Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem har annsvar for avliving?


Recommended Posts

Hei.

Når er dyr har det vont og lider, hvem har da annsvaret for at dette dyret kommer til veterinær eller blir avlivet?

Vet ikke om dette er rett plass og poste dette, men hadde vært greit å vite hvis det skal dukke opp en annen sitvasjon en gang med et annet dyr.

Saken er den at det går en katt rundt en bensinstasjon som jeg har sett en god del ganger over lang tid. Før kom vi ikke i nærheten av det men du kunne tydelig se at den gikk rart. Kan se ut som om den har vært påkjørt. I dag satt den rett ved døren og rørte seg ikke av flekken. Sammenkrøpet og den så fæl ut. Jeg ville ikke ta i den siden den ser fæl ut, full av store floker i pelsen og kanskje masse annet som jeg ikke ville ha hjem til mine dyr. Hadde ikke et bur eller noe å ha den i og det va nå for bare noen minutter siden og jeg var redd jeg måtte ha dette dyret til i morgen siden det var så sent.

Har ringt politiet noen ganger tidligere med løse hunden men de har aldri komt å hentet de, har hentet min hund hos de en gang tidligere men tror det er sjeldent de henter dyr som er løse. Her i byen er det ingen avtale med falken/viking ol. Nå synes jeg der er nåkk for dette stakker dyret som har bodd rundt denne stasjonen i hvertfall 1 år og ser ut som om det har det vont. Så hva gjør en i en sånnen sitvasjon? Når et dyr lider hvem ringer man? Med ville skogsdyr så er det vil viltnemda? Hadde tenkt å stikke innom politiet i morgen og tipse de om denne katten men tenkte det var greit å høre hva en skal gjøre i en sånnen sitvasjon i tilfell jeg kommer oppi den en gang til med kanskje et annet dyr. Hva vil de jeg som skal ringe til gjøre med denne katten? hvor mye skal til for at de avlivet et dyr som ingen eier, og hva gjør de for å finne ut om noen eier dette? Regner med at de som jobber der kan bekrefte at det har vært der i lange tider, men hadde det vært en hund for eksempel hva gjør de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Selv om den ikke er vill så ville jeg hørt med viltnemda i kommunen eller snakket med Mattilsynet treffer du ikke rett der så vet dem hvem du skal snakke med. Mener nemlig det er dam som står for å fange inn ville katter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang katter, så er det ofte dyrebeskyttelsen som har ansvaret for dem. Men du må selv fange inn katten uansett hvor ekkel du syntes den er. Så fang inn katten, ring dyrebeskyttelsen og si hva du har fanget inn, spør om de kan komme og hente katten på bensinstasjonen eventuelt hvor du kan levere den hen. Siden katten er ustelt, så tilhører den sikkert en familie som har gått lei den og dumpet kattet i fra bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ang katter, så er det ofte dyrebeskyttelsen som har ansvaret for dem. Men du må selv fange inn katten uansett hvor ekkel du syntes den er. Så fang inn katten, ring dyrebeskyttelsen og si hva du har fanget inn, spør om de kan komme og hente katten på bensinstasjonen eventuelt hvor du kan levere den hen. Siden katten er ustelt, så tilhører den sikkert en familie som har gått lei den og dumpet kattet i fra bilen.

Dette er feil. Dyrebeskyttelsen er en ideel organisasjon på lik linje med andre organisasjoner og har ikke ansvar for noen dyr utover de de har overdratt eierskapet til.

Tidligere var det noe som het dyrevernsnemnda i kommunene, de hadde ansvaret for dyrs velferd, dette er nå delegert til Mattilsynet. Så om man vet om dyr som lider, har man lovpålagt plikt å varsle mattilsynet i distriktet man bor i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er feil. Dyrebeskyttelsen er en ideel organisasjon på lik linje med andre organisasjoner og har ikke ansvar for noen dyr utover de de har overdratt eierskapet til.

Tidligere var det noe som het dyrevernsnemnda i kommunene, de hadde ansvaret for dyrs velferd, dette er nå delegert til Mattilsynet. Så om man vet om dyr som lider, har man lovpålagt plikt å varsle mattilsynet i distriktet man bor i.

Det er også litt feil. Dyrebeskyttelsen samarbeider med Mattilsynet og tar seg ofte av tilfeller som dette. Mattilsynet er første varslingsinstans, dog. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en telefon til mattilsynet i dag og hører hva de har og si. Tror ikke denne katter er så lett og fange og jeg er redd at det må en dyrlege/jeger til for å bedøve katten for å få tak i den. Jeg klarer bare ikke å se på dette stakker dyre mer uten å varsle noen. Så jeg gir en beskjed til mattilsynet og hører hva de har og så, så har i hvert fall jeg gjort mitt. Hadde bare kontoen sakt ja så hadde jeg fint tatt den med til dyrlegen selv hvis jeg hadde klart å fange den. Jeg orker ikke se på den, og tror desverre ikke dette er en katt som det er mulig å ta vare på heller og ha som huskatt. Den kunne for all del levt godt på gårdet til mine svigerforeldre men jeg har allerede satt opp en katt der som ikke hadde eier og jeg måtte hatt en god undersøkelse på denne for å finne ut om han bærer noen sykdommer for jeg vil helst ha de andre dyrene friske og særlig nå som lemmingen snart starter. Så hvis det ikke er en eier her så tror jeg ikke den lider av å forsvinne til kattehimmelen... Er kanskje litt hard der men døde dyr lider ikke, selv og jeg gjør alt jeg kan for mine dyr og andres som kan få et godt liv igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er også litt feil. Dyrebeskyttelsen samarbeider med Mattilsynet og tar seg ofte av tilfeller som dette. Mattilsynet er første varslingsinstans, dog. ;)

Nå er det forskjell på frivillig arbeid og det å ha et lovpålagt ansvar. Dyrebeskyttelsen driver frivillig arbeid og samarbeider med Mattilsynet, de har ikke noe ansvar i juridisk mening for etterlatte/eierløse/skadede dyr. Det er det i Norge Mattilsynet som har, underlagt Landbruks og mat- departementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det forskjell på frivillig arbeid og det å ha et lovpålagt ansvar. Dyrebeskyttelsen driver frivillig arbeid og samarbeider med Mattilsynet, de har ikke noe ansvar i juridisk mening for etterlatte/eierløse/skadede dyr. Det er det i Norge Mattilsynet som har, underlagt Landbruks og mat- departementet.

Hvis man skal krangle så var det vel ikke ansvar definert. I mine øyne er "ansvar" de som ender med å ta seg av det stakkars vesenet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis man skal krangle så var det vel ikke ansvar definert. I mine øyne er "ansvar" de som ender med å ta seg av det stakkars vesenet. ;)

Jeg krangler ikke, du nyanserte innlegget mitt og jeg presiserte hvor ansvaret lå hen. Det er fortsatt Mattilsynet sitt ansvar, både moralsk og økonomisk, at den eksplisitte katten i dette tilfellet får behandling eller blir avlivet, selv om det nå måtte være hjemmet for blå katter eller dyrevernet som fysisk henter den og bringer den til veterinæren.

Forøvrig så er det slik at de som finner hunder uten eiere som kontakter politiet og får beskjed om å slippe den løs fordi den finner sikkert veien hjem selv, de kan og skal nå ringe direkte til Mattilsynets vakttelefon uansett hva politidistriktet sier. Jeg håper flere blir flinkere til å benytte seg av sin lovpålagte plikt, slik at distriktene rundt om må skjerpe inn på praksisen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første mener jeg å huske at man har plikt til å hjelpe dyr man ser lider. Ta med et bur neste gang, og fang inn katten, eventuellt kan mattilsynet eller dyrebeskyttelsen sette opp en felle for den. Så dårlig som den katten høres ut må det i hvertfall gjøres noe. Klær kan vaskes om du tar på den. Det største problemet for disse kattene er at folk ikke vil blande seg, men heller bare går forbi og ser på at de har det vondt. Når det gjelder ansvaret stemmer det vel at det egentlig er mattilsynet som har hovedansvaret, men denne saken høres ut som en sak hvor dyrebeskyttelsen ville vært villige til å hjelpe, så jeg hadde nok i første omgang ringt dem. Eventuellt tatt med katten til dyrlegen selv. Staten dekker det meste av regninga til skadede eierløse dyr som blir tatt med til veterinær. (Men de har strammet inn, så mulig det de dekker kun rekker til avlivning nå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet vil vel gjerne ha en eier å henge, når de skal redde dyr. Ellers så vil de ha en eier som de kan snakke til og be om å skjerpe på dyreholdet sitt. Nei da er det bedre og lettere å ringe dyrebeskyttelsen som OFTE OFTE OFTE(og en gang til for gråtass sin del "ofte") har ansvaret og tar(for gråtass sin del) ansvaret for hjelpeløse katter.

Håper utrykksmåten og utrykksformen er god nok for alle denne gangen:)

Men erfaringsmessig så ringer man dyrebeskyttelsen når man finner hjelpeløse katter, noen ganger en kanin eller to, og en liten pipelipp.

Så ringer man mattilsynet når man skal klage på eiere av hunder, og produksjonsdyr.

Enn så lenge, så har vi Heldigvis ikke så mange herreløse hunder, så jeg håper mattilsynet er klar for jobb, etterhvert som trenden til å kaste dyr, brer seg i det ganske land:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet vil vel gjerne ha en eier å henge, når de skal redde dyr. Ellers så vil de ha en eier som de kan snakke til og be om å skjerpe på dyreholdet sitt. Nei da er det bedre og lettere å ringe dyrebeskyttelsen som OFTE OFTE OFTE(og en gang til for gråtass sin del "ofte") har ansvaret og tar(for gråtass sin del) ansvaret for hjelpeløse katter.

Dyrebeskyttelsen HAR ikke ansvar for eierløse katter, selv om de ofte TAR ansvar for eierløse katter. Det er en viss forskjell der.

At det er lettere å ringe dyrebeskyttelsen - ok, det er sikkert riktig det, men det korrekte er at man ringer Mattilsynet. Det er Mattilsynet som HAR ansvar for dette. Om man ønsker at Mattilsynet skal gjøre jobben sin, og å få synliggjort at det er behov for mer ressurser til dyrevernsarbeid, så bør man vel i det minste varsle Mattilsynet de gangene de skal varsles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrebeskyttelsen HAR ikke ansvar for eierløse katter, selv om de ofte TAR ansvar for eierløse katter. Det er en viss forskjell der.

At det er lettere å ringe dyrebeskyttelsen - ok, det er sikkert riktig det, men det korrekte er at man ringer Mattilsynet. Det er Mattilsynet som HAR ansvar for dette. Om man ønsker at Mattilsynet skal gjøre jobben sin, og å få synliggjort at det er behov for mer ressurser til dyrevernsarbeid, så bør man vel i det minste varsle Mattilsynet de gangene de skal varsles.

Jeg HARhar ikkeIKKE sagt at dyrebeskyttelsen har ansvaret heller jeg da, men jeg sa OFTE ofte ofte ofte, et vanskelig ord det der gitt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HARhar ikkeIKKE sagt at dyrebeskyttelsen har ansvaret heller jeg da, men jeg sa OFTE ofte ofte ofte, et vanskelig ord det der gitt:)

Det var akkurat det du sa, at de HAR ansvaret. Og da gjentar vi til det kjedsommelige, det heter at de ofte TAR ansvaret - det ER en forskjell på å ha og å ta, skjønner du. Men det ER Mattilsynet som HAR ansvaret, selv om dyrebeskyttelsen ofte TAR ansvar, og når de TAR ansvar, er det ofte i samarbeid med Mattilsynet, som HAR ansvaret. Det er ikke ordet "ofte" som er vanskelig her, det er forskjellen på "har" og "tar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dyrebeskyttelsen HAR ikke ansvar for eierløse katter, selv om de ofte TAR ansvar for eierløse katter. Det er en viss forskjell der.

At det er lettere å ringe dyrebeskyttelsen - ok, det er sikkert riktig det, men det korrekte er at man ringer Mattilsynet. Det er Mattilsynet som HAR ansvar for dette. Om man ønsker at Mattilsynet skal gjøre jobben sin, og å få synliggjort at det er behov for mer ressurser til dyrevernsarbeid, så bør man vel i det minste varsle Mattilsynet de gangene de skal varsles.

Hadde enda mattilsynet brydd seg om det ansvaret de HAR så.....

Vi måtte dekke utgifter selv for katten som ble fanget inn hos mine foreldre. For siden VI tok tak i saken og ville hjelpe pus, ble han VÅRT ansvar, og VÅR utgift. Men, så var jo dette en katt vi ville la leve da...

Er det skadede katter kan man fange dem inn og ta dem med til veterinær. AVLIVING blir dekket av staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Gråtass

Hjelp! Det er ikke rart at det er krig her i verden!?!? Tenk å gidde å krangle om hvem som sa HAR eller TAR!

Man skjønner det man vil skjønne, trenger ikke kverulere på hvordan folk formulerer seg vel? ;)

Hjelp! Det er ikke rart det er krig i verden!?!? Tenk å gidde å ikke ta til seg presiseringer som blir gitt. Det er forskjell på å ha og ta ansvar, noe som var hele poenget mitt i hvertfall. Man skjønner det man vil skjønne, så da antar jeg at du ikke skjønte det jeg prøvde å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi har vindmølle transportering her i byen for øyeblikket så traff jeg politiet sent en kveld på denne plassen og snakkes med dem. Hun som jeg snakket med sa hun skulle sjekke opp i saken og finne ut hvem som hadde annsvar for dette og selv gi beskjeden videre til dem. Jeg har ikke sett katten der noe mer men nå skal det sies at den somregel bare er fremme sent på kvelden/natten når det nesten ikke er folk og jeg har ikke vært der så mye, og de få gangene jeg har vært der i det siste så er det på dagtid når det e masse folk der. :) Så jeg håper det har ordnet seg for dette stakker dyrer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp! Det er ikke rart det er krig i verden!?!? Tenk å gidde å ikke ta til seg presiseringer som blir gitt. Det er forskjell på å ha og ta ansvar, noe som var hele poenget mitt i hvertfall. Man skjønner det man vil skjønne, så da antar jeg at du ikke skjønte det jeg prøvde å si..

Jo jeg skjønte akkurat hva du prøvde å si. Hvis du ser i hele tråden så er det HAR og TAR og BØR det "krangles" om hele veien. Mens egentlig så mener folk stort det samme hele gjengen. Det er kun snakk om at folk uttrykker seg forskjellig og velger å ikke prøve å forstå de andre men må rette på dem. (jeg sa ikke alle, ser selvfølgelig at noen ikke mente det samme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...