Gå til innhold
Hundesonen.no

Livsfarlig for hunder å fly.


Hampus

Recommended Posts

ser det er mye nedlatene mot akkurat Turid Rugaas her.. det er ikke henne som har funnet ut dette. dette er er en undersøkelse hun har lagt ut på sin side.. tenkte jeg skulle gjøre det samme men har ikke kommet så langt.. at mange hunder dør under flyturer er en ting, men mange overlever også, så dette sier ikke at din hund dør.. men det er en viss risiko, og en påkjenning...

personlig skal jeg ALDRI fly igjen med mine hunder noen gang. før tok vi fly til nordnorge, nå kjører vi bil.. ALLTID.

Gamle hunden taklet fly... men var nok ingen behagelig reise tror jeg.. men har ødelagt hunden jeg har nå for alltid.. når hun var 7mnd kjørte hun fly... STAKKARS.. hun var så redd.. og stresset ble så høyt at hun utviklet allergi.. nå er hun 6 år.. og jah.. hun har gått på kortison siden hun var 2 år... så hvor gammel hun blir spørs jo... og det bare fordi jeg tok hun med på fly...

tar du med feil hund på fly så er det ikke ideelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

De tre siste hundene vaare har floeyet en gang hver, og det var ved henting som valp. To i kabinen og den siste ble sendt i lasterommet fra Skottland til Norge. Ikke noe problem i det hele tatt. Har saalangt ikke hatt noe behov for aa ta hund med paa fly annet enn ved overnevnte tilfeller, men om jeg skulle hatt med meg hund langt avgaarde saa hadde jeg ikke hatt noe problem med aa sende hundene mine paa fly. Men for en tur Bergen-Oslo f.eks., saa hadde jeg tatt bilen i stedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det er mye nedlatene mot akkurat Turid Rugaas her.. det er ikke henne som har funnet ut dette. dette er er en undersøkelse hun har lagt ut på sin side.. tenkte jeg skulle gjøre det samme men har ikke kommet så langt.. at mange hunder dør under flyturer er en ting, men mange overlever også, så dette sier ikke at din hund dør.. men det er en viss risiko, og en påkjenning...

personlig skal jeg ALDRI fly igjen med mine hunder noen gang. før tok vi fly til nordnorge, nå kjører vi bil.. ALLTID.

Gamle hunden taklet fly... men var nok ingen behagelig reise tror jeg.. men har ødelagt hunden jeg har nå for alltid.. når hun var 7mnd kjørte hun fly... STAKKARS.. hun var så redd.. og stresset ble så høyt at hun utviklet allergi.. nå er hun 6 år.. og jah.. hun har gått på kortison siden hun var 2 år... så hvor gammel hun blir spørs jo... og det bare fordi jeg tok hun med på fly...

tar du med feil hund på fly så er det ikke ideelt..

Nei det er ikke Rugås som har laget denne fantastiske rapporten som ikke sier en dritt om alle de hundene som fløy i løpet av denne perioden og ikke døde eller tok skade av det.

Men det ER Rugås som i bloggen sin kaller oss som velger å fly med hundene for dyremisshandlere!

Dyremisshandler er for meg et sterkt ord.

Og jeg synes det er drøyt å slenge ut sånne kommentarer bare fordi man er uenig i ting folk gjør med hundene sine.

Useriøst og latterlig faktisk.

Ellers så undrer jeg meg over det samme som Meika, hvordan vet du at hunden utviklet allergi pga en stressende flytur?

Om hunden tålte dette så dårlig, så gjorde du kanskje ikke en god nok jobb med å forberede hunden din for å fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er så kjip og fordomsfull at jeg gjetter det er snakk om en toller, som antakelig ikke "var skapt" for den typen belastninger i utgangspunktet og at allergien kommer av genetikk og ikke en flytur. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så undrer jeg meg over det samme som Meika, hvordan vet du at hunden utviklet allergi pga en stressende flytur?

Om hunden tålte dette så dårlig, så gjorde du kanskje ikke en god nok jobb med å forberede hunden din for å fly?

Eller tok en dårlig avgjørelse når det kom til å se ann om hunden hadde en mentalitet som taklet påkjennelsen av å fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så undrer jeg meg over det samme som Meika, hvordan vet du at hunden utviklet allergi pga en stressende flytur?

Om hunden tålte dette så dårlig, så gjorde du kanskje ikke en god nok jobb med å forberede hunden din for å fly?

Eller tok en dårlig avgjørelse når det kom til å se ann om hunden hadde en mentalitet som taklet påkjennelsen av å fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene hadde nok vært ganske voldsomme hvis man hadde laget en sensasjonsoverskrift over alle hunder som har dødd i bilulykker også..

Og ja, jeg har også hatt hunder jeg ALDRI ville ha puttet inn i et bur og sendt avgårde med fly. Mens andre det ikke hadde vært problematisk for meg engang..

Men det ER livsfarlig å leve, dessverre.

Og vi som reiser ganske mye med hundene utsetter dem selvsagt på uvanlig mye risiko fremfor de som bare lever et stille hjemmeliv med rolige turer på gangveier i nabolaget.

Men selvsagt må man se an hunden sin - men av og til kan man såklart bare ha skikkelig uflaks også. Men det kan man så saktens ha i bil også.

En venninne av meg mistet unghunden sin fordi en av de voksne trampet/bumpet inntil henne så hun sprakk milten... INGEN forutså det heller, liksom.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rugaas har svart på tiltale med "Jeg vil ikke diskutere dette så mye mere, det er tydelig at folk har sine meninger" - før hun lirer av seg en del faktafeil og enda mer synsing. Tenk at damen ikke vil innrømme hun har tatt feil! Er hun slik innen hundetrening også? Og at hun kaller fakta for meninger - fornektelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rugaas har svart på tiltale med "Jeg vil ikke diskutere dette så mye mere, det er tydelig at folk har sine meninger" - før hun lirer av seg en del faktafeil og enda mer synsing. Tenk at damen ikke vil innrømme hun har tatt feil! Er hun slik innen hundetrening også? Og at hun kaller fakta for meninger - fornektelse?

:ahappy:

Måtte ta meg en tur innom bloggen og lese.

Etter at du skrev var det ikke alle som var enig med Rugås lengre.

Uansett, arrogant å komme med så sterke påstander og ikke gidde diskutere når andre er uenig synes jeg.

Den siste komentaren tar for meg kaka.

Når man hevder at det skulle vært forbudt å fly med hund, og at mesteparten av hundene som flyr ikke tåler det og blir ødelagte, da har man ikke møtt mange av de hundene i Norge som flyr jevnlig og tåler det fint.

Blir litt oppgitt av sånne påstander...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men kjøpe deg slike USA hengelåser for koffert, da kan hun ikke bryte seg ut forhåpentligvis, og "alle" flyfolk kan åpne dem uten kode om nødvendig. Vet det er flere som bruker dem som ekstra sikkerhet på døra når de flyr.

Det må jeg sjekke opp ja. Hun støter på døra til hele dra bøyer seg og åpner seg.

Tror det meste som burde sies er sagt. Statisitk tatt ut av kontekst er en "farlig" ting. Den kan vris til å si ganske mye rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sett i sammenheng var jo dette tallet ganske ubetydelig.. Og så kan man jo legge til at det er en risiko og fly med hunder som er dopet, så kan man jo se hvilket tall man sitter igjen med når de er trekt fra.

Har ikke flydd med mine, men skulle jeg ha behov for det ja så gjør jeg det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg sjekke opp ja. Hun støter på døra til hele dra bøyer seg og åpner seg.

Da jeg fløy fra USA med Rina, stripset flyselskapet igjen døren på buret. Det er 4 hull i buret like ved døren, som brukes til dette. Det var iallfall ingen fare for at Rina skulle åpne den døren, og strips er forholdsvis enkle å få av :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det var det som utløste allergien?

Jeg kan ikke si med sikkerhet at det var DET som gjorde at hun fikk allergi... men som alle vet så fører stress til sykdom og sykdom til stress... og her startet stresset med en flytur og stresset tok laaaang tid å få ned, nå var det andre faktorer her som hjalp stresset å være så høyt som bla første løpetid...

men om ikke ekstremt høyt stressnivå over veldig lang tid var årsaken til allergien...

så så jeg hvor stresset hun var pga flyturen.... så om hun ikke hadde fått allergi av det, ville jeg ALDRI hatt henne på et fly igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så høyt stress kan UMULIG ha kommet uten at du visste dette fra før av. Flyturer kjører ikke en hund gjennom et torturhelvete, som allerede nevnt utfordres hunden på en del felter man godt kan kjenne til fra før av i hverdagen. Hvor godt takler en hund å være i bur, hvor godt takler en hund å være alene i dette buret, hvor godt takler en hund å håndteres av fremmede, hvor godt takler en hund bråk (og da snakker vi ikke jevnt bråk, men "brå" uforventete lyder som en koffert mot gulv eller metall mot metall (baggasjevogner).

Dermed er det slettes ikke flyturens skyld at hunden din da - i følge deg - fikk allergi, men din egen dårlige evne til å vurdere din hunds psykiske stabilitet i forhold til en reise.

Jeg sier det igjen: virker som det er en del ukjente faktorer med flyvningen for noen. Å komme med påstander om ekstremt stress og så videre - det viser jo til at man ikke har satt seg inn i hva en reise består av? :lol: Misforstå meg ikke, poenget jeg vil fram til er at det kanskje ikke skader å prøve å ervere seg litt mer kunnskap om noe - før man beskylder noe for å være fælt og stygt. Det er ikke rakettforskning, alle som en på dette forumet kan lære seg "the basics" av en flyreise og forstå hva som kreves av hunden. Som nevnt av flere her inne er det opp til eier selv å vurdere hunden. Og etter min mening er det tre konkrete felt man burde vurdere; trygghet i bur, trygget på håndtering av fremmede mennesker og lydfølsomhet.

Easy as that. Ikke livsfare, svart mørk styggemann med ljåen eller liknende torturbilder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var veldig vandt med å sitte i bur... uten problemer.. valgte å ligge i buret, satt i bur i bil.

brå lyder har ikke vært noe stress.. nyttårsaften= ikke noe problem..

så jeg trodde dette ikke var noe henne kom til å reagere på...

men hun bæsjet på seg i buret, og etter flyturen har hun aldri taklet bur, kan selvfølgelig trene på det, men har ikke noe grunn til at henne må sitte i bur..

så jeg vil si at NOEN..!kanskje ikke din hund.. men noen takler ikke dette, selv om det kan virke som en veldig stødig hund... ingenting av det hun opplever hjemme er i nærheten av en flytur, så kan ikke sammenligne bur i bil.. så man VET ikke hvordan hunden reagerer på forhånd.. men vil man prøve så gjør man jo det... men hvis hunden din har et generelt høyere stressnivå enn vanlig etter flyturen.. så tenk etter hva det kan være...

har nå en omplasseringshund, som er redd det meste.. så her er det aldri flyturer på disse..:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men du skriver "hva hunden opplever hjemme". Da snakker vi om to forskjellige ting.

Jeg hadde ikke vært noe "bekymret" hvis hunden min var noe stressa etter tur, det er en helt normal reaksjon. Jeg ville heller vært bekymra om hunden ikke var stressa, da måtte den jo være sjuk eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nei men du skriver "hva hunden opplever hjemme". Da snakker vi om to forskjellige ting.

Jeg hadde ikke vært noe "bekymret" hvis hunden min var noe stressa etter tur, det er en helt normal reaksjon. Jeg ville heller vært bekymra om hunden ikke var stressa, da måtte den jo være sjuk eller noe...

jeg hadde heller beskymret meg over at hunden er stresset etter tur... da ville jeg lagt turen litt anderledes... går du for lange turer kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...