Gå til innhold
Hundesonen.no

Strømhalsbånd for å evt redde hundens liv?


Fullfres

Recommended Posts

Det våres, og jeg bor på en gård hvor det er ammekyr.

Mens melkeyr er dumme instinktsløse dyr, er ammekyr fulle av instinkt og passer på kalvene sine til det punkt at de kan fly på det meste som kommer for nær.

Slik endte en tidligere gårdshund opp most.

Kyr med kalver kommer snart til å gå i en inne/ute innhengning nær huset, og ut ifra sist sommer og høst vet jeg at min hund er veldig uredd og løper gladelig midt inn i en flokk av krøtter. Det var heldigvis en ungdyr flokk som ikke brydde seg stort.

Det jeg er redd for, er at hun skal komme seg løs og fly inn til kyrne som er like ved huset. Jeg så sist vår hvordan de fulgte etter henne når vi gikk tur langs veien og tviler ikke på at de ville tatt henne ganske fort om de hadde sjangsen.

Nå kommer jo hunden til å være i bånd den tiden de er ute, ettersom hun er en veldig impulsiv hund og jeg ikke tar sjangsen på å kunne verbalt tilbake kalle henne, men iløpet av vår/sommer/høst er det godt mulig at hun kan greie å snike seg ut på noe tidspunkt, og da rote seg i livsfare..

Det jeg ser at kunne lært henne å holde seg unna krøtter innhengning ville måtte være bevisst trening med strøm halsbånd.. Men dette ser ut til å være ett hett tema..?

*Gjør seg klar til å få kraftig reprimande for å i det heletatt ha tenkt tanken*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri tatt laus på å strømme hundene mine mot hverken det ene eller det andre SELV.

Til det har jeg total mangel på kunnskap som vil gi riktig timing.

Jeg ser helt klart nytten av å strømme hund mot sau og rein, forutsatt at det gjøres av erfarne mennesker som kan sine ting.

Men å begynne med sånt selv, nei takk.

Og en annen ting, er det lov i Norge?

Vi har hatt hund og hest hjemme i mange år, og det var aldri noe problem å lære hundene at paddock og beite var ulovlig område bortsett fra om de gikk sammen med oss.

For det blir jo litt samme greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en ung og svært impulsiv bull terrier, så en kan ikke stole helt på at det bare har lært å ikke gå bort dit uten videre dersom den ser noe spennende borti der dessverre :/

Så vidt jeg husker var det "unødvendig" smerte man ikke skulle påføre i følge loven.

En kjapp strøm puls for å lære hunden å ikke ta livet av seg selv er vel ikke direkte unødvendig.

Hvor får man evt tak i slikt folk som kan dette med å trene med slikt på ansvarlig vis? Som er tilgjengelig til å komme hjem til en så lenge som det evt ville ta å få lært inn oppførselen noenlunde stabilt..

Hadde det vært helt greit å bruke strøm halsbånd selv, uten knussel fra noe sted, ville jeg da uansett satt meg dypt inn i riktig, presis og ansvarlig bruk før å i det heletatt anskaffe noe slikt apparat.

Og jeg hadde aldri ville brukt det for noe annet hvor hundens liv ikke er i overhengende fare. Men dette spiller visst ikke noen rolle for de fleste ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man evt tak i slikt folk som kan dette med å trene med slikt på ansvarlig vis? Som er tilgjengelig til å komme hjem til en så lenge som det evt ville ta å få lært inn oppførselen noenlunde stabilt..

Ta kontakt med noen som jakter med fuglehund, de vet som regel hvem som er autorisert til å bruke slikt utstyr. De vet nok også hvem som er dyktige med strømhalsbånd og hvem man ikke bør be om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med noen som jakter med fuglehund, de vet som regel hvem som er autorisert til å bruke slikt utstyr. De vet nok også hvem som er dyktige med strømhalsbånd og hvem man ikke bør be om hjelp.

Tusen takk :) det skal jeg gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lov å bruke strømhalsbånd i norge uten "lisens" (eller hva de nå kaller det), som noen over nevner har jeger- og fiskeforeningen oversikt over hvem som har slik lisens i Norge. Det er de samme som holder jevnlige saueavvenningskurs. Jeg vil tro at det ville være mulig å "leie" en slik person til å utføre en "ku- avvenning" på hunden din, på samme måte som på sau, for det blir jo noe av det samme (bortsett fra at med sau er det med tanke på sauens liv, her er det vel mer av hensyn til hunden). Dessverre er lovverket litt inkonsekvent, ved at det er lov å kjøpe strømhalsbånd, men ikke lov å bruke det. Jeg ville aldri tatt sjansen på å bruke et slikt halsbånd selv, fordi det er veldig viktig å vite i akkurat hvilket sekund man skal strømme, hvis ikke mister man virkningen og/eller risikerer enn hund som er livredd for noe helt annet men fortsatt jager kuene. Og det syns jeg ikke en gang de med lisens får til alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens melkeyr er dumme instinktsløse dyr, er ammekyr fulle av instinkt og passer på kalvene sine til det punkt at de kan fly på det meste som kommer for nær.

Hey, nå følte jeg meg en smule fornærmet på melkekuen sine vegne! :) Fordi melkekuens kalv blir revet bort fra moren, umiddelbart etter fødselen, så får aldri melkekuen mulighet til å passe på kalven sin. Men instinkter har den, den står jo og roper på kalven de har "mistet" i opp til flere dager etter fødselen.

Få en god innkalling på hunden din du, enten du har tenkt å bruke strøm eller ikke. Jeg har bodd på gård i to år med kyr og kviger beitende i hagen og fjøset som nærmeste nabohus. Der har jeg latt både schäfer, boxer, labrador, tervueren, malinois, sankt bernhardshund, rottweiler, cocker spaniel , border collie og staffe gått løs - fordi de har hatt en solid innkalling vel og merke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

marianne og emilie, takk for respons, men jeg har alt fått den hjelpen jeg trengte fra svarene over, og har sendt mail om aversjons dressur til jeger og fiskeforbundet, som så er sendt videre, og venter nå bare på svar.

* Emilie, det er ikke en sjangs jeg vil ta, at hun er stabil nok på innkalling i dette tilfellet, ettersom resultatet om hun ikke er det, er en knust hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Emilie, det er ikke en sjangs jeg vil ta, at hun er stabil nok på innkalling i dette tilfellet, ettersom resultatet om hun ikke er det, er en knust hund.

Jeg har ikke noen alvorlige motforestillinger mot strømbruk ved aversjonsdressur, MEN om jaging av kyr ikke er et reelt problem enda, så er det kanskje litt latskap å bare hoppe rett over til bruk av noe såpass drastisk som strømming? Hvis du ikke stoler på at hun kommer på innkalling nå, så er saken så enkel at du ikke har en god nok innkalling - og da er det heller ingen ting som taler i mot å ta tak i problemet ved roten = få en solid innkalling, det skader ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen alvorlige motforestillinger mot strømbruk ved aversjonsdressur, MEN om jaging av kyr ikke er et reelt problem enda, så er det kanskje litt latskap å bare hoppe rett over til bruk av noe såpass drastisk som strømming? Hvis du ikke stoler på at hun kommer på innkalling nå, så er saken så enkel at du ikke har en god nok innkalling - og da er det heller ingen ting som taler i mot å ta tak i problemet ved roten = få en solid innkalling, det skader ingen.

For det første er aversjonstrening noe som bør brukes prevantivt, fremfor etter at hunden har jaget.

Og som sagt over her, har hun alt sist sommer vist fryktløshet ved å løpe rett inn i en flokk ett par ganger.

Og skulle hun først finne på å gjøre noe slikt med ammekyrne, er det nok for sent å begynne å trene aversjon ettersom hunden antageligvis vil være død eller alvorlig skadet..

Strømming er ikke "drastisk" når det er gjort ordentlig av noen som har peiling.

Les deg litt opp på det før du kommer med usaklige kommentarer, takk. (njff som nevt i en konstruktiv post over, har infoen på sidene sine)

Og som sagt har jeg fått den hjelp jeg var ute etter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er aversjonstrening noe som bør brukes prevantivt, fremfor etter at hunden har jaget.

Og som sagt over her, har hun alt sist sommer vist fryktløshet ved å løpe rett inn i en flokk ett par ganger.

Og skulle hun først finne på å gjøre noe slikt med ammekyrne, er det nok for sent å begynne å trene aversjon ettersom hunden antageligvis vil være død eller alvorlig skadet..

Strømming er ikke "drastisk" når det er gjort ordentlig av noen som har peiling.

Les deg litt opp på det før du kommer med usaklige kommentarer, takk. (njff som nevt i en konstruktiv post over, har infoen på sidene sine)

Og som sagt har jeg fått den hjelp jeg var ute etter her.

Pust med magen, det var helt seriøst bare ment som et godt forslag til deg. En person som har ordentlig peiling vil vel kanskje ikke anbefalt deg strømming i ditt tilfelle? Kritikk eller det å stille spørsmåltegn ved en avgjørelse som faktisk - ja - ER drastisk, bør ikke FORVEKSLES med usakligheter, selv om du kanskje ikke liker svarinnleggene.

Du har jo helt tydelig ikke noen god innkalling på hunden din, så hvorfor i all verden tar du det ikke til deg, men går i forsvar i stedenfor? Når det kommer til kyr, så vil jeg påstå at jeg har en del praktisk erfaring, likevel kategoriserer du mitt svar som usaklig. Jaja, good luck med å sende volt gjennom halsen på bikkjen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust med magen, det var helt seriøst bare ment som et godt forslag til deg. En person som har ordentlig peiling vil vel kanskje ikke anbefalt deg strømming i ditt tilfelle? Kritikk eller det å stille spørsmåltegn ved en avgjørelse som faktisk - ja - ER drastisk, bør ikke FORVEKSLES med usakligheter, selv om du kanskje ikke liker svarinnleggene.

Du har jo helt tydelig ikke noen god innkalling på hunden din, så hvorfor i all verden tar du det ikke til deg, men går i forsvar i stedenfor? Når det kommer til kyr, så vil jeg påstå at jeg har en del praktisk erfaring, likevel kategoriserer du mitt svar som usaklig. Jaja, good luck med å sende volt gjennom halsen på bikkjen din!

Hvem har vel sagt at jeg ikke trener innkalling med min (som nevnt over) Unge og svært impulsive bulle?

Men om hun ikke kommer på innkallingen er det ikke så mye å aversjonstrene i etterkant.

Da er jeg heller førevar, siden ettersnar ikke nødvendigvis er ett alternativ i dette tilfellet.

Og om din personlige mening er at det er "latskap" fra min side, så er det din personlige mening, som ikke spiller noen stor rolle i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har vel sagt at jeg ikke trener innkalling med min (som nevnt over) Unge og svært impulsive bulle?

Men om hun ikke kommer på innkallingen er det ikke så mye å aversjonstrene i etterkant.

Da er jeg heller førevar, siden ettersnar ikke nødvendigvis er ett alternativ i dette tilfellet.

Og om din personlige mening er at det er "latskap" fra min side, så er det din personlige mening, som ikke spiller noen stor rolle i dette tilfellet.

Whatever...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har vel sagt at jeg ikke trener innkalling med min (som nevnt over) Unge og svært impulsive bulle?

Men om hun ikke kommer på innkallingen er det ikke så mye å aversjonstrene i etterkant.

Da er jeg heller førevar, siden ettersnar ikke nødvendigvis er ett alternativ i dette tilfellet.

Og om din personlige mening er at det er "latskap" fra min side, så er det din personlige mening, som ikke spiller noen stor rolle i dette tilfellet.

Det at hunden din er ung og impulsiv synes jeg ikke du skal bruke som unnskylding for at du skal strømme den.. Impulskontroll er noe du kan trene på med hunden.. Og at den enda er ung er jo bare bra med tanke på at du kan trene innkalling som er god.. Jeg ville gjort et forsøk på å trene impuls kontrol og innkalling før jeg evt vurederer strømming.. Du taper jo uansett ikke noe på å trene hunden på disse punktene.. :)

Min hund har løst ku og sau problemet sitt selv, siden hun har vært borti strømgjerdet til dyrene mens hun ville inn til dem og det gjorde hun bare 1 gang.. :) Men som sakt, jeg ville gitt hunden en sjanse først å trent med den.. Har måttet gjort det samme selv har det ikke vært for at hun fikk strøm av inngjerdingen.. Jeg ville aldri strømmet min hund bevist med strømhalsbånd.. Synes det er for drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter konstruktive svar tidligere i tråden, er mail sendt videre til fagfolk hvis mening veier langt tyngre enn hvermansens personlige følelser om dette temaet.

Jeg ser det ikke som mer humant å ta sjangsen på at nok en hund blir drept av kyrne på gården, eller evt alvorlig skadet. Og lar heller en fagperson med evt strømhalsbånd trene henne, enn å la henne løpe i ett gjærde som pulser 5000-6000 volt.

Anse tråden som lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter konstruktive svar tidligere i tråden, er mail sendt videre til fagfolk hvis mening veier langt tyngre enn hvermansens personlige følelser om dette temaet.

Jeg ser det ikke som mer humant å ta sjangsen på at nok en hund blir drept av kyrne på gården, eller evt alvorlig skadet.

For å si det sånn, du stiller spørsmål TIL hvermannsen, så da må du regne med svar FRA hvermansen. Og spør du "fagfolk" så vil du få til svar at hunder som strømmes for ammekyr ikke er det mest normale å strømme (og det er det ofte en grunn til). Dessuten, det du regner for fagfolk i denne sammenhengen er folk som er lisensert for en fysisk utførelse, hva vedkommende mener om tema har ikke mer å si en hvermannsen opinion. En venninne av meg driver en stor gård med ammekyr, allikevel klarer hun å kontrollere sine tre hunder, uten å strømme dem... De er nå blitt noen år så vidt jeg vet. Men det er jo synd du går ut i fra at hunden din faktisk kommer til å bli skadet om du ikke strømmer den. Som sagt, jeg har ikke noe utpreget i mot strømmning, men motivene er ikke alltid like overbevisende - så ja, da konkluderer jeg med at dette er litt latskap fra din side.

Og spør du meg, så er det en smule arrogant å plassere svarene DU ikke vil høre, i en bås som er stemplet som ikke-konstruktive :) Men men, du får den hunden du fortjener, tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, du stiller spørsmål TIL hvermannsen, så da må du regne med svar FRA hvermansen. Og spør du "fagfolk" så vil du få til svar at hunder som strømmes for ammekyr ikke er det mest normale å strømme (og det er det ofte en grunn til). Dessuten, det du regner for fagfolk i denne sammenhengen er folk som er lisensert for en fysisk utførelse, hva vedkommende mener om tema har ikke mer å si en hvermannsen opinion. En venninne av meg driver en stor gård med ammekyr, allikevel klarer hun å kontrollere sine tre hunder, uten å strømme dem... De er nå blitt noen år så vidt jeg vet. Men det er jo synd du går ut i fra at hunden din faktisk kommer til å bli skadet om du ikke strømmer den. Som sagt, jeg har ikke noe utpreget i mot strømmning, men motivene er ikke alltid like overbevisende - så ja, da konkluderer jeg med at dette er litt latskap fra din side.

Og spør du meg, så er det en smule arrogant å plassere svarene DU ikke vil høre, i en bås som er stemplet som ikke-konstruktive :) Men men, du får den hunden du fortjener, tenker jeg...

Jeg plasserer svarene som inneholder personlige meninger, i en bås, ettersom jeg ikke er ute etter personlige meninger, men dere er så satt i å dele dem.

Og jeg har faktisk ikke ett snev av tvil om at de vil drepe hunden om hun kommer nær. Dette basert på tidligere erfaringer med lynnet på disse dyra i forhold til hunder og katter og alt annet som har gått nær dem.

Så det er ikke en "feeling" om at Kanskje de kan misslike henne, eller Kanskje kan godta henne. Jeg Vet hvordan de reagerer, så din erfaring, og det du vet av hvordan andre har det, og hvor stabilt du skryter av at dine hunder er trent, er urelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter prat med de lokale aversjonsinstruktører er det en faktisk fare med terriere for at de kan ignorere støt, eller at det kan trigge aggressivitet. (spesielt bullen som var avlet på vanvittig høy smerteterskel)

Med en hund som elsker alt som rører seg og lager lyd, fra folk til hunder, støvsugere og biler og hva det skulle være er det jo absolutt ikke ønskelig å risikere å trigge noe slikt.

Så er det vel bare å dobbelsjekke alle bånd, løpestreng og være ekstra påpasselig med besøk, for å unngå flere sviktende halsbånd eller at noen er uheldig og slipper henne ut.

Og håpe på at om hun først skulle komme seg løs ute uten tilsyn, at hun ikke beveger seg for nær sinte ammekyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo bruke langline ute da :hmm:

Iallefall til innkallingen sitter, det løsnet så fort med min at hun lærte seg jeg har ALLTID godbit, og hun får ALLTID når hun kommer samme om jeg ropte eller ei. Og selv engang hun var på full fart mot bilveien så hylte jeg av alt jeg hadde av kraft og hun bråsnudde og kom, og det var når hun var på det verste med innkalling.

All tro du kan klare det uten strøm :lol:

Jeg har for eksempel lært Amiga at noen ting rører vi ikke, med en ae øe lyd, kommer vi over søppel, bæsj, mat etc, sier jeg det og hun rygger unna. Samme har jeg betinget inn ved gjerdet. Vi går ikke til det og forbi der. Og det fungerte selv når det kom et par med barn og hund gående ned bakken og hun hylte av glede. Og jah, hun er fortsatt bare valp :)

Så du kan lære hunden at den ikke skal gå inn til gjerdene der, eller du kan ha på langline.

Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at hunden er en terrier, og terriere og bullehunder er egentlig ganske impulsive, og vil lett ignorere er strømhalsbånd når den går i jaktmodus. Sånn er det i hvert fall med de terrierene og bullene jeg kjenner - de driter egentlig i smerten når de er i jaktmodus, og det er liksom ikke stort å gjøre med det annet enn å forebygge at hunden kan komme seg løs. Det vil si å være oppmerksom hele tiden.

Nå aner jeg jo ikke hvordan hunden din faktisk er, men jeg kan se for meg at det også kan bli et problem dersom du lar hunden gå løs i skog og mark, og den får ferten av noe? I så fall bør du nå unngå å ha den løs i så måte der du faktisk vet at du ikke har kontroll, og heller investere i en langline du kan ha med deg, med hunden i en god, sterk sele (gjerne i et magebelte, for det gjør vondt når de begynner å dra, true story!). Da har i hvert fall hunden en god del meter å gå på, og du har selv kontroll over situasjonen.

Det finnes langt bedre midler en strømhalsbånd, i hvert fall. Spesielt med en hund jeg tipper det vil ha null virkning for uansett, annet enn å muligens trigge mer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Syntes du fikk et bra svar av avesjons instruktøren.

Du kan også se om det fungerer som med fuglehunder vi lærer inn aitt eller dekk på alle tenkelige avstander også kan du gå og hente hunden etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anebanana: ja det var stortsett det aversjonsinstruktøren kom fram til. Og å evt trigge aggressjon som til nå har vært ikke eksisterende i bikkja er ikke noe jeg vil ta sjangsen på.

Så det blir vel langline trening når vi tar opp innkallings trening på selve gården, siden jeg i hvertfall ikke vil ha henne løs her for trening. Når kalvene først kommer kan disse dyra fort komme på å gå rett gjennom gjærdet for å ta noe de ikke liker. Så det er ikke nødvendigvis nok at bikkja stopper Ved strømgjærdet heller.

Og med den godt kjente impulsen på en bull terrier, og evnen til å stålfokusere på hva enn det er som er spennende kan man aldri stole for mye på at treningen fungerer på den som på en brukshund når det først skjer noe. Så sikkring, dobbeltsikkring og trippelsikkring av løpeline og senere luftegård, og som Anette har foreslått, grind ved dører i huset, er nok det tryggeste jeg kan gjøre for å unngå uredd, nysgjerrig bulle ute på egenhånd.

Skogen er grei nok nå mens det er voksne dyr der oppe. Er mest bare hjort og rev her, og de er langt sprekere enn dette dyret og de hører oss komme i god tid før de ser oss :hmm: Og med privat skog og privat skogsveg opp dit vi går skal det godtgjøres å treffe på folk som kan bli skremt av overivrig overhæppi muskelbunt ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...