Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan fungerer strøm?

Anette

Recommended Posts

O sonen orakelet mitt!

Jeg skal som mange har fått med seg flytte og der må vi bestille strømabonnement selv, hittil har jeg hatt inkludert strøm.

Og da ser jeg det er flere valg:

Spot

- med maksgaranti

- med prisovervåkning

Fastpris

Hva lønner seg? Hvordan fungerer nettleie? Noen sa det var kjempedyrt, så jeg skjønner lite jeg og da tenkte jeg sonen orakelet kunne oppklare ting :innocent:

Hva er mest lønnsomt for student + 1 i jobb som høyst sannsynelig ikke har noen store buffer å bruke til en plutselig diger strømregning, annet enn trygling til foreldre :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O sonen orakelet mitt!

Jeg skal som mange har fått med seg flytte og der må vi bestille strømabonnement selv, hittil har jeg hatt inkludert strøm.

Og da ser jeg det er flere valg:

Spot

- med maksgaranti

- med prisovervåkning

Fastpris

Hva lønner seg? Hvordan fungerer nettleie? Noen sa det var kjempedyrt, så jeg skjønner lite jeg og da tenkte jeg sonen orakelet kunne oppklare ting :innocent:

Hva er mest lønnsomt for student + 1 i jobb som høyst sannsynelig ikke har noen store buffer å bruke til en plutselig diger strømregning, annet enn trygling til foreldre :aww:

Spotpris. og legg av litt til sparing hver mnd også, fordi strømregningen vil være lav på sommeren og høy på vinteren som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter av litt til BSU, også blir det en pot til kurs/utstillinger/klær/frisør/random :P

Men hva er nettleie? Hva koster ting?

Noen sa at nettleie var veldig dyr så det hjalp ikke å spare etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter av litt til BSU, også blir det en pot til kurs/utstillinger/klær/frisør/random :P

Spare penger hjelper uansett, så sett av en viss sum i mnd hele året til strømregninga. Like mye sommerstid som vinterstid selv om forbruket er lavere da, men da bygger deg seg opp en naturlig buffer til vinteren når man bruker mer strøm. Så sett av litt til strøm også, og ikke bare til BSU og random dill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Å si at det ikke hjelper å spare fordi nettleia er høy er jo bare tull. Du vil jo fortsatt bruke mindre strøm om du sparer på strømmen, og da blir den delen av strømregninga som går på forbruk mindre. Logisk :)

Når du bruker strøm kjøper du egentlig to produkter. Nettleie og kraft/strøm. Nettleien er det du betaler for å få strømmen frem til huset ditt. Nesten som å betale for å låne ledningene. Nettleien er uavhengig av hva du betaler til strømleverandøren. Altså betaler du både nettleie og for hvor mye strøm du bruker. Regninga på hvor mye strøm du bruker kan du påvirke ved å spare strøm (og velge en billig leverandør).

Sist fikk jeg ca 1700 i nettleie, men dette varierer fra nettleverandør til nettleverandør ettersom hvor du bor i landet (en nettleveandør har monopol i et område, men det er regler for hvor mye de kan tjene), nettleverandørs utgifter til vedlikehold av nettet osv. Har ikke helt kontroll på hvordan prisen fastsettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel flere nettsteder som sammenligner forskjellige strømleverandører, jeg har hatt gule priser, og var kjempefornøyd med lav strømpris. Dessverre var nettleia høy, da TEV er noen av de dyreste i Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.konkurransetilsynet.no/no/kraftpriser/sjekk-kraftpriser/

En tommelfingerregel er at sånn i snitt så betaler du 1kr pr kwh, av og til mer om vinteren, og mindre om sommeren...

Har du brukt 3500kwh på 2mnd, så kan du forvente deg en strømregning på rundt 3500kr (nå i vinter har vi måttet plusse på noen hundre kr).

Jeg betaler nettleie til nte (siden de eier nettet) men jeg betaler strømforbruket til Gudbrandsdalen Energi...

Det er greit å ikke velge noe som er totalt ukjent og lite som går konkurs om 2måneder...

Hva som er billigst kommer litt an på hvilken oppvarming du har og hvordan forbruket er fordelt over året.

De fleste bruker VELDIG mye om vinteren (eks. 2500kwh(kr) pr mnd) og veldig lite om sommeren (eks. 700kwh(kr) pr mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettleien kan du ikke gjøre noe med, for den er du "stuck" med fra den leverandøren som er i området der du bor.

Jeg ville gått for Fjordkraft sin strøm til innkjøpspris. Det er en månedspris på 49,-, ingen bindingstid og ikke noe påslag pr. kwh (noen strømselskaper gir deg "innkjøpspris" men du må også betale f. eks 1,49 øre ekstra pr kwh).

Vet at NorgesEnergi har også en avtale som vil gi deg ca lik pris, de har ikke månedsavgift men istedet det påslaget på 1,49 øre pr. kwh. Min favoritt er Fjordkraft, men det er vel bare at jeg liker markedsføringen til Norgesenergi litt mindre osv.

Fastpris kan kanskje virke fristende i perioder, men vil som regel på lang sikt få deg til å betale mer. Definitivt ikke gå for en avtale hvor du betaler for strømmen på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spare penger hjelper uansett, så sett av en viss sum i mnd hele året til strømregninga. Like mye sommerstid som vinterstid selv om forbruket er lavere da, men da bygger deg seg opp en naturlig buffer til vinteren når man bruker mer strøm. Så sett av litt til strøm også, og ikke bare til BSU og random dill.

Å si at det ikke hjelper å spare fordi nettleia er høy er jo bare tull. Du vil jo fortsatt bruke mindre strøm om du sparer på strømmen, og da blir den delen av strømregninga som går på forbruk mindre. Logisk :)

Når du bruker strøm kjøper du egentlig to produkter. Nettleie og kraft/strøm. Nettleien er det du betaler for å få strømmen frem til huset ditt. Nesten som å betale for å låne ledningene. Nettleien er uavhengig av hva du betaler til strømleverandøren. Altså betaler du både nettleie og for hvor mye strøm du bruker. Regninga på hvor mye strøm du bruker kan du påvirke ved å spare strøm (og velge en billig leverandør).

Sist fikk jeg ca 1700 i nettleie, men dette varierer fra nettleverandør til nettleverandør ettersom hvor du bor i landet (en nettleveandør har monopol i et område, men det er regler for hvor mye de kan tjene), nettleverandørs utgifter til vedlikehold av nettet osv. Har ikke helt kontroll på hvordan prisen fastsettes.

Det finnes vel flere nettsteder som sammenligner forskjellige strømleverandører, jeg har hatt gule priser, og var kjempefornøyd med lav strømpris. Dessverre var nettleia høy, da TEV er noen av de dyreste i Norge..

http://www.konkurransetilsynet.no/no/kraftpriser/sjekk-kraftpriser/

En tommelfingerregel er at sånn i snitt så betaler du 1kr pr kwh, av og til mer om vinteren, og mindre om sommeren...

Har du brukt 3500kwh på 2mnd, så kan du forvente deg en strømregning på rundt 3500kr (nå i vinter har vi måttet plusse på noen hundre kr).

Jeg betaler nettleie til nte (siden de eier nettet) men jeg betaler strømforbruket til Gudbrandsdalen Energi...

Det er greit å ikke velge noe som er totalt ukjent og lite som går konkurs om 2måneder...

Hva som er billigst kommer litt an på hvilken oppvarming du har og hvordan forbruket er fordelt over året.

De fleste bruker VELDIG mye om vinteren (eks. 2500kwh(kr) pr mnd) og veldig lite om sommeren (eks. 700kwh(kr) pr mnd)

Nettleien kan du ikke gjøre noe med, for den er du "stuck" med fra den leverandøren som er i området der du bor.

Jeg ville gått for Fjordkraft sin strøm til innkjøpspris. Det er en månedspris på 49,-, ingen bindingstid og ikke noe påslag pr. kwh (noen strømselskaper gir deg "innkjøpspris" men du må også betale f. eks 1,49 øre ekstra pr kwh).

Vet at NorgesEnergi har også en avtale som vil gi deg ca lik pris, de har ikke månedsavgift men istedet det påslaget på 1,49 øre pr. kwh. Min favoritt er Fjordkraft, men det er vel bare at jeg liker markedsføringen til Norgesenergi litt mindre osv.

Fastpris kan kanskje virke fristende i perioder, men vil som regel på lang sikt få deg til å betale mer. Definitivt ikke gå for en avtale hvor du betaler for strømmen på forhånd.

Muligens OT, men Din Side er en side jeg bruker mye for ulike kalkulatorer, sammenligninger, guider og veiledninger i voksenlivet. Deriblant også strøm.

Takker for alle svarene, verken jeg eller Thorstein har noensinne hatt noe med strøm å gjøre :lol:

Så vi setter pris på alt sammen og vi ser på websider og leter rundt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...