Gå til innhold
Hundesonen.no

Melding om ankommet ufortollet sending


Benedicte

Recommended Posts

Jeg har bestilt sko fra Danmark og fikk for et par dager siden et brev i Posten med "Melding om ankommet ufortollet sending". Jeg forstår overhodet ikke brevet. Det står at jeg skal skrive inn personnummer og underskrive på fortollingsfullmakt slik at Posten får fullmakt til å fortolle denne og fremtidige sendinger.

Mine spørsmål:

MÅ jeg sende inn dette skjemaet? Å sende brevpost syns jeg er slitsomt, kan jeg ikke bare betale toll når jeg henter pakken UTEN å betale 110 ekstra (hvorfor i alle dager????) for "egenfortolling"?

Det står ingenting om hvor pakken kan hentes. Er det på vanlig utleveringssted tror dere?

Det står også at ikke-deklarasjonspliktige sendinger behandles gratis. Hvordan vet jeg om min er det eller ikke? :aww: Pakkens verdi er på rundt 2000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt sko fra Danmark og fikk for et par dager siden et brev i Posten med "Melding om ankommet ufortollet sending". Jeg forstår overhodet ikke brevet. Det står at jeg skal skrive inn personnummer og underskrive på fortollingsfullmakt slik at Posten får fullmakt til å fortolle denne og fremtidige sendinger.

Mine spørsmål:

MÅ jeg sende inn dette skjemaet? Å sende brevpost syns jeg er slitsomt, kan jeg ikke bare betale toll når jeg henter pakken UTEN å betale 110 ekstra (hvorfor i alle dager????) for "egenfortolling"?

Det står ingenting om hvor pakken kan hentes. Er det på vanlig utleveringssted tror dere?

Det står også at ikke-deklarasjonspliktige sendinger behandles gratis. Hvordan vet jeg om min er det eller ikke? :aww: Pakkens verdi er på rundt 2000,-

Såvidt jeg vet er det ikke toll på sko.... Er ikke mva du må betale? Pakken er på postsentralen der den kom inn i landet.. Står det ikke noe telefonnr du kan ringe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står "fortollingsprisen er 217,-. Mva og eventuelle avgifter på varen kommer i tillegg".

Det står 5 telefonnr der, men jeg skal vel klare å få tak i sentralen i morgen :aww:

Hmm oki.. Spørs om de har skrevet hva den inneholder og ikke bare pris da.. For sko er ikke tollbelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm oki.. Spørs om de har skrevet hva den inneholder og ikke bare pris da.. For sko er ikke tollbelagt.

Uh... tollavgiften er det du betaler for at de skal behandle og inkassere momsavgiften. :aww: Så, jo, man betaler tollavgift på sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må ha samtykke fra deg for å kunne fortolle pakken for deg.

Prisen du må betale er forøvrig ikke toll, men gebyr fra posten for at de fortoller pakken.

Om det i tillegg er mva eller toll på pakken så betaler du dette når du henter den.

Om du ikke sender inn skjemaet blir nok pakken din sendt i retur dit den kom fra, du trenger derimot ikke sende det som brevpost, har du mulighet til å skanne skjemaet kan du sende det på mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel bare stikke opp på Alna og ordne med det der oppe? Gjorde det sist selv...

Edit: Der pakket de forøvrig opp hele driten og gikk igjennom hundeutstyret mitt... Skumleste sakene jeg fikk fra Sverige må man jo skjønne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det jeg syns er litt rart er at det ikke står hvem pakken er fra. Jeg har bestilt fra Shoeabuse i Danmark, men det står bare at det er fra "K Lindre, Danmark" og produktet er "carryon cash". Men jeg tror det eneste jeg har bestilt fra Danmark er de skoene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt nr på brevet, evt også posten og hørt om dette kan stemme. Søk opp numrene og se hvem de tilhører. Jeg blir paranoid når noen ber meg om personnummeret. :aww: Og hvis det mot formodning skulle stemme, så vet du det til neste gang! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Noe sånt har jeg aldri vært borti. Mine pakker har bare blitt fortollet de, uten at jeg har måttet oppgi noe personnummer osv. Det høres suspekt ut, synes jeg da...

mhm

jeg har fått flere pakker og det har vært fortollet og jeg betalte på posten når jeg hentet. de har ALDRI trengt noe personnummer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Noe sånt har jeg aldri vært borti. Mine pakker har bare blitt fortollet de, uten at jeg har måttet oppgi noe personnummer osv. Det høres suspekt ut, synes jeg da...

Enig. Ville i hvert fall sjekket godt opp med posten foer jeg hadde gjort noe. Hvorfor i all verden skal de trenge personnummer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått sånn, ble fortalt at dette er stikkprøver for å sjekke at innholdet stemmer overens med hva som står og kvittering. Jeg lot være å gjøre noe som helst, da summen på pakka ikke stemte overens med kvitteringen :) Da ble den med tid og stunder returnert til avsender(cleanrun).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått sånn, ble fortalt at dette er stikkprøver for å sjekke at innholdet stemmer overens med hva som står og kvittering. Jeg lot være å gjøre noe som helst, da summen på pakka ikke stemte overens med kvitteringen :) Da ble den med tid og stunder returnert til avsender(cleanrun).

Ha ha. Skal ikke spørre hva forskjellen var en gang, men dine shoppingtendenser er jo kjent. :P

Så det er derfor de pakka opp hele eska mi. Tenk om man hadde kjøpt en masse sex leketøy fra utlandet. Hvor dritflaut hadde det ikke vært å stått på Alnabru og sett de pakka opp alt sammen da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 60 dollar som var blitt til 30 dollar, ikke verre, men kjedelig om de i fremtiden sjekker alt med cleanruntape til Martine Hansen, hehe. Måtte sende de kvittering og hva pakken inneholdt, og siden jeg var litt redd for hva som hadde skjedd blåste jeg i det. Cleanrun mottok pakken i retur og jeg fikk gavekort på samme beløp og bestilte det samme i 2 forskjellige pakker, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kopierer rett fra posten.no sine sider.

Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil NOK 200,- samt gavesendinger fra privatperson til privatperson med vareverdi inntil kr 1000,-, er toll- og avgiftsfrie med unntak av alkoholholdige drikkevarer og tobakk.

Forenklet tollbehandling

Alle vareforsendelser med vareverdi på over NOK 200,- må fortolles ved import. Det vil si at det alltid må betales merverdiavgift, mens de fleste varegrupper er tollfrie. For at fortollingen skal være så enkel og rimelig som mulig, har Posten laget en forenklet tollbehandlingsløsning for sendinger med verdi mellom NOK 200,- og NOK 1000,- til privatpersoner. Denne løsningen er godkjent av Tollvesenet og kan benyttes for de fleste varer.

Ordinær fortolling

Sendinger med vareverdi over NOK 1000, med restriksjoner og/eller særavgifter (for eksempel tobakksvarer og alkoholholdige drikkevarer) må fortolles på vanlig måte, dvs. via Tollvesenets elektroniske system TVINN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte Posten i dag og skal ned og betale beløpet på Alnabru om noen dager. Det var visst billigere for meg enn å bare sende fortollingsfullmakten, ettersom pakkens verdi var rundt 2000. Skjønner ikke noe, jeg :) I tillegg til de 217kr skal jeg betale toll? Hvor mye er det på da ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fått sånn, søstra mi og, og jeg pratet i tillegg med posten før jeg sendte det inn, ingenting suspekt med det overhodet.

Ringte Posten i dag og skal ned og betale beløpet på Alnabru om noen dager. Det var visst billigere for meg enn å bare sende fortollingsfullmakten, ettersom pakkens verdi var rundt 2000. Skjønner ikke noe, jeg :) I tillegg til de 217kr skal jeg betale toll? Hvor mye er det på da ca?

Importkalkulatoren regner ut toll/mva for deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte Posten i dag og skal ned og betale beløpet på Alnabru om noen dager. Det var visst billigere for meg enn å bare sende fortollingsfullmakten, ettersom pakkens verdi var rundt 2000. Skjønner ikke noe, jeg :P I tillegg til de 217kr skal jeg betale toll? Hvor mye er det på da ca?

Jeg mener fortsatt det ikke skal være toll på sko, men du må betale moms.. Men danmark har også moms på sine varer så mener det går opp i opp. Men du får sjekke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hentet fra: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=118784#avgiftsfri

Eksempler på varer som er tollfrie:

- elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer)

- DVD

- CD

- skriver

- skanner

- kikkert

- kamera

- sko og støvletter

- bildeler

- møbler

- alt sportsutstyr, unntatt sportsklær

- briller og solbriller

- vesker, bagger, ryggsekker

- sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)

- kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)

- barnevogner

- sykler

- verktøy (elektronisk og mekanisk)

- pyntegjenstander

- drikkeglass, varer av glass (speil m.v. )

- service og porselen

- plakater

-----------------

Merverdiavgift

Du må betale merverdiavgift på 25 prosent for alle varer som importeres. Merverdiavgift skal betales selv om varen er tollfri eller fri for særavgift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

som tidligere nevnt.

Det du blir bedt om å fylle ut er en fullmakt til posten as til å fortolle din forsendelse på en forenklet måte. Mesteparten av pakkepost inn til norge som skal til privatpersoner blir fortollet på denne måten. Posten har et eget fortollingsystem for slikt som sparer tollvesenet mye arbeid og deg ca en million uker ventetid.

Sko er tollfritt men norsk moms påløper. Det gebyret du i brevet du er tilsendt er postens gebyr for forenklet tollbehandling tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som tidligere nevnt.

Det du blir bedt om å fylle ut er en fullmakt til posten as til å fortolle din forsendelse på en forenklet måte. Mesteparten av pakkepost inn til norge som skal til privatpersoner blir fortollet på denne måten. Posten har et eget fortollingsystem for slikt som sparer tollvesenet mye arbeid og deg ca en million uker ventetid.

Sko er tollfritt men norsk moms påløper. Det gebyret du i brevet du er tilsendt er postens gebyr for forenklet tollbehandling tipper jeg.

Hvor i all verden finner du reglene om at sko er tollfritt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden finner du reglene om at sko er tollfritt???

Sko er tollfrie. Dette finner man informasjon om på toll.no. Av det privatpersoner importerer, er det stort sett bare tekstiler og klær som er ilagt toll.

(Husk dog at stort sett alt over 200 kroner er MVA-pliktig. Bøker er ett av få unntak.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...