Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjekke sædkvalitet


jaktlykke

Recommended Posts

Guest Jonna

Det kommer ann på:

Når jeg skulle parre med en 14 år gammel hannhund så fikk jeg de til å sjekke kvaliteten først. Sjangsen for at det kunne være helt dødt der er jo virkelig tilstede.

Andre jeg har parret med har ikke kvaliteten blitt sjekket på.

De fleste veterinær som greier tømme hunden klarer sjekke om det er liv der :wub:

( i teorien greier man det helt fint selv å se om det er liv der om man bare har noe å forstørre det med :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer sikkert - om en hannhund flere ganger på rad har hatt tomme tisper vet jeg mange tar en sædtest for å se om det er han eller timingen eller tilfeldigheter.

Jeg vet også om noen som rutinemessig tar sædtest av sin avlshannhund.

Jeg ba om sædtest forrige gang jeg parret tispe. Jeg visste at hannen hadde vært kjemisk kastrert som ung på grunn av problem med prostata, og ville forsikre meg om at han var fertil - for han hadde ikke parret andre tisper. Jeg skulle også reise veldig langt, og ville være sikker på at det ikke ble bomtur på grunn av sterilitet. I og med at tispa gikk tom, er jeg veldig glad for at jeg vet han hadde utmerket sædkvalitet og at det ikke var bortkastet reise på det grunnlaget.

Jeg vet ikke hva det kostet, eier betalte dette selv og spurte aldri om å dele utgiftene eller at jeg skulle ta regningen.

Neste hannhund jeg skal bruke har gitt avkom, og dermed har jeg ikke bedt om sædtest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg litt på denne jeg. Hvis det skal fryses ned sæd så tester de vell kvaliteten først? Lurer bare av nysgjerrighet. Hvis jeg skal fyse ned fra en av mine hanner så hadde det jo vært greit å visst om det lot jeg gjøre siden jeg bor i Rogaland og det er langt til Oslo. Er det da vanlig å sjekke noen hos dyrlegen hjemme før de reiser til oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Amigo har aldri parret før. Han er snart 6 år og frisk som en fisk ellers.

Det er en mulig tispe på gang og da lurte jeg altså på om jeg måtte sjekke ham først.

... og eeeh - sjekke selv? Må jeg *host* gi ham en hjelpende hånd :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg litt på denne jeg. Hvis det skal fryses ned sæd så tester de vell kvaliteten først? Lurer bare av nysgjerrighet. Hvis jeg skal fyse ned fra en av mine hanner så hadde det jo vært greit å visst om det lot jeg gjøre siden jeg bor i Rogaland og det er langt til Oslo. Er det da vanlig å sjekke noen hos dyrlegen hjemme før de reiser til oslo?

Det er ikke så lenge siden det var en tråd her inne om det å fryse ned sæd - men ja, de sjekker kvaliteten før de tappes, og en sjekker også om sæden tåler nedfrysing og opptining (sæd med god kvalitet kan likevel bli ødelagt av frysing) før en legger alt på is.

Enhver veterinær kan sjekke sædkvaliteten, men fryseprosessen gjøres kun i Oslo og Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Takk for svar. Amigo har aldri parret før. Han er snart 6 år og frisk som en fisk ellers.

Det er en mulig tispe på gang og da lurte jeg altså på om jeg måtte sjekke ham først.

... og eeeh - sjekke selv? Må jeg *host* gi ham en hjelpende hånd :wub:

Ja altså skal han sjekkes så må noen tømme han *ler*

Men med ett mikroskop tilgjengelig så kan du, i teorien, se om det er noen svømmere der selv. Det krever ikke så mye kunnskaper å se om det svømmer noe rundt der eller ikke.

Men om du skal ha det telt og hvor mange det er pr "ett eller annet" så må man muligens vite litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lenge siden det var en tråd her inne om det å fryse ned sæd - men ja, de sjekker kvaliteten før de tappes, og en sjekker også om sæden tåler nedfrysing og opptining (sæd med god kvalitet kan likevel bli ødelagt av frysing) før en legger alt på is.

Enhver veterinær kan sjekke sædkvaliteten, men fryseprosessen gjøres kun i Oslo og Trondheim.

ja jeg har lest den, men fant ikke noe om hva som kan gjøres før selve tappingen. Lurte egntlig på hvor mye som kunne kunne sjekkes før selve tappingen. Så da går det ann å være sikker på at kvaliteten er god før hunden skal tappes. Men selve frysing og opptiningen og sæden tåler det må sjekkes i Oslo sånn jeg forstår deg. :wub: Er liksom ikke noe poeng i å reise mange timer uten å være sikker på om det er liv liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

*Grøss* Orker ikke tanken på å Wankin.gif bikkja :wub:

Vil jo helst slippe; har ikke hørt før at det er vanlig å gjøre det før parring.

*ler*

Innen for min rase er det ikke vanlig med mindre det er inseminering/lagring eller gamle gutter.

(evt mange tomme tisper på samme hannhund.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Grøss* Orker ikke tanken på å Wankin.gif bikkja :wub:

Vil jo helst slippe; har ikke hørt før at det er vanlig å gjøre det før parring.

Men du må jo ikke - om ikke oppdretter tar det opp, er det neppe en issue.

Det er ikke vanlig rutine å gjøre, men det er ikke uvanlig heller.

Hadde jeg skullet bruke en ung hannhund for første gang, hadde jeg ikke tenkt på å kreve sædtest. Men jeg gjorde det sist på grunn av kjemisk kastrering-historien. Jeg tok også sædtest av gamle Even da jeg ønsket å bruke ham, men han var steril, trolig på grunn av alderdom.

ja jeg har lest den, men fant ikke noe om hva som kan gjøres før selve tappingen. Lurte egntlig på hvor mye som kunne kunne sjekkes før selve tappingen. Så da går det ann å være sikker på at kvaliteten er god før hunden skal tappes. Men selve frysing og opptiningen og sæden tåler det må sjekkes i Oslo sånn jeg forstår deg. :wub: Er liksom ikke noe poeng i å reise mange timer uten å være sikker på om det er liv liksom.

Ja, enhver veterinær skal kunne sjekke sædkvaliteten, så vet du om det er noen vits i å dra til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg har lest den, men fant ikke noe om hva som kan gjøres før selve tappingen. Lurte egntlig på hvor mye som kunne kunne sjekkes før selve tappingen. Så da går det ann å være sikker på at kvaliteten er god før hunden skal tappes. Men selve frysing og opptiningen og sæden tåler det må sjekkes i Oslo sånn jeg forstår deg. :wub: Er liksom ikke noe poeng i å reise mange timer uten å være sikker på om det er liv liksom.

Vi fikk tappet Hampus på klinikken her hjemme for å sjekke kvaliteten på sæden før vi bestilte time for tapping ved veterinærhøyskolen.

Syntes det ble både dyrt og tidkrevende å reise dit uten å vite at sæden hadde en viss kvalitet på forhånd.

Dette kan man sikkert gjøre hos en hvilken som helst veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ville dere anbefale meg å gjøre det? Som sagt aldri parret før og 6 år gammel frisk hann.

Tispa bor laaaaaangt vekke.

Vi testet sædkvaliteten på Linux før han skulle pares nå for første gang (han er 2 1/2 år). Grunnen til det var at det visstnok skulle være en han bakover i slekta et sted med dårlig sædkvalitet, så vi fikk et tips om at det kunne være lurt. Vi har senere fått avkreftet det, men nå har vi ivertfall gjort det:) Samtidig syns jeg det var greit å slippe å dra en oppdretter mange, mange timer avgårde, for så å finne ut at han ikke duger. Og kanskje til og med prøve flere ganger. Vi gikk til dyrlegen her, det kostet ca 600 kr, og jeg gruet meg noe veldig (føltes som jeg utsatte han for et overgrep). Men det gikk kjapt og greit, det så ikke ut som Linux brydde seg noe særlig verken den ene eller andre vegen, og resultatet var meget godt:) (og det ser ut som det funker i praksis også; siden tispa virker å være drektig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Grøss* Orker ikke tanken på å Wankin.gif bikkja :ahappy:

Vil jo helst slippe; har ikke hørt før at det er vanlig å gjøre det før parring.

Beklager, men :blink::lol: utrolig morsom smiley :D

Da skal vi "give him a handjob" hos vetten på onsdag :icon_confused:

De lo fælt når jeg sa at jeg F*** ikke kom til å gjøre jobben; det fikk de ta seg av :lol:

:lol: Lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...