Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære en hund å vente mens den andre trener?


Anette

Recommended Posts

Jaaa. som topic sier så lurer jeg på hvordan jeg skal lære henne å være rolig/vente på sin tur.

Tar jeg ut Foxi og setter Amiga i tøyburet går hun berserk og hyler og skriker skraper på buret etc. Så da måtte jeg jo nestne gjøre noe fordi hun prøvde ødelegge buret :rolleyes2:

Sa strengt nei og hun stoppet i 3 sekunder, så fortsetter, og jeg sier en gang til og hun bare fortsatte så tok jeg henne under armen og lempet hu i bilburet i åpen bil på utsiden. Det er mye hyl og skrik men hun roer seg og la seg ned og kjedet seg. Men jeg har ikke alltid bilen tilgjengelig eller mulighet til å ha henne liggende der.

Binder jeg Amiga i noe så er hun like gærn, og prøver å bite over båndet og alt.

Hun vil bare være med, selvom hun egentlig er veldig sliten :P

Så hittil må jeg ta med meg Foxi uten at Amiga ser det, eller dra fra Amiga hjemme og bare dra med Foxi fordi Amiga lager så mye styr. Foxi derimot ligger pent i buret og venter mens Amiga trener, hun kan komme med noen murre jeg vil også lyder men hun sier jeg bare hysj til så ligger hun brae og slapper helt av.

Så hva burde jeg gjør med Amiga? Tenker litt fremover mot neste hund i hus også. Vil gjerne kunne trene begge to uten at en går totalt berserk.... :whistle:

Det er ikke noe pes når Foxi ikke er der, på utstilling og lignende. Da ligger hun i buret og slapper helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro-trening, for alle penga! :aww:

Sitt med henne når andre trener, og belønn henne for og være rolig. Gjør det i alle sammenheng der andre hunder er, gjerne etter trening. Gjerne sitt flere sammen med hver sin hund og bare tren på og være rolig, og slappe av. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lakt henne i dekk og gitt ros når hun var rolig (ofte i begynnelsen så skjeldnere og skjeldnere) Viktigste er å legge det opp sånn at hun klarer å være rolig 80% av tiden og forstår hva du vil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro-trening, for alle penga! :aww:

Sitt med henne når andre trener, og belønn henne for og være rolig. Gjør det i alle sammenheng der andre hunder er, gjerne etter trening. Gjerne sitt flere sammen med hver sin hund og bare tren på og være rolig, og slappe av. :ahappy:

Om jeg sitter og ser på andre blir hun ganske rabiat av seg for hun vil jo være med. Skal jeg bare holde henne ved båndet og puste rolig? :P

Ro-trening ja, det var vi innom for 6 mnd siden :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lakt henne i dekk og gitt ros når hun var rolig (ofte i begynnelsen så skjeldnere og skjeldnere) Viktigste er å legge det opp sånn at hun klarer å være rolig 80% av tiden og forstår hva du vil. :)

Hun vil ikke klare det lenge. Hun er bare året og kan dekk ja, men ikke noe lang dekk og bli.

Ligger vel en 5-10 sekunder. Det er noe av det vi trener på men det blir feil å bruke det som ro trening for jeg vil jo konstant stå å rose og legge henne ned igjen? :P

Det gjør vi jo når vi trener, er nok lenge til at jeg kan ta ut foxi mens hun ligger i dekk :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg sitter og ser på andre blir hun ganske rabiat av seg for hun vil jo være med. Skal jeg bare holde henne ved båndet og puste rolig? :P

Ro-trening ja, det var vi innom for 6 mnd siden :whistle:

Ro-trening er en liten prosses over tid :-)

Hihi, ja, det er nok det du må gjøre. Pust rolig, prøv og hold henne i ro. Vis hun piper/uler/syter mye, belønn når hun er stille. Belønn når hun tar kontakt med deg, og belønn rett og slett når hun er rolig og slapper av.

Gjerne legg henne i dekk, og stryk litt på henne, ofte blir noen hunder roligere da.

Men ja. Ro-trening viser resultater over tid. Og du kommer virkelig til og sette pris på ro-treningen om et år, eller så. Når du har en hund som ligger og tar livet med ro mens du trener en annen hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro-trening er en liten prosses over tid :-)

Hihi, ja, det er nok det du må gjøre. Pust rolig, prøv og hold henne i ro. Vis hun piper/uler/syter mye, belønn når hun er stille. Belønn når hun tar kontakt med deg, og belønn rett og slett når hun er rolig og slapper av.

Gjerne legg henne i dekk, og stryk litt på henne, ofte blir noen hunder roligere da.

Men ja. Ro-trening viser resultater over tid. Og du kommer virkelig til og sette pris på ro-treningen om et år, eller så. Når du har en hund som ligger og tar livet med ro mens du trener en annen hund. :)

Jeg får dra på noen treninger med Amiga alene som tilskuere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil ikke klare det lenge. Hun er bare året og kan dekk ja, men ikke noe lang dekk og bli.

Ligger vel en 5-10 sekunder. Det er noe av det vi trener på men det blir feil å bruke det som ro trening for jeg vil jo konstant stå å rose og legge henne ned igjen? :P

Det gjør vi jo når vi trener, er nok lenge til at jeg kan ta ut foxi mens hun ligger i dekk :aww:

Da kan det bli litt vanskelig ja. :P hmm.. Kinderegg øvelsen da? Den fungerte flott for oss når dyret var oversosial på andre hunder og dyr å tur. :)http://www.siddishundeskole.com/?page_id=171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag når vi gikk tur løs på jordet trent jeg masse med Foxi og hadde inkallinger med Amiga.

Når Foxi trente med meg så løp Amiga rundt oss og ignorerte det. Så løp de masse og jeg gikk ned og bandt hun i fotballmålet og stelte meg noen meter på bortsiden. Tok litt sitt og dekk med foxi og belønte hver gang Amiga satt så båndet var slakt og ikke brydde seg noe særlig. Fort satt hun stille og lot oss gjør ting. Så jeg kastet masse godbiter til henne og da var det ok. Men da var hun ganske sliten og lite mostandsvilje :P Hun hoppet mot oss en gang når jeg gjorde et morsomt moove med Foxi og roste når hun satte seg igjen.

trene trene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra ting går fremover. Du må nok hjelpe henne i begynnelsen ved å gjøre henne sliten før du trener den andre, ogsågjøre henne mindre og mindre sliten etterhvert :)

Her fikset Blondie det uten noe spesiell trening, og det var deilig! Jeg har alltid trodd at det kom til å skape problemer når jeg fikk meg hund nummer to, men hun ligger veldig fint og plager ikke :) Noen ganger utfører de kommandoene jeg gir til sen andre hunden og ser forventningsfull på meg for en godbit, men er fremdeles i ro :) Så får hun noen godbiter innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...