Gå til innhold
Hundesonen.no

1 eller 3 Cert i Danmark?

Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg skal ha med meg en Svensk eid hund som er Nuch, men ikke SEuch, til Danmark i sommer.

Ettersom han er svensk og ikke nasjonal champ i sitt hjemmland, må han ha 3 eller 1 cert i danmark for Duch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra DKK sine sider:

Hunde ejet og registreret i et FCI-anerkendt land kan blive dansk eksteriørchampion, hvis den efter den 1. januar 2008 opnår 1 dansk certifikat (CAC) og har opnået nationalt eksteriørchampionat i et FCI-medlemsland. Her gælder, at det danske certifikat ikke behøver at være opnået efter 24-måneders alderen, hvis det udenlandske nationale championat, der udløser det danske championat, er opnået efter at hunden er fyldt 24 måneder.

Ut ifra det tolker jeg det som at om hunden er champion i et annet (fci godkjent) land, så trenger den kun 1 cert. Men jeg aner virkelig ikke :P Bare prøver :P:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli internasjonal champion (med fire CACIB), er det presisert at en må være champion i bostedsland (eller rasens hjemland), men for å bli dansk champion holder det at hannhunden du snakker om får ett dansk cert.

Uansett er danske cert hvilende nå, om han skulle bli svensk champion senere - og det skal holde med kun ett svensk cert for at han kan bli svensk champion også (samt brukskrav, jeg antar det er en del av problemstillingen her?).

Men ja, et dansk cert holder slik jeg forstår reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli internasjonal champion (med fire CACIB), er det presisert at en må være champion i bostedsland (eller rasens hjemland), men for å bli dansk champion holder det at hannhunden du snakker om får ett dansk cert.

Uansett er danske cert hvilende nå, om han skulle bli svensk champion senere - og det skal holde med kun ett svensk cert for at han kan bli svensk champion også (samt brukskrav, jeg antar det er en del av problemstillingen her?).

Men ja, et dansk cert holder slik jeg forstår reglene.

Takk begge to. Da satser vi på at 1 cert rekker for han.

Blir OT i forhold til startinnlegget, men:

Er det med champ i bostedsland endret nå med de nye reglene? Vet det var stort ståhei i både Sverige og Finland pga der har de brukskrav/mentalekrav for nasjonal champ og flere ble Intuch/CIE uten å være det i bostedsland. (på min rase da det før CIE/CIB tiden var brukskrav uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli internasjonal champion (med fire CACIB), er det presisert at en må være champion i bostedsland (eller rasens hjemland),

Må man det, det visste jeg ikke.

Hvor står det, finner ikke i regelverket :icon_confused:

Kjekt å vite :)

Det var sånn før for å oppnå INT LCCH, men det ble fjernet så idag kan man faktisk bli INT før man blir nasjonal...sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir OT i forhold til startinnlegget, men:

Er det med champ i bostedsland endret nå med de nye reglene? Vet det var stort ståhei i både Sverige og Finland pga der har de brukskrav/mentalekrav for nasjonal champ og flere ble Intuch/CIE uten å være det i bostedsland. (på min rase da det før CIE/CIB tiden var brukskrav uansett)

Må man det, det visste jeg ikke.

Hvor står det, finner ikke i regelverket :icon_confused:

Kjekt å vite :)

Det var sånn før for å oppnå INT LCCH, men det ble fjernet så idag kan man faktisk bli INT før man blir nasjonal...sukk...

Ja, de må ha fjernet det, for det sto vitterligen før. Da var jeg ikke helt oppdatert, beklager villedende info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Haha! Jeg har stålsatt meg på at puberteten blir et mareritt. Som en idrettsutøver visualisert og øvd på å puste med magen og messe: "Det er en fase, det går over, det er en fase, det blir bra," som et mantra for å holde fokus på at det ER lys i enden av pubertetstunellen. Tiden frem til puberteten handler om å forberede og forebygge og ha et godt utgangspunkt for å komme gjennom det og lande på når testosteronet normaliserer seg.
    • åh gratulerer:) Er det labrador? Jeg er valpesyk, noe som er merkelig i og med at jeg har unghund🤪
    • Jeg tenker at det er ikke noe særlig vits å lage et problem av noe som trolig bare er valpeadferd.    Men ellers så er valpen min, som er blitt unghund 10 mnd idag, hvor er tida blitt av???  Og jeg elsker å ha valper, hater unghundtida... så nå har vi noen herlige måneder fremover.   
    • Var bekymret for nattesøvnen med en urolig valp jeg undervurderte aktivitetsbehovet til i dag. Spurte Grok og søkte litt og fant gull. Det ble umiddelbart stille og rolig https://music.youtube.com/channel/UCca2s3VJvOco6ZxbH2-scyA?si=NTXbcE6WR7LSHmB_
    • Edeward trenger en treningsdagbok, fordi det er lettere for muttern hans å forstå hva hun egentlig driver med når hun setter ord på det og leser det som om det var en annen som skrev det, for så å kunne gi seg selv ris og ros og råd.  Jeg veide litt opp og ned ifht offentlig tilgjengelig dagbok vs privat. Landet på at verdien av innspill fra andre veier opp for eventuelle ulemper ved å utlevere seg - for Edewards del - for det er ikke sikkert alt Maskot gjør eller ikke gjør er til hans beste, så han vil antakelig gjerne at sonen blander seg.  Edeward er en 10 uker ung riesenschnauzer og adoptivmor Maskot har fablet seg frem til helt hårreisende planer for ham, derav tittelen på dagboken hans. Det er knapt den ting Edeward ikke skal MESTRE ifølge mutterns spinnville ideer, og tiden er knapp. Med unntak av baklengs salto fra er det ikke mye fantasien setter grenser for, og Maskot har derfor allerede forsøkt å shape lille Edeward igang med en moonwalk.  Her gjør han husarbeid for å effektivisere, så det blir mer tid til å trene. It's a hard knock life.       
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...