Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips om oppdrettere på schäferhund?


Lekr

Recommended Posts

Jeg har begynt å innse at det kan bli vanskelig å få tilslag på schäferhund fra brukslinjer, og da må jeg antagelig starte med en hund fra utstillingslinjer, hvis jeg ender opp med å velge schäferhund.

På utstillingslinjene har jeg fått inntrykk av at det er litt av en jungel å finne fram i, hvis man er mest opptatt av at hunden skal ha en stabil mentalitet og ha en mest mulig sunn og funksjonell anatomi. Jeg har ikke interesse for utstilling, men ser på hjemmesider at mange av oppdretterne har stort fokus på dette og skriver mindre om brukshunden.

Er det noen med innsikt i rasen som kan tipse meg om noen oppdrettere? Enten her i tråden eller på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å kontakte oppdrettere på mail i første omgang, og så heller snakke med dem og møte dem senere. Men jeg aner ikke hva jeg skal skrive i mailen, jeg har sagt hvem jeg er og hva jeg vil, men får gjerne ikke svar når jeg har kontaktet bruksoppdrettere på lignende raser.

Har en tråd om dette på Canis også, og som jeg sa der så vil jeg i utgangspunktet ikke kontakte disse oppdretterne neste gang jeg skal ha hund heller. Jeg forventer egentlig å få et svar, enten positivt eller negativt, langt eller kort.

For å ikke måtte stryke alle bruksoppdretterne nå vurderer jeg å nøye meg med en hund fra utstillingslinjer og heller kontakte bruksoppdretterne neste gang jeg skal ha hund, ting vil antagelig være enklere når jeg har resultater å vise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg kjenner ikke bruks schäferhund. Men i årenes løp så har jeg da snakket med opptil flere oppdrettere av aktive krevende hunder som innrømmer dem kan være litt vanskelige når det gjelder starten og noen vil handle hund. Og demmes erfaring har vært at det faktisk er noen som trekker seg spesielt fordi interessen for hundene ikke er stor nok. Dette er oppdrettere som har stilt godt opp når folk har handlet valp av dem. Jeg ville skrevet e-post til oppdrettere som har interresange hunder og presentert meg og hva jeg ville med hund. Jeg hadde også skrevet i e-posten at jeg ringer for å prate mer til den bestemte dagen håper det passer.(og så klart ringt den dagen) Det er greit med en e-post som start men minuset er også at oppdrettere får gjerne e-poster av folk som ikke er seriøse også. Også spørs det hvor mange useriøse e-poster denne personen får også spørs det om denne personenes holdning til e-post. Når du først skriver også ringer når du har sakt det selv om det ikke passet akkurat da for oppdretter så har du en fordel du virker seriøs. Håper du finner din grå schäfer for det er jo drømmen din. Hilsen ei som aldri har hatt problemer med å få de valpene hun vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg ikke at man blir tatt mer alvorlig når man ringer, det virker ganske fornuftig, men samtidig mener jeg at jeg har lagt nok arbeid i mailene til at de burde bli tatt på alvor og bli besvart. Noe av "arbeidet" ligger i å ikke skrive for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja dem kan få et bra første intrykk på e-post men ta en telefon etterpå og jeg er sikker på at du får napp. Det var i hvertfall san jeg gjorde det sist jeg skaffet meg hund. Først så var det en kort e-post om meg og at jeg ønsket meg en valp fra dem(gjerne hvorfor) og hva jeg skulle bruke hunden til og litt om hvordan den ville få det hos meg. Så ringte jeg og etter det så ringte jeg noen ganger til også ble det spørt om jeg ville hilse på mor og jeg var på besøk og hilste på mor og mormor også var jeg på besøk og hilste på valpene. Da plukket jeg (oppdretter ut valp til meg). Huff dette ble da rotette men du må vise iniativ hele vegen på at ja det er valp fra det kullet du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilke oppdrettere du har kontaktet, men jeg kjenner hvertfall to oppdrettere på bruksschäfer som vil svare deg uansett. Dette er også oppdrettere som har solgt til folk som ikke har resultater å vise til. De forstår at det er mulig å nå langt med en god hund selv om man ikke har gjort det tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag förstår inte riktigt heller. Om du inte är intresserad av utställning och vill ha en brukshund, så tycker jag absolut att du ska skaffa dig en bruksschäfer. Det är väl inte så svårt att få tag på, det föds ju upp massor av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare kontaktet én oppdretter på schäferhund, det var på eksteriørlinjer og jeg fikk svar nesten med en gang. Men da jeg kontaktet bruksoppdrettere på andre raser fikk jeg ikke svar, og jeg har vært innom flere raser hvor det samme problemet går igjen.

Da har jeg tenkt at det er vanskeligere å overbevise bruksoppdrettere, og det er ikke helt urimelig heller. En utpreget brukshund krever langt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag förstår inte riktigt heller. Om du inte är intresserad av utställning och vill ha en brukshund, så tycker jag absolut att du ska skaffa dig en bruksschäfer. Det är väl inte så svårt att få tag på, det föds ju upp massor av dem.

Ja, hvis det var så enkelt så hadde det vært kjempefint. Jeg er overbevist om at jeg hadde klart meg helt fint, men det er ikke alltid nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare kontaktet én oppdretter på schäferhund, det var på eksteriørlinjer og jeg fikk svar nesten med en gang. Men da jeg kontaktet bruksoppdrettere på andre raser fikk jeg ikke svar, og jeg har vært innom flere raser hvor det samme problemet går igjen.

Da har jeg tenkt at det er vanskeligere å overbevise bruksoppdrettere, og det er ikke helt urimelig heller. En utpreget brukshund krever langt mer.

Så med andre ord gir du opp å kjøpe bruksschäfer uten å ha prøvd? Hvis du har brukt så mye tid på å utforme mail om deg selv til oppdrettere, skader det vel ikke å sende denne mailen til et par bruksschäferoppdrettere også? I stedet for å bare si "nei, det går ikke" og kjøpe en annen hund enn den du egentlig har lyst på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det var så enkelt så hadde det vært kjempefint. Jeg er overbevist om at jeg hadde klart meg helt fint, men det er ikke alltid nok.

Men alltså, jag vet många unga tjejer utan någon större erfarenhet av brukshundar som har fått köpa bruksschäfer från bra uppfödare. Så svårt är det nog inte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord gir du opp å kjøpe bruksschäfer uten å ha prøvd? Hvis du har brukt så mye tid på å utforme mail om deg selv til oppdrettere, skader det vel ikke å sende denne mailen til et par bruksschäferoppdrettere også? I stedet for å bare si "nei, det går ikke" og kjøpe en annen hund enn den du egentlig har lyst på...

Jeg tror du misforstod, jeg har ikke "gitt opp" fordi jeg ikke takler nederlag eller fordi jeg synes det er bortkastet, men fordi jeg har vært redd for å brenne broer. Jeg vil ha en sjanse til å få meg en ordentlig brukshund, f.eks. en bruksschäfer, en gang i fremtiden.

Men jeg har egentlig ikke gitt det helt opp i denne omgangen heller, jeg har bare begynt å forberede meg på at jeg kanskje ikke får det jeg har aller mest lyst på denne gangen, og da kan det nest beste være et alternativ. Kanskje jeg tar sjansen på å kontakte noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, har du lyst på bruksschäfer så tar du opp telefonen og ringer til de du har sendt mail til! Shå stju med deg! Det er nok av ferskinger som får kjøpt uten så himla mye baktanker annet enn at schäfer er kult,så hvorfor i all verden skulle ikke du få kjøpt?

Jeg ser ikke poenget med å kjøpe det nest beste bare for å kanskje angre og så sette denne second best på hylla når du får en slik du virkelig ville ha? Det synes jeg er ett dårlig utgangspunkt. En ting er de som ikke har tenkt så voldsomt på store ambisjoner og som kjøper seg noe rolig, men som siden oppdager at de trenger mer. Mens du har "bestemt" deg for å kjøpe second best og har planer om å kjøpe deg en bedre enn senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...