Gå til innhold
Hundesonen.no

Hanhund eller tispe

LilleMy

Recommended Posts

Takk for svar,her er litt mere info om oss:)

Vi er en familie på 4,barn på 6 og 4(+1 år eller 2 innen vi får hund)

Vi har veldig lyst på en Havanis

Har ikke hund fra før(kun en katt på 3år)

Har lyst til å prøve oss i agility etterhvert

Bor i et ganske stort hus,med fin tomt å bevege seg på.

Ikke så mange hunder i nærheten eller i familien ellers(kan selvfølgelig forandre seg med tiden):P

Håper det er nok info..

Jeg har altid tenkt at hannhund passer oss best,men er usikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar,her er litt mere info om oss:)

Vi er en familie på 4,barn på 6 og 4(+1 år eller 2 innen vi får hund)

Vi har veldig lyst på en Havanis

Har ikke hund fra før(kun en katt på 3år)

Har lyst til å prøve oss i agility etterhvert

Bor i et ganske stort hus,med fin tomt å bevege seg på.

Ikke så mange hunder i nærheten eller i familien ellers(kan selvfølgelig forandre seg med tiden):P

Håper det er nok info..

Jeg har altid tenkt at hannhund passer oss best,men er usikker

Jeg tror ikke det er så fryktelig avgjørende om dere tar tispe eller hannhund når rasevalget er havanaise. Jeg har inntrykk av at det er en real rase uten spesielle problemer og burde være en fin hund for dere. Den krever jo mye pelsstell om den skal se ut som sin rase, men det er en sporty hund i lite format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er en slik liten rase dere vurderer, ville jeg nok vurdert tispe sterkere enn hannhund. MIN erfaring med bichon frisé og bichon havanaise er at hannhundene har lett for å skvette inne, kan være relativt kjønnsaggressive(selvsagt er ikke alle det, men alle de jeg har møtt er riiimelig hissige), er ganske gneldrete, og ikke spesielt oppmerksom på eier.

Nå er det også mulig at jeg har møtt de "vanskeligste", siden jeg jobber på hundepensjonat, men så møter jeg også veldig mange forskjellige.

Tispene kan også være noe gneldrete, men det virker mer som vokt, på meg. De er ikke så hissige mot tisper som hannhundene er mot hanner, og de er mer oppmerksomme på eier/mennesker.

Nå har jeg MEST erfaring med bichon frisé, og det er jo absolutt ikke samme rase som havanaisen, så jeg skal ikke si at de er slik jeg beskriver, men de få jeg har møtt, har vært slik.

Det jeg ville gjort hvis jeg var dere, var å prøve å komme i kontakt med seriøse oppdrettere av rasen, og gjerne også folk som bare har slike hunder selv. Om mulig, så få låne/passe en hund i en ukes tid eller noe, gjerne begge kjønn på forskjellig tid, så du kan få litt feelingen av hvordan de er å ha i hus. :P Det er den beste måten å bli kjent med en rase på, synes jeg. Forsåvidt helst flere forskjellige individer også da, men det er jo ikke alltid like lett. :P

Lykke til med valget iallefall! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.. Jeg har vært borti en Frise-hannhund tidliger. Den var usikker,sinna,skvetten og rett og slett litt sær. Men det var eierens skyld og ikke hunden/kjønnet..

Ellers er jeg nok mest vant til tisper fra tidligere,men jeg har aldri hatt hun selv,kun på "lån" fra venner og familie.

Tror nok at vi skal prøve å få lånt en av hvert kjønn og se.. Men,om det gjelder hund,katt eller menneske.. Det er jo ikke kjønnet alene som avgjør personlighet da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.. Jeg har vært borti en Frise-hannhund tidliger. Den var usikker,sinna,skvetten og rett og slett litt sær. Men det var eierens skyld og ikke hunden/kjønnet..

Ellers er jeg nok mest vant til tisper fra tidligere,men jeg har aldri hatt hun selv,kun på "lån" fra venner og familie.

Tror nok at vi skal prøve å få lånt en av hvert kjønn og se.. Men,om det gjelder hund,katt eller menneske.. Det er jo ikke kjønnet alene som avgjør personlighet da:)

Tror det er passe bortkastet å låne en av hvert kjønn bare for å se om det er hannhund eller tispe som passer dere best. :P Som du sier - forskjellig personlighet fra hund til hund, det er ikke kun kjønnet som avgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ja! :P Da har jeg bare vært borti noen dårlige eksemplarer. :P

Oi, for the record så hadde jeg ikke lest innlegget ditt før jeg svarte, så det var ikke for å motsi deg altså :P

Men det er likevel min erfaring. Og tror det er forsjell på frisè og havanaisen ja. Har samme oppfatning som deg ang. frisèen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg foretrakk tisper, helt til jeg fikk den første hannen i hus; da var jeg solgt :P . Er ellers enig med de som skriver at det er ganske raseavhengig hvorvidt hanne eller tispe er å foretrekke. Min rase korthårscollien er så omgjengelig at det faktisk ikke er så stor forskjell på hann og tispe i forhold til utfordringer (vanligvis lite hannhundaggresjon osv). Ikke har de noe stort behov for å streife heller. Min hanne stikker ikke av på tur på egen hånd men er skikkelig mammadalt, til tross for at han er veldig livlig og nokså "hormonell" for rasen.

Det er noe med den ærlige og reale væremåten som gjør hannhunder til verdens beste kamerater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er passe bortkastet å låne en av hvert kjønn bare for å se om det er hannhund eller tispe som passer dere best. :P Som du sier - forskjellig personlighet fra hund til hund, det er ikke kun kjønnet som avgjør.

Så at jeg sa i mot meg selv der ja...:P

Syntes det var en god ide låne en hund,men ikke mest for å se på kjønn,men for å bli litt mere kjent med rasen...

Vi får se hva det blir.. Foreløpig er alt bare research:)

jeg vil gjerne være så godt forberedt som mulig før vi får en liten valp i huset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp* ...og grunnen til at jeg er tispe er kun fordi jeg ble overtalt til det... *klippe*

(min utheving) :lol:

Eller faktisk: :D :D :D :D

Tenker dere på havainese, vil jeg tro det viktigste er at den sosialiseres med trygge, voksne hunder dere vet oppfører seg fint mot andre hunder og valper. Og det kan dere gjerne begynne med allerede når dere har hatt valpen i et par uker. Disse hundene bør være i alle størrelser, og begge kjønn. Selve kjønnet på hunden deres tror jeg ikke har på langt nær like stor betydning :) Det finnes mange usikre småhunder av begge kjønn, og spesielt mange er redde for større hunder - for de har aldri lært at større hunder også kan være greie. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg skaffet meg bajasen jeg har nå har jeg bare hatt tisper.

Må innrømme det var det som egentlig var planen da det skulle hund i hus igjen for 1 år siden også, i stedet endte jeg opp med verdens herlisgste bajas av en gutt. Har aldri angret, selv om jeg må innrømme jeg ble litt overrasket over "testoeffekten" :)

Meen, det kan faktisk jobbes med det også har jeg oppdaget. Det er absolutt en tålmodighetsprøve å få han til å forstå at det ikke er nødvendig og tisse hver 10 meter. Eller at det er særdeles få tisper som vil leke med han hvis han buser frem og jokker og herjer.. :P

Løpetid syns jeg faktisk er mer tungvint (nå som han begynner å ta idèen om folkeskikk) enn markeringen.

Og, jeg syns han er mye mer stødig og rolig enn noen tispe jeg har hatt.

Det kan jo selvfølgelig ha noe med rase og gjøre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si det kommer ann på rase. Jeg liker generelt hannhunder bedre, spesielt på korthåra hunder. Tispene ser ikke ut etter noen kull :wub:

Skulle jeg hatt en grand danois så hadde det blitt tispe, rett og slett pga at de er mindre og i frykt for å få en hannhund på 85kg som drar meg rundt.

Har ei venninne med havanais som strever enormt med markering inne, så det hadde jeg kanskje valgt tispe. Smaksak, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min tredje havanaishanne nå. Kjønnsaggresjon er ikke så vanlig innen rasen. Ingen av mine har hatt noen problemer med andre hunder av samme kjønn. Jeg har også passet andre havanaishanner og hatt dem sammen med mine, helt uten problemer. Har heller ikke opplevd markering inne etter at hundene har blitt voksne. Det er klart at det finnes individer med dårlige vaner eller fikse idéer også blant havanaisene, men rasen generelt er ikke kjent for å være spesielt testosteronbefengt. Jeg hadde riktignok en macho-havanais før som var fryktelig opptatt av tisper og ivrig på å markere ute, men han markerte aldri inne og var ikke kranglete med andre hanner. De to andre har hatt normal kjønnsdrift og vært veldig greie å ha med å gjøre på alle områder. Skikkelige fløtepuser som skyr konflikter :console:

Det man må være obs på hvis man skal kjøpe havanais er at rasen har økt noe helt vanvittig i antall de siste årene, og derfor bør man være nøye på å finne en seriøs oppdretter som har greie, friske avlshunder med godt gemytt. At hunden får en god start på livet, er nok viktigere enn hvilket kjønn den har. Men jeg må jo innrømme at jeg har en forkjærlighet for hannhunder, i hvertfall når det gjelder havanais :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ok, det var bra. Ja det gir mer mening i land med større smitttepress. 
    • Dette med beskyttelse opp til 12 uker er en gammel greie, og mest utbredt i Utlandet, ja. Jeg ville definitivt unngår samvær med ukjente hunder fram til andre vaksine, men ikke noe særlig mer enn det tror jeg. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde bodd i et land med mer smittsomme dyresykdommer.
    • Hehe, ja tida går. Pax ble gammel og grå, og litt døv. Men ung til sinns hele livet   Godt å høre at de gamle bøkene gjelder enda. Har ikke glemt alt, men litt oppfrisking må nok til. Holder meg nok fortsatt på den positive delen av spekteret.  Blir ny rase også denne gangen så det blir spennende   Der bekrefter du inntrykket jeg også har fått av det som rører seg på sosiale medier. Mange selvoppnevnte eksperter og mer eller mindre kvalifiserte "trenere". Typisk at det går i pendler. Men som Simira sier så er det jo mye US/UK innhold. der, i hvert fall på mine feeds. Som sagt så holder jeg meg til det positive.  Men når sant skal sies høres det jo ganske kjent ut som for 10-15 år siden. Nye aktører, samme show 😋 Hørte/leste forresten noe om at valper ikke skal settes ned på gress/tas med ut i verden før de er vaksinerte? Må bæres rundt om de skal miljøtrenes og sosialiseres før 12 uker (og det bør de jo). Det er vel en UK/US greie? Har ikke hørt om slikt her før. Mener ikke hilse på alt som rører seg altså, men gå på bakken må da gå an? 
    • @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...