Gå til innhold
Hundesonen.no

tørre-klør

Recommended Posts

Når jeg skulle klippe klørne til Milla idag, så jeg at de var utrolig tørre. Det knaste i tanga når jeg klippet. Også kun det fort falle av en bit av kloa som var tørr. Ene ulvekloa var værst. Den kunne jeg bare pilke fra hverandre helt ned til rota av kloa liksom. Dette er ikke normalt? Hva skal jeg gjøre for at hun skal få fine "fuktige" kløre igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å gi B-vitaminer til X'en, og det har gitt sterkere klør som "smuldrer" mye mindre når de klippes. Jeg ga det først og fremst for pelsen, men jeg merker det på klørne også.

Ellers vet jeg mange gir oljer i maten for å skape mer fuktighet i kroppen - for eksempel for tredeputer og klør.

Jeg har brukt spenol for å få mykere tredeputer, men vet ikke om det vil ha noen effekt på klørne utenfra og inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fiskeolje på maten er lurt å gi hunden om den tørre flisete klør, eller så finnes det et Kosttilskudd som selges hos enkelte veterinærer som hetet Onychotin. Det er spesielt for tørre og flisete klør og fungerer veldig bra. Dr.Baddaky selger de til veterinærer i Norge, fåes ikke i dyrebutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet flere bikkjer her på pensjonatet som har bytta til et fôr med mer omega3 og andre fiskeoljer i, som har fått både bedre pels og klør. (og flere, hovedsaklig newfoundlandshunder, som har blitt kvitt våteksem, for den del). De har da byttet til Purina Proplan med laks og ris. :ahappy: Ellers er oljer o.l. et godt tips, men husk at tran gir like mye omega3 og omega 6 som f.eks. dyre fiskeoljer man får i dyrebutikken. Har snakket med flere dyrleger som sier tran gjør like mye for hunden som disse fiskeoljene. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å gi B-vitaminer til X'en, og det har gitt sterkere klør som "smuldrer" mye mindre når de klippes. Jeg ga det først og fremst for pelsen, men jeg merker det på klørne også.

Hvor får jeg tak i B-vitaminer?

Ellers er oljer o.l. et godt tips, men husk at tran gir like mye omega3 og omega 6 som f.eks. dyre fiskeoljer man får i dyrebutikken. Har snakket med flere dyrleger som sier tran gjør like mye for hunden som disse fiskeoljene. :ahappy:

Jeg kjenner jeg er litt redd for at hun skal få fett pels om jeg gir henne for my olje i maten...? Ja, fiskeoljene i butikkene er dyrt. Så derfor kan jeg vell prøve tran, hvor mye tran skal hun sånn ca ha i maten sin hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE gi hunder tran på jevnlig basis! Det inneholder altfor mye A-vit, som kan gi forgiftning av bla lever, og få tisper til å kaste/absorbere valper ved drektighet (misdannelser på levendefødte) og D-vit, som kan forverre/fremprovosere forkalkninger.

En smak nå og da er helt ok, det har mine også fått, men hunder skal ikke få dette som tilskudd for omegafaktoren. Gi de oljer som ikke er utvinnet av lever!

Kristiin Hun vil IKKE få fet pels, olje er rent fett og vil forbrukes som energi, ikke skylles ut av kroppen via pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...