Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten presentasjon av oss :)

Krilo

Recommended Posts

Da er det bekreftet, vi skal få en liten hann valp i mai. Rasen er finsk lapphund og vi er overlykkeilige :wub:

så derfor tenke vi/ jeg det var greit med en liten presentasjon av oss siden vi nok kommer til å bruke forumet her fremover:

Vi er et samboer par på henholdvis 23 og 32 år, kjøpte egen enebolig for ca. et år siden, har ei pusejente, og har alltid snakket om dette å skaffe oss hund. Når eneboligen kom ble vi enige om at vi skulle få oss hund nå som vi hadde plassen. Brukte langt tid på å finne rett rase, var innom flere forskjellige før valget til slutt landet på finsk lapphund. noe vi tror er det rette valget for oss med tanke på hva vi ser etter i en 4 bent venn :)

Litt bakgrunns info om oss: jeg er vokst opp meg katter, og min samboer er vokst opp med hunder, jeg har nukk erfraing med hunder, heldigvis har samboer det :)

Vi har snart hvert sammen i 8 år, og tror nok vi skal holde ut resten av livet også, til tross for en del ulikheter mellom oss :ahappy:

Vi fant en oppdretter vi likte veldig godt, ventet på at valpene skulle bli født, de ble født på onsdag. så nå er det noen lange uker vi har forran oss, disse ukene brukes til enda mere lesing og forbredelser. Så nå bare venter vi og koser oss med bilder av de søte små. vi er veldig spente på hvilken farge de får, og hvilken av valpene som skal blir vår.

Ble kanskje et litt rotete innlegg, men det får bare være, er det noe noen lurer på er det bare å rope ut. det kommer nook til å være mest jeg som skriver her, og jeg er da jenta i forholdet :)

Og hvis noen har forslag på hannhund navn er det bare å komme med tips, vi blir nemlig ikke helt enige :aww:

Og med dette sier vi; Hei til alle dere her på sonen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det dere :D

Ja det blir veldig spennende med valp, merker at jeg er ganske utålmodig gitt, kommer til å bli noen lange uker.. :whistle: valpen ble jo født på onsdag, så er ikke akkurat gamle karen..

(har noen tips til hvordan man får tiden til å gå, blir jeg veldig glad altså..)

Vi klarte forøvrig plutselig å bli enig om navnet da, det blir Leo :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det dere :D

Ja det blir veldig spennende med valp, merker at jeg er ganske utålmodig gitt, kommer til å bli noen lange uker.. :whistle: valpen ble jo født på onsdag, så er ikke akkurat gamle karen..

(har noen tips til hvordan man får tiden til å gå, blir jeg veldig glad altså..)

Vi klarte forøvrig plutselig å bli enig om navnet da, det blir Leo :D

Grattis med FL-valp og valg av oppdretter ;-) Jeg kjenner ho som skal ha søstra, som forøvrig skal hete Tjorven :) Har du sett bloggen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med FL-valp og valg av oppdretter ;-) Jeg kjenner ho som skal ha søstra, som forøvrig skal hete Tjorven :) Har du sett bloggen hennes?

hei :) takk for det, føler oss veldig trygge på valget av oppdretter, og nå er det bare den lagne ventetiden! heldigvis bor vi ikke så langt unna, så så fort de er 2 uker blir det noen besøk dit :aww:

tjorven ja, eneste frøkna i flokken. hehe.. ja har snust litt på bloggen hennes, ser ut som tjorven kommer til å få det helt perfekt der, å så etterlengtet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...