle venners hunder med brutal rottisadferd så forselår jeg at du innfører timeout for henne om hun ikke oppfører seg - dvs. knøvler hun en annen hund (f.eks. shensi) så går du bare rolig bort (uten å si noe, uten å kjefte osv) setter på bånd og binder henne i ett tre (alternativt setter henne i bil) til hun roer seg og så prøver du på nytt. Det er ok å løpe å leke, men ikke knøvle å være brutal.

4. Kutt ut all lek med ball annet enn i treningssammenheng - ikke bruk ballkasting som morsjonering - det er bedre med en sykkeltur. Alternativt til ball så kan du innføre kong med snor slik at du hele tiden har kontroll på leken og leken er kulest hos deg.

Igjen - for meg så er dette litt sånn "på vei ut av kontroll" - og selv om du går inn å styrer henne så betyr ikke det at lekelyst, jaktlyst osv. blir borte - du må bare bli litt mer bevisst på når du drar det frem.

Ja det er vel litt ute av kontroll. Men jeg mener selv jeg har kontroll på henne,men enkelte ganger er hun ikke helt til stede med høringa, Hun er også unghund, så føler at å trene bort ting er lett, derfor jeg trenger råd til hvordan jeg trener slik dum adferd bort. Takk for svar :)

Syns dette høres ut til å være på vei fullstendig ute av kontroll. Din manglende lyst til å ikke ville "ta fra henne lekinga", dvs dempe lekingen til denne rottweileren, har sendt henne ut på en maktrundttur som bare venter på å eksplodere. Hun høvler over andre hunder, hun høvler over mennesker (spesielt ille) og hun driter i deg når det kommer til innkalling hvis det er mer spennende ting i sikte (som ball). Du har rett og slett ikke kontroll over et stort og potensielt farlig dyr. Det jeg er mest forbløffet over og som skremmer meg, er at typen din i det hele tatt finner seg i dette, og bare sitter der og lar seg bite og slikkes på! Han må ta tak i dette selv og gjøre det klart for hunden at han ikke er noen levende tyggeleke! Det er da ikke bare du som skal gå rundt og stoppe det. Du kan ikke alltid være der. Hva i alle dager lærer du hunden din da? At når du ikke er tilstede, er det fritt frem og tygge på folk!? DER har du en katastrofe på vei...

Det skal sies at hun bare gjør det til Typen, Ingen andre. Men ang det å si i fra, det gjør han, Men han er ikke så hundevant, så til tider så kan han "glemme" det jeg har sagt, dvs at han leker med henne, så vil ikke han leke mere, hun vil leke mere, han sier i fra, men hun lystrer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at hun bare gjør det til Typen, Ingen andre. Men ang det å si i fra, det gjør han, Men han er ikke så hundevant, så til tider så kan han "glemme" det jeg har sagt, dvs at han leker med henne, så vil ikke han leke mere, hun vil leke mere, han sier i fra, men hun lystrer ikke.

Akkurat dette har du jo tatt opp en gang før om jeg ikke husker feil. Og nå må han da vel beg å bli hundevant iom at dere har vært sammen en stund?

Om han ikke kan stoppe Lazy får du binde henne fast i deg og hindre all kontakt dem i mellom inntil han blir hundevant nok til å forstå hva som skal til.

Ellers vilø jeg def anbefale deg å gå på kurs med henne, spor, hverdagslydighet, LP, ja hva som helst. Hun trenger å få brukt hodet sitt konstruktivt slik at hun er for "sliten" til å finne på ting selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette har du jo tatt opp en gang før om jeg ikke husker feil. Og nå må han da vel beg å bli hundevant iom at dere har vært sammen en stund?

Om han ikke kan stoppe Lazy får du binde henne fast i deg og hindre all kontakt dem i mellom inntil han blir hundevant nok til å forstå hva som skal til.

Ellers vilø jeg def anbefale deg å gå på kurs med henne, spor, hverdagslydighet, LP, ja hva som helst. Hun trenger å få brukt hodet sitt konstruktivt slik at hun er for "sliten" til å finne på ting selv.

Ja riktig, skreiv om dette tidligere ;) Det ble bra en stund, men etter 3-4 mnd ble det tilbake igjen, aner ikke hva som skjedde, Men hundene er i hovedsak mine, og det er jeg som driver med dem, men som jeg ser det nå, burde han ta litt mer ansvar om han ike vil ha ei som kaster seg over han når han kommer hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det endret seg vel samtidig som hun endret seg fra valp til unghund. De "glemmer" det de har lært og tester grenser. Og typen din er et lett bytte siden han ikke er konsekvent med det han gjør. Husk at det er mange perioder en hund skal igjennom før den er voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...