Gå til innhold
Hundesonen.no

Medlemsbladet i din klubb

Lola Pagola

Recommended Posts

Skrevet

Ble litt nysgjerrig på hva medlemsbladene i deres hundeklubber inneholder, faste spalter osv. Er dere fornøyd? Sikkert mye ymse, jeg er medlem av to forskjellige dalmatinerklubber, og bladet til den norske er iallefall 100 ganger bedre. Er det bare utstillingsresultater som er med i bladene, eller er det mer enn som så? Fortell fortell :D Kanskje kan man finne inspirasjon til nye ting man kan ha med og. :ahappy:

\

Skrevet

Snuserklubben har et blad som kommer 4 ganger i året. Varierte innslag som redaktøren skaffer frem, artikler sendt inn av medlemmene, alle de lokale gruppene har faste innslag. Stort sett et ganske innholdsrikt blad mao :)

Skrevet

Vi har et medlemsblad på cirka 160 sider, som kommer ut fire ganger i året.

Faste spalter er for eksempel nytt fra styret, avdelingsnytt fra de avdelingene som har sendt inn, nytt fra andre komiteer når det er noe å meddele, Still going strong-lista (oversikt over norskboende bernere over åtte år, som fremdeles lever), presentasjon av nye avlshanner, kortfattede utstillingsresultat, presentasjon av nye championer, bernerfolkets fotoalbum (bilder sendt inn av klubbens medlemmer), registrerte bernerkull som følger klubbens regler, kort presentasjon av kull med 100 prosent røntgenoppslutning som en honnør til oppdretter. Det er det jeg kommer på nå i farta, i hvert fall. I tillegg er det reportasjer fra klubbens og avdelingens utstillinger og arrangement (nesten alle avdelingene i klubben arrangerer en rasespesial i løpet av året), invitasjon til tilsvarende kommende arrangement, stoff innsendt fra leserne, osv.

Åh, jeg har jo vært med så lenge at jeg husker da en skrev inn alle nye røntgenresultat siden sist nummer. Det var i gamle dager, før DogWeb. Og en måtte kanskje vente et halvt år på å få vite et røntgenresultat, fordi det tok tid før resultatet ble sendt til raseklubben, og deretter tid før en fikk det på trykk. Det var også presentasjon av valpekull som det var ønske om valpeformidling på, men de kunne jo være fire og fem måneder gamle innen de kom på trykk. Nå er all kullformidling flyttet til klubbens nettside - men vi har fremdeles valpeformidler, selvfølgelig.

Mimring... Jeg har jobbet mye med klubbens medlemsblad gjennom ørten år, og det har vært en fantastisk utvikling i teknologien - fra skrivemaskin og klippelimesystem hvor en bunke med papir ble kjørt til trykkeriet, til publiseringsprogram på data hvor filene sendes elektronisk til trykkeriet. DogWeb har i stor grad endret nyhetsfokuset for medlemsbladet. Etter at "alle" har fått hjemmesider, er det egentlig ikke så mange nyheter sånn sett for et medlemsblad, så da ligger fokuset på informasjon, dypere temaartikler, reportasjer og generelt stoff.

Skrevet

I greyhound bladet er det mest utstillingsresultater. Blir lett endel sider av det, også når resultater fra sverige er med. Noe LC resultater, og artikler om foring, trening, intervju med oppdrettere, hilsner, bilder og annonser fra oppdrettere og private. De maser om stoff hver gang, fordi det ikke alltid er like lett å fylle ut. Men har selv bidratt hver gang siden jeg begynte.

Dobermannposten fikk jeg 1 gang, og aldri mer, derfor sluttet jeg i dobermann klubben, og ettersom hva jeg har hørt har de enda ikke fått blad, etter mange år. De skylder på lite stoff fra folk og litt utskiftning i styret osv. men men, jeg har jo ikke noe med de å gjøre lengere så.

Guest Dratini
Skrevet

Er visst medlem i flere klubber jeg :icon_redface: Ramser raskt opp da :whistle:

Nidaros Brukshundklubb, medlemsblad Nidarhunden:

Her er jeg selv en av de som jobber med bladet, så jeg har lest det mange ganger innen det kommer i posten.

Bladet inneholder reportasjer fra div stevner og konkurranser. Innlegg fra medlemmene, noen bildesider (hvorav vi prøver å få de bildene med best oppløsning på fargesidene). "Hvem gjør hva" i klubben. Terminlister. Oppdateringer fra de forskjellige komiteene. O.l.

Skal komme ut 4 nr i året (tror jeg) :icon_redface:

Norsk Schäferhund Klubb:

Her mottar jeg 2 blad. Ett fra moderklubben og ett fra avdeling Nordenfjeldske. Har ikke lest gjennom de skikkelig enda, ble medlem like over nyttår :icon_redface: Aner ikke hvor mange nr av bladene som kommer pr år :icon_redface:

Norsk Hovawart Klubb, HovawartPosten.

Skal komme ut 4 nr pr år, noe som ikke har skjedd de siste årene :getlost:

Har bl.a. stafettpinne hvor man "utforderer" andre med rasen til å skrive, noe som har kommet litt skjevt ut da det bare er eiere fra noen få oppdrettere som blir utfordret. HD-resultater, helseskjema, invitasjoner til arrangement fra andre klubber innad IHF, referat fra div møter innad i klubben, bilder, tips og råd når uhell er ute osv.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...