Gå til innhold
Hundesonen.no

Leonberger eller nuffe?

Guest Michellus

Recommended Posts

Ok, så la meg begynne med å si at jeg lager denne rasetråden på vegne av min mor. Hun flytter nå fra samboeren sin, og hun lar da labmixen være igjen, da han passer mere til exsamboeren hennes mtp aktivitetsnivå og kompabilitet.

Hun vil dog gjerne ha en hund når hun bor alene, men sliter med å finne en rase som oppfyller hennes kriterier:

- Må tåle å være alene. Da hun er vikar på sykehjem og jobber uregelmessig (i betydningen morgen, kveld og natt) avhengig av hva hun får av vakter. Når hun er hjemme vil selvfølgelig tiden hennes gå til hunden.

- Ikke høyt aktivitetsnivå. Mest pga punktet over, men også pga at man gjerne er slitne etter å ha jobbet (spesielt etter nattvakt).

- Enkel å ha med å gjøre. Mamma har ikke så mye hundeerfaring, og vil ikke ha en hund som kan være "vanskelig" og/eller "sær".

Hun er veldig forelsket i leonbergere og newfoundlandshunder, og det høres jo bra ut i mine ører, men jeg vet ærlig talt ikke, da jeg ikke har noen erfaring med noen av rasene.

Så for å gjøre det enkelt: Hva tror dere? Kunne en diger bamse passet til min mor?

Nå har jeg hoppet over alle innleggene utenom startinnlegget fordi jeg må legge meg. :P

Men iallefall. Leonbergerne er relativt krevende hunder med et høyt aktivitetsnivå, iallefall de jeg kjenner både privat og via hundepensjonatet. De kan være ganske så sta og egne. Det er selvsagt forskjell, men jeg personlig vil si de er ganske krevende hunder.

Nuffene er nok ikke så krevende, de kan derimot være ganske sta, egne og sære. :lol: Stort sett bare sjarmerende, men kan nok være slitsomt. Man må selvsagt også sjekke linjene nøye, det er en del problemer med våteksem på nuffer iallefall(på de jeg kjenner med våteksem, har de blitt mye bedre når de går på Proplan med laks og ris, bare for å nevne det), på leonbergerne har jeg ikke vært borti det som et problem. Og såklart HD'en. De blir jo stort sett heller ikke så gamle.

Men generelt for store hunder er jo at de krever litt, da. Jeg ville dog heller anbefale nuffe enn leonberger, ut ifra de hundene jeg kjenner. Men hvis hun ikke har mye hundeerfaring, ville jeg heller gått for en litt mindre rase, da en stor, litt sta, egen og sær hund, kan være litt mye for en noe uerfaren hundeeier.

Det er ikke noen andre raser hun også er interessert i, da? Cavalier er fine hunder, bare man finner friske linjer. Mops er jo også fine hunder, herlige kamerater, og relativt "lette" å ha. Shetland sheepdog kanskje? Det er en rase jeg selv kunne tenke meg både pga "enkelheten" og utseendet, de har jo litt pels og er snille hunder. Puddel er også flotte hunder, selv om det kanskje ikke er helt det utseendet hun er ute etter? :ahappy:

Håper dere finner den riktige rasen, men i forhold til hennes kriterier ville jeg nok ikke satse på nuffe eller leonberger. Skulle det være en stor bamse-hund, måtte det vel være berneren, det er den jeg ser på som den "enkleste" og minst sta av de store bamsene. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

De som jeg nå tenker å presentere for henne ordentlig:

- Newfoundlandshund

- Berner Sennenhund

Slått fra meg (meg fordi det er jeg som hjelper henne) leonbergeren da jeg har fått inntrykk av at det er veldig store mentale forskjeller.

Så var det de jeg er usikre på som dere har foreslått:

- Cavalier. Jeg vet mamma liker dem, men det er jo masse sykdom ute og går uheldigvis :hmm:

- Mops. Jeg digger dem :P Men er det ikke mye sykdom på dem også? Eller er det bare noe jeg har hørt?

- Sheltie. Hmm, jeg har inntrykk av at dette er en hund som trives best om den får jobbe en god del mentalt? Tar jeg feil der?

- Puddel. Altså, jeg SKAL ha en storpuddel i framtiden :P Jeg kan høre om hva hun synes, men jeg tror isåfall det da blir mellom eller stor.

- Lapphund. Kan jo se hva hun synes, selv om jeg tror hun synes samojeden er "finere".

- Japansk spisshund. Denne ligner kanskje bittelitt på en minisammy utseendemessig. Vet ikke hvordan den rasen er :P

Det var vel det tror jeg. Skal gå litt nærmere inn på dem og se hva hun synes.

Kom gjerne med flere innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Mops. Jeg digger dem :P Men er det ikke mye sykdom på dem også? Eller er det bare noe jeg har hørt?

Mops ja! Jeg syns igrunn dette høres ut som en rase for mammaen din.

Men, Mopser bråker en HEL del, de snorker, fiser, raper og spytter. Samt har lett for å pese og bråker en hel del når de peser.

SKal hun kjøpe mops kan vi heller PM's om oppdrettere. Men jeg vet hvilke linjer du skal holde deg unna.Men jeg vil ikke henge ut noen her.

Mops er en herlig rase, en rase som ligger meg nært inntil hjertet. Den passer meg perfekt med sitt aktivitetsnivå (jeg er nemlig litt lat) De fleste av individene gjør HVA som HELST for å leke litt eller en godbit. Det er en gøyal rase som elsker sofaen like mye som de elsker å løpe i skogen.

Føler jeg har glemt masse, men jeg ser på det imorgen for nå begynner jeg å bli trøtt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...