Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min tør ikke gå ned trappen lenger

Nikita2010

Recommended Posts

Nikita har i flere måneder gått opp og ned trappen hos oss. Men den siste uka tør hun kun gå opp. Har prøvd å motivere henne til å komme ned alene på mange måter, men hun står bare på kanten av trappen å knistrer og skjelver. Hun har ikke hatt noen uhell i trappen som vi vet om. Noen som har opplevd lignende? Skjønner ikke selv hva det skyldes eller hva jeg skal gjøre for å få henne til å gå ned trappen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du er helt sikker på at hunden ikke har vondt noe sted. Ryggen eller knær f.eks.? Patella luxasjon er vel ganske vanlig på rasen. Om du er helt sikker på at det ikke er noen fysisk grunn til at hun plutselig ikke vil gå ned trappa lenger ville jeg tatt på hunden et kobbel og leda den bestemt, men ikke på noen måte truende ned trappa. Ikke la henne velge å være redd. Når hun først har brutt barieren med å gå ned trappa noen ganger med bånd og ros når dere er vel nede, men ingen dulling når hun nøler, så bruker sånt å gå seg til.

Edit: Forøvrig mener jeg at en mentalt sund unghund skal ikke reagere på ting over tid uten grunn selv når den er unghund. Ja, de kan se litt spøkelser i den aldern, men om en hund syns trappa den har gått i hver dag plutselig er skummel og den fortsetter å være det over flere dager/uker, så er ikke det bare at den ser spøkelser. Syns folk godtar litt vel mye redsler hos unghunder uten å reagere fordi de er i den aldern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å sette henne ett trinn opp i trappen først, og se om hun vil gå ned det ene trinnet. Ikke begynn på toppen av trappen.... Hvis hun går ned det ene trinnet, kan du sette henne på trinn to og lokke henne ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har ingen form for skader, er kjempe frisk og rask her ellers :)

Skal øve litt på trappen med bånd, hun går jo tross alt opp denne hver dag.

Hvordan vet du det - har du sjekket henne hos veterinær? Noen skader og vondter, som i nakke/rygg eller knær trenger de ikke å vise noen som helst tegn til ellers ... Jeg ville definitivt tatt en sjekk av henne hos en god veterinær før jeg begynte å tvinge henne iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...