Gå til innhold
Hundesonen.no

tørre-klør

Recommended Posts

Skrevet

Når jeg skulle klippe klørne til Milla idag, så jeg at de var utrolig tørre. Det knaste i tanga når jeg klippet. Også kun det fort falle av en bit av kloa som var tørr. Ene ulvekloa var værst. Den kunne jeg bare pilke fra hverandre helt ned til rota av kloa liksom. Dette er ikke normalt? Hva skal jeg gjøre for at hun skal få fine "fuktige" kløre igjen?

Skrevet

Jeg har begynt å gi B-vitaminer til X'en, og det har gitt sterkere klør som "smuldrer" mye mindre når de klippes. Jeg ga det først og fremst for pelsen, men jeg merker det på klørne også.

Ellers vet jeg mange gir oljer i maten for å skape mer fuktighet i kroppen - for eksempel for tredeputer og klør.

Jeg har brukt spenol for å få mykere tredeputer, men vet ikke om det vil ha noen effekt på klørne utenfra og inn.

Skrevet

Hei,

Fiskeolje på maten er lurt å gi hunden om den tørre flisete klør, eller så finnes det et Kosttilskudd som selges hos enkelte veterinærer som hetet Onychotin. Det er spesielt for tørre og flisete klør og fungerer veldig bra. Dr.Baddaky selger de til veterinærer i Norge, fåes ikke i dyrebutikker.

Skrevet

Jeg vet flere bikkjer her på pensjonatet som har bytta til et fôr med mer omega3 og andre fiskeoljer i, som har fått både bedre pels og klør. (og flere, hovedsaklig newfoundlandshunder, som har blitt kvitt våteksem, for den del). De har da byttet til Purina Proplan med laks og ris. :ahappy: Ellers er oljer o.l. et godt tips, men husk at tran gir like mye omega3 og omega 6 som f.eks. dyre fiskeoljer man får i dyrebutikken. Har snakket med flere dyrleger som sier tran gjør like mye for hunden som disse fiskeoljene. :ahappy:

Skrevet

Jeg har lært at hunder ikke skal ha tran, jeg og derfor har jeg kjøpt egen omega3 i dyre dommer til dem. :icon_confused:

Skrevet

Jeg har begynt å gi B-vitaminer til X'en, og det har gitt sterkere klør som "smuldrer" mye mindre når de klippes. Jeg ga det først og fremst for pelsen, men jeg merker det på klørne også.

Hvor får jeg tak i B-vitaminer?

Ellers er oljer o.l. et godt tips, men husk at tran gir like mye omega3 og omega 6 som f.eks. dyre fiskeoljer man får i dyrebutikken. Har snakket med flere dyrleger som sier tran gjør like mye for hunden som disse fiskeoljene. :ahappy:

Jeg kjenner jeg er litt redd for at hun skal få fett pels om jeg gir henne for my olje i maten...? Ja, fiskeoljene i butikkene er dyrt. Så derfor kan jeg vell prøve tran, hvor mye tran skal hun sånn ca ha i maten sin hver dag?

Skrevet

IKKE gi hunder tran på jevnlig basis! Det inneholder altfor mye A-vit, som kan gi forgiftning av bla lever, og få tisper til å kaste/absorbere valper ved drektighet (misdannelser på levendefødte) og D-vit, som kan forverre/fremprovosere forkalkninger.

En smak nå og da er helt ok, det har mine også fått, men hunder skal ikke få dette som tilskudd for omegafaktoren. Gi de oljer som ikke er utvinnet av lever!

Kristiin Hun vil IKKE få fet pels, olje er rent fett og vil forbrukes som energi, ikke skylles ut av kroppen via pelsen.

Skrevet

Dette visste jeg ikke, aldri hørt at tran er farlig. Da lærte jeg også noe nytt. Hva med rapsolje, klarer hunder å ta opp omega3 og 6 fettsyrer fra dette? Vet jo at for mennesker er rapsolje like bra som tran, iallefall.

Skrevet

Rapsolje går helt fint det, ev rapsolje med knuste linfrø i. Linfrø er en kjempefin kilde til omega 3/6 :)

Selv foretrekker jeg animalsk olje.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...