Gå til innhold
Hundesonen.no

Papillon valp


Cilje

Recommended Posts

Heei

Skal nå hente meg en papillon valp til helgen :icon_confused:

På bildene jeg har fått av den så har den nedover ører.. Og ser at broren har oppover ører.

Kommer ørene til å reise seg etterhvert, eller kan det hende at dem ikke reiser seg..? :innocent:

Valpen er nå 2 mnd og to uker.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er Phalene linjer i valpen er det mulig valpen faktisk ender som Phalene som voksen.

Åja, om det er Phalene i valpen er jeg ikke sikker på.. :icon_confused:

Men får nå bare se om ørene reiser seg eller ikke, er ikke så farlig om de blir hengene :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at de vil reise seg, de fleste papilloner har skikkelig oppoverører fra 3-4 uker, men du kan jo håpe :icon_confused:

Hvor er den fra og hvem er foreldrene?:innocent:

Jaa, det jeg tenke på jeg og, siden broren hadde oppover ører liksom.. :hmm:

Valpen kommer fra sverige :lol:

Vet ikke hvem foreldrene er, følger ikke meg noe papirer på hunden, men fikk jo bilder av både mor og far, og dem virker friske og fine =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, det jeg tenke på jeg og, siden broren hadde oppover ører liksom.. :icon_confused:

Valpen kommer fra sverige :innocent:

Vet ikke hvem foreldrene er, følger ikke meg noe papirer på hunden, men fikk jo bilder av både mor og far, og dem virker friske og fine =)

Du vet bare ut fra bilder at de er friske og fine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, det jeg tenke på jeg og, siden broren hadde oppover ører liksom.. :icon_confused:

Valpen kommer fra sverige :innocent:

Vet ikke hvem foreldrene er, følger ikke meg noe papirer på hunden, men fikk jo bilder av både mor og far, og dem virker friske og fine =)

Bare noen spørsmål :hmm: :

Mor og far virker friske og fine utfra bildene og hva oppdretteren forteller pr. tlf. eller har du sjekket litt mer grundig enn som så? Har ikke Papillon noen raseklubb i Norge, evt har du vært i kontakt med den ang valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får med papirer fra veterinær at hundene er friske og fine.

Men noe av dette hadde ingenting med mitt spm. å gjøre.. :innocent:

Hva har oppdretteren fortalt når du har spurt om dette med ører osv? Regner med at du har pratet med dem om "dette og hint" som du lurer på i forbindelse med kjøp av hund. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har oppdretteren fortalt når du har spurt om dette med ører osv? Regner med at du har pratet med dem om "dette og hint" som du lurer på i forbindelse med kjøp av hund. :icon_confused:

Hun sa at ørene mest sannsyneligvis reiste seg.

Hun har også solgt en hunnvalp og hun har akkuratt begynt å fått opp ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du kjøper faktisk en hund du ikke har noen papirer på, ingen garanti hva slags linjer og det er. Ingen informasjon om sykdommer, er som å handle blandingshund på finn.no det da, og der faktisk er det jo fler som faktisk tester de for HD ol i det minste :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skjønte jo det da.. :icon_confused:

Men får ikke til å legge til bildene.. :hmm:

enten bruk Legg til vedlegg når du bruker "full editor", eller last op til et nettalbum/facebook/photobucket etc. også trykk på legg til bilde ikonet som er 2 til høyre fra smileyene :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du kjøper faktisk en hund du ikke har noen papirer på, ingen garanti hva slags linjer og det er. Ingen informasjon om sykdommer, er som å handle blandingshund på finn.no det da, og der faktisk er det jo fler som faktisk tester de for HD ol i det minste :lol:

Så om hun kjøper en hund uten papirer? Hun kan da alikevel få informasjon om sykdommer o.l fordet?! Dette var ikke noe av det hun spurte etter, så hvorfor hakke på henne av den grunn? Selv om du selv kanskje ikke ville gjort det, må da trådstarteren få gjøre som hun vil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om hun kjøper en hund uten papirer? Hun kan da alikevel få informasjon om sykdommer o.l fordet?! Dette var ikke noe av det hun spurte etter, så hvorfor hakke på henne av den grunn? Selv om du selv kanskje ikke ville gjort det, må da trådstarteren få gjøre som hun vil :lol:

Det er ikke å hakke på. Det er å stille legitime spørsmål, da vi alle vet hvor ille avlen står til i enkelte raser, og beste måten å endre det på er å være kravstor valpekjøper. For de som ikke vet/kan, er mange av sonens medlemmer rene muntrasjonsrådene. Hadde det sett penere ut om spørsmålene sto et og et i pene kolonner? Poenget er likevel det samme, skal du virkelig kjøpe en hund du ikke har NOEN beviselig bakgrunn på?? Selv papillon blir avlivet pga aggresjon/frykt/biting/arvelige sykdommer, det er ikke utelukket bare fordi den er liten og søt.

FakeEDIT: På fora lever tråder sitt eget liv, GUD så kjedelig det hadde blitt om man stilte et spm, fikk kun et svar, og det var det for den tråden.. Her kommer det informasjon, svar og responsspørsmål så det synger etter, og det betyr at folk bryr seg, de er engasjerte. Er ikke det bare bra da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke å hakke på. Det er å stille legitime spørsmål, da vi alle vet hvor ille avlen står til i enkelte raser, og beste måten å endre det på er å være kravstor valpekjøper. For de som ikke vet/kan, er mange av sonens medlemmer rene muntrasjonsrådene. Hadde det sett penere ut om spørsmålene sto et og et i pene kolonner? Poenget er likevel det samme, skal du virkelig kjøpe en hund du ikke har NOEN beviselig bakgrunn på?? Selv papillon blir avlivet pga aggresjon/frykt/biting/arvelige sykdommer, det er ikke utelukket bare fordi den er liten og søt.

FakeEDIT: På fora lever tråder sitt eget liv, GUD så kjedelig det hadde blitt om man stilte et spm, fikk kun et svar, og det var det for den tråden.. Her kommer det informasjon, svar og responsspørsmål så det synger etter, og det betyr at folk bryr seg, de er engasjerte. Er ikke det bare bra da??

Off, alle slags hunder kan da bite og sånt. Men dette syntes jeg blir for dumt, er da ikke vits å begynne å angripe en person fordi hun skal kjøpe en hund uten papirer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det foregår ingen form for angrep her, kun velmente råd.

Det er skummelt å kjøpe hund fra foreldredyr man ikke vet noe om annet enn at oppdretter sier at de er friske. Selvfølgelig får man med en veterinærattest når man kjøper valp, det er jo noe man faktisk minst bør få, i tillegg til kjøpskontrakt.

Har foreldredyrene blitt sjekket for typiske sykdommer på rasen?

Hvordan er søsknene til foreldrene?

Evt. tidligere avkom?

Besteforeldre og slikt?

Hvordan er gemyttet på disse?

Dette er alle viktige spørsmål å stille seg, enten man kjøper registrert hund eller ikke. Og jeg vet med meg selv at jeg angrer svært på mitt valg, da jeg kjøpte uregistrert phalene for to år siden. Jeg vet jo faktisk ikke hva som bor i genene og som kan dukke opp senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...