Gå til innhold
Hundesonen.no

Husregler for hundene


trulte

Recommended Posts

Jeg har nå 2 ganske små hunder, så har ikke hatt veldig mange husregler inne egentlig, sånn som ikke leke inne, ikke ligge i møblene osv, annet enn at det ikke er lov å bråke/bjeffe.

Nå ser det ut som jeg får meg en til hund i løpet av sommeren, og lurer på om jeg muligens bør innføre noen regler. Den nye hunden blir endel større enn de jeg har nå, så kan kanskje være greit med litt regler fra første stund.

Hvilke regler har dere inne hos dere? Gjerne ta med alt :-) (sovesituasjoner, foring, lufting, lek ++)

Og gjelder alle reglene for alle hundene, eller har dere noen regler som bare noen må følge? F.eks en hund får være i møblene,men ikke andre (er dette urettferdig mot hundene, eller syns de det er ok?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Ingen leking, ingen bjeffing (med mindre det er på kommando), de får ikke gå i sofaen, de får ikke vase i beina våre (hvis de skal være sosiale så får de holde seg i ro på ett sted liksom). De spiser kun fra hver sin skål og tigging er ikke ønskelig. Om vi klarer å overholde alt dette til en hver tid kan diskuteres, men vi prøver i hvert fall :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har ikke så mange regler tror jeg. Men de jeg kommer på i farta:

- Ingen trasking/graving i sofaen eller senga.

- Ikke lov å titte ut av vinduet og bjeffe på alt som går forbi.

- Spesielt for valpen: Ikke spise lekakuler :lol:

- Leking er greit så lenge det foregår rolig og når jeg sier "ferdig" så er det slutt på leken uansett.

- Ingen tigging mens vi spiser -> hundene er i gangen da.

- Sitte fint og vente på værsågod før de får maten.

Var visst en god del regler likevel :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det samme som Emilie ;) Ingen bjeffing innendørs (selv om de prøver seg til tider :P ), ingen leking og herjing inne, de får sitte med baken i soffaen, men ikke med hele seg :) Jobber med at de skal sitte og vente før vi skal ut døra og ut på tur. De spiser hver for seg, med noen kommandoer som sitt/ligg før servering. De får ikke henge over den andres matskål.

Når vi spiser må de ligge på plassen sin, ikke stå og tigge. Hundene skal få slipp mas fra den andre nåe de ligger på plassen sin. Kommer ikke på noe mer i farta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ikke bjeffe eller pipe såklart

- Ikke vandre rundt når jeg er rolig

- Ikke stjele maten til hverandre, eller min såklart

- Vente på værsågod-signal før de får mat

- Ingen storming ut dørene

- Ikke løpe eller leke innendørs

- Ingen vokting av mat eller leker ovenfor hverandre

- Når jeg slår av lyset og skal sove skal det være totalt tyst. Ikke noe vandring, vasking av seg selv eller uroligheter

Og sikkert en del mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husregler jaah :icon_redface:

Det er få av dem...

- De får ikke ligge på soverommet mer, pga av babyen.(De røyter noe sinnsvakt :P ) Lå alltid i sengen vår hver natt før hun ble født.

- Hvis de skal tigge mens vi spiser så må de sitte ved siden av mannen og gjøre det.

- Vi prøver hardt å lære Lyra at hun ikke må kaste seg over all mat hun finner. Hardt.

- Ikke dælje til katten når de leker.

Lyra stormer ut døren når hun vet hun skal være med mannen ut og jogge uansett hva jeg sier. Han synes det er kos at hun er så ivrig... Også bjeffer de om noen kommer for nærme vinduet vårt, eller når det er elg/rev i hagen, som det ofte er. De leker endel inne, som jeg synes er helt greit egentlig.

Vel... Jeg tror det er det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sitte og vente på klarsignal før han får spise.

- Ikke løpe tulling inne. Inne er vi rolige, men han får aktivisere seg med leker og bein så lenge det ikke tar helt av.

- Sitte/stå i ro mens jeg tar på halsbånd/kobbel eller tørker av søle og skitt osv.

- All kontakt med bord og kjøkkenbenk er forbudt.

- Sitte og vente før han går inn eller ut døren

- Ikke stjele klesvasken som henger til tørk i den tro at jeg har hengt opp et stativ med tyggeleker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ingen bjeffing, verken inne eller ute i hagen

- Sutring er heller ikke lov

- Ikke sitte i sofaen når man spiser

- Ikke tigge

- Ikke vokte mat ovenfor oss eller leker overfor oss eller hunder

(jeg mener de må få forsvare maten sin ovenfor andre dyr, det er overlevelse. Hadde ikke Blondie gjort det, så hadde Gipsy stjålet maten hennes. Hvorfor tillater ikke du det egentlig Benedicte? Kanskje det ikke er så lurt at jeg gjør det slik, jeg har bare tenkt at det er overlevelse)

Edit: Det ligger vell litt i det at du har satt grenser ved at de ikke skal stjele mat fra hverandre, og dette lærte ikke mamma sin hund. Så om Blondie ikke voktet sin mat, så hadde den blitt spist av en annen hund. Dermed har jeg tillatt det. Katten later jo til å ville stjele maten til Blondie, så hun vokter den enda fra han. Men om jeg lærer begge hundene mine å ikke stjele mat, så er jo voktingen av mat ikke lengre nødvendig.

- Sitte og vente på værsegod før mat

- Ikke vandre på kjøkkenet når vi lager mat

- Sengen er min, hun har egen seng på gulvet, så om hun ligger i veien, må hun flytte seg

Hos kjæresten får hun ikke være i sengen eller sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke opp i sofaen.

Ikke noe bjeffing inne, hender det skjer hvis hun skvetter av lyder.

Ingen storming ut døren før tur.

Stå rolig mens jeg tørker av skitt o.l.

Venter på værsegod før mat spising.

Ingen tigging.

Ikke lov og ligge i sengen vår.

Skal også være rolig inne, ikke noe trasking og trøing.

Ikke være på kjøkkenet mens vi lager mat.

Tror det var det, hun vokter ikke maten sin for hverken oss eller andre hunder, så det er ikke noe problem. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel egentlig jeg er ganske grei, har ikke så mange regler:) Men noen må man ha:

- det er lov å sitte å se ut vinduet, men det er ikke lov å bjeffe når noen går forbi o.l.

- de får ikke ta hverandres mat, eller henge rundt den andres matskåler når de spiser

- det er ikke lov å ta skitne truser og sokker som ligger på badegulvet

- det er ikke lov å overfalle folk som kommer på besøk (med mindre det er mamma :P)

- de får til en viss grad leke inne, så lenge det ikke er særlig mye lyd eller annet styr. Men hunder som er på besøk får de ikke leke med inne, da skal man være rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Only blondie: Hvorfor syns du ikke det er i orden at hunden forsvarer leker, men ikke maten? Det går jo like mye på overlevelsesinstiktet det.

Mine får vokte maten ovenfor fremmede hunder til en viss grad. Hvis en annen hund prøver å ta fra maten deres får de si fra, men de får ikke knurre på en hund som står en meter unna liksom. Men de får absolutt ikke lov til å forsvare maten ovenfor hverandre, fordi de utnytter slike ting så fort og det utvikler seg i rekordfart til andre ting. Dessuten vil jeg at de skal kunne spise fra samme skål uten problemer (ofte får de mat på lange togturer og reiser og jeg har bare med en skål, og da får de værsågod spise sammen), de skal ikke stresse hverandre fordi de ligger ved siden av hverandre og spiser bein osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Only blondie: Hvorfor syns du ikke det er i orden at hunden forsvarer leker, men ikke maten? Det går jo like mye på overlevelsesinstiktet det.

Mine får vokte maten ovenfor fremmede hunder til en viss grad. Hvis en annen hund prøver å ta fra maten deres får de si fra, men de får ikke knurre på en hund som står en meter unna liksom. Men de får absolutt ikke lov til å forsvare maten ovenfor hverandre, fordi de utnytter slike ting så fort og det utvikler seg i rekordfart til andre ting. Dessuten vil jeg at de skal kunne spise fra samme skål uten problemer (ofte får de mat på lange togturer og reiser og jeg har bare med en skål, og da får de værsågod spise sammen), de skal ikke stresse hverandre fordi de ligger ved siden av hverandre og spiser bein osv.

Det går kanskje på ovelevelsesinnstinktet, men hun trenger ikke en leke for å overleve tenker jeg.

Heldigvis har det ikke ledet til noe annet her i huset. Blondie passet/passer på maten sin, vi tar den bort når hun ikke vil ha den mer så ingen andre tar den, hun går sin vei. Hun prøver ikke å stjele andre sin mat f. eks. I dag hadde hun tre tørfor biter igjen, disse så jeg at hun hadde lyst til å vokte for katten, men hun så kanskje ikke vitsen da det bare var tre stykk. Da visste ikke katten noe med interesse for de heller.

Hun får forresten heller ikke lov til å vokte meg eller andre objekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ikke bjeffe eller pipe såklart

- Ikke vandre rundt når jeg er rolig

- Ikke stjele maten til hverandre, eller min såklart

- Vente på værsågod-signal før de får mat

- Ingen storming ut dørene

- Ikke løpe eller leke innendørs

- Ingen vokting av mat eller leker ovenfor hverandre

- Når jeg slår av lyset og skal sove skal det være totalt tyst. Ikke noe vandring, vasking av seg selv eller uroligheter

Og sikkert en del mer

Det hun sa, bortsett fra at her er det lov til å draleke i hver sin ende av lekemusa eller kosegnage på øret til hverandre. Ellers gjelder Kardemommeloven som en overordnet rettesnor for oss alle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går kanskje på ovelevelsesinnstinktet, men hun trenger ikke en leke for å overleve tenker jeg.

Heldigvis har det ikke ledet til noe annet her i huset. Blondie passet/passer på maten sin, vi tar den bort når hun ikke vil ha den mer så ingen andre tar den, hun går sin vei. Hun prøver ikke å stjele andre sin mat f. eks. I dag hadde hun tre tørfor biter igjen, disse så jeg at hun hadde lyst til å vokte for katten, men hun så kanskje ikke vitsen da det bare var tre stykk. Da visste ikke katten noe med interesse for de heller.

Hun får forresten heller ikke lov til å vokte meg eller andre objekter.

I ditt hode trenger hun ikke en leke for å overleve, men det er like mye en ressurs å forsvare. For mange hunder vil det være viktigere å forsvare leken sin enn maten. Tia har et "stort" ressursforsvar for sine leker, men enda mer for maten da.

Jeg har gjort det slik fordi jeg har tre forskjellige personligheter i hus. Tia med ressursforsvar som utvikler dette med en gang hun får "lov", og lar det gå utover f.eks Cita (som trekker seg unna) ved å stjele mat og ting fra henne, eller å havne i slosskamp med Ikke (som ikke trekker seg unna, og som også kan finne på å vokte tingene sine). Forstår Tia at hun kan vokte ting en dag så gjør hun det, hun kan knurre på hunder som står 2 meter unna henne og bare ser på leken hennes, eller prøver å gå forbi. Og det er totalt uakseptabelt. Det er også en av grunnene til at Tia ikke kan passes av hvem som helst, for hun prøver seg på disse tingene med en gang hun er med andre. Og da må man være streng.

De får heller ikke lov til å forsvare tingene sine om en av de andre hundene stjeler fra de, for stjeling er ikke lov :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ingen bjeffing eller annen lyd innendørs (irriterende for min del og generelt lite populært når man bor i leilighet..)

- Ikke stjele maten/tyggetingen til den andre eller henge over mens den andre spiser

- Eneste møblene som er tillatt er min seng og "puffen" i stua

- Helst ikke leking dem i mellom innendørs, det blir mye lyd og ting som slenges veggimellom. Leker kan de holde på med så mye de vil hver for seg.

- Når jeg legger meg er det natta for dem også

- Så lite vokting på mat og lignende som mulig (Orry er grei sånn, Norma kan være litt "bitchy" på akkurat det..)

- De skal stå i ro når vi tar på bånd, seler, sokker osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å etablere regler er jammen meg vanskelig når man har en vilter og gal valp som foreløpig ikke skjønner så mye..

Husregler

- ikke bjeffe inne (trener og trener og trener)

- alle helst ikke leke inne, men det skjønner ikke valpen enda.

- ikke vokte leker for hverandre (nesten umulig, jatzy har skyhøyt ressurs forsvar)

- kun komme opp i møblene når de bli invitert, går de ikke ned på kommando, får de heller ikke komme opp!

- når det er natta, så er det natta

- ikke stå å se ut av vinduet for å finne noe å bjeffe på

Veeel, dette er regler som stort sett brytes hver dag ... Ikke lett med dissa bikkjene ... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre regler er mye likt som andre har skrevet men her er de:

- Ikke lov å bjeffe. Kun hvis det banker på døra er det ok med et bjeff.

- Ikke lov å være oppi møblene

- Ikke lov å tigge

- Ikke lov å stjele mat fra bordene

- Ikke være på kjøkkenet når vi spiser middag

- Ikke lov å ta noen av våre ting. sko, sokker etc

- Ikke lov til å knurre på oss for mat eller ting

- Må sitte før mat, og de spiser hver for seg. Chanti får ikke lov å gå til matskåla til Nitro før jeg sier at det er greit.

- Ikke herjing. (liggende på gulver er okei)

- Ikke lov å være på soverommet vårt

- Ikke lov å vandre om natta

- Ikke buse ut ytterdøra i full fart

- Ikke spise bein på gulvteppenene

- Ikke lov å stå med frambeina på vinduskarm, stoler etc. for å se ut av vinduet.

Og dette er regler vi fint klarer å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen! Ser det er endel regler som går igjen hos mange.

Lurer fortsatt på om det er noen som har forskjellige regler for forskjellige hunder, og hvordan "oppfatter" hundene det? Blir hundene sjalu/misunnelig/syns det er urettferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ikke stjele! Hverken fra benker/bord eller hverandre. Den er vanskelig den!

- Ikke inn på katterommet/matbod.

- Unødvendig bjeffing (varsling er lov, men vi har vel heller problemer med at det varsles for lite)

- Lupin får ikke lov til å slikke på besøk

- Kahlo får ikke lov til å slikke på sofa. Også innmari vanskelig.

- Lek er greit så lenge de gir seg om jeg gir beskjed.

- Må vente på tur når jeg skal ha dem inn på soverommet.

- Kahlo får ikke kjefte på gutta selv om jeg snakker til dem.

- Kasko har ikke lov til å eie stua når han er trøtt. Den VAR vanskelig men kommer seg stadig. :wub:

Ellers har de det nok ganske fritt. Sånne logiske ting som å ikke herpe ting, eller bite på besøkende ol. Tar jeg liksom for gitt.

Edit: Legge til at Kasko skal sist inn på soverommet. Han mener nemlig at dersom han får gå først inn der om kvelden så trenger ikke flere hunder å bli med. Han får heller ikke først opp i sengen.

Og jeg har bare to av tre hunder i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Valpen har ikke kommet inn enda, men vi har planer om hva som er greit og ikke er greit

- Rolig når vi er rolige

- Når vi er opptatte, så er det greit å ligge rolig å slappe av

- Det er greit å tygge på leker og kose seg med det, men det betyr ikke at det er greit å bli kreisi

- Rolig før mat

- Vente på "værsågod"

- Stå rolig når vi sjekker han/børster han/dusjer han/tar på halsbånd (sele)

- Ingen sutring eller bråking inne, det er dog greit å boffe om noen banker på døra

Tror det var alt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hmmm...

Bortsett fra at vi ikke leker innendørs med mindre jeg ber om det så har vi ingen regler.

Noah bjeffer ikke innendørs selv om det kommer folk så det har vi aldri vært nødt til å lære å la være. Om han vil følge etter så gjør han det, er jeg i bad mode en dag så velger han som regel selv å la være. Han får være i sofaen om det passer meg, og han vet når han er velkommen og ikke helt av seg selv. Om jeg er kortlunta en dag så kan han gå ut av kjøkkenet på kommando og ned av sofaen på kommando, men that's it liksom.

Han får mat ved bordet, han får spise av mine tallerkner når jeg er ferdig - vi har ingen rutiner på foring osv. Ressursforsvar har han ikke i forhold til folk, andre hunder kan gi f.... i både leker og mat og det er greit han er allikevel fullstendig tilsnakkenes også der.

Nei - jeg har ikke mange regler altså, han kan "gå å legg deg" og "gå bort" - men vi har ikke noe forbud i heimen så de brukes ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Bortsett fra at vi ikke leker innendørs med mindre jeg ber om det så har vi ingen regler.

Noah bjeffer ikke innendørs selv om det kommer folk så det har vi aldri vært nødt til å lære å la være. Om han vil følge etter så gjør han det, er jeg i bad mode en dag så velger han som regel selv å la være. Han får være i sofaen om det passer meg, og han vet når han er velkommen og ikke helt av seg selv. Om jeg er kortlunta en dag så kan han gå ut av kjøkkenet på kommando og ned av sofaen på kommando, men that's it liksom.

Han får mat ved bordet, han får spise av mine tallerkner når jeg er ferdig - vi har ingen rutiner på foring osv. Ressursforsvar har han ikke i forhold til folk, andre hunder kan gi f.... i både leker og mat og det er greit han er allikevel fullstendig tilsnakkenes også der.

Nei - jeg har ikke mange regler altså, han kan "gå å legg deg" og "gå bort" - men vi har ikke noe forbud i heimen så de brukes ved behov.

Venta på en slik en :P For vi har det nokså likt.

Vi har ett hav av regler når vi skal ut da, men det er jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Bortsett fra at vi ikke leker innendørs med mindre jeg ber om det så har vi ingen regler.

Noah bjeffer ikke innendørs selv om det kommer folk så det har vi aldri vært nødt til å lære å la være. Om han vil følge etter så gjør han det, er jeg i bad mode en dag så velger han som regel selv å la være. Han får være i sofaen om det passer meg, og han vet når han er velkommen og ikke helt av seg selv. Om jeg er kortlunta en dag så kan han gå ut av kjøkkenet på kommando og ned av sofaen på kommando, men that's it liksom.

Han får mat ved bordet, han får spise av mine tallerkner når jeg er ferdig - vi har ingen rutiner på foring osv. Ressursforsvar har han ikke i forhold til folk, andre hunder kan gi f.... i både leker og mat og det er greit han er allikevel fullstendig tilsnakkenes også der.

Nei - jeg har ikke mange regler altså, han kan "gå å legg deg" og "gå bort" - men vi har ikke noe forbud i heimen så de brukes ved behov.

Høres ut omtrent som hos oss det :). Veldig få regler å følge hvilket gir et avslappet og behagelig hundehold. Vi har noen få regler da - det er sitt før maten serveres, sitt før man slipper ut verandadøra og sitt før vi går ut ytterdøra og sitt når vi har kommet ut ytterdøra (hjelper lite å sitte før man går ut når man da skyter ut som et prosjektil når man så skal bevege på seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke stort med husregler vi heller. De må sitte og se på meg før de får mat og vente på værsågod. De får vel i utgangspunktet ikke lov til å bjeffe inne heller, men det gir de blanke **** i når det kommer noen, så da har de vel lov allikevel da :P

Leking inne er ikke et problem her, Dina engasjerer seg svært sjeldent i sånt tull, og det er litt begrensa hva Norrisen finner på på egenhånd nå om dagen (hun begynner jo å bli voksen hun og, snart tre år hun :o ). Nå har hun (Nora altså :P ) ikke noe særlig tilgang på leker inne, og finner hun noe å leke med som ikke er lov (som sokker eller lignende), så tar jeg det bare fra henne.

Åh, forresten! Nå kom jeg på noe! Det er IKKE lov til å leke med pipedyr/pipeball inne! Begge to blir sånn salig opptatt av å tygge på ting som piper, og det får jeg fnatt av! Pip pip pip pip *angst* pip pip pip *raserianfall* :P Men det er heller ikke egentlig et problem, siden det ikke er rare tilgangen på leker inne..

Stjeling av mat er ikke et problem her, de skjønner ikke at det går an å få tak i mat som står på benken, og jeg er ikke så kørka at jeg går fra mat lett tilgjengelig på stuebordet :P Hundematen får de et stykke fra hverandre, og begge to respekterer den andres ressursforsvar såpass at de ikke går i matkoppen til den andre mens de står der, og tyggebein o.l. velger de stort sett hvor de skal ligge å spise hen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt forskjellige regler for jentene, fordi de har svært forskjellige personligheter, og har litt forskjellige behov for oppfølging. ;) Som dere skjønner, så er Aiko ganske herlig å leve sammen med, mens Imouto fortsatt trenger litt forklaring på hvordan ting skal være. Men hun er 6 mnd gammel, og blir sikkert like skjønn som Aiko når hun blir stor. :whistle: Jeg sier som de over, når det gjelder hverdagen vår, så har vi ikke regler per definisjon, men en forventning om at hundene skal oppføre seg, og det gjør de stort sett. Har alltid hatt et veldig pragmatisk forhold til hundeoppdragelse, de skal ikke ødelegge ting og må oppføre seg som folk, ellers er det litt happy go lucky. Aiko er jo bare der, liksom, Imouto gjør litt mer ut av seg, men dette er det jeg kommer på hvis jeg tenker så det knaker:

Aiko, 1.5 år:

Ikke vokte leker (vokter aldri mat eller tyggeting)

Ikke leke med lyd inne

Roe seg ned når Imouto piper eller jeg sier at det er nok

Ikke rundslikke alle som kommer på besøk

Imouto, 6 mnd:

Ikke gnåle (hun lager en utrolig irriterende sutrelyd)

Være rolig inne

Ikke tygge på skolisser (hun er en skolissemördare)

Ikke hente seg ting fra bordet (hun er sjokkerende frekk, den der lille)

Ikke tygge på ting i sofaen

Ikke boffe på lyder i gangen

Ikke ha hodet oppå bordet

Ikke stjele bein eller godis fra Aiko

Ikke vokte ting overfor hunder som kommer på besøk

Legge seg til å sove når det er natta

Ikke mase på Aiko hele tida

Sitte pent før mat

Spørre om lov for å komme oppi sofaen

Vente til Aiko har gått inn i leiligheten før hun følger etter

Ikke være piraya under lek med mennesker

Edit: Kom på noe jeg skal begynne å ha regel for: Ikke hoppe på ryggen til folk av begeistring idet de setter seg i sofaen eller tar av/på sko...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...