Gå til innhold
Hundesonen.no

hundevennlig grus/pukk/singel?


Raksha

Recommended Posts

Jeg driver å leker med tanken på få noen lass med grus på plassen her så det ikke blir så innmari gjørmete når det regner. Men, jeg kan ingenting om sånt. Noen som har erfaringer med det? Hva som er best å bruke? Området skal også gjerdes inn,så hundene kommer til å være mye der ute så logisk nok bør ikke grusen være for skarp.

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare ringer noen som selger sånt - grustak og lignende - så pleier de å være veldig behjelpelige. :) Det pleier ikke være så veldig dyrt heller tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Her kommer gledesdrepern.. Hvis du bare legger grus på en gårdsplass som i utgangspunktet er veldig gørrete, så forvinner bare grusen nedi og du har kastet bort pengene og har det like gørrete. For å få dette til å funke så bør man få gravd en dreneringsgrøft over gårdsplassen, den fyller du med grov stein (pukk), så legger man en filterduk oppå hele gårdsplassen, deretter fyller man opp med subbus, så kjører man over subbusen med en hoppetusse for å jevne det ut. Vi gjorde dette på gårdsplassen vår for to år siden og den er helt tørr og fin uansett hvor vått det er rundt. Gårdsplassen vår er veldig stor ca 15x25 m. Det kostet med leie av gravemaskin med fører og alt sammen ca 10.000kr, men huseier vil vel dekke ihvertfall noe av dette, da det er i hans interesse også, vil jeg tro? Hvis han betaler grunnarbeidet og du betaler dekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Killjoy gråtass! :lol:

Hmmh - jeg aner ikke hva huseier er interessert i å dekke og sånt, så får høre med han. Tviler på at han er interessert i å bruke mye penger på det. Er bare et lite område foran trappa som blir veldig gjørmete, der har det vært gressplen egentlig. Men er innmari upraktisk siden det er det siste jeg tråkker i før jeg skal inn, samme med bikkjene, så håpet var å kunne gruse og slippe så usansynlige mengder sand inn.

Men snakke med grusmenneske høres veldig lurt ut aya, og høre hva de syns og sier. Fant et menneske som driver med sånt på Rena, så får ta en telefon etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Killjoy gråtass! :lol:

Hmmh - jeg aner ikke hva huseier er interessert i å dekke og sånt, så får høre med han. Tviler på at han er interessert i å bruke mye penger på det. Er bare et lite område foran trappa som blir veldig gjørmete, der har det vært gressplen egentlig. Men er innmari upraktisk siden det er det siste jeg tråkker i før jeg skal inn, samme med bikkjene, så håpet var å kunne gruse og slippe så usansynlige mengder sand inn.

Men snakke med grusmenneske høres veldig lurt ut aya, og høre hva de syns og sier. Fant et menneske som driver med sånt på Rena, så får ta en telefon etterhvert.

Om du ikke drenerer så MÅ du ihvertfall legge duk under, ellers så er det fullstendig bortkasta. Filterduk får du kjøpt stykkvis, så må ikke kjøpe en hel rull. Det har de på byggvareshop type, maxbo, monter, trelast etc.

Jeg hadde også pushet litt på huseier, det er jo absolutt i hans interesse at stedet blir i varetatt. Spør om han aksepterer avslag på en mnd husleie mot at du gjør dette. Da får han ikke direkte utgifter, bare manglende inntekt. Prisen på grus er avhengig av hvor langt det må transporteres. Men i utgangspunktet så er ikke et par lastebillass noen gigasum. Men HUSK duk under!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde noe lignende da vi skulle legge stein i hagen der vi bodde sist. Det var ikke så himla stort område (ca 30 kvm), så vi gravde selv, jøss så gøy det var... :rolleyes2: :P Gravde med spade og kjørte bort i trillebår (forutsetter at du har sted å kjøre det da). Så kom det en bil med pukk, vi fylte i, og så lånte vi sånn derre humpe-dumpe-maskin for en lapp eller så en helg, og fikk trødd alt godt sammen. Stor grus oppå, litt mindre grus oppå der, og så stein på toppen. Duk la vi vel også et sted. Man KAN gjøre mye selv, og man trenger ikke gravemaskin, og er man litt nevenyttig og kanskje har en liten venn(egjeng) som kan hjelpe til, så går det greit. Men det er enklere jo mindre plass det er snakk om. Snakker vi veldig stor plass, så spørs det om man gidder. Men ja, huseier bør være interessert i å bidra med noe; arbeid, peng, whatever.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vi gjorde noe lignende da vi skulle legge stein i hagen der vi bodde sist. Det var ikke så himla stort område (ca 30 kvm), så vi gravde selv, jøss så gøy det var... :rolleyes2: :P Gravde med spade og kjørte bort i trillebår (forutsetter at du har sted å kjøre det da). Så kom det en bil med pukk, vi fylte i, og så lånte vi sånn derre humpe-dumpe-maskin for en lapp eller så en helg, og fikk trødd alt godt sammen. Stor grus oppå, litt mindre grus oppå der, og så stein på toppen. Duk la vi vel også et sted. Man KAN gjøre mye selv, og man trenger ikke gravemaskin, og er man litt nevenyttig og kanskje har en liten venn(egjeng) som kan hjelpe til, så går det greit. Men det er enklere jo mindre plass det er snakk om. Snakker vi veldig stor plass, så spørs det om man gidder. Men ja, huseier bør være interessert i å bidra med noe; arbeid, peng, whatever.. ;)

Jeg er helt enig at man kan gjøre mesteparten selv, det gjorde vi. Men skal man drenere ett større område så er det som regel ikke veldig dyrt å leie en minigraver med fører i forhold til jobben det er å gjøre selv. Vi betalte 1000kr for graveren, ca 2000kr for duk, 300kr for leie av hoppetusse og ca 5000 kr for pukk og subbus. Da jobbet vi to dager og gjorde alt selv. Vi skrapa også av øverste jordlaget på gårdsplassen først med traktor og skuffe, så ikke det skal komme opp ugress i subussen. Det viktigste er at grunnarbeidet blir gjort skikkelig, ellers så er det bare bortkasta og unødvendig.

Det er klart at man trenger sikkert ikke være så nøye som vi var, men vi bruker plassen så mye og har tildels stor belastninger på den (traktor, hester etc) at det er viktig for oss at det fungerer.

Nå vet ikke jeg hvor stort areal det er snakk om her, men er det type 5x5 m så graver man en liten dreneringsgrøft med hakke og spade, legger duk og får et lass med singel/subbuss, så funker det helt utmerket. Er det 50x50m så blir det litt anderledes liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duk og drenering og subbus og grave dreneringsgrøft. Jeg er fryktelig dårlig på arealmål, men "problemområdet" med gjørme er vel kaskje 6-8kvm, omringer trappen min, nemlig :getlost: - resten av tunet holder seg greit, men vil gjerne ha mer pukk på det og siden det å bare er sand og rester av gammel grus der.

Og ja, skal høre med huseier om reduksjon i husleie eller noe - det var lurt. Tusen takk for tips! :D Greit å gjøre det skikkelig om jeg først skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...