Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva som er i dyremat...

uisaksen

Dyremat  

17 stemmer

1. 1.

• Ja
      11
    • Nei
      4
    • Mistenkte det
      2

Recommended Posts

Maa si at jeg savner kilder i den artikkelen der... Uten aa ha nilest den akkurat, saa gir den jo et veldig lite nyansert bilde av saken.

Men kan ikke akkurat si at jeg innbiller meg at hundemat er laget av den fineste indrefileten akkurat. Det er jo vel naivt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det mangler jo litt kilder, ol å det stusset jeg litt på å, men jeg tror nok at mye av hunde/kattematen inneholder nok tivilsomme ingridenser uten å nødvendigvis være så ille som beskrevet her.

Men tror mye av maten, ol har en lang vei å gå, og at det burde ble sterkere reglementer for dyremat, ol. Slik at vi som kjøper/forbruker vet hva vi betlaer for, og hva vi mater dyrene våre med (bra/dårlig) å deretter kan ta valget selv hva vi unner dyrene våre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gammelt nytt.

Syns ikke det er motbydelig?

En hund lever da bedre på ett grisefoster enn en ren kyllingfile.

At dyremat er rester etter menneskemat, burde de fleste skjønne. Det produseres ikke nok kjøtt, til at vi kunne brukt egne kuer og sauer til dyremat. Prisen hadde jo da blitt deretter og...

"Kjøttforene", vom og hundemat, Norsk Dyremat; Norwegian Polar osv, er og restemat. De kjøper det vi ikke spiser billig. Norge er lite, og kan derfor tillate seg å fore en del dyr på slik "ekslusiv" mat. Hadde alle hundeeiere og katteeiere råforet, hadde det ikke vært nok kjøtt. Faktisk :rolleyes2:

Det som derimot ER skummelt, er hva eiere stapper i seg. Kyllingfileer fulle av salt og sukker, og generelt mye ferdigmat. Og drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet jo med at det ikke bare var fryd og gammen det som var i foret, men at det er masse bein greier som er knust, masse kjøtt og slikt som kommer fra syke dyr/roadkill, ol det hadde jeg ikke sett for meg.

Den delen er jo ikke like koselig å tenke på, at våre dyr spiser andre døde husdyr og slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gammelt nytt.

Syns ikke det er motbydelig?

En hund lever da bedre på ett grisefoster enn en ren kyllingfile.

At dyremat er rester etter menneskemat, burde de fleste skjønne. Det produseres ikke nok kjøtt, til at vi kunne brukt egne kuer og sauer til dyremat. Prisen hadde jo da blitt deretter og...

"Kjøttforene", vom og hundemat, Norsk Dyremat; Norwegian Polar osv, er og restemat. De kjøper det vi ikke spiser billig. Norge er lite, og kan derfor tillate seg å fore en del dyr på slik "ekslusiv" mat. Hadde alle hundeeiere og katteeiere råforet, hadde det ikke vært nok kjøtt. Faktisk :rolleyes2:

Det som derimot ER skummelt, er hva eiere stapper i seg. Kyllingfileer fulle av salt og sukker, og generelt mye ferdigmat. Og drikke.

Signerer, dog jeg liker bedre å tenke på at vi gir vom og hundemat/norwegian polar enn tørrfor spesielt etter en slik artikkel :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet jo med at det ikke bare var fryd og gammen det som var i foret, men at det er masse bein greier som er knust, masse kjøtt og slikt som kommer fra syke dyr/roadkill, ol det hadde jeg ikke sett for meg.

Den delen er jo ikke like koselig å tenke på, at våre dyr spiser andre døde husdyr og slikt!

Er vel en anelse naiv å tro noe annet? Dyra våre er carnivore og de spiser kjøtt de, ja ute i det ville ville de faktisk spist slik mat. Drept syke dyr og kastet seg over fastfood som roadkill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser ikke noe nytt og "aha"-aktig i den artikkelen. Men den sier i alle fall noe jeg tror fullt og fast på: "Ideen om at en type fôr gir all næring et dyr trenger gjennom hele livssyklusen er en farlig myte."

Mangen hundeeier starter å gi valpen sin det fôret den er vant med fra oppdretter, og fortsetter år etter år etter år på det samme maten. DET tror jeg ikke er bra, og jeg bytter fôr på mine i alle fall fall 1-2 ganger i året. Ikke sånn totalt forandring, men plutselig så har jeg vunnet, fått eller kjøpt en sekk med et heeeelt annet fôr - og da får de dette en stund.

Når jeg har tid og råd får de Vom og Hundemat en stund, også får de tilsatt maten sin med middagsrester, boksmat, etc, etc.

Jeg føler det litt sånn at hvis de i alle fall får variasjon, så er det mindre risiko at de skal mangle noe, i alle fall.. Selv om selvsagt de aller fleste hundetørrfôrene nok i bunn og grunn er ganske like.

Lurer på om det ER noe hold i dette med rasefôrene til Royal, jeg. Om fasongen på tørrfôrknottene faktisk forhindrer promping på kortsnutede.. Om det virkelig ER forskjell på næringsbehovet på en labrador kontra en golden retriever, belgisk fårehund kontra collie, osv. Men uansett - en strålende forretningsidè - det høres jo flott ut!

(Og det er jo godt kjent at vi lar oss lure av reklame!)

Og nei - hadde vom og hundemat kommet med et fôr bestående kun av indrefilet hadde det neppe vært noe bra hundemat... Blod, innvoller, bein, skinn - tja, det meste ville vel inngå i en naturlig diett til en villtlevende hund. Ikke noe "ekkelt" at hundefôret inneholder det, vel?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi kan da ta valget selv? Man kan da raafore hvis man ikke stoler paa de ferdigproduserte forene.

Signerer, dog jeg liker bedre å tenke på at vi gir vom og hundemat/norwegian polar enn tørrfor spesielt etter en slik artikkel :rolleyes2:

Hvordan vet dere at Vom & Hundemat, Norwegian Polar ikke inneholder selvdøde og råtne høns, fisk eller ku...?

Det er vel biprodukter som er innholdet der også?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet dere at Vom & Hundemat, Norwegian Polar ikke inneholder selvdøde og råtne høns, fisk eller ku...?

Susanne

Burde vel skrevet det bedre. Jeg tenker paa f.eks. V&H som et ferdigprodusert for, selv om det ikke er et toerrfor. Jeg tenkte altsaa ikke paa V&H, NP osv. da jeg sa raafore, men paa aa bygge opp dietten fra bunnen. (Barf?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Endel dyr som blir drept på vegen går faktisk til menneskemat.

Det som bekymrer mest er heller hvor mye korn dem bruker i foret i forhold til kjøtt,innmat,bein osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne

Som jeg skrev over, så er det ikke kjøttet jeg reagerer på i det hele tatt - Men vegetabilske protein,vegetabilsk stivelse, gluten mel, korn mais osv ... Jeg har ikke noe behov for at det er kyllingfile og entrcote i hundematen til mine hunder, men også godt og se at kjøttet som er i maten ikke da er bare malt ryggrad og bryst av kylling osv :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...