Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvarium og ferie

Carina

Recommended Posts

Dette er sikkert et ultratragisk spørsmål, men jeg haaaar så haaar så lyst på akvarium, men det hender jo titt og ofte at jeg er borte en helg og i ferier opptil to uker. Vet det finnes sånn feriematgreier på dyrebutikker, er dette bra nok eller er det dyreplageri? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ët akvarium greier seg heeeelt finfint en laghelg uten menneskelig selskap. (Men ha en timer på lyset - det må jo være trist selv for fiskene å ha natt i mange døgn...).

Hvis du er borte en uke eller to, så finnes det feriefôr å få kjøpt (ikke dyrt heller). Eller såklart fôringsautomat (for de med litt god råd).

Så det er helt ukomplisert å reise selv om fiskene er hjemme. Ikke bryr de seg særlig om du kommer eller går heller... Men pene å se på, og ikke minst interessante å lære mer om!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, finnes det foringsautomater! Leste litt om det nå, og det får man visst for ca. 400 kroner (Eheim), så det var jo ikke gærent i det hele tatt. Kult, kanskje det blir akvarium på meg i huset mitt da. :( Synes det er så behagelig å kikke på. :innocent: Da får jeg sette i gang og lære meg litt i mellomtiden da. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akvariefisk klarer seg greit en 2-3 uker uten mat.

Hvis jeg er borte 2 uker gir jeg de noe weekendfòr når jeg reiser, resten av tiden klarer de seg på rester nede i grusen og alger :(

Edit: Skal jeg være lengre vekke får jeg min bror til å stikke innom å mate de en gang eller to i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ta med i beregningen at sånt feriefor kaaan være en algebombe hvis ikke det fungerer optimalt. Ofte kan fiskene klare seg heelt fint opp til to uker i et godt innkjørt akvarium, for det finnes alltid noe å spise nede i grusen... Og det er en fordel for fiskene med mindre næring tilført akvariet slik at man unngår stor algeoppblomsting, for det fører ikke så mye godt med seg. Ofte er akvariet mye finere når man kommer hjem fra ferie, fordi mallene har gjort jobben sin når man var borte og de ikke fikk noe "tilskudd ovenfra"...

PS: og husk ved evt. ferieforingshjelp, f.eks. naboer, å spesifisere at de skal gi litt og litt, ikke alt på en gang. Det er mange som har kommet hjem til et kaosakvarie etter at velmenende naboer har skullet gi litt ekstra for å slippe å være innom de neste dagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 akvarier nå, reiser vekk en helg uten og tenke noe mer på det.

Skal jeg være lengre vekk får jeg mine foreldre og stikke innom og mate og se til fiska.

Men pass nå på at dem skal se til fiska har klare instrukser!

Glemmer ikke hva min mor fortalte om det fine akvarie på flere hundre liter dem hadde en gang i tiden. De hadde flere nydelige store fisk som de hadde klart og fått til og trives veldig godt, så akvarie var i en god balanse... reiste vekk en uke og gav noen venner ansvaret. Da dem kom hjem var alle fiska døde.. damen hadde vist nærmest brukt opp all fiskematen på en uke! sånn stor boks :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reiste vekk en uke og gav noen venner ansvaret. Da dem kom hjem var alle fiska døde.. damen hadde vist nærmest brukt opp all fiskematen på en uke! sånn stor boks :rolleyes2:

Jeg gir alltid beskjed om hvor mange ts/ss mat de skal ha :( Da kan det ikke gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Om det ikke er for mer enn to uker tror jeg nesten det er bedre å la dem gå uten mat enn diverse varianter av feriefor jeg. Heller at de går litt sultne og spiser rester og alger som er i akvariet enn at de får for mye og at det blir liggende forrester og råtne. For mye næring i vannet er ikke bra. Mine fisker klarer seg helt fint to uker uten mat. De har faktisk vært to uker uten lys også en gang. Det var ikke med vilje selvfølgelig, men timern funka ikke. Alikevel var alle fiskene glade og fornøyde når jeg kom hjem. Ingen planter hadde problemer heller faktisk. Unntatt noe av flyteplantene, men de hadde ikke vondt av en god utluking uansett :lol:

Skift vann, sett på timer på lyset og fore litt godt (men ikke veldig mye) før du drar, så bryr ikke fiskene seg om du er borte 1-2 uker (det gjelder de fleste akvariefisker - det finnes selvfølgelig mer krevende arter, men har du dem så vet du det nok).

Det er moro med akvarium!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akvarium er kos!

Mine fisker får verken mat eller lys når jeg er bortreist. Og ingen har lidd noen nød selv 14 dager uten..

Bare husk å fyll godt opp med vann, så de ikke drikker opp alt.. (Selvfølgelig fleip :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...