Gå til innhold
Hundesonen.no

Bitt

Recommended Posts

Skrevet

Okei, tusen takk for svar. Det er jo fint siden det er saksebitt som er det korrekte på rasen :ahappy:

Kan bittet hans endre seg noe mer nå? To år gammel flat. Som sagt så var det jo tangbitt tidligere :huh:

Skrevet

Ja, Domino hadde jo tangbitt. Men har tydeligvis endret seg det da, nå er han jo fortsatt ikke ferdig vokst. Han har jo mer å legge seg ut, men aner ikke om det påvirker hodet og tannstilling.

Skrevet

Hvor gammel var hunden da den hadde tangbitt sist? (Øh, veldig rart spørsmål, men du skjønner sikkert?)

Jeg synes også at det så ut som saksebitt, et litt trangt et.

Skrevet

Hvor gammel var hunden da den hadde tangbitt sist? (Øh, veldig rart spørsmål, men du skjønner sikkert?)

Jeg synes også at det så ut som saksebitt, et litt trangt et.

Oh... skal vel være så ærlig å si at jeg ikke har hengt meg så opp i det faktisk. Men han hadde tangbitt da han gikk som junior på utstilling... ett år siden sånn ca, da var han 16 mnd.

Skrevet

Er nok et trangt saksebitt, ja. Får håpe overkjeven vokser enda litt mer, for trangt saksebitt kan gi litt problemer. Tia har dette og har nå slipt ned nesten alle fortennene i underkjeven sin. Tror ikke hun har vondt av det enda, men det kan sikkert fort bli det.

Skrevet

Jeg også tenker trangt saksebitt.

Jeg har sett eldre bernere enn det skifte bitt - fra underbitt til saksebitt. På vår rase regner en at hodet utvikler seg til de er fire år, og da kan jo ting skje med kjevedelene også. Men som regel evner de å utvikle seg parallelt, slik at de ikke skifter bitt ofte. Jeg har for eksempel ikke sett annet enn saksebitt på våre hunder opp gjennom årene. Men det finnes alltids unntak.

Skrevet

Jeg også tenker trangt saksebitt.

Jeg har sett eldre bernere enn det skifte bitt - fra underbitt til saksebitt. På vår rase regner en at hodet utvikler seg til de er fire år, og da kan jo ting skje med kjevedelene også. Men som regel evner de å utvikle seg parallelt, slik at de ikke skifter bitt ofte. Jeg har for eksempel ikke sett annet enn saksebitt på våre hunder opp gjennom årene. Men det finnes alltids unntak.

Takk for svar :) På flat regnes de ikke som ferdig utviklet før de er 3 - 4 år, så han har jo fortsatt ett par år igjen. Jeg vet han har mye igjen å utvikle seg i dybde/bredde, hvor mye som skjer med hodet kan jeg ikke si. Selv om han nok der også skal utvikle seg endel til.

Jeg tenkte i grunn saksebitt selv da jeg sjekket, samtidig så har han jo ikke likt bitt til bc'en som også har saksebitt. Regner da med at forskjellen ligger i at bc'en har ett riktig saksebitt mens flat'en er som dere sier trang.

Edit: Vet ikke om det har noe å si, men han er en type som har utviklet seg veldig ujevnt. Han har vokst litt her og litt der og i grunn ikke begynt å få en kropp som passer godt sammen før nå.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...