Gå til innhold
Hundesonen.no

Knekt ulveklo

MegaMarie

Recommended Posts

Nå har jo ikke jeg sett hvor mye som er knukket, så er jo vanskelig å si. Men Aïda brakk en klo før jul, den brakk ikke helt av, men sto liksom i 90 graders vinkel. Det blødde litt, og var sprekker inn ved klofestet. Jeg dro gudskjelov til veterinær, som fjernet klokapselen. Faren er visst at det kan bli infeksjon innover i benet, og det syns ikke før det er alvorlig. Bedre å utelukke noe enn å være etterpåklok :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokapselen er det ytterste harde laget som ligger rundt nerven. Når man klipper klørne klipper man av det ytterste på klokapselen.

De fjerner alt slik at nervebenet blir liggende åpent, og hunden må gå med bandasje et par dager, og sokker et par uker. Det er skikkelig kjipt. Selvom jeg brukte sokker på Aïda gjorde bevegelsen at skorpen gikk opp hver tur, noe som resulterte i en uke med null tur. Da ble skorpen såppas at den tålte litt. Som nevt, dette skjedde i november, nå er den nye klokapselen snart i enden av nervebenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freya hadde hverken bandasje eller sokk på når hun brakk sin og måtte klippe rent. De bare penslet og hadde på blodstopp, antibiotika i en uke. Hadde hun begynt å slikke på så hadde jeg satt på krave, men det gror jo fortere om det får være i luft.

Men når du sier klippe rent, så høres det ut som det ikke fjernes hele klokapselen. Når man fjerner hele klokapselen må jo hunden sederes og bedøves.

Slik ser nervebenet ut når klokapselen er fjernet:

IMG_1410.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har dyrelegen klippet av det av kloen som hang løst, tatt på blodstopp og bandasje. Det var ikke noe verre enn noen som hadde klippet inn til nerven. Ingen infeksjon eller noe. Bandasjen skal hun ha på til i morgen også bør hun ha på potesokk når hun er ute, ettersom at hun kanskje kan f smuss på og dunke borti ting og dermed få vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Gutten min fikk revet av hele klokapselen for en uke siden men dyrelegen sa at d er ikke nødvendig me bandasje, må bare forhindre at di slikker mye på nerven åsså skylle me grønnsåpe. Så lenge d ikke hovner opp å blir betent sa han dette holder, men hovner d opp må d antibiotikka til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...