Gå til innhold
Hundesonen.no

Teknikk med stegforflyttninger

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har så vidt begynt å jobbe litt med stegforflyttninger med Tarik, men jeg har aldri gjort dette før, og kjenner at jeg er veldig usikker på hvordan jeg bør stable beina for å få et best mulig resultat :wub:

Så, hvordan gjør dere det når dere trener stegforflyttninger? Har dere noen spesiell teknikk dere bruker? :getlost:

Skrevet

Her har jeg øvd en del uten hund, for å få det til å føles riktig :getlost:

Steg bakover: Jeg går ikke rett bak, men ørlite på skrå mot høyre, for at hunden skal jobbe skikkelig med bakenden for å få den inn. Begynner med venstre fot.

Steg fremover: Den er jo enkel, rett frem :wub: Begynner med venstre fot, avslutter med å sette høyre fot inntil venstre.

Høyre: Jeg krysser venstre bein bak høyre, flytter høyre, også setter venstre inntil og stanser = to steg.

Venstre: Krysser høyre fot foran venstre, flytter venstre fot, og setter høyre inntil = 2 steg.

Nå spurte du ikke om vendinger, men tar de også:

Jeg tar alle disse i én bevegelse. Begynner alltid med venstre fot, og setter den dit den skal ende opp, mens jeg vrir høyre etter.

Vet ikke om det ble forståelig, synes det er lettere å vise. Men prøv deg frem alene, og se hva som fungerer. Også prøver du med hund, og prøver å finne en fin flyt. Få noen til å se på dere og komme med tilbakemeldinger :D

Skrevet

Takk, det der hjalp masse :ahappy: smart å trene uten hund, det skal jeg prøve!

Ja, da slipper man å gjøre hunden usikker når man selv gjør feil, og får innarbeidet fotarbeidet, så legger man til hunden og ser hvordan det fungerer sammen og om man må forbedre noen steg.

Anbefaler også å kikke en del på konkurranser, og hvordan elitefolkene går der. Eller videoer på youtube. Finnene pleier generelt sett å gå veldig fint :whistle:

Skrevet

Nå spurte du ikke om vendinger, men tar de også:

Jeg tar alle disse i én bevegelse. Begynner alltid med venstre fot, og setter den dit den skal ende opp, mens jeg vrir høyre etter.

Gjør du dette på høyrevendinger også? Og hva med 180-gradersvendinger, er det meningen at det skal tas i en bevegelse???

*se for seg Charlie Chaplin i LP*

Skrevet

Gjør du dette på høyrevendinger også? Og hva med 180-gradersvendinger, er det meningen at det skal tas i en bevegelse???

Nå måtte jeg reise meg og prøve :whistle: Ja, jeg gjør det. For det får finest flyt med hunden, synes iallfall jeg. Dersom jeg tar det i småsteg, så går Rina hakkete, evt setter seg ned på veien.

Merk at jeg gjør vendingene veldig rolig.

Feks høyrevending:

Flytter venstre fot til "målet" det blir litt ballerinastil over det, hihi. Også vrir jeg høyrefoten med.

Urk, vanskelig å forklare. Nå er det like før jeg enten tegner eller filmer det :ahappy:

Skrevet

180 grader blir jo venstre frem,vri helt om dra venstre innat om du snur og tar holdt, ev bare gå videre etter "snuen" Vi tørrtrente masse på vendinger, bein og holdter og snuer og alt for litt siden :whistle:

hehe, wildah, snur du høyre og venstre med

venstre: venstre ben til venstre først også høyre etter right? også til høyre sette høyre ben og dra venstre etter.

Jeg slet virkelig med å terpe snu med å bar vri meg rundt. noen runder og det fungerte.

Skrevet

Nå måtte jeg reise meg og prøve :ahappy: Ja, jeg gjør det. For det får finest flyt med hunden, synes iallfall jeg. Dersom jeg tar det i småsteg, så går Rina hakkete, evt setter seg ned på veien.

Merk at jeg gjør vendingene veldig rolig.

Feks høyrevending:

Flytter venstre fot til "målet" det blir litt ballerinastil over det, hihi. Også vrir jeg høyrefoten med.

Urk, vanskelig å forklare. Nå er det like før jeg enten tegner eller filmer det :lol:

LOL, jeg måtte vekke hunden, finne noen godbiter og teste (she didn't mind).

Venstrevendinger bruker jeg venstre først. Men min default på høyrevendinger er høyre først, merket jeg. Men jeg kan sikkert vende meg til å bruke venstre om jeg må, men jeg føler det sklir like lett som venstrevendingen. Men X'en setter seg skeivere på høyrevendinger enn venstrevendinger, så kanskje jeg skal eksperimentere litt å se om venstrebeinet gjør henne rettere?

Dog markerer jeg ved å se til riktig side (mot høyre ved høyrevending, osv) før jeg beveger meg for å gi henne et hint om hvor vi skal.

Men på helomvending får jeg ikke til å stokke beina om jeg skal bruke venstre først. Jeg tror jeg kom fram til at jeg vrir høyre beinet nitti grader, snur etter med venstrebeinet, og setter høyrebeinet på plass. Det slår meg som fryktelig snublefot å bruke venstre, så du må gjerne filme det :whistle:

Jeg er ikke så nett ballerinaish... :D

180 grader blir jo venstre frem,vri helt om dra venstre innat om du snur og tar holdt, ev bare gå videre etter "snuen" Vi tørrtrente masse på vendinger, bein og holdter og snuer og alt for litt siden :P

Men helt om som vending på stedet, og ikke under marsj, skal vel ikke ha et steg fram først?

Skrevet

LOL, jeg måtte vekke hunden, finne noen godbiter og teste (she didn't mind).

Venstrevendinger bruker jeg venstre først. Men min default på høyrevendinger er høyre først, merket jeg. Men jeg kan sikkert vende meg til å bruke venstre om jeg må, men jeg føler det sklir like lett som venstrevendingen. Men X'en setter seg skeivere på høyrevendinger enn venstrevendinger, så kanskje jeg skal eksperimentere litt å se om venstrebeinet gjør henne rettere?

Dog markerer jeg ved å se til riktig side (mot høyre ved høyrevending, osv) før jeg beveger meg for å gi henne et hint om hvor vi skal.

Men på helomvending får jeg ikke til å stokke beina om jeg skal bruke venstre først. Jeg tror jeg kom fram til at jeg vrir høyre beinet nitti grader, snur etter med venstrebeinet, og setter høyrebeinet på plass. Det slår meg som fryktelig snublefot å bruke venstre, så du må gjerne filme det :whistle:

Jeg er ikke så nett ballerinaish... :ahappy:

Det skal ikke være lett, det er grunnen til at jeg har øvd dette inn uten hund :lol: Jeg har koordinasjonen og balansen til en... uhm, vet faktisk ikke. Eier iallfall ikke koordinasjon eller balanse.

Og jeg har blitt drillet ganske mye på det, type folk som kommanderer meg uten hund, og pirker på fotarbeidet mitt. I begynnelsen var det fryktelig vanskelig, men nå kommer det automatisk.

Skal prøve å få filmet, både med og uten hund :D

Men helt om som vending på stedet, og ikke under marsj, skal vel ikke ha et steg fram først?

Riktig, man skal snu på stedet.

Skrevet

samme teknikk :ahappy: (jeg har gått i korps i 10+ år) snu på tåballene :whistle: samme som om jeg tar et skritt frem i marsj, snur på tåballene da også.

Skrevet

samme teknikk :D (jeg har gått i korps i 10+ år) snu på tåballene :lol: samme som om jeg tar et skritt frem i marsj, snur på tåballene da også.

Jeg har gått i korps jeg også :whistle:

Men i korpset hadde jeg instrumentet mitt godt plantet i hendene og det ble med meg hele tiden. I LP har jeg en stor hund som trenger mer plass på å få med seg hele kroppen sin, og jeg kan derfor ikke bare stå på tærne og ta en piruett i helomvendingene, jeg må bruke litt mer tid og plass for at hun skal ha mulighet til å henge med. Virker det som, i hvert fall, mulig andre kan snu på femøringen med henne, men for oss to har det hatt best effekt å legge inn litt ekstra steg hos meg så hun får med seg den lille snertne rumpa si i min takt :ahappy:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...