Gå til innhold
Hundesonen.no

Når gjør dere hva?


Carro92

Recommended Posts

Av ren nysgjerrighet;

Når tar dere f.eks; med valpen på lange turer, begynner med agility, lærer den lydighet, triks, ut på treff med mange forskjellige hunder osv? :)

Fra den er valp :P

Begynner fra dag 1 jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ser ann valpen om hva den tåler og begynner tidlig med tilvenning har vel stort sett latt første dag være dagen som den blir kjent hjemme. ellers putte inn litt og litt nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agility skal man være streng på, Den får IKKE hoppe før den er ett år, men jeg trener gjerne teknikk og feltadferd og alt sånt før den er 1. (alder avhenger av rase, men min rase er det 1, hunden skal være ferdig utviklet før du begynner å hoppe med den,det er det viktigste).

lydighet og triks begynte vi med så fort hun slo seg til ro, møte med andre hunder har vi jevnlig holdt på med. Eneste jeg ikke starter med en gang med er Agility. Nå trener vi f.ex på tunneller og svinger etc, med pinnen på bakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mine valper har jeg igrunn gjort det meste likt, og det er sånn cirka slik:

2-3 mnd: valpen kommer, den første uken er vi på rusleturer i nabolaget, trener kontakt og innkalling fra dag en ved å belønne all frivillig atferd i denne retningen. Ellers trener vi ikke øvelser, det gjør jeg ikke før senere, men fra uke to hjemme "trener" jeg på lek i alle omgivelser (hjemme, by, tog og så videre), miljøtrener i forhold til at valpen er med over alt, og så er det dette med innkalling og kontakt da. Turer får den fra starten, bare tilpasset valpens nivå. Gjerne i ulendt terreng og i forskjellige omgivelser. Lydighet har jeg trent mer spesifikt fra kanskje fem-seks måneders alder, men mye er jo gjort med grunntreningen med kontakt da. Ag trener jeg ikke, men er skeptisk til å jobbe mye med øvelser med høy fart og "stress" fra de er små. Spor og søk begynner jeg med med en gang valpen kommer igrunn, det er så god måte for valpen å lære seg å jobbe rolig og bli sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialisering og miljøtrening er greit å begynne med engang. Det samme gjelder triks/ferdigheter, men huske på at valpen ikke skal ha belastning. F.eks. bør man vente med triks som hoppe igjennom armer og lignende.

Lengden på tur, og spesielt tempo er noe man må passe på. Men det betyr ikke at man ikke kan gå ut og gå tur i noen timer. Som med alt annet, ser man an individet.

Ut på treff er vel så fort som mulig med hunder jeg kjenner (og vet at er friske og vaksinerte), ukjente hunder er man jo mer forsiktig med (da man ikke vet reaksjon og helse) men dette er ihvertfall etter 12-ukersvaksine :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...