Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebil


Recommended Posts

Trenger tips til hundebil;) Bilen må vere god plass i, bruke lite drivstoff, diesel..

Men samtidig vere en god bil til pendlebruk til og fra jobb.. Eg har snust litt på

touran, med fem seter, sånne fine bakseter som er lette å ta ut ett og ett.. Men er litt

usikker på korleis plassen her vil bli. En caravelle eller hiace vil jo ha super plass,

men dei bruka jo en heil del meir drivstoff enn feks en touran..

Noken som har erfaringa og gode idea? =)

... og det bør vere plass til minst to bernera.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke trenger mer enn to seter så er jeg veldig fornøyd med min Toyota Yaris Verso. Den har gått langt (over 300 000 nå), men går fortsatt som ei kula. Har kun skiftet slitedeler på den, ellers uten problemer. Tar lite drivstoff både på langturer og korte turer, og jeg har kjørt nesten "over alt" med den. Vi klarer også å få plass til tre hunder (husky, ridgeback og aussie), samt tre par ski, hundedrag, to pulker og turutstyr til oss og hundene til 14dager på fjellet i/oppå bilen. :-) Ikke verdens vakreste bil, ser jo ut som en halv loff, men min duger bra i alle fall!

Edit: som toseter har vi faktisk mer plass i Yaris versoen enn i Touranen familien min hadde (også toseter). Dog skal det sies at kjørekomforten er litt bedre i Touran enn i Yaris versoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt både caravelle og HiAce, syntes begge går billig jeg :)Men man sitter veldig rett opp og ned i HiAce'n hvis man har 3 seter-utgaven :hmm: Så komfår sett liker jeg caravellen bedre (hadde 5 seter) og lang utgave :) Bedre plass :)

Sitter selv og vurderer om jeg skal gå tilbake til caravelle neste gang jeg skal ha ny bil ;)

Lykke til med kjøpet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt både caravelle og HiAce, syntes begge går billig jeg :)Men man sitter veldig rett opp og ned i HiAce'n hvis man har 3 seter-utgaven :hmm: Så komfår sett liker jeg caravellen bedre (hadde 5 seter) og lang utgave :) Bedre plass :)

Sitter selv og vurderer om jeg skal gå tilbake til caravelle neste gang jeg skal ha ny bil ;)

Lykke til med kjøpet :D

Har kjørt Caravelle i 15 år, men nå har bestillt hundehenger i stedet. Grunn til det, er at Caravelle T5 som kom i 2004, kan bli fryktelig dyr å eie! Veldig synd, men sånn er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjempefornøyd med min Touran (2 seters, men kom med 3 bakseter også som kan settes inn). Vi har fått plass til 4 hunder (1 collie og 3 groenenedael tisper), 2 personer + bagasje for en utstillingshelg i min bil. Men da var det fullt :aww:

Min er diesel 2.0 tdi med automatgir, og bruker 0,54 på mila med piggdekk, og 0,51 på mila med sommerdekk (bredprofildekk), litt mer ved mye småkjøring.

Har prøvd å kjøre Zafira, og synes at Touranen har mye bedre kjørekomfort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjempefornøyd med min Touran (2 seters, men kom med 3 bakseter også som kan settes inn). Vi har fått plass til 4 hunder (1 collie og 3 groenenedael tisper), 2 personer + bagasje for en utstillingshelg i min bil. Men da var det fullt :aww:

Min er diesel 2.0 tdi med automatgir, og bruker 0,54 på mila med piggdekk, og 0,51 på mila med sommerdekk (bredprofildekk), litt mer ved mye småkjøring.

Har prøvd å kjøre Zafira, og synes at Touranen har mye bedre kjørekomfort :)

Sia det er touran som er mest aktuelt for min del (om ingen klara å overtale meg til noko anna),

hadde det vore interessant å sjå korleis touranen ser ut fyllstappa:)

Chrysler er rett og slett uaktuelt, sjøl om der er god plass;)

Har køyrt både touran og zafira, og lika touran mykje beire;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sia det er touran som er mest aktuelt for min del (om ingen klara å overtale meg til noko anna),

hadde det vore interessant å sjå korleis touranen ser ut fyllstappa:)

Chrysler er rett og slett uaktuelt, sjøl om der er god plass;)

Har køyrt både touran og zafira, og lika touran mykje beire;)

Nå har jeg dessverre ikke mulighet til å få tatt bilde av det. Vi brukte dobbeltburet som hun jeg reiste med hadde, det stod helt bak, også satte vi inn to løse bur foran dobbeltburet, og bagasje oppå burene. Tror ikke jeg ville baser meg på å få plass til fire hunder av middels/stor rase i en Touran, for det var trangt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg dessverre ikke mulighet til å få tatt bilde av det. Vi brukte dobbeltburet som hun jeg reiste med hadde, det stod helt bak, også satte vi inn to løse bur foran dobbeltburet, og bagasje oppå burene. Tror ikke jeg ville baser meg på å få plass til fire hunder av middels/stor rase i en Touran, for det var trangt :lol:

Hehe, men då må jo to vere veldig greit? =) Får ta å låne meg en touran en dag og måle plass og spekulere på bur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, men då må jo to vere veldig greit? =) Får ta å låne meg en touran en dag og måle plass og spekulere på bur :)

Ja :) Jeg har planer om å etterhvert ha 3 groenendael tisper, og tenker ikke på å skifte bil, så to større hunder burde gå fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med min citroën berlingo, og har rikelig plass i den til både to og tre bernere - avhengig av hva slags burløsning en lager. Nå har jeg dobbeltbur tilpasset full bredde, slik at jeg kan ha en hund i hvert bur - og ved behov kan jeg ta ut midtplaten slik at det blir grei plass til tre bernere. Hvert dobbeltbur er såpass romslig at jeg har fått to hunder av middels store raser i et bur også.

Og jeg har fremdeles god plass til bagasje både oppå og foran buret.

Jeg har hatt bilen i snart tre år og kjørt knappe 90.000, og det jeg har måttet bytte/reparere er det jeg anser som slitasjedeler.

Jeg kunne ønsket meg någet bedre sittekomfort i bilen, men det merker jeg først på langturer, for eksempel Oslo-Stavanger med kun tissestopp er litt heavy for rygg og rumpe, men det vil det jo være i mange biler, en er ikke født for å sitte på ræva i ti timer i strekk. Men ellers er jeg godt fornøyd. Det er en meget romslig bil som likevel er ganske liten og grei å finne parkeringsplass til og navigere i sentrumstrafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med min citroën berlingo, og har rikelig plass i den til både to og tre bernere - avhengig av hva slags burløsning en lager. Nå har jeg dobbeltbur tilpasset full bredde, slik at jeg kan ha en hund i hvert bur - og ved behov kan jeg ta ut midtplaten slik at det blir grei plass til tre bernere. Hvert dobbeltbur er såpass romslig at jeg har fått to hunder av middels store raser i et bur også.

Og jeg har fremdeles god plass til bagasje både oppå og foran buret.

Jeg har hatt bilen i snart tre år og kjørt knappe 90.000, og det jeg har måttet bytte/reparere er det jeg anser som slitasjedeler.

Jeg kunne ønsket meg någet bedre sittekomfort i bilen, men det merker jeg først på langturer, for eksempel Oslo-Stavanger med kun tissestopp er litt heavy for rygg og rumpe, men det vil det jo være i mange biler, en er ikke født for å sitte på ræva i ti timer i strekk. Men ellers er jeg godt fornøyd. Det er en meget romslig bil som likevel er ganske liten og grei å finne parkeringsplass til og navigere i sentrumstrafikk.

Hmm.. høyres ut som et dobbeltbur eg kan like;) Ka slags bur du har? :) Trur kanskje en berlingo vil bli litt for kassete for mitt bruk, skal jo bruke den på sånn ca norges dårlgste vei til og fra jobb kvar dag og:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. høyres ut som et dobbeltbur eg kan like;) Ka slags bur du har? :) Trur kanskje en berlingo vil bli litt for kassete for mitt bruk, skal jo bruke den på sånn ca norges dårlgste vei til og fra jobb kvar dag og:/

Jeg fikk spesialbestilt bur for å få utnyttet plassen i bilen best mulig, samt at jeg synes de fleste bilbur på markedet jeg anser som sikre nok ikke er store nok for bernere på langtur - de bør ha mulighet til å sitte, ligge og snu seg uten å få kink i nakken eller dovne bein. Jeg bestilte herfra.

Berlingoen er ikke den høyeste bilen på hjula, det er ikke alltid mye klaring når jeg kjører på kjipe skogsveier for å legge spor, eller på alle veien som er på hjemstedet mitt når jeg besøker familien. Det fungerer greit for meg siden det ikke er ofte jeg kjører på slike veier, men om du har det som fast trafikk kan det være greit å ha en bil med bedre bakkeklarering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk spesialbestilt bur for å få utnyttet plassen i bilen best mulig, samt at jeg synes de fleste bilbur på markedet jeg anser som sikre nok ikke er store nok for bernere på langtur - de bør ha mulighet til å sitte, ligge og snu seg uten å få kink i nakken eller dovne bein. Jeg bestilte herfra.

Berlingoen er ikke den høyeste bilen på hjula, det er ikke alltid mye klaring når jeg kjører på kjipe skogsveier for å legge spor, eller på alle veien som er på hjemstedet mitt når jeg besøker familien. Det fungerer greit for meg siden det ikke er ofte jeg kjører på slike veier, men om du har det som fast trafikk kan det være greit å ha en bil med bedre bakkeklarering.

Er nok spesialbestilling som må til ja:) Sette liksom ikkje inn sammenleggbare skranglestålbur, men fins ikkje store nok dobbelbur verken variocage eller herkules.. har vore innom hundebur.com og bonzobur.no og snust litt. godt fornøgd med hundebur.com? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok spesialbestilling som må til ja:) Sette liksom ikkje inn sammenleggbare skranglestålbur, men fins ikkje store nok dobbelbur verken variocage eller herkules.. har vore innom hundebur.com og bonzobur.no og snust litt. godt fornøgd med hundebur.com? =)

Ja, jeg er godt fornøyd - det er ikke så mye støy fra buret. "Skruene" som brukes for å stenge dørene kan løsne og trenge at de skrus to runder rundt av og til for at døra skal være lukket i passe spenn og ikke slamre. Men det er jo ingen biggie. Plata i midten har blitt litt slarkete i festene med tiden, sikkert fra når dyret sitter og lener seg inntil. Men jeg tenker at en stramming av skrue vil hjelpe på det, bare jeg gidder.

Ellers er jeg godt fornøyd med både kvalitet og service da det ble bestilt og levert. Det kostet litt, men det er verdt det.

Jeg har både sidedører og dører bak, slik at jeg kan få ut hundene selv om jeg har masse bagasje bak buret - eller jeg kan få de ut hvis jeg blir påkjørt bakfra. Gull verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snopet nettopp meg helt ny Touran (2seters) og har myye plass og deilig comfort! Har tidligere kjørt billigere pizzabiler (seat / berlingo) men comforten i den nye er virklig verdt sin vekt i dollar.. ;) spesielt med kjøring over flere timer. Også veldig greit med fjernstyrt dieselvarmer med korthårsrasen på vinters ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er godt fornøyd - det er ikke så mye støy fra buret. "Skruene" som brukes for å stenge dørene kan løsne og trenge at de skrus to runder rundt av og til for at døra skal være lukket i passe spenn og ikke slamre. Men det er jo ingen biggie. Plata i midten har blitt litt slarkete i festene med tiden, sikkert fra når dyret sitter og lener seg inntil. Men jeg tenker at en stramming av skrue vil hjelpe på det, bare jeg gidder.

Ellers er jeg godt fornøyd med både kvalitet og service da det ble bestilt og levert. Det kostet litt, men det er verdt det.

Jeg har både sidedører og dører bak, slik at jeg kan få ut hundene selv om jeg har masse bagasje bak buret - eller jeg kan få de ut hvis jeg blir påkjørt bakfra. Gull verdt!

Du vil ikkje ta bilde og sende av det vakre buret vel? =) og har du ca mål på det? Godt å høyre litt erfaringar med kor mykje plass en må ha:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er fornøyd med min citroën berlingo, og har rikelig plass i den til både to og tre bernere - avhengig av hva slags burløsning en lager. Nå har jeg dobbeltbur tilpasset full bredde, slik at jeg kan ha en hund i hvert bur - og ved behov kan jeg ta ut midtplaten slik at det blir grei plass til tre bernere. Hvert dobbeltbur er såpass romslig at jeg har fått to hunder av middels store raser i et bur også.

Og jeg har fremdeles god plass til bagasje både oppå og foran buret.

Jeg har hatt bilen i snart tre år og kjørt knappe 90.000, og det jeg har måttet bytte/reparere er det jeg anser som slitasjedeler.

Jeg kunne ønsket meg någet bedre sittekomfort i bilen, men det merker jeg først på langturer, for eksempel Oslo-Stavanger med kun tissestopp er litt heavy for rygg og rumpe, men det vil det jo være i mange biler, en er ikke født for å sitte på ræva i ti timer i strekk. Men ellers er jeg godt fornøyd. Det er en meget romslig bil som likevel er ganske liten og grei å finne parkeringsplass til og navigere i sentrumstrafikk.

Jeg hiver meg på Berlingo klanen. Har hatt min Berlingo nå i to år, og er superfornøyd. Jeg har Multispace versjonen som ahr skyvedører på begge sider. Jeg har ikke spesialtilpassede bur, men bruker varikasser - terve hannen har ett vari XL og så har jeg en vari str. Large ved siden av. Da er det rom for en løs hund bak burene og ellers bagage oppå burene. Vi har kjørt to personer og fire hunder (2 stykk gode venner i XL kassa) til Ivø i Sverige (8 timer) og det gikk fint. Den bruker 0,46 på mila sånn jevnt over. Jeg kjører til og fra jobb hver dag ca. 3 mil - og jeg fyller da diesel en gang hver 14. dag og da har jeg også diesel til kjøring i helgene.

Jeg synes kjørekomforten er veldig bra, jeg får ikke vondt i rygg eller noe når jeg kjører langt, men det kan komme av at jeg ikke er så lang sånn at jeg får stilt setet slik at det blir komfortabelt.

Nevnte jeg at jeg liker Berlingoen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvor mange seter er du avhengig av? Om du klarer deg med to seter må jeg si at jeg er knallfornøyd med Ford connecten min :ahappy: God å kjøre og masse plass baki. Jeg har bakseter til min også som jeg kan sette inn, men da blir det ikke sånn voldsomt med bagasjeplass igjen. Du får fortsatt med deg en hund eller to altså, men da er poenget med stor hundebil borte. Men som toseter har du mer plass enn i en berlingo, men det er ikke en stor bil som f.eks. en caravelle (som selvfølgelig er et bedre valg om du trenger flere seter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

To går fint, men må av og til ha ett sete eller to til:) der er touranen genial med baksetene som kan plukkast enkelt ut ett og ett:)

Berlingo kommer jo som 3-seter fra 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berlingo kommer jo som 3-seter fra 2007

3 seter som i tre seter foran? Fritt for å ikke sitte tre stk i den, det er ikke behagelig i en større bil engang det.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikkje ta bilde og sende av det vakre buret vel? =) og har du ca mål på det? Godt å høyre litt erfaringar med kor mykje plass en må ha:)

Jeg så dette først nå, beklager.

Jeg skal se hva jeg får til, akkurat nå er den så innmari rotete :icon_redface:

Men buret har full bredde av bilen, på millimeteren, det er et helv*** å få det inn og ut, så neste bur skal ikke være fullt så tilpasset, så det er noe lettere å ta det ut ved behov. Jeg skal få målt, men vet ikke helt hvor målesaker er for tiden, jeg pakker og er på flyttefot.

Her er dog bilen før vi kjøpte bur, for å vise hvor romslig det er med en bernervalp (åtte måneder der):

sitronen03.jpg

Totalt OT, men bare søt spam:

sitronen05.jpg

Her skal jeg på helgetur til Stavanger på utstilling, bak alt det nødvendige og minimalt pakkede er det tre hunder i buret:

0001.jpg

Bilde tatt fra sidedøren:

0002.jpg

Her er buret tatt bilde av fra passasjersetet (på vei til Crufts, for øvrig, og jeg hadde aldri kjørt så langt om jeg ikke syntes hunden hadde bra komfort i bilen alle de timene):

0003.jpg

Fra brukskurs, så ser du mer av buret:

0108.jpg

Det er ikke den ting en berlingo ikke kan bidra med!

0023.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i bil-lete stadiet. Det blir nok en suv av noe slag... Etter flere caravelle varianter. Elsker dem, men må nå ha automat (og automatkassa på vw-c er vel ingen høydare)

Så; tenker i retning land cruiser el. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...