Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie


Guest Hyper_Bærta

Recommended Posts

Så på registreringstallene for de siste år, det er kanskje ikke så avskrekkende økning egentlig.. Mulig det bare er her på sonen aussien virker så populær :D

Det er vel mest konkurranse interesserte som skaffer seg aussie fortsatt ja, men det er jo det som er problemet noen ganger, jo flere som synes ute blant folk av en rase jo flere tilfeldige kjøp blir det kanskje.. (og tilfeldige oppdrettere når det blir etterspørsel..) Bare se på Border collien..

Ikke skyt meg her altså! Jeg har ikke greie på aussie, det var bare en tanke.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle raser er unike' date=' og alle krever at man gjør seg kjent med den før man skaffer seg en. Aussien er ikke noen førstegangshund, men den er heller ikke en rase for kun en gruppe mennesker. Du SYNES rasen er unik, det skjønner jeg godt. Jeg SYNES labradoren er unik fra alle raser fordi jeg kjenner den spesielt godt. Men dette er følelser, ikke fakta :)[/quote']

show aussien er en grei førstegangshund. Men man har ikke alverdens kunnskap om rasen etter noen mnd er det jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er greit nok. Men Martine har to aussier, en av hvert kjønn, to forskjellige kombinasjoner i to forskjellige aldre, hvor hun bruker begge aktivt hver dag. Så jeg tør påstå at hun kan mer enn de fleste aussie eiere nettopp fordi hun er aktiv og er med på alt mulig av agility, lydighet og bruks. Martine har lært meg mer om rasen enn noen annen aussie eier/oppdretter. Så jeg anbefaler å prate med henne, til de som skal ha aussie for første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig imponert over Martine!! Hun har utrolig mye kunnskaper (og forresten, hva vet vel vi om hva hun ikke vet? Kanskje hun har studert rasen lenge før hun fikk Blondie?).

Og hvorfor snakker dere om 1 år? Blondie er vel over 2 år?!

Og det er faktisk utrolig mye kunnskap man kan få på få år, når man er så aktiv som Martine! Og hun er kjempeaktiv innen hundemiljøet, og driver også med andre ting (blandt annet agility og lydighet) utenom utstilling. Jeg hadde med glede kjøpt valp fra Martine. Hun er enhvers valpekjøpers drømmeoppdretter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor snakker dere om 1 år? Blondie er vel over 2 år?!

Blondie er over to år ja, men Martine fikk ikke Blondie før tidlig i høst/sensommeren. Hun hadde faktisk Emil før hun fikk Blondie.

I alle fall. Man kan få utrolig masse erfaring og kunnskap om en rase på et års tid. Jeg bare tenker på hvor mye jeg lærte om labradoren gjennom Tinkas første leveår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie er over to år ja, men Martine fikk ikke Blondie før tidlig i høst/sensommeren. Hun hadde faktisk Emil før hun fikk Blondie.

I alle fall. Man kan få utrolig masse erfaring og kunnskap om en rase på et års tid. Jeg bare tenker på hvor mye jeg lærte om labradoren gjennom Tinkas første leveår...

Åja, da var det jeg som misforstod :) Men ja, er helt enig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie er over to år ja, men Martine fikk ikke Blondie før tidlig i høst/sensommeren. Hun hadde faktisk Emil før hun fikk Blondie.

I alle fall. Man kan få utrolig masse erfaring og kunnskap om en rase på et års tid. Jeg bare tenker på hvor mye jeg lærte om labradoren gjennom Tinkas første leveår...

Hun fikk Blondie rett etter Huldas død. hun har altså hatt Emil lenger (han er vell snart 9 mndr nå..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...