Gå til innhold
Hundesonen.no

Puppia sele til tollervalp? :)


Recommended Posts

Vi skal kjøpe sele til en tollervalp vi får, vi vet enda ikke om det er tispe eller hannhund.

Vi skal velge mellom disse tre regulerbare selene som er:

31.1 cm-38.7 cm rundt nakken og 48.3 cm- 65.4 cm rundt brystet.

Eller

27.3 cm -35.6 cm rundt nakken og 38.1 cm-53.3 cm rundt brystet

eller

35.6-43.2 cm rundt nakken og 55.2-74.3cm rundt brystet

Hvilken tror du passer best til en tollervalp?

Vet det er gangske vannskelig og er forskjellig fra valp til valp, men hva tror du? : )

Vi vil bare ha en sele som passer engang i valpetiden, så kjøper gjerne den største for å vente på at den passer da.

SKal nemlig kjøpe på nettet, så får ikke prøvd : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at seler, dekken og refleksvester bør prøves på. Særlig seler. Vår blandingshund bruker puppia large og alt annet sklir rundt og tråkkes i. Når han har dekken, bruker han en liten, vanlig brystsele utenpå, for da duger ikke puppia. Tolleren vår har et par brystseler som er helt fine for henne, men nå for tiden bruker hun en vi kjøpte i Italia i sommer som har litt bedre passform, om man kan si det om seler. Hun har aldri hatt puppia, for de er jo ganske små. Puppia til toller, hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke sånn at man ikke skal bruke seler på valper? fordi skjelettet ikke er ferdig utvokst så kan den bli skjev eller no pga sele?

I såfall burde skjelettet bli like skjevt av dekken...

En valp skal ikke trenes i å trekke, men det er ingen problem å la en valp gå i sele og la den surre rundt og dra litt som den vil.

Puppiaseler er jo ganske dyre, jeg ville investert i noe langt billigere til hunden er utvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en hurrta sele til Amiga, den varte i 3 dager før hun ble for stor. Så er bedre å kjøpe noe litt mer regulerbart. Puppia seler passer bare ikke formen på min hund, men er bedre å dra å prøve, også bestille på nett. Er hva jeg har gjort :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvilken størrelse det er på puppiaselen (vel, jeg har vel strent talt en Richosele, men de er vel omtrent identiske) som jeg brukte til min toller når han var 8 uker, men den passet han ikke i mer enn noen uker i alle fall. Tror ikke jeg brukte den mer enn et par ganger heller :icon_redface: Det jeg skulle frem til er at når det gjelder valper i den alderen, som er i rask vekst, så er det veldig vanskelig å finne en sele, uansett størrelse, som passer over lang tid. Om du kjøper den minste vil du kunne bruke den fra henting, men kun i en svært kort periode. Kjøper du den som er større må du vente litt med å bruke den, og kan kun bruke den i en enda kortere periode osv.

EDIT: Må riktignok nevne at richoselen min ikke kunne reguleres rundt halsen, og det var en av grunnene til at den passet i en så kort tidsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Puppia har jeg ikke erfaring med, så der kan jeg ikke hjelpe. Men jeg ville heller funnet en sele med store reguleringsmuligheter om jeg var deg. Valper vokser fort i starten og det er kjedelig å møtte kjøpe ny sele annenhver uke. Dyre og bra/pene seler kan du kjøpe når den blir litt eldre og roer ned veksten litt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vell kanskje forskjell på den som kan stilles på og den som ikke kan stilles på, da kjøper jeg kanskje den mellomste strl. da :icon_redface:

Edit: Therese, du har nok rett der, det er kanskje dumt, har du noen sele med større reguleringsmuligheter å anbefale ? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

..

Jeg har en sele med meget gode reguleringsmuligheter. Det er en Hunter sele..

Fant link til akkurat den selen jeg har bare att den er svart..

http://www.dollardog.dk/shop/hunter-sele-mange-738p.html Dette er en sele med masse regulering, du ser jo målene på de forskjellige str.. :lol:

Håper dette var av interesse.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sele med meget gode reguleringsmuligheter. Det er en Hunter sele..

Fant link til akkurat den selen jeg har bare att den er svart..

http://www.dollardog.dk/shop/hunter-sele-mange-738p.html Dette er en sele med masse regulering, du ser jo målene på de forskjellige str.. ;)

Håper dette var av interesse.. :lol:

Jeg tror nok også en slik sele er et bedre alternativ, pga av muligheten til å regulere størrelsen :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell egentlig bedre å kjøpe en sånn en ja, men jeg av en eller annen grunn liker jeg ikke sånne seler, det er kanskje helt rart men. Føler at de har så tynne remmer og gnager :lol: Det er bare noe jeg tenker da. Jeg har heldigvis funnet ut hva jeg skal kjøpe nå, det blir nok en trixie sele ;) Den er foret med fleece :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell egentlig bedre å kjøpe en sånn en ja, men jeg av en eller annen grunn liker jeg ikke sånne seler, det er kanskje helt rart men. Føler at de har så tynne remmer og gnager ;) Det er bare noe jeg tenker da. Jeg har heldigvis funnet ut hva jeg skal kjøpe nå, det blir nok en trixie sele :aww: Den er foret med fleece :lol:

Kan garrantere att denne selen ikke gnager, for da hadde jeg ikke brukt den på min egen hund.. Den får en veldig bra passform og sitter godt på hunden når det er så mye reguleringsmuliheter.. Remene er ikke så tynne som de ser ut på bildet.. :aww: Håper du finner noe du blir fornøyd med.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg jo vurdere den da :aww: Hvilken strl. tror du en tollervalp kunne trengt? Altså fra den er 8 uker? :lol:

Ville anbefalt og kjøpe enten M eller L, kanskje spørre oppdretter om mål på mor eller far så du har noe å gå etter i str.. Er jo ikke sikkert valpen får de samme målene som verken mor eller far, men da har du ivertfall en peke pinn på hvilken str du kan kjøpe.. ;) Eller spørre noen andre med toller hvilken str de bruker.. :lol: Jeg tror jeg har M til min, hun er ei ganske stor flat coated retriever tispe, og hun har myyyye å gå på enda.. Hun er jo 4 år å da, så færdi utvokst..:aww: Eller du kan dra i en dyrebutikk og prøve selen på hunden.. Ring litt rundt for å kanskje høre om hvilke butikker som kan har den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg jo vurdere den da ;) Hvilken strl. tror du en tollervalp kunne trengt? Altså fra den er 8 uker? :aww:

Uhm, jeg tror xs er nærmest tollervalpstr - men det er best å spørre oppdretter. Valper varierer i størrelse fra kull til kull og fra individ til individ, de :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, jeg tror xs er nærmest tollervalpstr - men det er best å spørre oppdretter. Valper varierer i størrelse fra kull til kull og fra individ til individ, de ;)

Hun vill ha den til valpen nå, men også bruke den på hunden når den vokser til.. Da tror jeg hun må ha større en xs.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...