Gå til innhold
Hundesonen.no

Stamtavle, når?

elinebj93

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg kjøpte bikkja mi for 1 mnd siden, og skrev ett par papirer på den.. Blandt annet stamtavlen.

Jeg har ennå ikke den, og trenger noen nr for å få han forsikret.

Noen som vet hvor jeg får tak i det?

Og skal det ta så lang tid før jeg får papirene?

Skrevet

Jeg har akkurat fått stamtavla på min, og han ble 4 måneder i går, så det kan godt ta litt tid.

Jeg fikk med papirene på ID-merkinga ved henting, så tror de nummerne vi trengte for forsikringa stod på det arket.

Skrevet

Man får ikke sendt inn papirer til registrering før alle valpene i kullet er solgt. Jeg gjør iallefall ikke det- da man ellers må betale omregistrering for valper som selges etter at papirene først er sendt inn.

Når alle valper er solgt, og papirer sendt inn av oppdretter tar det gjerne 1-4 uker før papirene kommer fra NKK.

Vet jeg hvor valpene skal ved 8 ukers alder pleier valpekjøperne å ha sine stamtavler før fyllte 12 uker- da sender jeg de sammen med et lite brev med informsasjon og påminnelse om vaksine og markekur.

Har du ikke fått stamtavlen innen valpen er 4 mnd gammel ville jeg definitivt purret og spurt om årsaken til at den fortsatt ikke er kommet.

Dersom valpene er forhåndsregistrert har valpen allerede fått et reg, nr, og dette bør oppdretter ha.

Hva heter hunden din? Man kan sjekke på NKK dogweb om hun er reg. og finne reg. nr. der.

Skrevet

Står det ikke noe som helst nr i kontrakten, ikke på chip engang??

Hva med kennelnavn, altså navnet som han blir registret som. Er det også "bare" Tassen??

Skrevet

Det er det jeg har gjort, og hun sa hun ikke husket noe av det, unntatt det han het. Altså golden boy

Golden Boy - NO60135/10

Vil tro det er han, eneste italienske mynden jeg finner med det navnet født i 2010 :)

Far: Heesa Meesas Dun It White Charm

Mor: Esperanza

Oppdretter Ida?

Guest lijenta
Skrevet

Golden Boy - NO60135/10

Vil tro det er han, eneste italienske mynden jeg finner med det navnet født i 2010 :)

Da er jo spørsmålet. Hvem er registrert som eier av karen?

Skrevet

Da er jo spørsmålet. Hvem er registrert som eier av karen?

Vil tro det er TS? Hun som har kontrakten. Den informasjonen har man jo ikke tilgang til via Dogweb.

Skrevet

Tror d er ida. Jeg kjøpten av kollegaen som fikk den bikkja til å selge den pga hun hadde faren

Evt. kan du ringe NKK imorgen (husk at tlf tid stenger kl 15, og åpner 10 tror jeg) og gi dem det reg.nr. jeg skrev lenger opp og spørre om du står som eier på den :)

Skrevet

Ok. Takk for hjelpen :)

må jeg bare ha tålmodighet ang papirene?

Det tok veldig lang tid med mine papirer til Amiga, men jeg fikk reg nr hennes siden de var forhåndsregistrert. Ring NKK og sjekk imorgen :P

Amiga var vel 4-5 mnd når jeg fikk selve stamtavla. Men jeg forsikret henne like etter jeg fikk henne fordi jeg fikk reg nr'et.

Skrevet

Ok. Takk for hjelpen :)

må jeg bare ha tålmodighet ang papirene?

Du gjør som de rådene du har fått:

Ring NKK i morgen og hør om de har sendt ut stamtavlene for dette kullet - og dobbeltsjekk om du står registrert som eier på din hund, registreringsnummeret er trolig det du fikk lenger opp.

Hvis NKK sier at kullet ikke er ferdig registrert, spør du pent om å få vite hva som mangler, slik at du kan konfrontere oppdretter med dette og purre på at denne gjør som kontraktfestet.

Gi oppdretter en frist på for eksempel en uke til å gjøre som den skal, ring deretter NKK og sjekk om de har fått det de mangler. Hvis ikke, ring oppdretter og fortell dette.

Hvis NKK sier at kullet er ferdig registrert (da sendes stamtavlene automatisk til oppdretter), ringer du oppdretter og ber denne sende deg stamtavla di.

Noen oppdrettere gjør jobben sin som de skal, og en må vente på saksbehandlingstiden i NKK. Mens andre oppdrettere er mer glemske (for å si det diplomatisk) og trenger jevnlig mas for å få gjort det de skal.

Skrevet

Jeg fikk nettopp papirene på kullet som jeg hadde i oktober.

3 valper, sendte inn papirene 15.desember, betalte regningen 5.januar (fikk den 4.januar), stamtavlene kom på fredag 25.februar... Det går utrolig tregt på NKK for tiden, så man må bare tolme seg..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...