Gå til innhold
Hundesonen.no

Bitt

Recommended Posts

Skrevet

Okei, tusen takk for svar. Det er jo fint siden det er saksebitt som er det korrekte på rasen :ahappy:

Kan bittet hans endre seg noe mer nå? To år gammel flat. Som sagt så var det jo tangbitt tidligere :huh:

Skrevet

Ja, Domino hadde jo tangbitt. Men har tydeligvis endret seg det da, nå er han jo fortsatt ikke ferdig vokst. Han har jo mer å legge seg ut, men aner ikke om det påvirker hodet og tannstilling.

Skrevet

Hvor gammel var hunden da den hadde tangbitt sist? (Øh, veldig rart spørsmål, men du skjønner sikkert?)

Jeg synes også at det så ut som saksebitt, et litt trangt et.

Skrevet

Hvor gammel var hunden da den hadde tangbitt sist? (Øh, veldig rart spørsmål, men du skjønner sikkert?)

Jeg synes også at det så ut som saksebitt, et litt trangt et.

Oh... skal vel være så ærlig å si at jeg ikke har hengt meg så opp i det faktisk. Men han hadde tangbitt da han gikk som junior på utstilling... ett år siden sånn ca, da var han 16 mnd.

Skrevet

Er nok et trangt saksebitt, ja. Får håpe overkjeven vokser enda litt mer, for trangt saksebitt kan gi litt problemer. Tia har dette og har nå slipt ned nesten alle fortennene i underkjeven sin. Tror ikke hun har vondt av det enda, men det kan sikkert fort bli det.

Skrevet

Jeg også tenker trangt saksebitt.

Jeg har sett eldre bernere enn det skifte bitt - fra underbitt til saksebitt. På vår rase regner en at hodet utvikler seg til de er fire år, og da kan jo ting skje med kjevedelene også. Men som regel evner de å utvikle seg parallelt, slik at de ikke skifter bitt ofte. Jeg har for eksempel ikke sett annet enn saksebitt på våre hunder opp gjennom årene. Men det finnes alltids unntak.

Skrevet

Jeg også tenker trangt saksebitt.

Jeg har sett eldre bernere enn det skifte bitt - fra underbitt til saksebitt. På vår rase regner en at hodet utvikler seg til de er fire år, og da kan jo ting skje med kjevedelene også. Men som regel evner de å utvikle seg parallelt, slik at de ikke skifter bitt ofte. Jeg har for eksempel ikke sett annet enn saksebitt på våre hunder opp gjennom årene. Men det finnes alltids unntak.

Takk for svar :) På flat regnes de ikke som ferdig utviklet før de er 3 - 4 år, så han har jo fortsatt ett par år igjen. Jeg vet han har mye igjen å utvikle seg i dybde/bredde, hvor mye som skjer med hodet kan jeg ikke si. Selv om han nok der også skal utvikle seg endel til.

Jeg tenkte i grunn saksebitt selv da jeg sjekket, samtidig så har han jo ikke likt bitt til bc'en som også har saksebitt. Regner da med at forskjellen ligger i at bc'en har ett riktig saksebitt mens flat'en er som dere sier trang.

Edit: Vet ikke om det har noe å si, men han er en type som har utviklet seg veldig ujevnt. Han har vokst litt her og litt der og i grunn ikke begynt å få en kropp som passer godt sammen før nå.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Interessant undersøkelse. Jeg lurer litt på hvor relevant spørsmål om kjønn er. Og er det uinteressant med folk som ikke eier hund per i dag, men kanskje passer, har hatt, skal ha osv?
    • Hei! Vi er en bachelor-gruppe fra Høgskolen i Østfold som skal utvikle en applikasjon for hundeeiere. 🐶 Målet med appen er å gi en bedre turopplevelse for deg og din hund, ved å gjøre det enklere og raskere å finne turstier som passer deres behov. Vi vil derfor stille hundeeiere noen spørsmål, og håper du vil ta deg tid til å svare på vår undersøkelse. Det vil ta rundt 3 minutter 😊 https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdBufjg3yT9ZUTtD9Qd1aG_mtBd6xKl91J0VVUJpInzE_nh-Q/viewform?usp=header
    • Har gått helt fint med tispen min, ho spiste andre dagen mer normalt og nå spiser ho som før igjen. Ho går veldig bra også er veldig aktiv nå både før også etter fjernet stingene så tror det er temmelig individuelt det der egentlig fra hund til hund. Tispen min har endelig lagt på seg mer igjen også etter operasjonen da ho gikk ned i vekt før operasjonen ettersom tilstanden så det begynner bli veldig bra 😊
    • Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...