Gå til innhold
Hundesonen.no

Medlemsbladet i din klubb


Lola Pagola

Recommended Posts

Ble litt nysgjerrig på hva medlemsbladene i deres hundeklubber inneholder, faste spalter osv. Er dere fornøyd? Sikkert mye ymse, jeg er medlem av to forskjellige dalmatinerklubber, og bladet til den norske er iallefall 100 ganger bedre. Er det bare utstillingsresultater som er med i bladene, eller er det mer enn som så? Fortell fortell :D Kanskje kan man finne inspirasjon til nye ting man kan ha med og. :ahappy:

\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et medlemsblad på cirka 160 sider, som kommer ut fire ganger i året.

Faste spalter er for eksempel nytt fra styret, avdelingsnytt fra de avdelingene som har sendt inn, nytt fra andre komiteer når det er noe å meddele, Still going strong-lista (oversikt over norskboende bernere over åtte år, som fremdeles lever), presentasjon av nye avlshanner, kortfattede utstillingsresultat, presentasjon av nye championer, bernerfolkets fotoalbum (bilder sendt inn av klubbens medlemmer), registrerte bernerkull som følger klubbens regler, kort presentasjon av kull med 100 prosent røntgenoppslutning som en honnør til oppdretter. Det er det jeg kommer på nå i farta, i hvert fall. I tillegg er det reportasjer fra klubbens og avdelingens utstillinger og arrangement (nesten alle avdelingene i klubben arrangerer en rasespesial i løpet av året), invitasjon til tilsvarende kommende arrangement, stoff innsendt fra leserne, osv.

Åh, jeg har jo vært med så lenge at jeg husker da en skrev inn alle nye røntgenresultat siden sist nummer. Det var i gamle dager, før DogWeb. Og en måtte kanskje vente et halvt år på å få vite et røntgenresultat, fordi det tok tid før resultatet ble sendt til raseklubben, og deretter tid før en fikk det på trykk. Det var også presentasjon av valpekull som det var ønske om valpeformidling på, men de kunne jo være fire og fem måneder gamle innen de kom på trykk. Nå er all kullformidling flyttet til klubbens nettside - men vi har fremdeles valpeformidler, selvfølgelig.

Mimring... Jeg har jobbet mye med klubbens medlemsblad gjennom ørten år, og det har vært en fantastisk utvikling i teknologien - fra skrivemaskin og klippelimesystem hvor en bunke med papir ble kjørt til trykkeriet, til publiseringsprogram på data hvor filene sendes elektronisk til trykkeriet. DogWeb har i stor grad endret nyhetsfokuset for medlemsbladet. Etter at "alle" har fått hjemmesider, er det egentlig ikke så mange nyheter sånn sett for et medlemsblad, så da ligger fokuset på informasjon, dypere temaartikler, reportasjer og generelt stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I greyhound bladet er det mest utstillingsresultater. Blir lett endel sider av det, også når resultater fra sverige er med. Noe LC resultater, og artikler om foring, trening, intervju med oppdrettere, hilsner, bilder og annonser fra oppdrettere og private. De maser om stoff hver gang, fordi det ikke alltid er like lett å fylle ut. Men har selv bidratt hver gang siden jeg begynte.

Dobermannposten fikk jeg 1 gang, og aldri mer, derfor sluttet jeg i dobermann klubben, og ettersom hva jeg har hørt har de enda ikke fått blad, etter mange år. De skylder på lite stoff fra folk og litt utskiftning i styret osv. men men, jeg har jo ikke noe med de å gjøre lengere så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Er visst medlem i flere klubber jeg :icon_redface: Ramser raskt opp da :whistle:

Nidaros Brukshundklubb, medlemsblad Nidarhunden:

Her er jeg selv en av de som jobber med bladet, så jeg har lest det mange ganger innen det kommer i posten.

Bladet inneholder reportasjer fra div stevner og konkurranser. Innlegg fra medlemmene, noen bildesider (hvorav vi prøver å få de bildene med best oppløsning på fargesidene). "Hvem gjør hva" i klubben. Terminlister. Oppdateringer fra de forskjellige komiteene. O.l.

Skal komme ut 4 nr i året (tror jeg) :icon_redface:

Norsk Schäferhund Klubb:

Her mottar jeg 2 blad. Ett fra moderklubben og ett fra avdeling Nordenfjeldske. Har ikke lest gjennom de skikkelig enda, ble medlem like over nyttår :icon_redface: Aner ikke hvor mange nr av bladene som kommer pr år :icon_redface:

Norsk Hovawart Klubb, HovawartPosten.

Skal komme ut 4 nr pr år, noe som ikke har skjedd de siste årene :getlost:

Har bl.a. stafettpinne hvor man "utforderer" andre med rasen til å skrive, noe som har kommet litt skjevt ut da det bare er eiere fra noen få oppdrettere som blir utfordret. HD-resultater, helseskjema, invitasjoner til arrangement fra andre klubber innad IHF, referat fra div møter innad i klubben, bilder, tips og råd når uhell er ute osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
×
×
  • Opprett ny...