Gå til innhold
Hundesonen.no

Avliver valper med skjønnhetsfeil

eple

Recommended Posts

Jeg har aldri sett ett eneste innlegg her på sonen hvor det snakkes om katter som avlives fordi eiere ikke klarer å sterilisere eller gi p-piller i den samme fordømmende tonen som det er her eller med boxer oppdretteren i DK, så ja fint at du engasjerer deg, men seks siders diskusjon på under ett døgn pga valper, vil man aldri se pga katter.

Jeg mener jo også at hunder burde kastreres til tider jeg da, slik som katter så hadde man kanskje unngått mange problemstillinger. Men det er en halt annen diskusjon.

Det er mye mulig du aldri har sett noe til det, men det dukker opp med jevne mellomrom i tråder om kastrering av hund. Man ser muligens ikke 6 siders diskusjon pga katter på et hundeforum, men man ser det i avisoverskrifter hver eneste sommer, gjør man ikke? Men villkatter er et større problem enn villhunder, vi kan være enige om det kanskje? Så at det knertes friske katter over en lav sko vil ikke være det store diskusjonstema, dessverre! For kattepopulasjonen kunne fint ha vært holdt nede den, om folk bare gadd å kastrere kattene sine istedetfor å la de fly for lut og kaldt vann. Og ja! ALLE mine katter har vært kastrerte, og samtlige av dem har vært kattunger som har blitt levert til veterinær for avlivning.

At man da også VET at man får problemer med å selge "feilvare" som kanskje, muligens blir født gjør altså at man da må droppe å gjøre kombinasjonen?

Selv om man kanskje har 10 supre hjem til "korrekte" valper på hånden?

Ut fra svar i denne tråden her, så virker det jo ikke som at det burde være et kjempeproblem å få solgt valper uten ridge, de to RR-eierene som har kommentert her har begge sagt at de sto på venteliste for å få en sånn? Det har aldri noen gang på alle de årene jeg har drevet med hund, vært noe problem å selge "feilvare"-hunder, snarere tvert i mot, det er faktisk nesten enklere enn å selge "riktige" valper, fordi folk vil ha noe som er spesielt. Fra cocker-miljøet veit jeg at folk ringer og spør om feilfarga valper, i dalmis-miljøet så spørres det etter patcher, og som en av GD-eierene sa i stad, så går jo harliqin-valpene unna først. Så nei, jeg kan ikke helt se for meg at det er noe problem å få solgt ridgløse RR'er. Dessuten, om det er så stort problem å få solgt ridgeløse RR'er, så hvorfor gjør man kombinasjoner hvor dette dukker opp?

Men det er kanskje et stort problem for oppdretteren å bli sittende igjen med korrekte RR'er? Det er kanskje litt vanskeligere å avlive den potensielle stjerna når den er 4-6-8 mnd gammel og du egentlig ikke har plass til den lenger, enn en 2 dager gammel ukorrekt en.

Og nei - og atter nei - jeg vil ikke på noen måte forsvare avliving av småvalper uansett (ikke kattunger heller).

Men det ER et helhetlig bilde som dreier seg om LITT mer enn 4 stakkars valper som aldri fikk vokse opp, slemme oppdrettere, dårlige utstillingsregler og hundeavl som bare dreier seg om utseende.

Selvsagt er det et helhetlig bilde som dreier seg om litt mer en 4 valper. At du og flere sitter og FORSTÅR at man knerter en 2 dager gammel valp, er en del av det helhetlige bildet av hvor kynisk oppdrett er. Men for all del, jeg skjønner at jeg ikke har noe å kvie meg for, får jeg ikke valpekjøpere til alle valpene jeg kommer til å oppdrette, så er det jo bare å avlive de. Sant?

Død hund lider ikke..! Syns det er helt tragisk hvor mye folk blåser seg opp over noen valper som faktisk kunne endt som kasteballer eller rett og slett ikke hatt det no godt.. Syns det var rett avgjørelse av oppdrettern. og etter hva jeg har fått med meg så har den som har skrevet artikkelen vridd den.. ja, kjenner en som kjenner godt til oppdretterne :lol:

Hvorfor er det mer sannsynlig at disse fire blir kasteballer enn søsknene med ridge?

Jeg synes det er på tide å roe seg litt ned nå i denne tråden. Det er ikke helt rettferdig å angripe denne enkelt-oppdretteren av ridgeback for at de har vært ærlige nok til å innrømme noe som er forholdsvis vanlig forekommende i rasemiljøet! Hvis noen skulle angripes så er det heller raseklubben eller oppdrettermiljøet samlet som kanskje har tillatt at denne holdningen har fått gjennomsyre rasemiljøet i alt for lang tid. Dette handler ikke om enkelt-oppdrettere med "frynsete" holdninger til en valps rett til liv, det handler om rase-begreper satt i system, og det gjelder flere raser, ikke bare RR. Så la nå den stakkars oppdretteren få slippe trakassering for sin ærlighet, og diskuter heller hvordan man kan endre teori og praksis når det gjelder hvordan vi forholder oss til begrepet "rase".

Trakassering? Hvor er det noen har trakassert noen i denne tråden her?

I hvilke raser er det VANLIG og avlive valper med utstillingsfeil?? :lol:

Det er flere raser det har vært vanlig å avlive valper med utstillingsfeil, veit jeg, jeg bare trodde vi var mer utdannet enn som så i dag.

Til slutt så vil jeg bare ha sagt at jeg ikke har betalt full valpepris for noen av mine hunder, så jeg er tydeligvis en useriøst hundeeier. Får vel holde meg til katter fra nå av, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 261
  • Created
  • Siste svar

Jeg synes ikke noe om at raseklubben toer sine hender og lar en enkelt oppdretter ta hele støyten for noe som er (eller har vært) en vanlig praksis, nei! Denne moralske harmen som ikke bare sonenfolk føler men antakelig mange "vanlige folk" er forståelig, jeg har ikke problemer med det. Etter den BBC-serien om renraset avl har det forundret meg at denne boblen ikke har sprukket før her i Norge. I BBC-dokumentaren uttalte jo bl.a. en RR-oppdretter i England seg og sa rett ut at såklart man avlivet ridgeløse valper. Jeg har hørt kommentarer fra norske RR-folk etter dette hvor de mente det var dumt sagt. Ikke fordi de ikke var enige, men det var dumt å si det høyt! Med andre ord er moralen at det den gemene hop ikke vet noe om har den ikke vondt av.

Hvis det stemmer det inntrykket jeg har nå, at raseklubben har kastet en av sine egne til ulvene mens de selv diskret vasker sine hender rene så er jeg veldig lite imponert. Denne oppdretteren som alle nå uhemmet kaster seg over er ikke blant dem som har holdt på lengst som RR-oppdretter, så noen har de lært det av at avliving er en løsning. Nei, her må rasemiljøet kollektivt ta ansvar. Om raseklubben ikke ønsker å ta et prinsipielt standpunkt for eller imot avliving av ridgeløse valper så må de være tøffe nok til å si det offentlig da, ikke la en enkeltoppdretter bli hengt ut som tilsynelatende mer useriøs enn dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om at raseklubben toer sine hender og lar en enkelt oppdretter ta hele støyten for noe som er (eller har vært) en vanlig praksis, nei! Denne moralske harmen som ikke bare sonenfolk føler men antakelig mange "vanlige folk" er forståelig, jeg har ikke problemer med det. Etter den BBC-serien om renraset avl har det forundret meg at denne boblen ikke har sprukket før her i Norge. I BBC-dokumentaren uttalte jo bl.a. en RR-oppdretter i England seg og sa rett ut at såklart man avlivet ridgeløse valper. Jeg har hørt kommentarer fra norske RR-folk etter dette hvor de mente det var dumt sagt. Ikke fordi de ikke var enige, men det var dumt å si det høyt! Med andre ord er moralen at det den gemene hop ikke vet noe om har den ikke vondt av.

Hvis det stemmer det inntrykket jeg har nå, at raseklubben har kastet en av sine egne til ulvene mens de selv diskret vasker sine hender rene så er jeg veldig lite imponert. Denne oppdretteren som alle nå uhemmet kaster seg over er ikke blant dem som har holdt på lengst som RR-oppdretter, så noen har de lært det av at avliving er en løsning. Nei, her må rasemiljøet kollektivt ta ansvar. Om raseklubben ikke ønsker å ta et prinsipielt standpunkt for eller imot avliving av ridgeløse valper så må de være tøffe nok til å si det offentlig da, ikke la en enkeltoppdretter bli hengt ut som tilsynelatende mer useriøs enn dem selv.

Næmmen, er det mulig å dytte skylda noe så inderlig over på andre? Er det ikke voksne folk vi snakker om?:lol:

Det er ingen som tvinger noen til å drive med oppdrett.

Det er ingen som tvinger noen til å avlive friske valper, det er et valg de har tar selv.

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal få noe som helst sympati for sånne onde holdninger/avgjørelser. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn kollektiv hets som bedrives her inne nå kan ikke forsvares, sorry. Det er mennesker vi snakker om. Greit om man er uenig i andres valg men å blande begrep som "onde holdninger" inn i dette er langt over streken! Så skjerpings folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn kollektiv hets som bedrives her inne nå kan ikke forsvares, sorry. Det er mennesker vi snakker om. Greit om man er uenig i andres valg men å blande begrep som "onde holdninger" inn i dette er langt over streken! Så skjerpings folkens.

Nå må du gi deg da! De har selv valgt å offentliggjøre at de avliver valper kun fordi de mangler ridge, det burde ikke være noe kjempeoverraskelse hverken at det ville bli diskutert eller at folk tar avstand fra det de gjør, og igjen - hvor er hetsinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hvorfor er det over streken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om mennesker som helt frivillig avliver hunder av én eneste grunn: Hundene er feil i henhold til rasestandard. Så ja, dette er ondskap satt i system/onde holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om mennesker som helt frivillig avliver hunder av én eneste grunn: Hundene er feil i henhold til rasestandard. Så ja, dette er ondskap satt i system/onde holdninger.

Det er vel strengt tatt snakk om mennesker som avliver hunder fordi de ikke får solgt dem, og ikke har mulighet til å ha 10 hunder på 40 kg i hus. Så kan man diskutere så mye man vil rundt hvorvidt kullet burde vært født i det hele tatt, og at man kunne prøvd noen måneder til og avlivet dem da, eller solgt dem billig til første og beste interesserte og håpet at det går bra... Etter min mening finnes det langt ondere ting å gjøre her i verden.

Jeg støtter på ingen måte handlingen, men de står for det de har gjort, og det er mer enn man kan si om de fleste andre som driver denne praksisen i dag. DET støtter jeg dem for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lov å tenke og ta egne valg, selv om en er medlem i en raseklubb?

Mister en empati og sunn fornuft så snart en er medlem?

Blir man plutselig mindreårig/umyndiggjort, og kan ikke stilles til ansvar for egne handlinger og valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt snakk om mennesker som avliver hunder fordi de ikke får solgt dem, og ikke har mulighet til å ha 10 hunder på 40 kg i hus. Så kan man diskutere så mye man vil rundt hvorvidt kullet burde vært født i det hele tatt, og at man kunne prøvd noen måneder til og avlivet dem da, eller solgt dem billig til første og beste interesserte og håpet at det går bra... Etter min mening finnes det langt ondere ting å gjøre her i verden.

Jeg støtter på ingen måte handlingen, men de står for det de har gjort, og det er mer enn man kan si om de fleste andre som driver denne praksisen i dag. DET støtter jeg dem for!

Denne tråden handler da vitterligen om voksne folk som helt frivillig velger å avlive valper i et valpekull kun fordi de er feil i henhold til rasestandard. (Med forbehold om at jeg ikke har lest helt feil.) Så dersom ikke dette er ondt/sykt/kynisk så har jeg vel litt feil holdning, jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden handler da vitterligen om voksne folk som helt frivillig velger å avlive valper i et valpekull kun fordi de er feil i henhold til rasestandard. (Med forbehold om at jeg ikke har lest helt feil.) Så dersom ikke dette er ondt/sykt/kynisk så har jeg vel litt feil holdning, jeg da.

Så enkelt det ville vært om verden var i svart/hvitt, ikke sant? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette er faktisk enkelt: De avliver friske valper fordi de ikke er pene nok - hadde valpene hatt ridge hadde de aldri blitt avlivet av oppdretter.

De avliver valper fordi folk ikke vil kjøpe dem (fordi de evt ikke ser riktig ut). En del forskjell, i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter to hele dager :lol:

Kom ikke å fortall meg annet enn at det er å velge den enkle utveien.

Kullet har ligget ute ganske mye lengre enn det. Hvis de faktisk ikke hadde folk som var interesserte i valper med feil, så ville det blitt vanskelig å få solgt alle fire ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullet har ligget ute ganske mye lengre enn det. Hvis de faktisk ikke hadde folk som var interesserte i valper med feil, så ville det blitt vanskelig å få solgt alle fire ihvertfall.

Så alle oppdrettere skal bare ta å avlive alle valper de ikke har fått solgt ved 2 dagers alder da? Eller gjelder det bare de hundene med en skjønnhetsfeil? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt snakk om mennesker som avliver hunder fordi de ikke får solgt dem, og ikke har mulighet til å ha 10 hunder på 40 kg i hus.

Beklager men de har da virkelig ikke forsøkt å selge disse valpene? Samme om det sies at de

har annonsert valpene på forhånd, så er det lang fra det samme som å ha FORSØKT å selge. På forhånd ante de vel ikke at det kom til å bli født hele 4 valper med feil - om de hadde annonsert dem for salg ETTER at de var født, ville de sannsynligvis hatt større sjanse for å få solgt valper enn med annonser FØR fødsel.

Det er vesentlig lettere å selge valper som lever enn valper som er påtenkt..

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullet har ikke ligget ute, men kombinasjonen har.. men hvor har den ligget? På klubbens sider og oppdretter sine?

Hva med Finn? Hva med bilder av valpene, det selger skjønner du..

Det er vesentlig lettere å selge valper som lever enn valper som er påtenkt..

My thoughts exactly!

Og jeg føler meg ganske stemplet her jeg sitter med en "feil" hund fra Finn.. jeg er vel ikke en seriøs nok eier jeg da :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullet har ikke ligget ute, men kombinasjonen har.. men hvor har den ligget? På klubbens sider og oppdretter sine?

Hva med Finn? Hva med bilder av valpene, det selger skjønner du..

de har vært igjennom valpeformidlingen i klubben, dårlige erfaringer med finn.no visstnok :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de har vært igjennom valpeformidlingen i klubben, dårlige erfaringer med finn.no visstnok :lol:

Så pga. dårlige erfaringer med finn.no, så gir det opp alle andre kanaler, utenom valpeformidling.

Personlig hadde jeg ingen anelse om at de lette etter kjøpere til ridgless'er.. og jeg vet ihvertfall om en dame som planlegger kjøp av hund, ala en ridgeback f.eks. som bare skal ha familiehund. Hadde ikke det kunnet passe liksom?

Man må faktisk gjøre en innsats for å få solgt et kull, ikke bare gi info til raseklubben og forvente at det går av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...