Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden spiser nesten ingenting...

StineG

Recommended Posts

Hunden min, en dachs på 11 mnd, har aldri vært storspist, men nå spiser hun nesten ingenting og har gått ned litt over en halvkilo.

Selv når vi tar i leverpostei i foret så sleiker hun bare knottene rene.

Er det noen som har en ide om hva jeg kan gjøre for at hun skal spise maten hun får?

(vi har byttet for en gang, og vi vurderer det igjen)

Edit: ellers så virker hun i fin form

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen friske hunder sulter seg sjøl, så dersom dere har venta henne ut med det vanlige fôret, og hun overhodet ikke spiser på lang tid, kan dere jo bytte til noe mer smakfullt, som feks våtfôr fra vom & hundemat. Jeg har også en hund som er ekstremt småspist, men hun klarer ikke holde seg mer enn ca en dag før hun i alle fall får i seg litt. Jeg begynner uansett ikke å putte godsaker i maten, fordi jeg veit at hun kommer til å spise etterhvert. Men jeg varierer ofte hva slags hundemat hun får.

En shibahannhund jeg kjenner nekta å spise over veldig lang tid, og det endte med at han fikk kortisontabletter (trur jeg) av veterinær for å øke apetitten. Han er nesten 50 cm høy (SVÆR shiba!) og veide bare rundt 12 kg. Til sammneligning er Aiko (min eldste shiba) 39 cm høy og veier mellom 10 og 11 kg.

500gr på en så liten hund som dachs er neppe noe særlig i lengden, så du kan jo også vurdere veterinær dersom dette ikke bedrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hunder som er småspiste pleier jeg å være nøye på å ikke la foret stå fremme tiden og heller ikke gi alt for mye godbiter og annen snack. Når hunden først skjønner at de kan få noe bedre hvis de bare venter så gjør de jo gjerne det. Hva slags for går den på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Appetitten hennes har økt etter at vi begynte med vom, så nå får hun ca 50/50 med troll tørrfor og vom. Så det ser ut til å fungere. Prøver også å ta opp matskålen når hun går fra den. og ikke gi den fø neste foringstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appetitten hennes har økt etter at vi begynte med vom, så nå får hun ca 50/50 med troll tørrfor og vom. Så det ser ut til å fungere. Prøver også å ta opp matskålen når hun går fra den. og ikke gi den fø neste foringstid.

Så bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det være kun tørrfôr dietten hennes består av da? Det finnes mange typer våtfôr, både frossent og hermetikk, til hunder. Jeg personlig tror mange hunder ikke kan fordra de kjedelige tørrfôr-kulene, så det er ikke det minste rart at en og annen hund setter labben ned og streiker! :ahappy: Kanskje de til og med smaker nesten litt vondt? :o (har du forsøkt å bytte merke på tørrfôr, kanskje et annet smaker bedre for hunden din?)

Valpen min får valpefôr på boks, iblandet en halv neve med tørrfôrkuler. Det er mer hermetikk enn tørrfôr i skåla, med andre ord. Blander godt og serverer. Det går ned på høykant. Jeg kommer til å fortsette med å gi henne blandet våtfôr og tørrfôr opp i voksen alder også, uten tvil. Jeg tror hunder liker det best.

Jeg bruker Hill's Science Plan Puppy, både tørrfôret og boksfôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker litt som det går i bølgedaler med henne. Vi får se nå når vi skal på utstilling til helgen. Får gi henne litt vafler så hun eser litt ut...

det være kun tørrfôr dietten hennes består av da? Det finnes mange typer våtfôr, både frossent og hermetikk, til hunder. Jeg personlig tror mange hunder ikke kan fordra de kjedelige tørrfôr-kulene, så det er ikke det minste rart at en og annen hund setter labben ned og streiker! :ahappy: Kanskje de til og med smaker nesten litt vondt? :o (har du forsøkt å bytte merke på tørrfôr, kanskje et annet smaker bedre for hunden din?)

Valpen min får valpefôr på boks, iblandet en halv neve med tørrfôrkuler. Det er mer hermetikk enn tørrfôr i skåla, med andre ord. Blander godt og serverer. Det går ned på høykant. Jeg kommer til å fortsette med å gi henne blandet våtfôr og tørrfôr opp i voksen alder også, uten tvil. Jeg tror hunder liker det best.

Jeg bruker Hill's Science Plan Puppy, både tørrfôret og boksfôret.

Jeg har en hund som liker tørrfor men elsker våtfor og en hund som ikke spiser tørrfor. Hun sulter istedenfor. Hun får ergo bare våtfor.

Men å fore en hund på vafler, er ikke rart hunden din ikke vil spise ellers da? Tenkt over det? Om jeg sitter og gir mine vafler noen dager vil de garantert heller vente på vafler enn å spise kjipt tørrfor. Jeg ville prøvd våtfor jeg, istedenfor vafler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min, en dachs på 11 mnd, har aldri vært storspist, men nå spiser hun nesten ingenting og har gått ned litt over en halvkilo.

Er det noen som har en ide om hva jeg kan gjøre for at hun skal spise maten hun får?

(vi har byttet for en gang, og vi vurderer det igjen)

Edit: ellers så virker hun i fin form

Hvis du ønsker å bruke et tørrfôr som virkelig er smakelig så anbefaler jeg orijen regional red. Inneholder vilt kjøtt som villsvin og bison og lukter spennende for hunder. Innholder 70% kjøtt. Mine hunder spiser heller det en griseører!

Sjekk Orijen.no for en forhandler i nærheten av deg. Går også å bestille på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som jeg har lært så kan man gi hunden en banan for å øke apetitten,

først drikker hun litt og deretter vil hun ha mer, siden du skal ha henne på utstilling

så kan du trene henne ved og gi henne foret du gir henne som godbiter.

Det funker ihvertfall på min, jeg ber ham stå fint og gå fint i handlerbåndet

så gir jeg ham en matbit fra foret, han spiser det som om det er godbit :D

Om ikke det funker, finn henne noe annet for.. Vi prøver nå eukanuba med malle(fisk) i,

det gomler han i seg, han får sin daglige dose men vil gjerne ha mer så da øver vi på stå fint og gå fint i båndet :)

Ellers så er Banan en veldig god bit for å gjøre henne sulten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som liker tørrfor men elsker våtfor og en hund som ikke spiser tørrfor. Hun sulter istedenfor. Hun får ergo bare våtfor.

Men å fore en hund på vafler, er ikke rart hunden din ikke vil spise ellers da? Tenkt over det? Om jeg sitter og gir mine vafler noen dager vil de garantert heller vente på vafler enn å spise kjipt tørrfor. Jeg ville prøvd våtfor jeg, istedenfor vafler ;)

Jeg vil heller ikke vent på hunden min våtfor da dette ødelegger tennene deres og de vil

få hyppigere tannstein og dårlig tannkjøtt.

Små raser har ofte plager med tennene, derfor anbefales det og bruke tørrfor på de små.

Om hunden spiser lite kan også dette være en grunn, tannstein eller tannkjøttproblemer, skjekk det opp med vetrinær og ta en tannskjekk på hunden :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ikke vent på hunden min våtfor da dette ødelegger tennene deres og de vil

få hyppigere tannstein og dårlig tannkjøtt.

Små raser har ofte plager med tennene, derfor anbefales det og bruke tørrfor på de små.

Om hunden spiser lite kan også dette være en grunn, tannstein eller tannkjøttproblemer, skjekk det opp med vetrinær og ta en tannskjekk på hunden :ahappy:

Våtfór ødelegger IKKE tenner, men det som stemmer er at tørrfór "pusser" tennene når hunden spiser.

Det anbefales å pusse hundens tenner daglig, selvom det er tvilsomt at mange gjør det. Men man bør også passe på å gi dem gode ting å gnage på som virker forebyggende.

Jeg må si at jeg mye heller fóret hunden min med rått fór (V&H i mitt tilfelle) både fordi jeg syntes jeg får en mye finere pels og sunnere hund, jeg syntes det er lettere å regulere vekt, og samt at hundene mine liker det mye bedre. Tennene holder jeg vedlike på andre måter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Opprett ny...