Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger noen trygge hunder å trene med


Garmen

Recommended Posts

Heisann :lol: blir nok et langt innlegg dette :wub:

Jeg har en stor blandingsgutt på fem som har noen småting jeg vil plukke av ham. For det første sosialiserte jeg ham maaaaaaasse med andre hunder under valpetide, og det ble nok litt i overkant, for nå vil han gjerne hilse på alle hunder han møter, noe som ikke alltid passer seg for noen av oss. Så jeg kunne gjerne tenkt meg å trene passering og slikt, og rotrening i nærheten av andre hunder.

Det andre er at han i det siste har vist tegn til å reagere på andre hannhunder. Jeg har fin kontroll på ham, og greier fint å gå forbi på gata, hvis den andre hunden er under kontroll, da blir det ikke noe murring eller noe draing i båndet eller noe :aww:

Problemet mitt er at selv om jeg har kontroll på hunden min, så skjer det stadig vekk at andres fremmede hunder kommer løse bort til oss, og da er det jo ikke så mye jeg kan gjøre :ahappy:

I tillegg har han hadde vi to utrivelige møter for noen måneder siden, hvor vi begge gangene møtte løse hunder som stormet bort til oss, og Garm var da i bånd. I det første tilfelle var det en ung hannhund, som kastet seg over Garm i full lekemodus (type kastet seg i "armene" på han forfra, men den andre hunden, også hannhund som kom inn bakfra og etterhvert begynte å sirkle. Garm knurra da, og presset seg forbi den andre hunden for å komme unna, den som kom bakfra fortsatte å sirkle Garm og bjeffe. Jeg tok Garm med meg og gikk, og med en gang vi var en meter forbi var Garm helt rolig og blid.

I et annet tilfelle møtte vi to løse hunder, en tispe og en voksen hannhund. Tispa løper bort til Garm for å hilse, noe Garm bare er glad for å gjøre, men det gjør ikke hannhunden den var sammen med, som fløy rett i strupen på Garm. Det ble bare "luftbiting" og litt gneldring, og vi skilte dem med en gang, og igjen var alt helt greit når han hadde fått litt avstand til den andre hunden. Utover dette har han aldri hatt noen "episoder". Men det har ført til at både jeg (desverre) og hunden, blir anspente når det kommer fremmede hannhunder for å hilse. Derfor vil jeg gjerne tilvenne ham til andre hannhunder under kontrollerte former.

Så det jeg kunne ønske meg er rett og slett å trene passering av andre hunder, ha noen fremmede hannhunder som jeg kan trene passering og tilvenning til, og etterhvert hilse under kontrollerte former. Jeg bruker klikker, så jeg kommer til å ta ting gradvis, og ikke pushe grensene.

Hvis det er noen på oslo øst (jeg bor på galgeberg/vålerenga) som kunne tenke seg å treffes for litt trening så hadde det vært strålende :lol: Garm er for øvrig en veldig språksterk og tålmodig gutt, som er veldig flink med tisper/valper som f.eks. er redd for store hunder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne sikkert hvert behjelpelig, en søndag feks. Jeg bor selv litt på andre siden av byen, men dit kollektivtransporten går kommer jeg også meg til. Jeg har selv en 7 år gammel hannhund, avlshund fra blindeforbundet. Så lenge vi jobber med konsentrasjonen så følger han med på meg. Han har aldri vært noen form for aggresiv, og når vi feks er i frogneparken så er det ikke så farlig med de andre hundene, det er mest spennende å snuse i gresset :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på litt feil kant av byen, men vi kan jo kanskje få til å treffes likevel :lol:

Orry er en stødig og trygg hannhund - han gidder rett og slett ikke bråk. Han er også enkel å avlede, så dere kan nærme dere i eget tempo uten at han bryr seg et fnugg.

Jeg kan telle på maks en hånd hvor mange ganger han har brummet til andre hannhunder i løpet av over 8 år, og det har kun skjedd når han selv har vært i bånd og blitt angrepet.

I tillegg kunne nok Norma trengt å treffe trivelige, fremmede hunder :D Hun må skjønne at det finnes flere snille hunder enn de hun kjenner godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trivelig at dere er interessert :lol:

Vet ikke om dere vet av noen bra steder å treffes, jeg? jeg bor jo praktisk talt i sentrum, så lett for oss å dra hvor det måtte være i oslo. Er en fin inngjerdet plass bak politihuset som kan brukes, og det er jo alltids det nye friområdet borte på Tøyen, men hvis vi treffes en søndag formiddag f.eks. vil det jo være stor sjanse for at det allerede er masse løse hunder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...