Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid!

86*modell

Recommended Posts

Ja som overskriften sier, så har min snart 7 mndr gamle tispe fått løpetid! Det var iallefall "blodbad" (dråper hehe) på stuegolvet etter henne, da vi trente litt triks i dag tidlig.. Så regner med det er løpetiden. Men er det ikke tidlig? Hvor lenge varer en løpetid ca? Bruker dere tispetruse for å unngå blodet overalt (har unger i hus, vil helst ikke ha dette overalt da...) eller lærer de fort å vaske opp etter seg? Merker ikke noe på henne, annet enn at hun virker litt sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Siri sier, 7 mndr er helt normalt. Om du vil ha rensligst mulig hund ville jeg unngått truse i det lengste på de to første løpetidene, slik at hun iallefall lærer å vaske seg selv. Ikke alle vil vaske opp flekkene på gulvet.

Løpetiden varer ca 21 dager, og rundt dag 9-14 er den mest fruktbar/står. Alt er individuelt, så en god regel er å holde løpetispe i bånd og unna hannhunder fra første dag med blod og i 28 dager. Etterhvert vil du lære hunden din sin syklus, og kan se når hun står. Noen hunder blir matvrak og spiser alt de kommer over, andre blir anorektikere og går ned i vekt.

Rundt 2 mnd etter ferdig løpetid kan tispa vise symptomer på drektighet/fødsel, dette kalles innbildt (drektighet) og er normalt. Noen får melk og samler leker som er babyene dens, mens andre bare får litt hovne jur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Siri E sier, så er det veldig individuelt og helt normalt :lol: Jeg personlig bruker aldri tispetruser, spesielt ikke på førstegangstisper så de lærer seg å vaske seg selv, MEN jeg har kunn hatt tisper som er veldig flinke til det fra dag en- Så om du ser at det ikke fungerer i din hverdag å la vær, så bruk det. Gjør rett og slett det som er enklest for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...