Gå til innhold
Hundesonen.no

ms os laptop vs mac

Guest vivere

Recommended Posts

Guest vivere

Jeg har fundert på å anskaffe en 15 tommers "transportabel" mac i tillegg til de mer eller mindre stasjonære pc'ene jeg har. Primært for å kunne redigere foto "on the fly" samt oppdatere hjemmeside® og blogg når man er borte fra "hjemmets lune arne". For meg som bare har brukt pc blir spørsmålet mest om brukervennlighet og "læringskurven" til mac vs pc. Noen synspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme dilemma som deg for noen mnd siden, og endte opp med en Mac. Jeg fant den meget brukervennlig og ELSKET mange av funskjonene dens, men det var en del programmer jeg er blitt avhengig av som ikke var kompitable med Mac, som f.eks. Frontpage og Photoscape.

Jeg prøvde å dele opp mac'en slik at en del var Windowsbasert, men det ble tilslutt så komlisert at jeg byttet den inn i en PC (fri retur-rett innen 30 dager). Om jeg en gang skal/ har råd til å¨ha begge gjør jeg det, for dt var mye med Mac'en jeg bare elsket :)

Om du leter finner du nok min tråd ang. det samme spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er Mac-frelst og kommer nok til å kjøpe det samme neste gang jeg skal ha maskin. Det er ikke vanskelig å lære seg Mac, for det er jo fremdeles en datamaskin, det er bare at en del ting heter noe annet, og at hele systemet og veldig mange funksjoner er langt mer intuitive og enklere å bruke enn hva det er på en vanlig PC.

Hva som er best for deg, er veldig avhengig av hvilke programmer du skal kjøre og hvordan du skal organisere bilder også videre. Det er helt klart enklest å bruke de programmene som allerede ligger inne på Mac-en når du kjøper den, og selv om det er mange programmer som fungerer med Mac, er det også en del som IKKE gjør det. Jeg brukte tidligere (på vanlig pc) photoshop til bilderedigering, men da jeg begynte med Mac begynte jeg også med iphoto og fant etterhvert ut at jeg faktisk ikke trengte noe mer. Jeg har lastet ned veldig få programmer utover de som allerede ligger her inne: Spotify, PaintBrush (samme som paint på pc, kjekt å ha), Skype, VLC og et lage-panorama-bilder-program. JEG trenger ikke noe mer, men hvorvidt du gjør det er jo avhengig av hvordan du bruker datamaskinen.

Hva bruker du til bilderedigering i dag, og hvordan oppdaterer du hjemmesidene? Det virker som om det er dette du først og fremst skal bruke maskinen til, og det er ofte på disse områdene det oppstår kompatibilitetsproblemer (som i Yodel sitt tilfelle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Tusen takk for god info :P

Idag bruker jeg programmer som kan brukes på både pc og mac: Til bilderedigering bruker jeg Nikons Capture NX2 og Adobes PhotoShop CS5, begge med tilleggsmoduler fra Nik software. Til "snekring" av hjemmeside benytter jeg Dreamveawer CS5 med diverse tilleggsmoduler fra P VII samt Adobes Fireworks CS5 fordi mange av Dreamveawers "gallerimoduler" fra P VII kan "automatiseres" v h a Fireworks.

Så alt i alt tror jeg at det kanskje burde gå bra dersom jeg velger en macPro3 i tillegg til de "pc-traverne" jeg har idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...