Takk for svar! Vi er absolutt inne i en vanskelig periode nå, han fylte nettopp 11 måneder og kan tidvis være helt dust. Vi har klart å skille mellom bjeffing som følge av oppmerksomhetsbehov og varsling. Prøver å ignorere bjeffing for oppmerksomhet, og å lære han å gå i senga og være "stille" når han varsler. Vet ikke om jeg kan si at vi har hatt fremgang enda😅
Han er også skikkelig dust på tur, biter og knurrer i båndet til tider. Men det kommer litt og litt sjeldnere, så det går vel over til slutt. Må bare stå i det - er veldig spent på når jeg kan forvente at han roer seg litt!
Er også veldig glad i teppe. Portabel 'plassen sin' er utrolig kjekt å ha.
Et godt ullteppe (pels+fleece = ubehagelig statisk elektrisitet) godt innsatt med lanolin for smussavvisning, vanntett underside og bærereim er essensielt utstyr for meg.
Dette ville jeg ikke vært det minste bekymret for!
Ja, det er jaktinstinkter, men det er to helt forskjellige settinger. Drakamp oppfordrer man til, sau skal behandles pent. I tillegg har man endel andre instinkter og egenskaper som slår inn under gjeting som overskygger.
Samtlige av mine siste hunder har konkurrert i klasse 3 i gjeting og vært gode arbeidshunder, alle disse og tidligere hunder har også trent en hel del sport (inkludert en NM-finalist i rally), hvor drakamp er essensielt. Har aldri sett noe sammenheng mellom heftige drakamp-hunder og hunder som biter sau, om de biter sau er det av andre årsaker enn at man har trigget jakt.
Recommended Posts
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar