Gå til innhold
Hundesonen.no

Forvert ?


Red Merle

Recommended Posts

De fleste her vet at jeg skal skaffe meg en til hund, men problemet er at det koster veldig mye å kjøpe en rase hund ( ikke alle kan spandere 6-8000 kroner på en hund) så det må enten bli en blanidngs hund eller så kom jeg til å tenke litt på å kanskje være forverte..

Men hvordan fungerer dette men forvert? er det slik at man betaler halv pris for hunden, mot at oppdretteren skal bruke den i avl ? Må man stille den ut sånn den får div mereitter ?Er det dyrt? Hva er den vanlige prisen en rasehund ?

Drømmen er jo en Aussie eller en skjoko labrador .. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel forskjellige typer forverter, tror jeg. jeg var forvert for en stund siden. vi betalte ingenting for hunden, bare mat og utstyr. det var avlshund, hadde han ikke kunne blitt avlshund. dårlige resultater på utstilling og sånne ting. hadde vi fått valget om vi ville ha kjøpt han eller ikke.

korriger meg om det er noe feil her da.

men det er opp til oppdretteren om hvilken avtale dere har.

prisen for en rasehund: du kan vel få en ned i 6000 tror jeg, det varierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt får du hunden tilbake, det vil bare si at oppdretteren låner tispa et par-tre måneder før og mens hun har kull (og som oftest er det bare to eller tre kull oppdretteren krever før tispa er di), eller at oppdretteren låner hannen for et visst antall parringer (som dere avtaler på forhånd) - men selvsagt får du hunden tilbake igjen etter at det er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal den brukes i avl har du fortsatt hunden, men oppdretteren "låner" den.

men derimot om hunden ikke er "god" nok så må du kjøpe den om du fortsatt vil ha den.

ja rasehunder er dyre. men jeg mener det er en nødvendighet. da tenker man iallefall godt igjennom det, siden det er så masse penger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en vanlig forvert avtale er vell slik at det er avtalt antall kull etter hunden og når hunden har fått de kullene så er hunden din(i hvertfall normalt på tispe).

Men hannhunder er jeg litt usikker på da, men det er vell ikke meningen at oppdretter skal ha fri bruk av hannhunden så lenge den lever når den er på fôr for det ville jo blitt en smule urimelig.

Det finnes også noe som heter halv fôr da betaler en halvparten av hunden og imitt syn da så skulle vell ikke oppdretter ha krav på mere en 1-2 kull på en tispee eller et par parringer på en hannhund, for de vil jo få inn pengene for hunden ganske kjapt alikavell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste her vet at jeg skal skaffe meg en til hund, men problemet er at det koster veldig mye å kjøpe en rase hund ( ikke alle kan spandere 6-8000 kroner på en hund) så det må enten bli en blanidngs hund eller så kom jeg til å tenke litt på å kanskje være forverte..

Men hvordan fungerer dette men forvert? er det slik at man betaler halv pris for hunden, mot at oppdretteren skal bruke den i avl ? Må man stille den ut sånn den får div mereitter ?Er det dyrt? Hva er den vanlige prisen en rasehund ?

Drømmen er jo en Aussie eller en skjoko labrador .. :oops:

Jeg er nå forvert på hund nr 2.(tisper) Og avtalen er at oppdretter skal ha 2 kull på tispen og så blir den helt overført på meg. Nå står både eg og oppdretter som eiere på hunden. Betaler ingen ting for hunden, men det er jeg som betaler forsikring og som gjer jobben med å få hunden opp og frem. og om alt går bra og hunden er frisk og får det som trengs for å bli avlshund så bestemmer jeg selv om oppdretter skal ha hunden hos seg eller om hun skal være hos meg etter parring. Om jeg vil ta jobben med valpene så får jeg 1000 pr. født valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay.. så hvis hunden skal brukes i avl får man den gratis etter 2-3 kull ?

men må man reise rundt med hunden på diverse utsillinge da .. eller det akkurat det samme?

Tenkte kanskej jeg sklulle begynne å jobbe vedsiden av skole da ..Kanskje så jeg får spart noen kroner til hund .. hehe :D :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay.. så hvis hunden skal brukes i avl får man den gratis etter 2-3 kull ?

men må man reise rundt med hunden på diverse utsillinge da .. eller det akkurat det samme?

Tenkte kanskej jeg sklulle begynne å jobbe vedsiden av skole da ..Kanskje så jeg får spart noen kroner til hund .. hehe :) :oops:

ja det stemmer. Normalen er to kull eller 8 valper. Og man må stille ut hunden, brukskåre den, (sånn er det med schäfer) og avlskåre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå 2 tisper ute på for avtale, slik vi gjør det er at forvert får hunden gratis mot at vi får 2 kull, det er også vi som står for alt når det gjelder utstilling, røntging osv, vi henter hunden selv og forvert får lov bli med om h*n ønsker, hvis forvert har lyst stille selv er det et pluss men ingen nødvendighet da vi ellers gjør det. Om det viser seg at hunden ikke blir bra nok til avl, overtar forvert hunden uten å betale noe for den. Forvert står for daglige utgifter og behandler hunden som sin egen. Valpekullet har vi :D

her er en nettside du kanskje kan ta en titt på:

www.forvert.2ya.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå 2 tisper ute på for avtale, slik vi gjør det er at forvert får hunden gratis mot at vi får 2 kull, det er også vi som står for alt når det gjelder utstilling, røntging osv, vi henter hunden selv og forvert får lov bli med om h*n ønsker, hvis forvert har lyst stille selv er det et pluss men ingen nødvendighet da vi ellers gjør det. Om det viser seg at hunden ikke blir bra nok til avl, overtar forvert hunden uten å betale noe for den. Forvert står for daglige utgifter og behandler hunden som sin egen. Valpekullet har vi :D

her er en nettside du kanskje kan ta en titt på:

www.forvert.2ya.com

Hadde alle fått en sånn gullkantet avtale så hadde det vært supert! Har faktisk aldri hørt at det er oppdretter som både betaler røntgen og annet på en hund på foravtale. men ser at du skriver om hunden ikke er god nok til avl så overtar forvert hunden gratis. Vil det si at om hunden blir avlshund så må han da betale for å overta den etter at hunden har fått to kull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, forvert betaler ingenting v overtakelse av hunden uansett om den blir godkjent eller ikke, synes ikke det blir riktig. Å være forvert for oss skal være til fordel for begge parter :D

Og jeg synes det er en selvfølge at oppdretter betaler for alt som har m avl å gjøre, røntging, øyenlysning osv osv

Vi er opptatt av å ha et godt samspill mellom oss og forvert :D

kanskje vi er dumsnille :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, forvert betaler ingenting v overtakelse av hunden uansett om den blir godkjent eller ikke, synes ikke det blir riktig. Å være forvert for oss skal være til fordel for begge parter :lol:  

Og jeg synes det er en selvfølge at oppdretter betaler for alt som har m avl å gjøre, røntging, øyenlysning osv osv

Vi er opptatt av å ha et godt samspill mellom oss og forvert :D  

kanskje vi er dumsnille  :D

nei, synes ikke dere er dumsnille, synes det er en super avtale! =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi hadde en litt spesiell forvert-avtale. Vi fikk hunden da den var voksen. Oppdretter hadde hatt den selv. Hun var usikker på om hun i det hele tatt skulle bruke den i avl. Etter et halvt år bestemte hun seg for å ikke bruke henne i avl, og da kjøpte vi henne for en viss sum penger. Under halvparten av valpeprisen. I den tiden vi hadde henne på for, så betalte vi kun foret til henne. Men dette var jo egentlig ett litt spesielt tilfelle. Hadde hun bestemt seg for å avle på henne, hadde vi fått henne gratis etter ett kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha tre kulle på våre tisper som er på for. Dersom det skulle vise seg at itspen ikke er noen god mor, ikke blir egnet til avl eller lignende, overtar forvert gratis. Vi betaler alt som har med avl å gjøre og forutsetininger for avl. Bla. rønking, øyenlysning, utstilling, annen mat ved drektighet, reiseutgifter ved parringer osv. Vi tar som oftest hunden på utstilling selv, men har ett par forverter som gjerne stiller ut selv. Vi passer selvfølgelig hunden gratis i ferier og når som helst ellers det skulle være behov. Forvert skal holde hunden forsikret, vaksinert og holde for selv. Hunden skal også sosialiseres. Vi er ganske sære på hvem vi velger som forverter, og det har ført til at flee av forvertene har flere hunder på for. Vi var så fornøyd med samarbeidet at de ble spurt igjen, når de ønsket en hund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...