Gå til innhold
Hundesonen.no

Å sykle med hund


Pim

Recommended Posts

Ja, altså, jeg studerer for å bli oppfinner og dingsemaker når jeg blir stor :ahappy:

Og nå står jeg mellom to prosjekter som jeg tenkte å gjennomføre i forbindelse med et fag til høsten - og jeg tenkte å snikbegynne litt allerede nå :shifty: Et av prosjektene jeg vurderer er hunderelatert, og da kan jeg ikke se for meg noe bedre forum for å gjøre litt startresearch enn her!

Det jeg ser for meg, er å utvikle et produkt for sykling med hund. Noe du enkelt og greit kan feste på en helt vanlig sykkel, og så sykle i vei. Dette produktet skal dekke noe av det samme markedssegmentetet som kickbikes, trehjulinger o.l., og jeg tenker da at det også kan være et mer stabilt alternativ til springer, for folk som har hunder som trekker en del, eller som sykler med flere hunder.

Såh. Til saken - kan noen tenke seg å dele sine erfaringer om det å sykle med hund med meg? Ting jeg lurer på er bl.a.:

  • Hva er de største utfordringene, hva kan gå galt, hva går ofte galt?
  • Hva gjør/kan gjøre syklehverdagen enklere?
  • Hva ønsker du at du hadde når du skal ut og sykle med bisken(e)?
  • Hva er grensen for antall hunder du sykler med - og hvorfor?
  • Hva er maks antall hunder du kunne tatt med på sparkesykkeltur?
  • Til dere som bruker sykkel: hvorfor ikke sparkesykkel? Hva skal til for at du evt. skal vurdere å bruke sykkel?
  • Og dere som bruker sparkesykkel: hvorfor ikke sykkel?
  • Har du noen generelle ideer om hva som kan gjøre det enklere å sykle med hund(er)?
  • Er det ekstra utfordringer med å sykle med små/store/små OG store hunder samtidig?
  • Hva er fordelene og ulempene med springer?
  • Fordeler og ulemper med sparkesykler o.l.?
  • Fordeler/ulemper med å holde lina i hånda eller binde den direkte i sykkelen?
  • Hva slags festesystem (drag, line, annet?) ville du foretrukket i forskjellig terreng (strak vei, kupert terreng, mye svinger, bratte bakker, osv)
  • I hva slags terreng bruker du som regel sykkel/sparkesykkel, evt i hva slag terreng ville du brukt en sykkel?
    Er det no
  • Har du noensinne kommet over et lignende produkt som det jeg skisserer, eller har du sett/brukt/lagd/hørt om en "hjemmesnekra" løsning - og hvordan fungerte det?
  • Sist - men ikke minst: tror du dette produktet har livets rett? :whistle::lol:

Hvis du har noe annet på hjertet, er det bare å fyre løs! :D Ingenting er dumt eller feil, jaffal :ahappy: Det går selvsagt an å sende meg pm i stedet for å poste her.

På forhånd tusen takk for alle som tar seg bryet med å svare! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Hva er de største utfordringene, hva kan gå galt, hva går ofte galt?
    Hund som bråstopper, og springer som smekker i leggen, eller får hele sykkelen til å skrense til stopp. Problemer ved trilling av sykkelen, fordi springeren er festet på en side, som gjør at om den plutselig begynner å trekke i vei, så velter sykkelen mot deg, og har med meg resultert i kutt på leggen som måtte sys.

  • Hva gjør/kan gjøre syklehverdagen enklere?
    Vanskelig spørsmål og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal svare, men bedre oversikt over hunden f.eks.?

  • Hva ønsker du at du hadde når du skal ut og sykle med bisken(e)?
    KONTROLL! Dvs. jeg ønsker meg denne stanga fra Seleverkstedet.

  • Hva er grensen for antall hunder du sykler med - og hvorfor?
    Har kun syklet med to hunder, festet i en springer, og det blir nok makset der. Men ved evt. en springer til på andre siden kan jeg se for meg at det går an å sykle med to på hver, altså 4 hunder. Men det kommer jo han på hundenes størrelse, men i fuglehundsjangeren ser jeg for meg 4 stk uansett, grunnet trekkkraften, og at det er en fordel å kunne stanse, tross hunder som ikke lyder kommando f.eks.

  • Hva er maks antall hunder du kunne tatt med på sparkesykkeltur?
    Igjen, tror jeg sier 4 og samme begrunnelse som over.

  • Til dere som bruker sykkel: hvorfor ikke sparkesykkel? Hva skal til for at du evt. skal vurdere å bruke sykkel?
    Fordi jeg ikke har tatt meg råd til å kjøpe det, og det finnes løsninger hvor jeg slipper å bruke mer enn 5-600kr (altså springer alternativer). Så evt. billigere priser på sparkesyklene, men det tror jeg går på bekostning av kvalitet så tja, bedre økonomi er vel egentlig svaret.

  • Og dere som bruker sparkesykkel: hvorfor ikke sykkel?
    Se ovenfor

  • Har du noen generelle ideer om hva som kan gjøre det enklere å sykle med hund(er)?
    Bedre oversikt over hunden, sånn at du f.eks. ser i god tid at hunden må bærsje eller lignende. Eller andre reaksjoner denne skulle ha, slik at du kan lese situasjonen raskere og reagere deretter.

  • Er det ekstra utfordringer med å sykle med små/store/små OG store hunder samtidig?
    Ja, det bunner jo og grunner jo i størrelsen kontra tempo.

  • Hva er fordelene og ulempene med springer?
    Fordelen kontra bare bånd i hånden er jo kontroll og sikkerhet. Ulempen blir jo bl.a. feste måten og også at hunden trekker ofte skjevt.

  • Fordeler og ulemper med sparkesykler o.l.?
    Har ikke sparkesykkel, men kan tenke meg enda bedre kontroll og sikkerhet.

  • Fordeler/ulemper med å holde lina i hånda eller binde den direkte i sykkelen?
    Ser egentlig ikke fordeler, kun ulemper rundt sikkerhet og kontroll og sånn. Men det avhenger jo av hunden.

  • Hva slags festesystem (drag, line, annet?) ville du foretrukket i forskjellig terreng (strak vei, kupert terreng, mye svinger, bratte bakker, osv)
    Vet ikke

  • I hva slags terreng bruker du som regel sykkel/sparkesykkel, evt i hva slag terreng ville du brukt en sykkel?
    Grusveier, og skogsveier.

  • Har du noensinne kommet over et lignende produkt som det jeg skisserer, eller har du sett/brukt/lagd/hørt om en "hjemmesnekra" løsning - og hvordan fungerte det?
    Hvilket produkt mener du da? Jeg har sett springer, og seleverkstedets versjon, samt hørt om de som har magebelte og sykler.

  • Sist - men ikke minst: tror du dette produktet har livets rett? :whistle::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg en springervariant med mulighet til feste av flere hunder. Jeg vil gjerne ha hundene på siden av meg og mulighet til å ha dem inn mot grøfta, så noe behov for måte å feste dem foran sykkelen har jeg ikke, og jeg føler meg stødigere med hundene festet i setestanga enn i fronten. Samt en måte som er lett å skifte side på sykkelen. Det kunne man på de gamle springerne - da hadde man bolt på begge sider, det har man ikke på de nye.

Største utfordringen med å sykle med hunder av forskjellige størrelse er skrittlengden på hundene, slik at den ene må løpe fort mens den andre bare jogger, så ser ikke for meg at jeg kommer til å sykle med kasko festet i sykkel sammen med de to andre, men Kahlo og Lupin ser jeg ikke noe problem å sykle med sammen.

En annen ting jeg savner er mulighet til å feste springersaken SKIKKELIG - har problemer med at Kahlo drar dem rundt stanga, uansett hvor godt skrudd fast de er. Plutselig så er springeren helt ute av posisjon og hun kommer seg bak sykkelen eller foran sykkelen - avhengig av hvilken vei hun drar.

Eventuelt også en springervariant med justerbar lengde - så man kan velge litt hvor langt ut fra sykkelen man vil feste hunden (innen rimelighetens grenser) sånn at innderste posisjon nærmest sykkel er forbeholdt sykling på traffikert vei, mens på skogsveier og slikt hvor det ikke er fare for å møte biler i et kjør, så kan jeg sette hunden lenger ut fra sykkelen og dermed får den litt mer frihet til å komme unna sykkelen og trekke rett, uten å måtte sette den foran sykkelen.

Sparkesykkel har jeg ikke prøvd, prioriterer sykkel fordi den kan brukes som fremkomstmiddel i større grad selv om man ikke har hund med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er de største utfordringene, hva kan gå galt, hva går ofte galt? Å ha hunden nært nok sykkelen til at vi ikke så lett blir trafikkfarlig. Ender ofte med at jeg sykler på øde skogsveier, kunne tenkt meg å sykle andre steder med mer biler osv.

Hva gjør/kan gjøre syklehverdagen enklere? Se over. At jeg lett ser hunden, og føler jeg har kontroll på den, og at vi lett kan bli forbikjørt.

Hva ønsker du at du hadde når du skal ut og sykle med bisken(e)? Noe å feste tauet i. Nå fester jeg det rundt styret. Skulle også hatt en hurtigutløser, i tilfelle hunden går på feil side av et tre (aldri skjedd enda, men man vet aldri).

Hva er grensen for antall hunder du sykler med - og hvorfor? Har kun syklet med en hund, men ser for meg maks to-tre. Hadde jeg hatt flere voksne, rutinerte hunder kunne jeg syklet med to. Jeg tror tre stk blir maks hva mine bremser takler! :lol:

Hva er maks antall hunder du kunne tatt med på sparkesykkeltur? Tre, dersom jeg hadde hatt tre. Tror jeg ville trengt flere hunder ettersom jeg ikke hadde kunnet trø selv, og det er kjedelig å sparke seg opp bakker.. :P

Til dere som bruker sykkel: hvorfor ikke sparkesykkel? Hva skal til for at du evt. skal vurdere å bruke sykkel? Og dere som bruker sparkesykkel: hvorfor ikke sykkel? Føler at vanlig sykkel er vel så greit egentlig. Har kick-spark, og kjenner at det skal bli deilig avslappende å sitte og bli dratt, fremfor å stå og sparke. Kjennes tryggere ut med vanlig sykkel. Kunne gjerne hatt begge deler, men så mye penger gidder jeg ikke å bruke på noe jeg bruker såpass sjelden, og i tillegg er sesongbasert. Jeg har eksempelvis kick-spark fordi jeg suger på ski.. :whistle:

Har du noen generelle ideer om hva som kan gjøre det enklere å sykle med hund(er)? En festeanordning på styret hadde gjort saken bedre. Mer dresserte hunder.. :lol:

Er det ekstra utfordringer med å sykle med små/store/små OG store hunder samtidig?Ja, pga tempoet. Trav for den ene = galopp for den andre.

Hva er fordelene og ulempene med springer? Fordel: hunden holdes tett ved sykkelen, og det er relativt trafikksikkert. Ulempe: hunder legger seg ofte til siden og trekker skeivt = belastningsskader. Ser for meg det er tungvindt å sykle med to hunder, selv om man kan ha en hund på hver side. Krever mye mer trening for å lære hunden å trave riktig (og ikke lene seg vekk fra sykkelen). Ser også for meg at hunden kan skli på grus, og havne under sykkelen/mellom hjulene. Hunden har også lett for å få rykk hvis den plutselig må sette seg ned og bajse, for man har ikke nok reaksjonstid på å rekke å stoppe.

Fordeler og ulemper med sparkesykler o.l.? Fordeler: Man har mulighet til å slenge fra seg sykkelen og komme relativt uskadet fra det, man kan også velge å ha hundene i magebelte og dermed manøvrere unna diverse uhell. Ulemper: Dyrt. Hvorfor skal det koste nærmere 3000kr eller mer?? :icon_confused: En standard sykkel får man da til halvparten.. Man må dessuten sparke selv i oppoverbakker.

Fordeler/ulemper med å holde lina i hånda eller binde den direkte i sykkelen?Hånda blir blå om jeg skulle holdt i lina selv. Et rykk (i forbindelse med start/stopp) ville også ført til at styringen kom helt ut av kontroll. Det som er dumt med å binde i styret er at man sjelden har noe mulighet til å kutte lina dersom hunden går på en side av et tre/stolpe, og jeg på den andre siden.. Man kan ikke slippe i nødstilfeller, men man mister heller ikke så lett hunden.

Hva slags festesystem (drag, line, annet?) ville du foretrukket i forskjellig terreng (strak vei, kupert terreng, mye svinger, bratte bakker, osv)Line i de fleste tilfeller. Ser for meg at drag kan være greit i bratte bakker.

I hva slags terreng bruker du som regel sykkel/sparkesykkel, evt i hva slag terreng ville du brukt en sykkel?Skogsveier. Skogsstier ville vært en fin avveksling hadde det ikke vært for de forbaska røttene og gjørma.

Har du noensinne kommet over et lignende produkt som det jeg skisserer, eller har du sett/brukt/lagd/hørt om en "hjemmesnekra" løsning - og hvordan fungerte det? Har sett en slags stang man kan feste på styret på sykkelen, litt usikker på om den har fjæring. Har ikke prøvd den selv. Hurtigutløseren kan like gjerne være i forbindelse med lina som i forbindelse med festet.

Sist - men ikke minst: tror du dette produktet har livets rett? Hvis du kommer opp med noe genialt så?! Jeg klarer ikke å tenke videre utover den stanga på styret, for meg virker den genial, men den løser ikke problemet med trafikksikkerheten jeg egentlig savner.. Liker ikke å stoppe hvis jeg møter bil, og for å slippe det må jeg jo på virkelig øde veier... Et produkt som hindrer at lina faller ned på hjulet ved stans er noe jeg altså savner, og hadde jeg også kunnet SE hunden (og dermed sjekket gangart, studert travet osv), pluss at jeg hadde sluppet å stoppe fordi jeg møtte en bil en litt smal vei, så ville jeg vært fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler stort sett med mine hunder forran sykkelen.

  • Hva er de største utfordringene, hva kan gå galt, hva går ofte galt?
    Nå føler jeg ikke at ting går så ofte galt, men det som ofte går galt hos meg er når det plutselig dukker opp løshunder, rein eller elg som løper inn i/forbi/rett forran/bak/ved sidenav hundene. Spesielt løshunder.

  • Hva gjør/kan gjøre syklehverdagen enklere?
    Min drømmesak er en dings som gjør at jeg kjapt, effektivt og lettvindt kan veksle mellom å ha hundene på siden av sykkelen og forran sykkelen. Dette skal selvfølgelig skje smertefritt og enkelt når vi er i fart...

  • Hva ønsker du at du hadde når du skal ut og sykle med bisken(e)?
    Sånn akkurat nå er det en sånn pinne til å feste forran sykkelen jeg savner mest. Som holder båndet oppe fra hjulet. Samtidig vil jeg at det skal være lett å ta tak i båndene (altså at de ikke sitter fast 1m forran sykelen) i tilfelle jeg trenger det.

  • Hva er grensen for antall hunder du sykler med - og hvorfor?
    Grensen min går på 3 store hunder (26kg pluss) om de er lydige, følger veien og hører på mine kommandoer. Er de ikke lydige så holder det med to. Veldig ofte har jeg en løs og to fast.

  • Hva er maks antall hunder du kunne tatt med på sparkesykkeltur?
    Der tror jeg faktisk at jeg ville hatt samme regel, så framt vi regner sparkesykkel som en tohjuling. En del kaller jo tre- og firhjulingene også som sparkesykkel og i såfall er antallet opptil tosifret.

  • Til dere som bruker sykkel: hvorfor ikke sparkesykkel? Hva skal til for at du evt. skal vurdere å bruke sykkel?
    Regner med du mener sparkesykkel på siste her også. Grunnen til at jeg ikke bruker sparkesykkel er fordi jeg a) ikke er rik og har mer bruk for sykkel generelt. b) fordi jeg føler meg temmelig trygg på sykkel og ikke helt har sett behovet av en sparkesykkel. c) fordi at en del av terrenget jeg sykler i ikke er så veldig sparkesykkelvennlig.

  • Og dere som bruker sparkesykkel: hvorfor ikke sykkel?


  • Har du noen generelle ideer om hva som kan gjøre det enklere å sykle med hund(er)?
    Det må være den der saken som gjør at jeg lett kan skifte mellom å ha hundene forran og på siden, mens vi er i fart. En eller annen glidende overgangg ;-) Det er tungvindt å stoppe for å sette de fast på siden, samt at jeg ikke vil ha en dings stikkende ut på siden når vi sykler på smale skogsstier. Ellers synes jeg faktisk at ideen til Raksha med å kunne ha noe forlengersak på en form for springer som god. MEN de springerfestene (og alle andre sånne typer fester) sklir noe vanvittig, og det er irriterende. Tilogmed Lira klarer å vri de rundt.

  • Er det ekstra utfordringer med å sykle med små/store/små OG store hunder samtidig?
    ja, de har et veldig forskjellig løpssett. Når den ene min traver så må den andre løpe. Når den andre løper så må den ene lange ut temmelig mye mer. I tillegg er de "urytmiske" så å ha de i lag i et fast drag ala pulk fungerer temmelig dårlig. Det er lettest å ha en fast og den andre løs i såfall.

  • Hva er fordelene og ulempene med springer?
    Mine hunder blir for nære meg i fart. De vil helst være framst og dermed drar de seg skjevt ut for å komme ut og fram. De drar den også rundt. Og den plastdingsen fungerer ikke. Selv den lille på 16kg klrer å vri rundt festet selv om sambo har skrudd det hardt fast. Fordelen er at det er lett å holde hunden nært.

  • Fordeler og ulemper med sparkesykler o.l.?
    kommer seg dårlig fram i kupert terreng

  • Fordeler/ulemper med å holde lina i hånda eller binde den direkte i sykkelen?
    Blir veldig tungt i lengda å holde i hånda om bikkja drar ;-) Jeg binder direkte i sykkelen, med et strikk under styret og lange bånd derfra. Med karabinkrok i mellom. Synes det fungerer veldig bra når hundene er forran sykkelen. Når de er bak så synes jeg det blir teit å bitte i setestanga da jeg ikke får tråkket godt nok pga båndet. Å holde i hånda ser jeg ingen positive ting med, da må en i såfall ha en hund som ikke drar.

  • Hva slags festesystem (drag, line, annet?) ville du foretrukket i forskjellig terreng (strak vei, kupert terreng, mye svinger, bratte bakker, osv)
    Jeg bruker å feste forran i line i all slags terreng, sett bort i fra etter veldig befolket og trafikert område. Da er de festet på siden av sykkelen.


  • I hva slags terreng bruker du som regel sykkel/sparkesykkel, evt i hva slag terreng ville du brukt en sykkel?
    Bruker bare sykkel


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du=)

Jeg har aldrig sykklet med hund, så kan liksom ikke tilføre noen erfaringer, men jeg er nå på uykikk etter en løsning for sommeren. Det jeg leter etter er:

-En type sparkesykkel som er utstyrt med bremser.

-Litt lengre ramme slik at jeg kan omplassere tyngdepunkt enkelt før oppbremsing.

-Mulighet for å feste opp et mindre hundespann for å bli dratt effektivt.

--Da må hundene kunne festes slik at det verken går ut over oppbremsing eller svingeegenskaper.

-Mulighet for å feste opp en eller to hunder i en springerløsning for å gå med individer og samtidig ha høy kontroll.

-Mulighet for å brukes i lett terreng, traktorveier ol.

-Mulighet for å ha et "lenesete" da jeg føler at et sittesete vil ta ifra personen kontroll.

-Mulighet for å ha med litt dagligvarer, turtøy eller lignende(kurv, hengefeste til ryggsekk el.)

-Mulighet for å stå selv på en god påmontert fot, og mulighet til å sette bremsene permanent på, slik at den kan brukes som ankrepunkt til hundene når den står i et sykkelstativ.

IKKE kravstor i det hele tatt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er de største utfordringene, hva kan gå galt, hva går ofte galt? Få hunden til å løpe riktig ved sykkelen og være kosentrert. Slik at man ikke kjører på labbene. Det skjer iblant. Og at hunden velger å løpe ut i grøfta eller hvis den ser ei katt feks. da må man hele tiden være obs og ikke kjøre for fort og miste kontrollen.

Hva gjør/kan gjøre syklehverdagen enklere? Å bruke springer

Hva ønsker du at du hadde når du skal ut og sykle med bisken(e)? Springer

Hva er grensen for antall hunder du sykler med - og hvorfor? 1. Fordi den ene jeg har er spinnvill og ukontrollerbar. Men kunne nok ha klart å sykle med 2 stk Nitroer.

Hva er maks antall hunder du kunne tatt med på sparkesykkeltur? 1

Til dere som bruker sykkel: hvorfor ikke sparkesykkel? Hva skal til for at du evt. skal vurdere å bruke sykkel? Fordi jeg syns det ser mye mer ustabilt ut og man må ha mer balanse for å kjøre den. samt hunder som faktisk hører mer etter og ikke ruser avsted. Er usikker på hvor sterk bremsene er iforhold til sykkel. Dessuten må hunden trekke jevnt, vanskeligere å bestemme tempoet slik man kan med sykkelen

Har du noen generelle ideer om hva som kan gjøre det enklere å sykle med hund(er)? Rolig tilvenning og læring av kommandoer. Bruke riktig utstyr.

Er det ekstra utfordringer med å sykle med små/store/små OG store hunder samtidig? det må være at de løper i takt og er konsentrerte.Finne er greit tempo for alle

Hva er fordelene og ulempene med springer? fordel er at du har mer kontroll på evnt. rykk utover, samt hunden får løpt et stykke unna sykkelen og ikke kommer seg foran.Ulemper er det vel ikke. Kanskje at de ikke sitter godt nok rundt sykkelen, og sklir fremover /rundt

Fordeler og ulemper med sparkesykler o.l.? At du må holde mer balansen, samt være litt mer tøff.

Fordeler/ulemper med å holde lina i hånda eller binde den direkte i sykkelen? det er lett å bli rykket hit og dit, samt hunden lett kan komme seg foran sykkelen og løpe foran og bli påkjørt elelr at du stuper over hunden.

Hva slags festesystem (drag, line, annet?) ville du foretrukket i forskjellig terreng (strak vei, kupert terreng, mye svinger, bratte bakker, osv) vet ikke. har ikke så mye erfaring.

I hva slags terreng bruker du som regel sykkel/sparkesykkel, evt i hva slag terreng ville du brukt en sykkel? Vanlige veier. Grus og asfalt. Hadde vært veldig fint med lange, strake grusveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er de største utfordringene, hva kan gå galt, hva går ofte galt?

Største utfordringen er at bikkja trekker skjevt i springeren og risikerer belastningsskader.

Alt kan gå galt. Skjeldent det har gått galt med oss, skumleste var vel når bikkja røyk den sikkerhets dingsen på springere langs en traffikert vei. Heldigvis er dyret lydig og vi slapp unna mer hjertet i halsen. Og uansett hvor hardt man skrur til springeren, så klarer bikkja å 'vri' den om hun drar hardt nok.

Hva gjør/kan gjøre syklehverdagen enklere?

Å kunne hatt bikkja løs, evnt i en line festet til meg.. Men det vet jeg ikke om jeg tør.

Kanskje en stødigere springer som på en eller annen måte hindrer hunden i å trekke skjevt?

Hva ønsker du at du hadde når du skal ut og sykle med bisken(e)?

Nei si det.. Som tidligere nevnt, Kanskje en stødigere springer som på en eller annen måte hindrer hunden i å trekke skjevt. En slags springer skal som kan plasseres slik at bikkja ikke drar til siden..

Hva er grensen for antall hunder du sykler med - og hvorfor?

Holder med en. Leker ikke med livet.

Hva er maks antall hunder du kunne tatt med på sparkesykkeltur?

Kan jeg ikke svare på, har ingen erfaring med sparkesykkel.

Til dere som bruker sykkel: hvorfor ikke sparkesykkel? Hva skal til for at du evt. skal vurdere å bruke sykkel?

Fordi sparkesykkel er svindyrt.

Og dere som bruker sparkesykkel: hvorfor ikke sykkel?

Kan jeg ikke svare på.

Har du noen generelle ideer om hva som kan gjøre det enklere å sykle med hund(er)?

Nei :(

Er det ekstra utfordringer med å sykle med små/store/små OG store hunder samtidig?

Vet ikke. Vil tro det blir problemer med hastigheten.

Hva er fordelene og ulempene med springer?

Fordelene er at man får en slags følelse av kontroll - begge henda på styret!

Ulempen er at bikkja trekker skjevt og risikerer belstningsskader.

Og at det virker som at fler har problemer med at hunden 'vrir' springeren når den trekker.

Fordeler og ulemper med sparkesykler o.l.?

Kan jeg ikke svare på.

Fordeler/ulemper med å holde lina i hånda eller binde den direkte i sykkelen?

Tror man hadde fåẗt veldig vondt i håda om man skulle holdt i lina med den. Binde hunden dirkete til sykklen tipper jeg hadde gått greit om man har en lydig hund av middels stor/ nærmere liten størrelse. Hadde en kompis som bandt boxer hannhunden sin dirkete til sykkelen, det gikk ikke bra.

Hva slags festesystem (drag, line, annet?) ville du foretrukket i forskjellig terreng (strak vei, kupert terreng, mye svinger, bratte bakker, osv)?

Foretrekker å ha bikkja løs når vi sykler i terreng. Springer, (evnt en stødigere springer) fungerer greit langs veien.

I hva slags terreng bruker du som regel sykkel/sparkesykkel, evt i hva slag terreng ville du brukt en sykkel?

Der vi bodde før syklet vi alltid i skogen. Nå bor vi i byen, så det blir vel langs asfalt og grusveier.

Har du noensinne kommet over et lignende produkt som det jeg skisserer, eller har du sett/brukt/lagd/hørt om en "hjemmesnekra" løsning - og hvordan fungerte det?

Aldri hørt om annet enn springer jeg..

Sist - men ikke minst: tror du dette produktet har livets rett?

JA!

Eller så kan jeg tilføye at jeg bruker springer. Har best erfaring med å ha bikkja festa i springer + et bånd (evnt grime) på hunden for å holde den rettere, da den har lett for å trekke skjevt i springer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tusen takk! Her var det mange gode svar, og jeg har allerede fått tannhjulene i toppen i gang...!

Kommer sikkert med noen oppfølgingsspørsmål etterhvert som tannhjulene har gnisset seg gjennom noen runder, men ellers er det bare å si ifra hvis noen har noen fantastiske ideer eller har lyst til å berømme/slakte en sykle-med-hund-løsning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det noen år siden jeg syklet sist med hund, men en ting jeg har savnet, det har vært en "panikk knapp" for å løse ut hundene i full fart om det trengs, men som ikke nappes av etter første nykket som de plastgreiene på Springeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...