Gå til innhold
Hundesonen.no

hun bjeffer fra vi drar til vi kommer hjem.


bella chanel

Recommended Posts

hei

vi har en liten tispe på 9mnd. vi har nylig flyttet til et borretslag nå og motatt vår første klage:(

det gjaldt vår kjære bella.

vi fikk fortalt at hun står å bjeffer og uler ca 15min etter vi har dratt og slutter når hun hører vi kommer i trappa.

vi har sperret av et område som hun får lov til å være på, samt at hun har masse leker og kong med godsaker i. buret hennes er også fremme, prøvd å sette hun i dette før uten hell!

dette er ganske kritisk. om ikke hun blir bedre må vi enten flytte eller bella må få et nytt hjem :(

det er egentlig ikke tillatt med dyrehold, men vi har fått hun godkjent med forbehold at klager tas seriøst!

er det noen som har noen gode tips for hva jeg kan gjøre? vi er så glad i vår lille bella og vi vil gjøre alt i vår makt for å få dette til!

tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bella er blanding av papillon, volpino italiano og pomeranien :) ja hun har alltid vært hjemme alene fra hun har vært liten. hun har vært hos oss fra hun også var valp.

vi bodde tidligere i en sokkel leilighet hvor det kanskje var noen roligere omgivelser.

vi har hørt at hun har bjeffet, men ikke i så stor grad som nå. vi har også trent mye med henne. hun starter ikke å bjeffe før etter en time etter vi har gått ( i følge våre naboer).

jeg kan tenke meg at hun da har fått ut alt av kongen og kanskje kjeder seg.

uff.. dette er et veldig stort problem og vi aner ikke hva vi kan gjøre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd å ha henne løs i hele leiligheten?

Ene min kan jo ikke bjeffe, men han uler/jodler.

Når han var innestengt på kjøkkenet ulte han hele dagen. Så fort han fikk være i hele huset roa han seg helt ned og nå kan han være alene hjemme uten et eneste pip (i følge naboen)

Samme gjalt staffen vi hadde før, nå bjeffa hun ikke, men hun raserte hele kjøkkenet da hun var der, hun roa seg også når hun fikk være i hele huset :)

Det er jo kanskje værdt å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med flere her om at det sikkert er lurt å starte treningen på nytt. Ta det gradvis og start bare med noen få minutter..

Da jeg fikk Chica var jeg overbevist om at hvis jeg gjorde det at jeg dro fra henne til en positiv rutine, ville det gå helt fint. Jeg ga henne en godbit eller en kong med leverpostei, slik at hun fikk tankene over på noe positivt i det jeg gikk, samtidig som jeg sa "Hadet bra, kommer snart tilbake". Chica har aldri hatt noe som helst problem med å være alene hjemme - men glemmer jeg rutinen, da begynner hun å bjeffe :P

Hun har dessuten aldri vært alene i hele huset, men bare på det ene rommet, slik at hun slipper "å passe på" og lettere faller til ro..

Jeg så forresten en episode av hundehviskeren her om dagen som tok for seg akkurat dette problemet. Her viste det seg at hunden opplevde seg som flokklederen av hunden, og hunden ville derfor være oppspilt og bjeffe når eierne dro fordi den som flokkleder ikke hadde tillatt flokken sin å dra. Når eierne lærte seg å bli flokklederen ved å vise en rolig og bestemt energi i den generelle hverdagen med hunden og når eierne måtte sette hundene igjen hjemme, forsvant problemet. Det vil altså si at man ikke skal gå fra hunden mens den er oppspilt, men når den er i en rolig, balansert tilstand! Det er jo verdt et forsøk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dere lært hunden til å være alene hjemme før? Begynn på nytt. Start i det små. Er der noen som kan passe hunden hele/deler av dagen? Kan dere ha litt kortere arbeidsdag en periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...